Suomen Harmonikkaliitto

Ensimmäinen haitari

Aloittaja VirpiHolanti, 07-12-2015, 12:18:38

« edellinen - seuraava »

VirpiHolanti

Hei. Mikä olisi sopiva haitari ensimmäiseksi soittimeksi? Tyttäreni on vakuuttunut, että hänen soittimensa tulee olemaan haitari. Opettajakin vielä hakusessa, mutta saisiko täältä vinkkiä soittimen hankintaan?
Virpi, Turku, 49v. Harmonikka, piano. Pikavippi on 100 - 3000 euron luotettava ja joustava laina, jota saa nykyään muutaman prosentin kuukausikorolla.

olli

Riippuu iästä ja koosta ;)  Markkinoilla on eri merkkisiä lasten ja nuorten malleja.  Mielestäni kannattaa hankkia nimenomaan oikea peli eikä mitään lasten leluja.  Näppäinpelin kannattajana suosittelen luonnollisesti näppäinharmonikkaa :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

PaRisto

Moro,

Opettaja osaa neuvoa asiassa. Monella opettajalla on myös haitareita joita voi vuokrata, myös liikkeet vuokraa ... kannattaa kysellä!

t. PaRisto
PaRisto

mahu

olli

Johan

Musiikki Järvenpäältä näkyy olevan. Simo hakee kai keveämpää peliä ja Piginillä niitä ollut jo pitkään. Minäkin voisin innostua tuohon kirkaanpunaiseen Simbaan, mutta kaipaisin kyllä siihen pianokahvaa;-)

http://www.lassepihlajamaa.fi/

Johan

Viljo

Minun vinkkini menevät seuraavasti:

- Soitin soittajan koon mukaan.
- Soitin soiton harjoittelun mukaan. Kysy opettajalta MILLAINEN (ei mikä) soitin on hyvä. Nykyään usein ensimmäinen harmonikka on melodiabassoharmonikka ja standardibasso tulee rinnalle myöhemmin (ensimmäisen pienen harmonikan ei tarvitse olla converto-järjestelmällä). Mielestäni tämä on hyvä, sillä MB antaa myöhemmin ihan mielettömästi lisää arvoa soittomahdollisuuksiin.
- Tsekkaa tämän sivun oikea myynti-ilmoituspalkki (tai klikkaa yläkulmasta päiväyksen viereltä koko sivuksi). Täältä saat tietoon vapailla markkinoilla suurimpien palvelujen (poissulkien Muusikoiden.net) myyntihaut. Ei sisällä yrityksien omilla sivuilla olevia harmonikkoja. Saat vihiä käytettyjen hintatasosta.
- Kysy harmonikoista myös jälleenmyyjiltä. Heillä on  usein isohko varasto eri kokoisia soittimia. Valinnanvaraa löytyy taatusti niin koon kuin hintojenkin puolelta.
- Jos haluat, vertaa. Harmonikkaristeily ja SHS-juhlat ovat parhaat paikat tutustua alalla oleviin yrityksiin. Jos tämä ei ole mahdollista, niin voit toki kulkea ympäri Suomea eri liikkeissä. Kilometrejä tulee ehkä vähän liikaa. Listaus maahantuojista/myyjistä löytyy harmonikkaliitto.fi -sivustolta. Hanuri-lehdestä löytyy myös alalla olevien firmojen mainoksia.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Giulietti

Mielestäni aloitussoittimen ei tarvitse eikä edes kannata olla melodiabasso. Jostain syystä tänä päivänä lapsille kaupataan jo aloitussoittimiksi kalliita melodiabassoja vaikka aloitus hoituisi aivan hyvin kolmiriviselläkin soittimella (standarbasso). Tässä asiassa olen täysin samoilla linjoilla Veikko Ahvenaisen ja harmonikansoiton opettajan Timo Jauhiaisen kanssa.

