Suomen Harmonikkaliitto

Onko kokemuksia näistä soittimista?

Aloittaja michel, 02-11-2015, 00:00:06

« edellinen - seuraava »

michel

Iski pahanlaatuinen casotto-kuume ja olen nyt päätynyt kahteen casottoon, joista pitäisi jompi kumpi valita. Joko Bugari Armando Golden series tai sitten Giulietti Sun cassotto. Bugaria olen päässyt jo paikallisessa liikkeessä testailemaan, Giuliettia puolestaan en ole vielä päässyt kokeilemaan. Haluaisinkin vähän nyt kysellä kanssamuusikoilta mielipiteitä kyseisistä soittimista...löytyykö teiltä kokemuksia kyseisistä soittimista? Hyviä ja huonoja puolia? Suunnilleen samaa hintaluokkaa molemmat soittimet, Giulietti ehkä aavistuksen edullisempi, Bugarilla taas etuna leukarekkarit. Mites kielet, onko kummassa "paremmat", vai samanlaiset?

Giulietti

Huonoa Giuliettia en ole vielä soittanut, hieman heikompaa Bugaria kylläkin. Valitsisin Giulietin ilman muuta, kielet ovat noissa huippuluokkaa. Sun cassotossa on kaikissa a mano luokituksen kielet. Itse soitan Giulietin super cassottoa ja Traviataa ja kumpikin on huippusoitin.

michel

Kiitos mielipiteestä.  :)
Itsellä löytyy tällä hetkellä myöskin tuollainen Giulietin Traviata ja perus 4-äänikertainen F-115.

olli

Olen soittanut Traviataa kymmenisen vuotta.  Vaihdoin Bugariin :D  Molemmat ovat hyviä pelejä.  Mielestäni osin makuasia, kumman valitsee ;D  Nykyinen peruspelini on Bugari Silver Cassotto.  Toisena soittimena on 3äk Titano Fire, josta virittäjäni totesi virityksen jälkeen, että soi kuin Traviata (valsseissa) ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 02-11-2015, 15:05:13
Olen soittanut Traviataa kymmenisen vuotta.  Vaihdoin Bugariin :D  Molemmat ovat hyviä pelejä.  Mielestäni osin makuasia, kumman valitsee ;D  Nykyinen peruspelini on Bugari Silver Cassotto.  Toisena soittimena on 3äk Titano Fire, josta virittäjäni totesi virityksen jälkeen, että soi kuin Traviata (valsseissa) ;)

Ei kuitenkaan soi kuten Traviata, koska tuossa Titanossa on kaksi 8-äänikertaa valssiäänena ja Traviatassa niitä on kolme.

Rokka

Nuo Giulietti super cassotto ja Traviata on vanhoja p....ja, joissa ei ole muuta kuin painoa.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 05-11-2015, 19:47:27
Nuo Giulietti super cassotto ja Traviata on vanhoja p....ja, joissa ei ole muuta kuin painoa.

Huonotpa ovat tietosi harmonikoista. Giulietin super cassotto on yksi parhaista merkin soittimista, erinomaisilla kielillä ja mahtavilla äänillä. Painoa toki on jonkin verran, mutta sen huomaa myös soundissa. Traviataa parempaa  "vanhan ajan" harmonikkaäänillä varustettua soitinta en ole vielä soittanut. Traviatan paino on muuten 10,8 kg joka ei ainakaan itselleni ole paljoa. Tietenkin heikkokuntoiselle mikä tahansa soitin on painava.

olli

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 02-11-2015, 16:18:47
Ei kuitenkaan soi kuten Traviata, koska tuossa Titanossa on kaksi 8-äänikertaa valssiäänena ja Traviatassa niitä on kolme.
Huumoria - tiedän kyllä kielipenkkien eron ;)  Kauniisti kuitenkin Titano soi!

