Suomen Harmonikkaliitto

Tekijänoikeuslaki

Aloittaja Viljo, 04-09-2009, 18:24:27

« edellinen - seuraava »

Viljo

Tekijänoikeuslaki Wikipediassa
Wikipediasta löytyy kohtalaisen lyhyt ja ytimekäs teksti tekijänoikeuksista. Teksti antaa lukijalleen yleiskuvan lain luonteesta menemättä liiallisesti yksityiskohtiin. Jos olet ihan pihalla tekijänoikeuslaista, niin aloita tästä

-> http://fi.wikipedia.org/wiki/Tekij%C3%A4noikeus

Tekijänoikeuslaki - Finlex
Finlex on Valtion säädöstietopankki, joka sisältää Suomen Lain, Hallituksen tekemät esitykset, Valtiosopimukset ja kaiken maailman Suomen valtion dokumentteja. Internetistä sivusto löytyy osoitteesta http://www.finlex.fi/.

Musiikin parissa paljon toimiville yksi tärkeimmistä laeista on on tekijänoikeuslaki. Lakiteksti vaatii perehtymistä monitasoisuutensa vuoksi - lukemiseen kannattaa siis käyttää aikaa.

-> http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Teosto - lupa soittaa?
Hanurisoittajan(kin) on maksettava teostolle tekijänoikeusmaksuja, mikäli hän esiintyy julkisesti. Järjestävä taho vastaa yleisesti ottaen teostomaksujen suorittamisesta tapahtumien yhteydessä. Oma-aloitteisesti keikkailevien muusikoiden täytyy siis hoitaa tekijänoikeusmaksunsa.

LainaaLähes kaikki muu kuin yksityisessä perhe- ja ystäväpiirissä tapahtuva musiikin käyttö on musiikin julkista esittämistä.
(Teosto.fi)

http://www.teosto.fi -sivustolta löytyy vastaukset moniin esittämiseen liittyviin juttuihin - ehkä jopa paremmin kuin suoraan lakitekstistä.

Julkisesta esittämisestä kannattaa lukea tämä:

http://www.teosto.fi/teosto/websivut.nsf/7d7cb8d7c8ceffa0c22565c9004cf780/15ff8ca431e649eec22572b3003f1f29!OpenDocument

Tekijänoikeus Vapaalehdykässä
Vapaalehdykkä-sivustolla ei saa julkaista nuottien skannauksia, mikäli nuotit ovat vielä tekijänoikeuslain alaisia. Yleisesti ottaen tekijänoikeuslaki yltää materiaalin tekijän kuolinvuoden loputtua vielä 70 vuotta. Tämän ajan jälkeenkin kappaleista tehdyt sovitukset saattavat kuulua myös tekijänoikeuslain piiriin: W. A. Mozartin tekemää kappaletta ei saa siis skannata esim. Suurista Toivelaulukirjoista ja laittaa Vapaalehdykkään liitetiedostona, sillä kappale on mitä todennäköisimmin sovitettu 70 vuoden sisään sovittajan kuolemasta lukien (ja onhan niitä sovittajia vieläkin hengissä:-) ja näin ollen sovitusta suojaa tekijänoikeuslaki.

Äänitteiden kohdalla kyseessä on lähioikeuksista. Tällöin suoja-aika on 50 vuotta kappaleen ensimmäisestä julkisesta esittämisestä. Vuonna 2009 tekijänoikeudelliset vapaat äänitteet ovat tehty vuonna 1958 tai aikaisemmin. Mikäli 50 vuotta vanhasta kappaleesta on tehty uusi äänitys (sovitus), ja mikä on julkisesti esitetty, ei kappaletta saa liittää Vapaalehdykkään. Julkaisijalla on tällöin tekijänoikeudet julkaisemaansa kappaleversioon.

---

Näillä vihjeillä hanuristit pärjäävät pitkälle.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Hyvä juttu, nyt asia on selvä! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

Kannattaa tutustua uuden Hanuri lehden sivulla 49 olevaan Veikko Huuskosen kirjoitukseen Teosto ilmoituksista ja maksuista,  se selventää mielestäni tästä aiheesta käytyä kommnetointia
oivallisella tavalla siten, että ei tarvitse itse tulkita lakipykäliä.

Kummaksun aikaisemin esille tullutta manintaa siitä, että jokaisen hanuristinkin on maksettava omatoimisesti keikailessaan teostomaksuja.
Kaipaisin tässä yhteydessä tarkempaa määritelmää siitä mitä on tuo tässä tarkoitettu omatoiminen keikakailu, jotta eivät asiaatuntemattomat saa väärää käsitystä teostomaksuista ja teostoilmoituksista.

