Suomen Harmonikkaliitto

Sormien harjoituttaminen & mielikuvaharjoittelu

Aloittaja Giulietti, 13-02-2016, 13:38:10

« edellinen - seuraava »

Giulietti

Tuossa aiemmassa ketjussa joka koski peukalon käyttöä, sivuttiin jo sormien yhteiskäytön harjoittamista. Jollekin keskisormen käyttö tietyissa tilanteissa on hankalaa ja joku saattaa kokea pikkusormen mukaan saamisen hankalaksi. Parasta sormiharjoittelua on tietenkin soittaa säännöllisesti, jotta sormet pysyvät notkeina ja erilaista ohjelmistoa, jotta kaikki sormet myös saavat harjoitusta.

Pelkkiä kappaleita soittamalla tekniikka ei juurikaan kehity, vaikkakin monet kappaleet edesauttavat tekniikan ylläpitoa. Kannattaa siis soittaa myös asteikkoharjoituksia ja erilaisia etydejä, jotka on alunperinkin tarkoitettu juuri sormien harjoittamiseen. Itse olen soittanut aika paljon esim. Carl Czernyn etydejä. Näiden lisäksi kannattaa harjoitella muutakin kuin pelkkää rytmillistä tanssimusiikkia, esim. pieniä klassisia teoksia, näissä on paljon yksityiskohtia joissa sormet saavat hyvää harjoitusta. Pikkuhiljaa alkaa huomaamaan, miten ne vaikeammatkin kappaleet alkavat tämän jälkeen sujua ja sormien yhteispeli toimii paljon paremmin.

htoyryla

Kuvasin nyt tuota mun keskisormiongelmaa. Ajatellaan että pitäisi soittaa trioleja asteikon peräkkäisillä sävelillä. Sehän on se tapaus josta minun ja Giuliettin sormituskeskustelu taisi alkaa. Soitin niitä niin että jos keskimmäinen sävel on ulommalla rivillä, soitin sen peukalolla. Nyt alkaa jo sujua keskisormen käyttö silloin kun se tulee yhtä riviä ulommas kuin vierekkäiset sormet. Mutta jos sen pitäisi tulla kaksi riviä ulommas, niin menee hankalaksi niinkuin kuvasta näkyy.

Giulietti

Tuossa tilanteessa kannattaa ottaa käyttöön apurivi. Näin ei tarvitse nopeassa kuviossa kurotella keskisormea muiden alle.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 16-02-2016, 11:24:40
Tuossa tilanteessa kannattaa ottaa käyttöön apurivi. Näin ei tarvitse nopeassa kuviossa kurotella keskisormea muiden alle.

No sitähän minäkin :) Niin olen tehnytkin, mutta otin sitten liian kirjaimellisesti sen että pitäisi hallita kaikki asteikot. Ei siis kuitenkaan kaikissa tilanteissa. Case closed.

eikkajuhani

Tähänkin täytyy nyt pistää oma `erikoisuuteni,`  tässä sormien harjoittamisessa. Tiedän että on olemassa sormiharjoituksiin tehtyjä näppäinlautoja, kait erilaisiakin.  Veikko A. on kertonut tällaisesta näppäinlaudasta, jota hän autoa ajaessaan näpytteli.  Jostain messuilta hankin joskus, vuosia sitten sellaisen - (kuulemma tammitynnyrissä jonkun rouheen kanssa pyörineen, ) täysin sileän, soikean, litteähkön, sopivasti käteenkäyvän, koristeelisen kiven.  Tätä kiveä kädessä, vuorotellen, pyöritellen, minä uskon, saan sorminivelille niitten tarvitsemaa liikettä, silloin kun katselen vaikkapa töllötintä tai vaikkapa lukiessa. Edullinen meille pappakuntoisille harrastajille.... :) ;)   

Eikkajuhani

Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Giulietti

Myös mielikuvaharjoittelu ilman soitinta on välillä tehokasta. Joidenkin kappaleiden haasteellisia kohtia voi yrittää ratkoa myös kuvittelemalla soittavansa. Tämä onnistuu melkein missä vain ja olen huomannut ,että tämäkin ainakin silloin tällöin, edistää harjoittelua.