maestro

Soittimen etsiminen on osittain maku asia,kaikille ei käy samat hanurit. Kerron nyt omasta kokemuksesta.Äänet on tietysti iso vaikuttaja,mistä tykkää ja mitä haluaa.Paino on joillekkin tärkeä,soittaako seisten vai istuen...? Näppäimissä on isot erot,toisissa on isot ja laajemmalla alalla,toisissa pienet ja pienellä alalla.Kahva on eri merkeissä eri muotoinen sylissä ollessa,toisissa kaareva ,toisissa suorempi.Painotus sylissä on erileinen eri merkeissä,toiset tulee oikealle puolen,toiset enemmän vasemmalle puolen.
Minulle pitkäkäsivarsien ja pitkien sormien omaavalle (eikä kämmenkään pieni ole) kaikki hanurit ei vaan käy syliin millään... Sopivia on olut kouvolan pelit ja traviata.Bugari ei pysy sylissä ja näppäimet liian ahtaalla sekä pienet.Fantinikaan ei pelittänyt,giulietin uudemmat mallit kahvaltaan liian suoria ja porrastus sopimaton.Pihlajamaa aika hyvä. Dega myös suorempi kahvaltaan ja näppäimet ainakin siinä ahtaalla,sekä pienet..
  Aika kaikilla noilla olen soitellut enemmän kuin puol tuntia,joillakin keikka illan.Ettei ihan ens tuntumalta tuntemukset. Ja soitan seisaltaan.
  Etsimällä ja monta kokeilemalla löytää sopivan.
Viimeksi erilaisen kokeilama pihlajamaa virtuoso (muistaakseni se malli nimi) kuulosti ja tuntui miellyttävälle,kevytkin,ei kylläkään casotto..
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

accordionist

Tais Bugarin miehellä mennä vähä tunteisiin kun pitää haukkua kaksi loistavaa soitinta he...iin. Vastaus kysymykseen: On kokemusta ja valintani on Giulietti...Koska ne Bugarit joilla olen soittanut (uusia/vanhoja) on näppäintuntuma hirveän nihkeä, aivan kuin ois tervattu, ja ei tunnu niin laadukkaalta kuin Giulietti. Mutta mehän ei osata sanoa mikä on juuri sinulle se oikea.

Ja sitäki vielä että nuo leukarekisterit on vaan haitolla. Se on eri asia oikeassa konserttiharmonikassa jossa kahva on hieman kauempana. Ja seki vielä että siinä on sitten yksi huolto/vika paikka enemmän.

Itselleni ei taas tuolla painolla ole mitään merkitystä muutaku se että sitä pitää olla.
nimim. 14,9kg

oki

Moi
Pistämpä minäkin lusikkani soppaan.
Olen kokeillut eri merkkisiä ja maalaisia soittimia, näppäin koolla ei mielestäni ole niin suurta merkitystä, sormitus vaihtuu kahvalle sopivaksi aika kivutta.  sitäkin suurempi merkitys on soittimen kolla, liian suuri soitin ei vaan istu pienikokoiselle
soittajalle,  eikä  suurikokoinen soittaja pysty soittamaan pientä viisirivistä soitinta luontevasti ( ei koske vähärivisiä)
t: Oki

Viljo

Pidetään tämä(kin) topicki siistinä. Jos kritisoidaan, kritisoidaan perustellusti, ei huudellen.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

michel

Kiitoksia erinomaisista kommenteista. :)
Kävin testailemassa viime vkolla Giulietin Sun casottoa ja vaikutti oikeinkin hyvältä, eli alan kallistua Giulietin puolelle.
Soiteltiin eilen harmonikkaohjaajani kanssa, hän käski olla tarkkana. Sun casotoissa on kuulemma osaan soittimista tullut huonompilaatuisia kielisarjoja ja soitin ei välttämättä soi niin hyvin kuin pitäisi. Mutta jos hyvä yksilö löytyy, niin kannattaa peli ilman muuta ostaa.
Myös Titano Thunder casotto alkoi kiinnostamaan, näyttää komealta peliltä ja kuulemma hyvä soitin kaikinpuolin, pitäisi päästä testaamaan. Harmi että myynnissä olevat yksilöt on hieman liian etäällä Jklstä. Jos joku tunnustaa omistavansa kyseisen pelin, niin olisi kiva testata.

