Suomen Harmonikkaliitto

Curtini

Aloittaja Teme, 14-03-2016, 14:30:40

« edellinen - seuraava »

Teme

Onko kokemuksia Curtini Concert haitarista tai Curtini haitareista ylipäätään. Hyvin koristeellinen, helmisomistein koristeltu. 4-äänikertainen diskantti jossa 10 vaihtajaa häkissä ja master-koplari näppäimistön takana. Basso 5-äänikertainen viidellä vaihtajalla. Selkäpuolella lukee Made in Italy ja Voce a mano. Eli Italialaisesta pelistä siis kyse ja tuon mukaan kieletkin pitäisi olla tasokkaat (ainakin alunperin). En löytänyt Curtineista oikein tietoa, ainoat viittaukset menivät tuonne läntisen naapurimaan puolelle, mutta sieltäkään en tarkempaa löytänyt.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

ftamt

Tätä merkkiä on viety paljon Ruotsiin. Olisikohan sieltä kulkeutunut Suomeen, koska täällä ei ainakaan lehti-ilmoitusten ja mainosesitteiden mukaan Suomessa ei ainakaan isommat musiikkikaupat ole Curtinia myyneet. Ei ole ainakaan toistaiseksi tullut tällaista tietoa vastaan.
Toivo

outi

Sivupalkkiin ilmestyi tuollainen Curtini, suomi-sormiolla. Kuka lie tuotattanut, vai olisiko sormio jälestäpäin muutettu?

Periskooppi

Ruotsissa hanurit ovat usein paljon koristeellisempia kuin täällä - ihan saman tehtaan tuotoksetkin. Koristelu ei ole ilmaista, mutta toisaalta tuote voi mennä paremmin kaupaksi.

Kysyin n. vuosi sitten suomalaiselta ammattivirittäjältä näistä Curtineista, kun niitä pyörii meidänkin käytettyjen valikoimissa ilmeisestikin juuri Ruotsin tuliaisina, ja hän sanoi jotensakin tähän tyyliin näiden pelien sisälle kurkistaneena: "Moni kakku päältä kaunis". Sisuskalut eivät siis välttämättä yhtä hienoa laadultaan tai työnjäljeltään kuin ulkokuori. Voi kuitenkin olla, että pelejä on voitu tilalla eritasoisilla sisusteilla, ja olen muistelevinani, että joskus joku olisi mainostanut vehkeen olevan Bugarin kielillä? Toisaalta ei kai kaikissa Bugareissakaan ole ne parhaat kielet sisällä?

Periskooppi

Eritasoisten sisuksien valikoima voisi selittää sitäkin, että Curtinien hintataso vaihtelee todella paljon. Edullisimmat on Ruotsissa niin halpoja, ettei kukaan varmaankaan enää kehtaa tinkiä, ja sitten löytyy toisellakin tavalla hinnoiteltuja.

Näkyykö sisuskalujen laatu jossakin tyyppimerkinnässä päällepäin?

Viljo

Mulla oli huollossa yksi tällainen huippu Curtini. Sisuskalut ovat kuusta. Häkki tosin oli kokonaan selluloidia, joka oli kutistunut vuosien saarosaa 5-10 mm vähän suunnasta riippuen.  En nyt muista, mitä tän soittimen mallimerkintä oli.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

outi

Jukra kun on hyvännäköinen laite pietrodeirolla... valitettavasti en ole edistyneempi soittaja. Mikä sormio tuossa on? Enkä tiedä osaisinko soittaa samavärisillä nappuloilla...

Periskooppi

Juu, hyvältä ja asialliselta näyttää!

Ei kun kurttuni Curitiniin vaihtamaan, kun Ruotsissa lähtöhinnat näille alkaa noin 150€:stä (ei tosin ihan näin komeannäköisistä)

Teme

Lainaus käyttäjältä: outi - 26-10-2018, 15:58:48
Sivupalkkiin ilmestyi tuollainen Curtini, suomi-sormiolla. Kuka lie tuotattanut, vai olisiko sormio jälestäpäin muutettu?
Mulla oli tommonen samanlainen Curtini Concert. En tiedä olisko jopa tämä samainen yksilö. Tuon yhden kuvan perusteella on vaikea sanoa varmaksi, mutta kovasti näyttää samanlaiselta. Se minulla ollut oli ruotsalaisella sormiolla mutta käänsin sen itse suomalaiseksi. Se oli ensimmäinen 'käännöstyöni' joten vahausjälki ei ole ihan tehdaslaatua ja jouduin muistaakseni käyttämään kahta erilaista vahaa kun ensimmäinen loppui kesken. Käännöstyön jälkeen viritin soittimen, tein keskiäänikertoihin vähän huojuvamman virityksen kuin mitä esim. Kouvolan peleissä, muttei kuitenkaan mitään sirkkeliä. Kielit siinä olivat laadukkaan italialaiset kielet, tosin niitä oli viilailtu ja raapittu jonkun verran, mutta veikkaan että alkuperäiset a mano kielet (Curtinin selkäpuolella luki Voci in mano). Soittelin itse sillä pari vuotta kääntötyön jälkeen. Soinniltaan oikein hyvä peli, herkkä eikä kuluttanut paljon ilmaa. Klaviatuuri siinä Curtinissa oli paras millä olen soittanut, oikein tunnokas ja napakka olematta jäykkä.

Jos tämä on samainen peli, ja olettaen ettei sille ole uudella omistajalla sattunut mitään niin hyvä soittopeli on.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

poikkikulma

Tuli tuosta Ruotsalaisuudesta tässä mieleen , olen havainnut sen noissa vanhoissa Haitareissa  että Ruotsalaisten Haitarit ovat säilyneet paljon paremmassa kunnossa kuin täälä kotimaassa siis Viipurilaiset  ja vanhat Kouvolalaiset niille ei oo paljoa tarvinnut remonttia tehä ovat kuin pakasta vedettyjä pinnoiltaan  ehjiä ainakin ne mitä itse olen sieltä löytänyt . Niillä ei ole kaiken maailman riihissä eikä ladoissa soiteltu eikä retuutettu miten sattuu juovuksissa heeh . Mauno  :P

Teme

Olen tehnyt ihan saman havainnon kuin Mauno.

Jos ruåttalaiset on juovukkeessa sivistyneemmin ;)