Viljo

Tuli tuosta videosta ja toisesta ketjusta mieleen miten peukalon käyttö on harmonikansoittamisessa kehittynyt. Aikanaan, tasakahvaisten aikana, peukaloa pidettiin soittimen ulkosyrjällä. Aivan kuten Hannulla oli tuossa videossa. Tällöin näppäimistöt olivat pieniä ja näppäinten suhteet (etäisyydet ja suunta) toisiin näppäimiin erilaiset. Soitinta oli paljon helpompi soittaa neljällä sormella kuin viidellä. Kun sitten aikanaan tuli porraskahvaiset soittimet, monet valmistajat tekivät vielä kahvan ulkosyrjään peukalouran, vaikka soittajat alkoivat käyttää peukaloa. Viipurin tehtallakin ihmeteltiin tätä peukalon käyttöä näppäimistöllä. Se oli kuitenkin luontevaa, koska uusi näppäinten asettelu mahdollisti sen.

Pienissä soittimissa peukaloa voi pitää reunalla. Isoissa en lähtisi pitämään, mikäli peukalon tarkoitus on sama kuin pienissä soittimissa eli soitimen paikallaan pitäminen. Isoissa soittimissa tulee ihan ihmisen kehon ongelmat vastaan. Kun soittimessa on massaa ja sitä pyritään pitämään peukalolla paikallaan, ja samanaikaisesti kurkotetaan muilla sormilla näppäimistölle, alkaa kämmenkalvo kiristyä. Tämä tarkoittaa koko kämmenen (sormineen) jäykistymistä. Herkkyys häviää.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 17-02-2016, 10:30:15
Tuli tuosta videosta ja toisesta ketjusta mieleen miten peukalon käyttö on harmonikansoittamisessa kehittynyt. Aikanaan, tasakahvaisten aikana, peukaloa pidettiin soittimen ulkosyrjällä. Aivan kuten Hannulla oli tuossa videossa. Tällöin näppäimistöt olivat pieniä ja näppäinten suhteet (etäisyydet ja suunta) toisiin näppäimiin erilaiset. Soitinta oli paljon helpompi soittaa neljällä sormella kuin viidellä. Kun sitten aikanaan tuli porraskahvaiset soittimet, monet valmistajat tekivät vielä kahvan ulkosyrjään peukalouran, vaikka soittajat alkoivat käyttää peukaloa. Viipurin tehtallakin ihmeteltiin tätä peukalon käyttöä näppäimistöllä. Se oli kuitenkin luontevaa, koska uusi näppäinten asettelu mahdollisti sen.

Pienissä soittimissa peukaloa voi pitää reunalla. Isoissa en lähtisi pitämään, mikäli peukalon tarkoitus on sama kuin pienissä soittimissa eli soitimen paikallaan pitäminen. Isoissa soittimissa tulee ihan ihmisen kehon ongelmat vastaan. Kun soittimessa on massaa ja sitä pyritään pitämään peukalolla paikallaan, ja samanaikaisesti kurkotetaan muilla sormilla näppäimistölle, alkaa kämmenkalvo kiristyä. Tämä tarkoittaa koko kämmenen (sormineen) jäykistymistä. Herkkyys häviää.

Mä en yleensä pidä peukaloa reunalla viisirivisessä, mutta nyt kun olen harjoituttanut keskimmäisiä sormia, olen välillä laittanut peukalon reunalle ja toisinaan se tuntuukin ihan luonnolliselta siinä, saattaa jopa tukea kättä. Mutta tämän videon kokeilussa kämmen tosiaan tuntui kireältä, mutta kyllä siihen ainakin osasyynä oli tuo keskisormen vääntäminen. Voi myös olla että mä tässä laitoin peukalon reunalle tueksi että sain sitä keskisormea väännettyä.