Rokka

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 05-11-2015, 19:53:55

Huonotpa ovat tietosi harmonikoista. Giulietin super cassotto on yksi parhaista merkin soittimista, erinomaisilla kielillä ja mahtavilla äänillä. Painoa toki on jonkin verran, mutta sen huomaa myös soundissa. Traviataa parempaa  "vanhan ajan" harmonikkaäänillä varustettua soitinta en ole vielä soittanut. Traviatan paino on muuten 10,8 kg joka ei ainakaan itselleni ole paljoa. Tietenkin heikkokuntoiselle mikä tahansa soitin on painava.
Luulenpa tietäväni jotain ko. harmonikoista. Omistin super casoton n. 10 vuotta, enkä voi kehua. Älyttömän painava, ei kovin kummoinen ääni, lisäksi liian jäykkä diskantti. Traviataa myöskin soittanut, ei iskenyt. Traviata myös painava, kun ottaa huomioon, ettei ole casotto.
Täytyy tyytyä nyt tuohon nykyiseen Bugari 508 essenzia casottoon.
http://www.tampereenmusiikki.fi/verkkokauppa/bugari_silver_essenzia_508-p-33741-65/

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 20-11-2015, 19:35:02

Luulenpa tietäväni jotain ko. harmonikoista. Omistin super casoton n. 10 vuotta, enkä voi kehua. Älyttömän painava, ei kovin kummoinen ääni, lisäksi liian jäykkä diskantti. Traviataa myöskin soittanut, ei iskenyt. Traviata myös painava, kun ottaa huomioon, ettei ole casotto.
http://www.tampereenmusiikki.fi/verkkokauppa/bugari_silver_essenzia_508-p-33741-65/

Selkeästi et kuitenkaan tiedä jos pidät esim super cassoton diskanttia jäykkänä. Ainakin omassani tuo on hyvin herkästi ja lyhyellä näppäimen liikkeellä toimiva. Olen soittanut kymmeniä eri merkkisiä ja mallisia harmonikkoja enkä ole vielä löytänyt yhtä hyvin soivaa cassotto harmonikkaa kuin super cassoton. Olen tuota essenzia cassottoakin kokeillut eikä se pärjää dynamiikassa ja eri äänialueiden tasaisuudessa super cassotolle mitenkään. Kyseisen soittimen kielet ovat laadukkaimmat mitä olen missään standardibassoisessa soittimessa tavannut. Ns. tangoäänet ovat komeat (muutamassa Kouvolalaisessa on myös) ja valssiääni cassotto soittimeksi yllättävän raikas. Super cassotto painaa 13kg, mutta olen huomannut että yleensä paino tuo myös ääneen jykevyyttä jota kevyissä peleissä ei ole. Itseäni tuo paino ei haittaa. Traviatan vajaan 11kg painoa pidän kevyenä, mutta huonokuntoiselle soittajalle (paljon tupakkia ja alkoholia, liian vähän liikuntaa) tuokin paino saattaa olla liikaa. Bugari on suomen mainostetuin (parhaiten markkinoitu) harmonikkamerkki, mutta se ei välttämättä tarkoita samaa kuin laadukkain.

Kerroppa paremmin soiva ja laadukkaampi "vanhan ajan äänillä" varustettu soitin kuin Giulietti Traviata? Bugari Cravatta se ei ainakaan ole...

Rokka

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 21-11-2015, 00:51:54
Lainaus käyttäjältä: Rokka - 20-11-2015, 19:35:02