Olen asiasta samaa mieltä, silloin jos ko. hanuristi järejstää itse julkisen tilaisuuden jossa esiintyy, esim konsertti  yms, silloin hän on velvollinen suorittamaan teostomaksun ko tilaisuudesta.
Muussa tapauksessa keikan tilaaja/tilaisuuden järjestäjä hoitaa teostomaksut, ei esiintyjvä hanuristi, joka vain tekee ilmoitukset Teostolle esittämistään kappaleista, jolloin Teostomaksut ohjautuvat Huuskosen tekstissäkin mainitulla tavalla esitettyjen kappaleiden oikeuden omistajille.

Mikähän on katu-ja torisoittajien toimintamalli? Sehän voisi olla tätä omatoimista keikkailua, mutta epäilenpä, että eipä taida rutiinit nältä osin toimia, ja mikäs siinä. jos soitellaan vain trad. kappaleitta omina sovituksina.

Olen parisenkymmentä vuotta ollut Teoston asiakas ja onpa sieltä joskus tullut joitakin euroja  em. ilmoitusten pohjalta tuolla järjestelyllä, mutta eipä niitä ole liikaa pussinpohajlle kertynyt, johtuen siitä, että en ole mikään "hittinikkari".
En ihmettele, jos ei kirstu kilise meikäläisen tuntemattomiksi jääneillä biiseillä, kun se ei näy kilisevän tunnetummankaan tekijän ja sovittajan kohdalla, kuten tuosta Hanuri-lehden jutusta voi päätellä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 08-06-2010, 18:55:21
Kummaksun aikaisemin esille tullutta manintaa siitä, että jokaisen hanuristinkin on maksettava omatoimisesti keikailessaan teostomaksuja.
Kaipaisin tässä yhteydessä tarkempaa määritelmää siitä mitä on tuo tässä tarkoitettu omatoiminen keikakailu, jotta eivät asiaatuntemattomat saa väärää käsitystä teostomaksuista ja teostoilmoituksista.

Olen asiasta samaa mieltä, silloin jos ko. hanuristi järejstää itse julkisen tilaisuuden jossa esiintyy, esim konsertti  yms, silloin hän on velvollinen suorittamaan teostomaksun ko tilaisuudesta.
Muussa tapauksessa keikan tilaaja/tilaisuuden järjestäjä hoitaa teostomaksut, ei esiintyjvä hanuristi, joka vain tekee ilmoitukset Teostolle esittämistään kappaleista, jolloin Teostomaksut ohjautuvat Huuskosen tekstissäkin mainitulla tavalla esitettyjen kappaleiden oikeuden omistajille.

Käsittääkseni esiintyjä ei todellakaan hoida teostokorvauksia tilaisuuksista, vaan tilaisuuden järjestäjä. Voihan se tilaisuuden järjestäjäkin olla hanuristi, mutta järjestäjän ominaisuudessa hän maksut hoitaa eikä hanuristin  :D

Lainaa
Mikähän on katu-ja torisoittajien toimintamalli? Sehän voisi olla tätä omatoimista keikkailua, mutta epäilenpä, että eipä taida rutiinit nältä osin toimia, ja mikäs siinä. jos soitellaan vain trad. kappaleitta omina sovituksina.

Tämä onkin hämärä alue. Asiasta oli äskettäin juttua tuolla http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=178930&o=60&co=30 ja näistä asioista yleensä hyvin perillä oleva Kivi arveli että katusoitosta ei tarvitse maksaa.

Kaikkien on sitten kuitenkin syytä muistaa, että vaikka keikoilla saa soittaa muiden sävellyksiä (kunhan korvaukset hoidetaan), niin äänityksien julkinen levittäminen netissä vaatii ihan eri luvat ja maksut. Tässä kohtaa olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että joustolle olisi paikka Teoston taholta. Siis että kadun varressa saan soittaa jotakin, jonka kuulee 100 ohikulkijaa, mutta en saa laittaa samaa soittoani nettiin josta sen kuuntelee 100 kuulijaa (joista ehkä parikymmentä loppuun asti  :) ). No, tässä kohtaa on tietysti merkitystä myös sillä onko nettiin laitettu äänite katsottavissa yksityiseksi vai julkiseksi jakeluksi.

Edit: Tässä kohtaa huomaankin, että kun Viljo käsittelee ylempänä äänitteitä, niin siinä on kyse julkaistun äänitteen oikeuksista. Mutta sitten on vielä tämä juttu, että sinulla voi olla äänite jossa soitat itse, mutta tekijänoikeuden alaista musiikkia.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 08-06-2010, 19:24:54
Lainaus käyttäjältä: Johan - 08-06-2010, 18:55:21

Olen asiasta samaa mieltä, silloin jos ko. hanuristi järejstää itse julkisen tilaisuuden jossa esiintyy, esim konsertti  yms, silloin hän on velvollinen suorittamaan teostomaksun ko tilaisuudesta.