Kaksirivisissä mulla sitten peukalo ihan luonnostaan on siinä kahvan reunalla ja nousee siitä vain soittamaan aksidentaaleja siellä kahvan yläpäässä. Niinkuin vaikka tässä https://youtu.be/P8vXrNuQpDc . Tätä katsoessa tulee mieleen, tuohon peukalokeskusteluun liittyen, että näitä pelejähän mä soitan keskimmäisillä sormilla, että kyllähän ne jonkinlaista harjoitusta on saaneet.

Giulietti

Itselläni on peukalo välillä kahvan reunassa tai jopa sen takana, mutta tarkoituksena ei kuitenkaan ole pitää soitinta paikoillaan, kyllä se ihan pitämättäkin pysyy sylissä. Ei tuosta tavasta aiheudu mitään kämmenkalvon kiristymistä eikä herkkyyden kärsimistä, toinen asia on tietenkin jos peukalolla alkaa pitämään soitinta paikoillaan. Toisaalta kuka näin edes tekisi.

olli

Linkissä Ahvenaisen peukalo on aika usein kahvan reunassa.
https://www.youtube.com/watch?v=oMw3G1M2a3c
Hieno esitys musiikillisesti kaiken kaikkiaan, mutta tuo "ahvenaisen peukalo" on varmaan jo lapsena opittu tapa soittaa ;)  Eihän tuo soittoa sinänsä haittaa.  Meikäläinen on pyrkinyt välttämään tuota peukaloa kahvan reunassa tai kahvan takana - toisaalta ei ole tullut mieleenkään.  Eipä ole juuri kukaan ammattilaisopettaja sitä minulle opettanutkaan :P

PS.  Veikkohan moittii myös ns. "selkäremmien" käyttöä.  No kun katselee hänen live-esityksiä, niin remmejä tarvittaisiin.  Haitaria täytyy välillä tönäistä oikeaan asentoon 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

En käytä itsekään selkäremmiä koskaan, sillä soitin tulee silloin helposti liikaa oikealle ja tämä huonontaa käden asentoa. En myöskään pidä hyvänä että soitin "sidotaan" liikaa kiinni kehoon. Myös Mika Väyrynen on kehottanut samoin välttämään selkäremmin käyttöä.

Hannu S

Kyllä minusta Giulietti  on kirjoittanut todella viisaita sanoja tässä ketjussa. Olen täysin samaa mieltä. Myöskin tuo mielikuvitusharjoittelu on todella toimiva - ihan omasta kokemuksesta voin todeta. Viiden sormen käytöllä, missä myös peukalo on yksi sormi muiden  mukana - ei vain apusormi tarvittaessa - saadaan viiden sormen kromaattinen järjestelmä, mikä erityisesti legatossa soitettaessa on todella hienosti toimiva. Mikä sitten on kunkin Gurun esittämä paras sormitusjärjestelmä on eri juttu. Meillä on erilaiset sormet, minulla nimetön pidempi kuin etusormi. Toisella on päinvastoin. Pääasia on, että sormet ei mene päällekkäin, ei ristiin, peukalo kulkee sujuvasti muiden alla ja ranne pysyy päsääntöisesti suorassa. Apurivit on tehty käytettäviksi. .

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 17-02-2016, 21:27:46
Viiden sormen käytöllä, missä myös peukalo on yksi sormi muiden  mukana - ei vain apusormi tarvittaessa - saadaan viiden sormen kromaattinen järjestelmä, mikä erityisesti legatossa soitettaessa on todella hienosti toimiva. Mikä sitten on kunkin Gurun esittämä paras sormitusjärjestelmä on eri juttu. Meillä on erilaiset sormet, minulla nimetön pidempi kuin etusormi. Toisella on päinvastoin. Pääasia on, että sormet ei mene päällekkäin, ei ristiin, peukalo kulkee sujuvasti muiden alla ja ranne pysyy päsääntöisesti suorassa. Apurivit on tehty käytettäviksi. .