Johan

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 07-12-2015, 22:14:56
Minun vinkkini menevät seuraavasti:

- Soitin soittajan koon mukaan.
- Soitin soiton harjoittelun mukaan. Kysy opettajalta MILLAINEN (ei mikä) soitin on hyvä. Nykyään usein ensimmäinen harmonikka on melodiabassoharmonikka ja standardibasso tulee rinnalle myöhemmin (ensimmäisen pienen harmonikan ei tarvitse olla converto-järjestelmällä). Mielestäni tämä on hyvä, sillä MB antaa myöhemmin ihan mielettömästi lisää arvoa soittomahdollisuuksiin.
- Tsekkaa oikea tämän sivun oikea myynti-ilmoituspalkki (tai klikkaa yläkulmasta päiväyksen viereltä koko sivuksi). Täältä saat tietoon vapailla markkinoilla suurimpien palvelujen (poissulkien Muusikoiden.net) myyntihaut. Ei sisällä yrityksien omilla sivuilla olevia harmonikkoja. Saat vihiä käytettyjen hintatasosta.
- Kysy harmonikoista myös jälleenmyyjiltä. Heillä on  usein isohko varasto eri kokoisia soittimia. Valinnanvaraa löytyy taatusti niin koon kuin hintojenkin puolelta.
- Jos haluat, vertaa. Harmonikkaristeily ja SHS-juhlat ovat parhaat paikat tutustua alalla oleviin yrityksiin. Jos tämä ei ole mahdollista, niin voit toki kulkea ympäri Suomea eri liikkeissä. Kilometrejä tulee ehkä vähän liikaa. Listaus maahantuojista/myyjistä löytyy harmonikkaliitto.fi -sivustolta. Hanuri-lehdestä löytyy myös alalla olevien firmojen mainoksia.

Viljon ohjeeseen ei juuri tarvitse lisätä mitään ja sillä pärjää pitkälle! +

Johan

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 07-12-2015, 22:14:56
- Jos haluat, vertaa. Harmonikkaristeily ja SHS-juhlat ovat parhaat paikat tutustua alalla oleviin yrityksiin.

Epävarmaa kyllä kuinka hyvä paikka aloittelijan, tottumattoman tai muuten aran soittajan on kokeilla soittimia noissa paikoissa. Risteilyllä en ole ollut, Ikaalisissa kävin kerran ja kyllä se näyttelytilan meininki oli sellaista ettei houkutellut soittimiin tutustumaan. Kaikki firmat samassa tilassa, vieri vieressä. Erilaiset mestarit siinä lurittelivat kilpaa. Tuskin risteily sen rauhallisempi paikka on. Ja vaikkei haluaisi kokeilla, vain seurata ja kuunnella, niin kyllä sekin vaatisi vähän rauhallisemman tilanteen että siitä saisi oikeasti jotain irti.

olli

Haastavia paikkojahan nuo maahantuojien ja myyjien esittelytilaisuudet ovat :D  Olen käynyt Järvenpään "Pihlajamaa-bussissa" katselemassa.  Silloin kun ei ole muuta porukkaa niin olen soitellutkin ja haastatellut esittelijää.  Myös Leinon Seppo järjestää aika ajoin täällä Oulussakin esittelytilaisuuksia hotellin kabinetissa.  Sielläkin on tullut vierailtua.  Kun on paljon ns. "tosisoittajia" paikalla, en ole uskaltanut edes haitariin tarttua.  En tiedä saisiko esim. Sepolta yksityisesti esittelyä ja keskustelutilaisuutta - semmoinen voisi olla aloittelijalle hyvä markkinointikikka. :P

olli

Olen kertonut jossain keskusteluketjussa aiemminkin, mutta toistettakoon.  Itse hankin ensimmäisen oman haitarin postimyynnistä "Hobby Hallista".  Kuvaston mukaan näytti täysikokoiselta hienolta peliltä. Pelin nimikin oli hieno "Romance" ja hinta sopiva 900 markkaa ja vielä osamaksulla.  Vuosi oli 1982.  En tuolloin tiennyt sitäkään vähää, mitä nyt tämän hienon sivuston ansiosta olen oppinut. Nykytietämykseni mukaan peli oli itäsaksalainen "Royal Standard", joka ei siihen aikaan enää ollut mikään laatusoitin (aiemmin ollut mitä ilmeisimmin laatumerkki).  Peli oli nuorisomalli eli aikuishaitaria pienempi.  Sillä pelillä kuitenkin aloitin haitarinsoiton opettelun kansalaisopistossa.