Käsittääkseni esiintyjä ei todellakaan hoida teostokorvauksia tilaisuuksista, vaan tilaisuuden järjestäjä. Voihan se tilaisuuden järjestäjäkin olla hanuristi, mutta järjestäjän ominaisuudessa hän maksut hoitaa eikä hanuristin  :D

Lainaa

Tämä onkin hämärä alue. Asiasta oli äskettäin juttua tuolla http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=178930&o=60&co=30 ja näistä asioista yleensä hyvin perillä oleva Kivi arveli että katusoitosta ei tarvitse maksaa.

Kaikkien on sitten kuitenkin syytä muistaa, että vaikka keikoilla saa soittaa muiden sävellyksiä (kunhan korvaukset hoidetaan), niin äänityksien julkinen levittäminen netissä vaatii ihan eri luvat ja maksut. Tässä kohtaa olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että joustolle olisi paikka Teoston taholta. Siis että kadun varressa saan soittaa jotakin, jonka kuulee 100 ohikulkijaa, mutta en saa laittaa samaa soittoani nettiin josta sen kuuntelee 100 kuulijaa (joista ehkä parikymmentä loppuun asti  :) ). No, tässä kohtaa on tietysti merkitystä myös sillä onko nettiin laitettu äänite katsottavissa yksityiseksi vai julkiseksi jakeluksi.

Edit: Tässä kohtaa huomaankin, että kun Viljo käsittelee ylempänä äänitteitä, niin siinä on kyse julkaistun äänitteen oikeuksista. Mutta sitten on vielä tämä juttu, että sinulla voi olla äänite jossa soitat itse, mutta tekijänoikeuden alaista musiikkia.

Nämät ovat nykypäivänä vaikeita juttuja, liittyen kaikkiin esittäviin taiteenlajeihin.
- Tänä iltana katson ehkä vielä "Voddlerin" kautta impatun uuden elokuvan. Toinen sanoo toista ja kolmas kolmatta. Työllisyyttä ja ansioita tietylle sidosryhmälle varmaan edistäisi, jos Teoston "virkamiehet" lähtettäisiin tutkimaan kaikkien kymmenien tuhansien suomalaisten haitaristien keikoille.
- Menisi heiltäkin varmaa aikaa "kuutamon" puolelle. 

olli

Mites toi youtuubi?  Itsekin olen sinne joitain äänityksiä laittanut ja nyttemmin kerhon tuotoksia.  Mitään palautetta en ole tuubista saanut, joten oletan että asiat ovat ok.  Onkos porukoilla tullut youtuubin äänitteistä kysymyksiä ja vastauksia?

Dragspel

Jotain olen itsekin laittanut "tuubiin". En ole palautetta saanut minäkään, joidenkin tallenteiden yhteyteen on tullut maininta: "Sovitettu kolmannen osapuolen sisältö."

maestro

On tullut... Nuoruusmuistoja kappaleesta tuli jotain ,mut ei aiheuttanu mitään...  En muista mitä luki kun latasin sen,muissa kappaleissa ei ole tullut...
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: maestro - 07-12-2012, 00:23:02
On tullut... Nuoruusmuistoja kappaleesta tuli jotain ,mut ei aiheuttanu mitään...  En muista mitä luki kun latasin sen,muissa kappaleissa ei ole tullut...

Oliko itse soitettu vai levytys? Youtubessa on jonkinlainen automatiikka, joka hälyttää jos videon ääni on suoraan joltain levyltä. Törmäsin tähän kun eräällä koululla lapset tekevät animaatioita jotka koulu laittaa youtubeen. Niissä käytettiin äänitehosteita levyiltä, ja yhden kohdalla youtube varoitti että siinä on sen ja sen levyn se ja se raita. Niinkuin olikin, siinä videossa oli käytetty se tehosteraita sellaisenaan. Tein niille itse kuvaan paremmin sopivia avaruusääniä.

Olen kuullut muusikosta, joka sai youtubesta jatkuvia varoituksia ja uhkauksia kuuluisien muusikoiden levytysten käytöstä, vaikka oli soittanut ihan itse. Siinä tietysti voisi olla tyytyväinen, jos oma soitto kuulostaa maailman huipuilta, mutta kyllä siinä saattaa myös säikähtää.