Mä en nyt ihan hahmota miten kaikki tämä vastaa yhtäkkiä Giuliettin edustamaa näkemystä. Näistä jutuista on keskustelu jo varmaan vuoden verran eri ketjuissahan.

Tuossahan mitä esität paljon niitä asioita joita minä olen puolustanut ainakin omiin tarpeisiini, kuten tuo peukalon käyttö muiden sormien alla. Kun vielä paljolti olen juuri legatossa soittanut.

Tuo mitä videolla näytin ei ollut oma systeemini, vaan ongelma joka syntyi kun opettelen parantamaan keskimmäisten sormien yhteispeliä. Itse käytin ennen peukaloa noissa alemmalla rivillä, Giulietti suositteli 4-3-2 -sormitusta johon olen kokeeksi totutellut. Siitä sitten tuli tuo ongelma, josta tuo video. Asiasta oli jo keskusteltu, ja olin ymmärtänyt että harjoitusta vain lisää niin se sujuu. Itse olin skeptinen, ja nyt kun tein videon niin se onkin apurivin paikka. Mikä on minullekin luontainen ratkaisu. Mutta noin yleensä olen kokenut esim. tuon 4-3-2 käytön parannuksena aiemman 3-1-2 sijasta.

Mitä tästä nyt sitten näkee? Vaikea on keskustella sormitusten ongelmista tämmöisissä keskusteluissa. Yleiset periaatteet voivat olla hyviä henkilökohtaisen opettajan työkaluna mutta täällä luettuna johtavat väärinkäsityksiin. Vahvistaa minun ajatusta että oppimisen suhteen ideoita ja ajatuksia kannattaa ottaa vastaan mutta loppujen lopuksi pitää uskoa omia sormia ja omaa kroppaa, ainakin pitkän päälle.

Giulietti

Tässä ketjussa ei ole haluttu ottaa kantaa sormituksiin sinällään, vaan lähinnä keskustella siitä miten sormia voi harjoituttaa siten, että kaikki sormet vahvistuvat ja tulevat soitettaessa käyttöön. Monellahan nimetön ja pikkusormi ovat luonnostaan niitä heikompia sormia. Aloitusviestissä todettiin harjoitusohjelmiston monipuolisuuden merkitys sormien harjoituttamisessa ja mielikuvaharjoittelun avuksi ottaminen. Uskon että htoyryla on hyötynyt harjoittaessaan nimenomaan tuota sormiyhdistelmä 4-3-2, kuten olet itsekin todennut. Peukalon luonnollinen paikkahan on nimenomaan muiden sormien alla, eli siis uloimmilla riveillä.

Giulietti

Kirjoitanpa vielä lisää mielikuvaharjoittelusta, koska tästä aiheesta ei täällä, eikä juuri muuallakaan ole keskusteltu. Olen huomannut että esim. pitkillä automatkoilla (esim. työmatkat) on joskus kätevää harjoitella ilman soitinta. Kyllästyin joskus työmatkaa ajaessa kuuntelemaan radiota ja mietin miten tätäkin aikaa voisi hyödyntää. Muistin kuulleeni, että Veikko Ahvenaisella oli automatkoilla aikoinaan harmonikan diskantti- ja basso-osa joilla hän harjoitteli. Harjoitteluunhan ei tarvita välttämättä edes tuota soittimen puolikasta vaan harjoittelin itse esim. asteikkoja liikuttelemalla sormia ja kuvittelemalla samalla soittavani. Jo 5-10 min. päivittäinen harjoittelu auttoi itselläni, huomasin asteikkojen soittamisen nopeutuneen. Samalla tapaahan voi harjoitella vaikka tuttuja kappaleita jotka ovat hyvin muistissa. Soittamisessahan on pitkälti kyse aivojen ja käsien yhteispelistä jota nämä mielikuvaharjoituksetkin kehittävät.

eikkajuhani

......linkissä Ahvenaisen peukalo on aika usein kahvan reunassa....