Pelit vaihtuivat ja nyt soittelen vuoropäivin "Kravatilla", "Fantasialla", "Titanolla" ja "Bugarilla".  Kaikki pelit on huollettu ja viritetty :D  Vaikka pelejä onkin muutama hyllyssä, en ole mikään haitareiden keräilijä.  Ehkäpä nämä riittävät loppuelämäksi :P

mahu

Tuola Musiikki Järvenpäällä saa kyllä rauhassa istuskella ja soitella, eikä myyjätkään häiritse. Itse tapaan aina joskus käydä kyselemässä kuulumisia ja katselemassa vanhojen haitareiden kokoelmaa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 08-12-2015, 14:48:07
Tuola Musiikki Järvenpäällä saa kyllä rauhassa istuskella ja soitella, eikä myyjätkään häiritse. Itse tapaan aina joskus käydä kyselemässä kuulumisia ja katselemassa vanhojen haitareiden kokoelmaa.

Se voisikin olla sopiva paikka, ei ole vain ollut asiaa sinne päin ja nykyään tahtoo Suomessa reissatessakin olla aina kiire jonnekin. Seinäjoella olen pysähtynyt viimeksi joskus 30 vuotta sitten.

eikkajuhani

Lieneeköhän tuo MusiikkiJärvenpää ollut olemassa miten kauan ??  Olin 80 - luvulla Seinäjoella kurssilla ja ostin sikäläisestä musiikkiliikkeestä - (nimeä en muista) kitaran, Landolan.  Hanuri minulla tuolloin oli kotona Jyväskylässä, lienee ollut La Melodiosa.   
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 08-12-2015, 16:24:25

Lieneeköhän tuo MusiikkiJärvenpää ollut olemassa miten kauan ??  Olin 80 - luvulla Seinäjoella kurssilla ja ostin sikäläisestä musiikkiliikkeestä - (nimeä en muista) kitaran, Landolan.  Hanuri minulla tuolloin oli kotona Jyväskylässä, lienee ollut La Melodiosa.   

Täytti 40-vuotta muistaakseni viime vuonna, joten jostakin vuodesta -73-74 ollut siis olemassa. Pigini harmonikkojen maahantuonti siirtyi Järvenpäälle 80-luvun alussa.

mahu

Musiikki Järvenpään toimitusjohtaja Erkki Järvenpää on ollut Kouvolan harmonikkatehtaan toimitusjohtajana 80- ja 90-luvuilla. Liikkeessä on kai siksi hieno kokoelma myös kouvolalaisia pelejä. En ole itse koskaan kehdannut kysyä saako näillä vanhoilla peleillä soittaa, mutta kyllä niitä kelpaa katsellakin. Myös näitä Lasse Pihlajamaalle itselleen teetettyjä erikoishaitareitakin sielä on näytillä.

Giulietti

Järvenpäähän osti, tai Lasse Pihlajamaa Oy osti, Kouvolan harmonikkatehtaan vuonna 1986. Järvenpäähän myi vielä 2000-luvun alussa uusia Kouvolan cassottoja mitä tehtaan lopettamisen jälkeen oli jäänyt varastoon. Myös varaosapalvelu toimi heidän kauttaan.

VirpiHolanti

Kiitos paljon vinkeistänne! Ihana huomata, kuinka intohimoista porukkaa täällä on. :) Nyt on opettaja löytynyt. Hänen kanssaan jatketaan aiheesta, mutta pidetään myös vinkit mielessä. Kiitos!
Virpi, Turku, 49v. Harmonikka, piano. Pikavippi on 100 - 3000 euron luotettava ja joustava laina, jota saa nykyään muutaman prosentin kuukausikorolla.