Selkeästi et kuitenkaan tiedä jos pidät esim super cassoton diskanttia jäykkänä. Ainakin omassani tuo on hyvin herkästi ja lyhyellä näppäimen liikkeellä toimiva. Olen soittanut kymmeniä eri merkkisiä ja mallisia harmonikkoja enkä ole vielä löytänyt yhtä hyvin soivaa cassotto harmonikkaa kuin super cassoton. Olen tuota essenzia cassottoakin kokeillut eikä se pärjää dynamiikassa ja eri äänialueiden tasaisuudessa super cassotolle mitenkään. Kyseisen soittimen kielet ovat laadukkaimmat mitä olen missään standardibassoisessa soittimessa tavannut. Ns. tangoäänet ovat komeat (muutamassa Kouvolalaisessa on myös) ja valssiääni cassotto soittimeksi yllättävän raikas. Super cassotto painaa 13kg, mutta olen huomannut että yleensä paino tuo myös ääneen jykevyyttä jota kevyissä peleissä ei ole. Itseäni tuo paino ei haittaa. Traviatan vajaan 11kg painoa pidän kevyenä, mutta huonokuntoiselle soittajalle (paljon tupakkia ja alkoholia, liian vähän liikuntaa) tuokin paino saattaa olla liikaa. Bugari on suomen mainostetuin (parhaiten markkinoitu) harmonikkamerkki, mutta se ei välttämättä tarkoita samaa kuin laadukkain.

Kerroppa paremmin soiva ja laadukkaampi "vanhan ajan äänillä" varustettu soitin kuin Giulietti Traviata? Bugari Cravatta se ei ainakaan ole...
Höpö, höpö!

Giulietti

Tietämys selkeästi loppui kun pyysin nimeämään parempaa "uusio vanhaa" soitinta kuin Traviata. Bugarin miehen on vaikea uskoa ettei Bugarin soittimet ole pelkästään niitä hyviä.

Rokka

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 21-11-2015, 13:02:31
Tietämys selkeästi loppui kun pyysin nimeämään parempaa "uusio vanhaa" soitinta kuin Traviata. Bugarin miehen on vaikea uskoa ettei Bugarin soittimet ole pelkästään niitä hyviä.
En ole väittänytkään, että kaikki Bugarit olisi hyviä ääneltään, kuin tekniikaltakaan. Mainitsemasi Bugari Cravatta on epäonnistunut soitin ääneltään. Suomalainen taho ollut sitä suunnittelemassa. Toisaalta se on edullinen soitin, jossa käytetty halpoja peruskieliä.

Traviatan valssiääni saadaan aikaan suurimmaksi osaksi sopivalla virityksellä, joka on tehtävissä moneen muuhunkin merkkiin ja malliin. Uus-vanhaa sointia ei moni harmonikkavalmistaja ole lähtenyt peleihinsä tekemään, koska se ei tänä päivänä myy.

olli

Tämä "juupas-eipäs" -väittely haitareiden paremmuudesta ei johda mihinkään.  Ollaan niin fanaattisia oman suosikin paremmuudesta.  Meitä haitaristejahan on moneksi ;)  Yks tykkää kouvolalaisista, toinen giulietista, kolmas bugarista, neljäs ties mistä (Fantini, Titano, Guerriini, Ramses jne.)

Mielestäni haitarikin on jollain tavalla yksilöllinen soitin.  Sopiiko soittajan "käsiin", ovatko äänet miellyttäviä, kestääkö soitin jne.

Itse en ole mitenkään "merkkiuskollinen fanaatikko".  Olen aikojen saatossa hankkinut nykyiset neljä soitinta: Kouvolan Kravatti, Kouvolan Fantasia, Titano Fire ja Bugari Silver Cassotto.  Jokainen on omanlaisensa soitettava - tykkään kaikista :P

maestro

Lainaus käyttäjältä: olli - 21-11-2015, 15:08:34
Tämä "juupas-eipäs" -väittely haitareiden paremmuudesta ei johda mihinkään.  Ollaan niin fanaattisia oman suosikin paremmuudesta.  Meitä haitaristejahan on moneksi ;)  Yks tykkää kouvolalaisista, toinen giulietista, kolmas bugarista, neljäs ties mistä (Fantini, Titano, Guerriini, Ramses jne.)

Mielestäni haitarikin on jollain tavalla yksilöllinen soitin.  Sopiiko soittajan "käsiin", ovatko äänet miellyttäviä, kestääkö soitin jne.

Juuri noin,Ollin kanssa samaa mieltä.
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw