Suomen Harmonikkaliitto

Musette-harmonikka

Aloittaja olli, 14-12-2015, 20:26:24

« edellinen - seuraava »

olli

Lieneekö aiemmin ollut puhetta, millainen peli on ns. ranskalainen musette-harmonikka.  Minkä "jalan" kielipenkit ja miten viritetty, että saadaan se aito musettesoundi?  Montako äänikertaa, onko casottoa jne.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mahu

#1
Minun käsitykseni on se että 3 äänikertaa on samassa vireessä, mutta yhdessä paljon miinusta ja toisessa paljon plussaa. Kolmas on sitten tasan viritetty. Minulla on yksi sveitsiläinen 2-rivinen Hohner Corso jossa on kyseinen vire. Valssit tulee hienosti ja soinnut muutenki. Polkkaa ei niinkää.


Täältä sivun lopusta voi kuunnella ääninäytteitä eri virityksistä. Ranskalainen musette löytyy siis kohdasta:
120nh20
http://www.accordionpage.com/wetdry.html

htoyryla

#2
Lainaus käyttäjältä: Marko - 14-12-2015, 21:05:24
Minun käsitykseni on se että 3 äänikertaa on samassa vireessä, mutta yhdessä paljon miinusta ja toisessa paljon plussaa. Kolmas on sitten tasan viritetty.

Tämä vastaa minunkin käsitystäni, että tuo on se ranskalainen musette. Mutta sitten on jossain haitareissa musetteksi nimetty rekisteri joka on jotain muuta, tähän joskus törmäsin keskusteluissa täällä, ja siihen viittasin myös tuolla toisessa ketjussa.

Ja tuoltahan http://vapaalehdykka.net/?k=soittimet/harmonikka&sivu=aanikerrat löytyykin tieto että

Lainaa
Perinteinen ja aito musette-äänikerta koostuu kolmesta 8'-äänikerrasta, mutta esimerkiksi Saksassa k-mallin yhdistelmää on kutsuttu musetteksi. Musette-äänikerrassa yksi 8'-äänikerta on viritetty suoraksi, jonka ylä- ja alapuolelle viritetään yksi 8'-äänikerta.

Tuo k-malli on juuri 8'+8'+4' niinkuin siinä Guerrinin pohjautuvan samplesoftan musetterekisterissä (jonka linkitin tänään toiseen ketjuun ja josta tämä taisi lähteä).

Tuosta saksalaisesta "musettesta" on ollut puhetta ennenkin http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=1535.msg14141#msg14141

Johan

#3
Minulla on noita musette viritteisiä nurkissa parikin, molemmissa noiden kolmen 8`äänikerran lisäksi myös 16´äänikerta.
Toinen on Guerrini Special, -90, 41/120, 4/5 äänik, liukukoplari kahvan takana, soivat kaikki 4 äänikertaa, tai sitten nuo kolme 8 jalkaista äänikertaa, käsintehdyt kovalaattakielet ja melko voimakas tremolo raikkaassa saundissa. Basossa ei ole koplareita. Ns. "old model" muotilultaan ja koristelultaan. Edellinen omistaja hakenut suoraa tehtaalta aikoinaan.
Tällä pelillä esiintyessä sen saundeista saa aina kiitosta ja pidän siitä itsekin, sillä on mukava "makustella", ja laulujen säestyksessä se on minulla usein käytössä.

Toinen on pähkinäpuu koppainen Harmona Monte Natur 41, -92, 4/4 äänikertainen koplareita diskantissa 7+ 4 kerrattuna, ei bassokoplareita. Italialaiset Antonellin kielet, keskinkertaista laatutasoa, muotoilu ja saundit ovat keskiauroopan "nahkahuosumiehille" suunnatut, (valitettavasti basso ei ole helikonbasso).
Tässä on myös mahdollisuus soittaa pelkästään niillä "epävireisillä" kahdella 8´äänikeralla jolloin saundi on melko erikoinen. Puukoppa antaa oman lisänsä saundiin, mutta soittimena se on melko vaatimaton tuohon Guerriniin verattuna. Keikkapelinä en sitä ole koskaan käyttänyt, se on enemmän keräilypeli, joskin soittelen sillä kyllä ajoittiain kotona. Synnyninseutujensa kansanmusiikkiin se sopii
kuin nenä päähän.

