Suomen Harmonikkaliitto

Tyynellä järvellä

Aloittaja Johan, 05-12-2015, 06:12:02

« edellinen - seuraava »

Johan

Etsinässä ruotsalinen kansansävelmä, Tyynellä järvellä, teksti alkaa: Nuo taivaan hopeavuoret...

Johan

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 05-12-2015, 06:12:02
Etsinässä ruotsalinen kansansävelmä, Tyynellä järvellä, teksti alkaa: Nuo taivaan hopeavuoret...

Johan

Ruotsiksi kulkee nimellä Till Österland, aika hienot sanat nekin. On muistaakseni Suuressa Toivelaulukirjassa osassa I. Sävelmä levytettiin myös Peppi Pitkätossun jäähyväislaulun nimellä aikoinaan, ja tuli kerran Torniolaakson reissulla vastaan että kanteleensoittaja kysyi osaanko sen, jo vain, ja soitimme yhdessä erään tilaisuuden lopuksi.

Johan

Kiitos tiedosta, kappale on tuttu traditio 1700 luvulta ja nuottikin kotona;-)
En vain tiennyt tuota kytkentää tähän Tyynellä järvellä lauluun, mutta onneksi sitä oppii
kaiken aikaa jotain uutta.

Johan

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 05-12-2015, 22:13:35
Kiitos tiedosta, kappale on tuttu ja nuottikin kotona;-)
En vain tiennyt tuota kytkentää tähän tyyneen järveen-

Johan

Enpä minäkään varmaan muuten olisi tiennyt, mutta oli äitini mielisävelmä juuri näillä, muistaakseni J.H.Erkon sanoilla. On tässä muodossa vanhassa Kansanopiston laulukirjassa, joka on minulla jossakin sekin.

Johan

Muistin sitten sen nimen ja löysin nuotin, suomalainen nimi on "Kaipaus", nuotti STLK 3 s. 125

Olen soitellut sitä silloin tällöin joissakin yhteyksissä, kiva tunteikas melodia. Tekstin laatijaa ei tuossa nuotissa manittu ja teksti on erilainen.

Johan

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 05-12-2015, 23:08:03
Muistin sitten sen nimen ja löysin nuotin, suomalainen nimi on "Kaipaus", nuotti STLK 3 s. 125

Olen soitellut sitä silloin tällöin joissakin yhteyksissä, kiva tunteikas melodia. Tekstin laatijaa ei tuossa nuotissa manittu ja teksti on erilainen.

Johan

Joskus kiinnostuin tuon ruotsinkielisen tekstin runokuvista ja symboleista, niinkuin niistä kahdesta puusta rakkaan mökin pihalla. Löysin sitten sattumalta pari säkeistöä baltinsaksalaista laulua joissa oli samoja aiheita.