Suomen Harmonikkaliitto

Kielien tilaustiedot

Aloittaja mahu, 12-12-2015, 15:18:16

« edellinen - seuraava »

mahu

Olen tilaamassa 2-riviseen kielisarjaa Italiasta.
Ilmoittivat että tarvitsevat täydellisen listauksen jokaisen kielen koosta.

Mitä niille pitäisi siis ilmoittaa?
Kielilaattojen koot? Mistä ne voi tietää jos ei ole väliä?
Ainaki kaikki äänet ja oktaavit pitää ilmoittaa.

Onko täälä joku tilannut sarjoja jotta voisi antaa esimerkin tilauslistasta. Minulla on kyllä tiedossa äänet ja oktaavit mitä haluan, mutta fyysisillä koolla ei ole merkitystä kun teen kielipenkit kuitenkin itse.

ftamt

Jokos olet hionut pinnat valmiiksi? On ainakin kuivunut tarpeeksi, eikä elä enää.
Toivo

mahu

Heh, mistäs tiesit. Juuri tänään aloitin hiomisen. Selluloidi vähä väännelly vaneria joten täytyy seuraavaa sitten parannella. Tilasin juuri paljetarvikkeet ja ajattelin yrittää tehdä nekin tähän harjoituskappaleeseen. Talvi on hyvää aikaa väsäillä näitä juttuja.

Mutta nuo kielet on ongelma. Muutamat rakentajat joilta olen kysellyt ei suostu myimään sarjoja eikä muutenkaan neuvomaan. 5-rivisen kieliä kun katsoo niin kielilaattojen koko kasvaa laatta laatalta, mutta monissa 2-rivisissä matalammat äänet tehdään isommilla painoilla kielien kärjessä. Vaikea sietää mitä kaikkea ne Italian miehet haluaa tietää.

Viljo

No nyt täytyy kyllä sanoa, että kyllä minä olen aina auttanut, jos minulle on soitettu tai lähetetty sähköpostia. Ja asiakkaat ovat saaneet haluamansa kielisarjat. Usein miten hyvien esteeksi on tullut kielien hinta.

Tilasin tuossa taannoin yhteen harmonikkaan joitain vaihtoäänisiä kieliä. Ihan ok toimi minulla, eikä mitään mittoja kysytty. Bassopuolella pitää antaa joitain mittoja, mutta ei diskanttipuolella. Bassokielilaattoja on nimittäin eri kokoisia. Kielilaattojen vakioleveys on 16 mm, mutta myös 15 mm on saatavana. Ne ovat normaalia kalliimpia kieliä. Tehtaat lähettävät vakiona tuon 16 mm laatan ellei erikseen kysy kapeampaa mallia.

Paras tapa saada haluttu on tehdä näppäinkaavio, josta näkyy kielien nimet (veto / työntö) ja oktaaviala.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

mahu

Viljo, en tarkoittanut sinua tässä "Suomalaiset rakentajat" lauseessani :) Ja sinulta tätä asiaa ajattelinkin seuraavaksi kysyä, mutta päätin kirjoittaa tänne foorumin puolelle jotta tästä voisi mahdollisesti olla apua myös muillekin. Vähäsen siis kalastelen niitä asioita ja yhteystietoja mitä ammattilaiset pitävät omina tietoinaan. Tarkoitukseni kun on hoitaa tilauskin itse ja näin vähentää välikäsiä.

Olisin itsekin tehnyt vain näppäinkaavion ja ilmoittanut lisäksi äänikertojen määrän. Varmaan myös jokaisen äänikerran korkeus pitää jotenki ilmaista. Mikäs se ammatillinen tapa on? Jalkoina esim. 8'-8'-16' kenties?

Viljo

Tapoja on monia. Kaavioihin mahtuu ehkä parhaiten A a a' a'' a''' -merkinnät, mutta voi käyttää myös tieteellistä merkintää tai muita merkintöjä (joita on muuten monta)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!