Paninpa merkille tuon Veikon peukalon seikkailun. (Tarkoitan nyt linkkiä jossa Veikko soittaa Amerikan kiertueellaan) Tosiaan näyttäisi siltä että ei oikein tietäisi mihin peukalonsa sijoittaa, ikään kuin se olisi - lähes aina väärässä paikassa. Ainakaan se ei tuonne kahvan taakse kuulu, - siis minun mielestäni. Silloinhan soitettaisiin jotain muuta kuin viisirivistä soitinta....minun mielestäni... :) :) ;)
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

olli

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 21-02-2016, 14:24:38
  ......linkissä Ahvenaisen peukalo on aika usein kahvan reunassa....

Paninpa merkille tuon Veikon peukalon seikkailun. (Tarkoitan nyt linkkiä jossa Veikko soittaa Amerikan kiertueellaan) Tosiaan näyttäisi siltä että ei oikein tietäisi mihin peukalonsa sijoittaa, ikään kuin se olisi - lähes aina väärässä paikassa. Ainakaan se ei tuonne kahvan taakse kuulu, - siis minun mielestäni. Silloinhan soitettaisiin jotain muuta kuin viisirivistä soitinta....minun mielestäni... :) :) ;)
Tämä on se yksi koulukunta viisrivisen soittamisessa :P
Tätä ihmettelen jatkuvasti - miksi näin?  Oma veikkaukseni on, että on aloitettu aikanaan kaksrivisellä ja sitten tämä "peukalo kahvassa" on jäänyt päälle eli "lihasmuistiin".  Siitähän ei sitten pääse mitenkään irti ;)

Reppumies

Olli puhuu vähän, mutta asiaa. Itseltäni meinasi loppua soitto innostus, kun satuin soittamaan tälläisen mestarin nähden, joka rupesi haukkumaan peukalon käyttöäni. Käytän tasaveroisena muiden sormien kanssa peukaloa. Tämä mestari sanoi ettei tuosta tule mitään, peukaloa käytetään vain äärimmäisessä hätä tilanteessa. Se jäi alitajuntaan ja häiritsi pitkään mieltä, että onko sormitustyyli väärä, enkä voi tällä oppimallani sormituksella soittaa vaikeita kappaleita. Nythän nuo Tico, ticot näyttää menevän, joten oli hyvä, kun en ruvennut vaihtamaan sormitustyyliä. Neuvojia maailmassa riittää. Aika vähän jää kuitenkin jauhoja pussin pohjalle. Kannattaa vaan monesti pitää oma pää ja lisätä harjoitusta. Tietenkin on myös hyviä ja hyödyllisiä neuvoja.

Giulietti

Venäläiset, ranskalaiset ja italialaiset soittajat lienevät sitten täysin väärässä, kun he monesti pitävät peukaloa kahvan reunalla. Onneksi meillä suomessa on tässäkin asiassa se paras tieto. Tässä ketjussa olisi mukava keskustella otsikon mukaisesti sormien harjoituttamisesta ja mielikuvaharjoittelusta. Peukalo-keskusteluhan täällä jo on erikseen!

olli

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 21-02-2016, 19:54:30
Venäläiset, ranskalaiset ja italialaiset soittajat lienevät sitten täysin väärässä, kun he monesti pitävät peukaloa kahvan reunalla. Onneksi meillä suomessa on tässäkin asiassa se paras tieto. Tässä ketjussa olisi mukava keskustella otsikon mukaisesti sormien harjoituttamisesta ja mielikuvaharjoittelusta. Peukalo-keskusteluhan täällä jo on erikseen!
Eivät ne väärässä ole, mutta heillä onkin erilainen systeemi diskantissa ;)