Suomen Harmonikkaliitto

Diatonisten "rinki"

Aloittaja olli, 22-08-2015, 20:02:28

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 26-08-2015, 08:07:31
Kyllähän näitä nimiä ja kuvauksia saa ehdottaa. Muistaakseni niitä silloin aikanani kyllä kysyin täältä eikä parempia ehdotuksia tullut. Toki saatan muistaa väärinkin.

Ei nimissä minusta mitään vikaa ole, nimet voi harvoin voi olla täysin analyyttisen selittäviä. Onhan tuossa nuo kuvaukset joita voi sitten käyttää selventämään.

Muistan ajan kun työpaikalla Powerpoint-kalvoissa alkoi olla neliriviset otsikot, kun joillakin oli kova yritys sanoa kaikki asia jo otsikossa.

mlut

Onko nuo vähäriviset  ;) aina sellaisia, että samasta nappulasta tulee eri ääni paljetta vedettäessä ja työnnettäessä? Ainakin diskanttipuolella. Vai olenko elänyt ihan väärässä käsityksessä.

htoyryla

#22
Lainaus käyttäjältä: mlut - 26-08-2015, 09:06:16
Onko nuo vähäriviset  ;) aina sellaisia, että samasta nappulasta tulee eri ääni paljetta vedettäessä ja työnnettäessä? Ainakin diskanttipuolella. Vai olenko elänyt ihan väärässä käsityksessä.

Venäläisissä kaksirivisissä (joita soitetaan myös Virossa ja muualla Baltiassa) tulee sama ääni kumpaankin suuntaan.

Suomessakin on näitä soittimia aika paljon, tosin iso osa huonokuntoisia ja matkamuistoina tuotuja. Jotakin ne aina kiinnostavat, tein kerran pyynnöstä muutaman opastusvideon.

https://www.youtube.com/watch?v=vyIEnoTN88E

Hyväkuntoisina ihan kelvollisia soittimia, ja nykyään näitä tehdään Saksassa ja Italiassakin. Ja systeemissä on etuna tuo bassopuolen sointuvalikoima ja useimmissa vielä koko asteikko perusbassoja kuvioiden soittoon.

mlut

Kiitos htoyryla. Yleensä siis eri ääni vedettäessä kuin työnnettäessä paljetta.

mahu

Kyllä nykyinen jako on aivan hyvä, mutta täytyy muistaa että nykyään liian tieteellinen tai akateeminen lähestymistapa asioihin (joita tavalliset ihmiset ja tässä tapauksessa vähemmänkin oppineet soittajat käyttävät) voi olla haitaksi. Itse ajattelen asian siten että suurin yksittäinen ryhmä on 5-rivisten soittajat. Niille siis joku oma alue. Toisena voisi olla sitten nämä 2-riviset. Loput sitten johonki omaan ryhmäänsä, missä olisi huuliharput, harmoonit, bandoneonit yms. Tälläinen jaottelu ohjaa uudetkin käyttäjät heti omalle alueellensa.

Tätä samaa tarkoitan jo sivuston nimen kanssa. Vapaalehdykkä on hyvä nimi muuten, mutta nimestä ei ensisilmäyksellä käy ilmi mitä se tarkoittaa. Sanhan on tekninen kuvaus miten haitarin sisällä ääni muodostetaan. Tunnen monia soittajia jotka ei ole koskaan nähneet vapaalehdykkää saatika sitten ymmärtäisivät että sen niminen sivusto käsittelisi juuri niitä asioita mitä soittaja tarvitsisi.

Tää on tätä nykyajan brändäystä :) törmään töissäni samoihin asioihin kun käyttöliittymiä suunnittelee insinöörit, niin sitten loppukäyttäjä ihmettelee termejä ja nimityksiä. Niitä sitten selvennetään jälkeenpäin.

ftamt

...Ja usein nimitykset ovat vieraskielisiä. Pala palalta tietoisesti tai tahattomasti nakerretaan ja köyhdytetään kaunista ja rikasta äidinkieltämme. Joka sanalle olisi monta kotimaista vastinetta. Tietenkin on ammattisanastoa, joille ei ole keksitty suomalaista nimeä. Aikoinaan jopa julistettiin yleisökilpailuja, joilla etsittiin vieraskieliselle nimelle suomalaista vastinetta. Välillä siinä onnistuttiin ja toisinaan ei.
Toivo

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 27-08-2015, 07:01:26
Kyllä nykyinen jako on aivan hyvä, mutta täytyy muistaa että nykyään liian tieteellinen tai akateeminen lähestymistapa asioihin (joita tavalliset ihmiset ja tässä tapauksessa vähemmänkin oppineet soittajat käyttävät) voi olla haitaksi.

Itse ajattelen asian siten että suurin yksittäinen ryhmä on 5-rivisten soittajat. Niille siis joku oma alue. Toisena voisi olla sitten nämä 2-riviset. Loput sitten johonki omaan ryhmäänsä, missä olisi huuliharput, harmoonit, bandoneonit yms. Tälläinen jaottelu ohjaa uudetkin käyttäjät heti omalle alueellensa.

Tuntuu ihan hyvältä, ainoa on että yksiriviset ikäänkuin jäävät ilman kotia mutta voihan ne sitten kuvauksessa mainita.

Lainaa
Tätä samaa tarkoitan jo sivuston nimen kanssa. Vapaalehdykkä on hyvä nimi muuten, mutta nimestä ei ensisilmäyksellä käy ilmi mitä se tarkoittaa. Sanhan on tekninen kuvaus miten haitarin sisällä ääni muodostetaan. Tunnen monia soittajia jotka ei ole koskaan nähneet vapaalehdykkää saatika sitten ymmärtäisivät että sen niminen sivusto käsittelisi juuri niitä asioita mitä soittaja tarvitsisi.

Kyllä minäkin kummeksuin tuota nimeä kun sen ensimmäisen kerran näin. Mutta kaikkeen tottuu. Ehkei kuitenkaan ole kovin hyvin porukkaa puoleensa vetävä nimi.

Lainaa
Tää on tätä nykyajan brändäystä :) törmään töissäni samoihin asioihin kun käyttöliittymiä suunnittelee insinöörit, niin sitten loppukäyttäjä ihmettelee termejä ja nimityksiä. Niitä sitten selvennetään jälkeenpäin.

Vaikka olen insinööri, niin tein aikoinaan aika töitä tämmöisten asioiden kanssa asiakkaan ja tuotekehityksen välissä. Kun Tetra-teknologiasta tehtiin Virve-verkkoa, niin Tetran ryhmäpuhelut/ryhmät nimettiin kanaviksi/viestikanaviksi kun poliisit ja palomiehet olivat tottuneet siihen että eri asiat hoidettiin radiopuhelimen eri kanavilla.

Mutta taas jos tästä ryhmästä puhutaan, niin kyllä tässä on ollut vaikeuksia keskustella musiikista, kun jos käyttää musiikkitermejä, puhuu vaikka sointuasteista, niin osa porukasta hermostuu.

olli

Termit ovat tosiaan aika hankalia ;)  On diskantin puolella 5-rivisiä, 4-rivisiä, 3-rivisiä, 2-rivisiä ja 1-rivisiä haitareita  lisäksi vielä "romopiano" ja  luonnollisesti perinteinen pianokahva.  Bassopuolella taas stradella-, standardi- (nappuloiden määrät 32-120 jopa enemmänkin), melodia-, tasa- ja ristibassot.  Sitten ovat nämä kromaattinen ja diatoninen ;)  Itse ymmärsin tuon diatonisen vasta äskettäin, luettuani tuolta vapaalehdykän sivustolta Viljon tekstin.

Minulle on jäänyt mieleeni, että perinteiset suomalaiset vähärivisten soittajat soittavat joko 1- tai 2-rivisiä vaihtoäänisiä pelejä ;) Otaksun, että 2-rivisiä löytyy myös tasaäänisinä versioina :)  Vaihtoäänisissä tulee siis eri sävel samasta napista palkeita vedettäessä ja työnnettäessä.  Tasaäänisissä sama sävel soi sekä vedettäessä että työnnettäessä.

Menikö oikein?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

#28
Lainaus käyttäjältä: olli - 27-08-2015, 11:23:13
Itse ymmärsin tuon diatonisen vasta äskettäin, luettuani tuolta vapaalehdykän sivustolta Viljon tekstin.

Yksi tapa hahmottaa diatoninen ja kromaattinen on se, että diatonisessa pelisssä on vain ne nappulat jotka kuuluvat siihen sävellajiin millä soittaa. Tavallaan siinä on vain ne nappulat mitä soitettavassa kappaleessa todennäköisimmin tarvitsee.

Kromaattisessa on nappulat kaikkeen mahdolliseen, ja soittaessa pitää osata löytää sieltä ne mitkä kuuluvat kulloinkin soitettavaan kappaleeseen. Yksi tuttu kerran ideoikin sabluunaa jolla peittäisi ne kappaleeseen kuulumattomat nappulat.

Lainaa
Minulle on jäänyt mieleeni, että perinteiset suomalaiset vähärivisten soittajat soittavat joko 1- tai 2-rivisiä vaihtoäänisiä pelejä ;) Otaksun, että 2-rivisiä löytyy myös tasaäänisinä versioina :) 

Ainakin nuo venäläiset kaksiriviset.

Viljo

Tuo Vapaalehdykkä on utopistinen sana, joka ei tule mieleen, ellei sitä löydä. Vähän niin kuin kävi Jari Tervolle Uutisvuodossa joitakin vuosia sitten ;-)

Todellakin tämä nimi oli riittävän erikoinen, jotta sen pystyi brändäämään. Joskus 1970-luvulla (+/- 10 vuotta) harmonikansoiton opettajilla oli oma painettu lehti, jonka nimi oli Vapaalehdykkä. Tämän takana oli Matti Rantanen. Tämä kuitenkin selvisi minulle vasta sivuston julkaisun jälkeen.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Laitanpa tähän linkin, jossa käy selville tuo "vaihtoäänisyys" ;)
https://www.youtube.com/watch?v=e65M9h2DtX4
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!