Itselläni on pari videota youtubessa, joissa esitän sellaisia kappaleita joihin tarvittaisiin lupa. Minun omat sovitukset ja käännökset on kuitenkin sellaisia, ettei niitä mikään automaatti tunnista. Otan pois jos tulee ongelmia. Toisaalta jos tämmöinen keikkailematon soittaja haluaa löytää vähän yleisöä, niin youtubessahan se on oltava.

maestro

Kyl on iha itse soitettu.. Muistelen että huomautti jonkun levy yhtiön omistavan kappaleen..... :o

Tässä se biisi..
http://www.youtube.com/watch?v=lU4nBgocpgw

Niin ja sovitus ainaki oma...
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: maestro - 07-12-2012, 22:15:39
Kyl on iha itse soitettu.. Muistelen että huomautti jonkun levy yhtiön omistavan kappaleen..... :o

Tässä se biisi..
http://www.youtube.com/watch?v=lU4nBgocpgw

Niin ja sovitus ainaki oma...

Ajattelin että sitten on varmaan ihan joku ihminen sen havainnut, eikä automaatti. Tosin tuonhan voi löytää jo nimen perusteella.

Omat juttuni ovat tämäntapaisia http://www.youtube.com/watch?v=lNWxfWcYRb0 . Aika erilainen kuin Esa Pakarisen, ja vaikka sain Marstion versiosta innoitusta niin aika erilainen siihenkin verrattuna. Tuosta ei ole tullut mitään mainintaa.  

eikkajuhani

Tässä onkin hauskoja kirjoituksia, joopas eipäs tyyliin !
  `Ihan itse soitettu´tekstistä tuli mieleen........  Eräs mustalaismies kauppasi perämoottoria ja kysyttäessä sanoi - oma on - !! Silti jäi ostajaehdokasta vähän askarruttamaan kun oli moottorisahalla päräytetty perälauta mukana.... ;D  ;)   ???

eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 22-08-2013, 21:15:16

Toki noita vielä muitakin....tuota olen mietiskellyt, siis miksi nuoteissa on peräkkäin alennettu F ja heti perään korotettu E, musiikin ekaluokkalaisen pähkäilyjä ! :-\ ;) ;) ???

Poistin kirjoitukseni. Turha alkaa täällä mitään yrittää selittää.

Viljo

Yritetäänpäs pysyä Eikkajuhani otsikon mukaisessa aiheessa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 23-08-2013, 11:04:27

Kuinkas palstan otsikko on Tyhmät kysymykset ja VIISAAT VASTAUKSET ??  :( ::)

eikkajuhani

Se on tämän alueen otsikko. Tämän keskusteluketjun otsikko on Tekijänoikeuslaki.

eikkajuhani

Jees !!
  Nyt logiikka meni kaaliin, - vai meneeköhän jatkossakin, toivotaan !! :-[ ??? :-\

eikkajuhani

Hannu S

Suomen Kuvalehdessä on hyvä kirjoitus tekijänoikeuksista otsikolla: Tekijänoikeuksia rikotaan internetissä jatkuvasti. Lieneeköhän tämänkin linkittäminen laillista? TV, Hannu

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kulttuuri/tekijanoikeuksia-rikotaan-internetissa-jatkuvasti/?shared=28670-db4d16ae-999

olli

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 30-01-2014, 13:38:22
Suomen Kuvalehdessä on hyvä kirjoitus tekijänoikeuksista otsikolla: Tekijänoikeuksia rikotaan internetissä jatkuvasti. Lieneeköhän tämänkin linkittäminen laillista? TV, Hannu
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kulttuuri/tekijanoikeuksia-rikotaan-internetissa-jatkuvasti/?shared=28670-db4d16ae-999
Hyvä artikkeli ;)

Minde

Käsittääkseni, tästä on vielä oma lukunsa näistä ns. trad. biiseistä. Mikä jäi nyt tästä uupumaan. Mutta, se että kysyy ja vastaa sähköpostilla yhdelle Ei vielä riko tekijänoikeuslakia. Mutta, jos sama asia laitettaisiin julkisena jakoon, niin silloin  rikottaisiin! Edit.UUps... olihan tää trad. eli 70 vuotta täällä jo käsitelty ihan alkujaan  ;) No, mutta hei, periaatteessa mitään ei saa julkaista, mikä on julkisesti jaossa, ellei se ole julkisesti jaettavaksi tarkoitetulla sivulla... en tiedä lukeutuuko juutuuppari tähän :-)
Minde

eikkajuhani

Onhan se varmaan niinkin että jos tuolla `tuupparissa` tarkkoja oltaisiin, niin paljon jäis näkemättä lukematta ja vielä kuulemattakin.  Sehän on aika villi kenttä nykyään ja toisaalta mikä taho ehtisi/jaksaisi  ja vielä osaisi käydä läpi kaiken sinne pyntätyn... ??? ??? ;)

Eikkajuhani