Suomen Harmonikkaliitto

Suomalainen järjestelmä; puolesta - vastaan?

Aloittaja risto, 04-01-2009, 11:49:24

« edellinen - seuraava »

Urkuhaitari

Noniin! Aika samoilla linjoilla ollaan koska mäkin oon ex-klarinetisti  ;D olin siinä touhussa erittäin hyvä mutta se sitten jäi kun piti mennä puhallinorkesteriin,en olisi saanut jatkaa soittamista opistossa jos en olisi mennyt orkesteriin (nää on näitä pyrokratian koukeroita) ja soitin oli kaiken lisäksi opettajani,eli en ole voinut pitää taitoa yllä ja nyt harmittaa....

Pistän sitten kuvia ja videoita niin näet miten sillä balkansoittimella sujuu klezmer! Saan soittimen Ikaalisissa tiistaina :D

Johan

Lainaus käyttäjältä: Urkuhaitari - 30-06-2012, 23:56:03
Noniin! Aika samoilla linjoilla ollaan koska mäkin oon ex-klarinetisti  ;D olin siinä touhussa erittäin hyvä mutta se sitten jäi kun piti mennä puhallinorkesteriin,en olisi saanut jatkaa soittamista opistossa jos en olisi mennyt orkesteriin (nää on näitä pyrokratian koukeroita) ja soitin oli kaiken lisäksi opettajani,eli en ole voinut pitää taitoa yllä ja nyt harmittaa....

Pistän sitten kuvia ja videoita niin näet miten sillä balkansoittimella sujuu klezmer! Saan soittimen Ikaalisissa tiistaina :D

Mikäli "rupikeppi" vielä kiinnostaa niin tule ja tee tarjous, minulla on nurkissa vähälle soitolle jäänyt  kohtuukuntoinen pilli, oppikirjakin löytyy. Näin saisit soittimen ja minä "pääomani" hankintavaiheessa olevan antiikkiharmonikan hankintaan.
Yhteystietoni löytyvät tuosta viereisen kirjekuoren takaa!

Johan

Urkuhaitari

Taidan siis olla foorumin ainoa b-järjestelmää käyttävä soittaja... no mikäs siinä  ;D ;D

On tullut juteltua monen soittajan kanssa nyt tästä samasta aiheesta niin moni on sanonut sitä että "ainakaan ei tartte kurotella apuriveille paljoakaan kun päärivit on ihan reunassa" ei se nyt kyllä ihan niinkään mee... kun käytössä kerran on kuusi riviä niin miksi pitäs säästellä rivien käytössä? Tai ylipäätään edes viisirivisissä? Tähän olen usein törmännyt että varsinkin Suomessa keskitytään mielestäni liikaa päärivien käyttöön. Eiköhän ne käytännölliset sormitukset ole tärkeämpiä...

Sori,nyt tuli vähän yleistettyä,puhun siis vaan useista tapauksista joita vastaan on tullut enkä halua syyttää suomalaista hanuristikuntaa mistään  :P

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Urkuhaitari - 27-06-2012, 22:46:28
Jaa sinäkin oot soitellut klezmeriä! Niin minäkin,muutaman kaverin kanssa. Meillä on sellanen kansanmusaporukka,soitetaan kaikenlaista,lähinnä klezmeriä,balkanilaista ja suomalaista kansanmusaa.
Balkanharmonikat sopii klezmerille erittäin hyvin,vaikeat kadenssit varsinkin,ja sormitukset saa loogisesti tehdyksi b-järjestelmällä. Mutta suomalaisessa musassa saa tehä joitain kompromisseja esim säkkijärvessä :D

Kannnattaa kuunnella tuubista sellaista kun Branimir Djokic,rauhallisiakin biisejä löytyy mutta myös paljon sitä tilutusta ;D

Nyt tuli pitkästä aikaa otettua tuo isompi viisirivinen syliin ja kokeiltua jotain semmoista balkaninsuuntaista mikä vielä mahtuu minun päähän eikä mene suoraan läpi. Simppeliä soittoahan tämä on, eikä ole tullut yhtään harjoiteltua, mutta semmoista se minun soitto vain on.

http://www.youtube.com/watch?v=PDnfoU39UeE

Ja tässä siis suomalainen systeemi jossa olen hahmottanut näille tietyille sävelkuluille kaavat joita käytän sävellajista riippumatta. En siis opettele kolmia sormituksia, jotta voisin soittaa kappaleet kaikissa sävellajeissa, vaan yhden sormituksen kullekin kuviolle, jota voin sitten siirtää eri sävellajeihin.