Minusta nuo neliäänikertaisten pelien 8´+ 8´+ 4´jalkaiset koplarivaihtoehdot, joissa lukee "musette"  ovat hieman väkisin tehtyjä, en ole niihin ollut koskaa kovin ihastunut saundien puolesta.
parempi vaitehto on 8´+ 8´ jonka toinen äänikerta "harittaa" riittävästi, jos ei ole kunnon musettea käytössä. Silloin ei tule tuota 4´jalkaisen häiritsevää "kimitystä" siihen sekaan.
Nämä ovat kuitenkin pitkälle makuasioita, joku toinen saattaa taas pitää 8´+ 8´+ 4´"musetesta".

Kyllä musetteja on rakennettu myös casottoina.

Johan


Giulietti

Aidossa musetessa on kolme 8-äänikertaa joista yksi soi siis ns. perustasolla, toinen 8-jalkainen on viritetty tämän alapuolelle ja kolmas yläpuolelle niin että keskinäinen huojunta on suurempi kuin ns. kravattivirityksessä joissa myös on nuo kolme 8-jalkaista äänikertaa. Se onko näistä joku cassotossa vai ei riippuu soittimesta, mutta varsinaisessa "raikkaassa musetessa" mikään äänikerta ei ole cassotto. Tuo 8+8+4 äänikerta jota joskus näkee myös musetteksi kutsuttavan on ns. saksalainen musette.

olli

#5
Harmonikkamusiikin sävellyskilpailussa oli yksi musette "Paris Dakar".
https://www.youtube.com/watch?v=fsPz3fqtIPA
tulee kohdasta noin 17 min.
Näyttäisi, että trio soittaa "masterilla", joka olisi tässä pelissä 8+8+8+16, mutta kaikki viritetty "ranskalaisittain" :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

#6
Oletko Olli aivan 100% varma tuosta esityksessä käytössä olevasta koplarista?
Katselin tuota videota ja siinä Järvenpään musettesoittimen esittelyn "tilussa" on koplarin asennosta päätellen käytössä 8´+ 8´+ 8´ äänikerta.
Varsinaisen esityksen aikana katselin, että kaikissa kolmessa harmonikassa olisi käytössä ylhäältä laskien 6. koplari, eikä 5. koplari eli master. Tarkistin asian vielä uudelleen ennen tätä kirjoittamista, joten siksi tämä kysymys.

Pelit ovat häkin logosta ja muotoilusta päätellen Piginin valmistamat. Kivat saundit näin, kun musette saundista pitää, mutta sehän on taas pitkälti makuasia tuo saundi.

Johan




olli

Johanille:  Huonosti katsoin, kyllä se on tuo 8+8+8 koplari kaikilla käytössä ;)

Ranskalainen musette sopii mielestäni juuri ranskalaisiin valsseihin ;)  En tykkää, jos esimerkiksi vanhoja suomalaisia valsseja soitetaan "ranskalaisittain" ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

pianohessu

Jos en nyt aivan väärin muista tai niin Kurkelan Arska on levyttänyt "Ruskeat silmät tanssiaisyönä" Pihlajamaan (Pigini) musette -hanurilla soitettuna. M.A. Nummisen unohtumaton esitys "Kotiharjun päällä" sisältää maukkaan hanurisoolon. Luultavasti Jani Uhlenius ja em. Kurkela soittavat tämän. Kurkelalla musette -äänikerta ja Uhleniuksella fagotti tai tango, en muista. Hienoa vuoropuhelua.

Johnny Liebkindin "Ihana aamu", Juha Vainion "Vanhoja poikia viiksekkäitä" sekä "Albatrossi" pitävät sisällään aivan mestarillista taustasoittoa musette -äänikerralla.

Johan

Kyllä noita makeita musetteja onneksi viljellään melko monen sovittajan toimesta, sillä saadaan aina hieno tunnelma esitettävään kappaleeseen, kun joku taitava harmonikansoittaja tekee väliin värikkään soolon ja koristelee muutenkin taustoja raikkaalla ranskalaissaundillaan:-))

Johan