Suomen Harmonikkaliitto

Uuden kappaleen opettelu

Aloittaja olli, 16-07-2009, 14:51:25

« edellinen - seuraava »

olli

Saatan toistaa itseäni, mutta panenpa tähän uuden otsikon.  Rokuan kurssilla korostettiin harjoitusmetodia: "Varttitunti opettelua, sitten tauko!"  Olen pyrkinyt nyt tätä noudattamaan.  Joskus on vaikeaa lopettaa uuden kappaleen harjoittelu tähän varttituntiin, menee väkisellä "yli".  Lehtori kertoi, että varttitunnin jälkeen aivot ajattelevat ihan muita asioita, eikä soitto mene enää kaaliin.  Uuden kappaleen opettelussa on myös aivojen oltava mukana.  Harkitsen "munakellon" käyttöön ottoa, se pirisee sitten varttitunnin kuluttua, ja eiku tauko paikalla. ;)

Kappaleen oikea omaksuminen on tärkeää, kun esittää sitä yleisölle (oli se sitten iso tai pieni).  Onhan se myös kunnianosoitus säveltäjälle/sovittajalle, että kappaleen soittaa oikein.  Sovitukset ovat yleensä harkittuja ja kauniita, joten pyrin ajateltuun lopputulokseen.

Nyt on työn alla "Onnen päivät" ja "Lokki".  Opettelen niitä rinnakkain.  Ei ole niin yksitoikkoista.

Toinen asia on sitten "soittelu" eli fiilistely.  Soitellaan omaksi iloksi, vaikka vähän väärinkin.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 16-07-2009, 14:51:25
Kappaleen oikea omaksuminen on tärkeää, kun esittää sitä yleisölle (oli se sitten iso tai pieni).  Onhan se myös kunnianosoitus säveltäjälle/sovittajalle, että kappaleen soittaa oikein.  Sovitukset ovat yleensä harkittuja ja kauniita, joten pyrin ajateltuun lopputulokseen.

Toinen asia on sitten "soittelu" eli fiilistely.  Soitellaan omaksi iloksi, vaikka vähän väärinkin.

Minulle riittää tässä vaiheessa tavoitteeksi että kappale menee tahdissa ja sekä soinnut että melodia oikein. Silloin se on jo se kappale soitettuna vaikkei olisikaan hieno sovitus. Enimmäkseenhän soitankin nuoteista joissa on vain melodia ja soinnut, ja samaa olen tehnut pianonkin kanssa.

Mutta kunhan vähän taidot karttuu, niin täytyy katsoa noita sovituksiakin. "Vapaalla säestyksellä" kun tahtoo jäädä toistamaan samoja tuttuja kuvioita. 

olli

Tuli tänään mieleen vanha viisaus: "Alitajunta tekee työtään!"  Viime viikon sahasin tuota Onnen päivien beguine-säestystä päivittäin pari tuntia varttitunnin jaksoissa.  Sitten sunnuntaina en koskenutkaan hanuriin.  Tänään beguine tuntui jo jopa jotenkuten menevän.  Antoi taas uskoa tulevaan.  Eli annetaan välillä alijtajunnan työstää hommaa.

PS Myös mielikuvaharjoittelu on hyvästä.  Pyrin päivittäisillä sauvakävelylenkeillä soittelemaan kappaletta mielikuvituksen voimin.

klezberg

No nyt olen monena päivänä peräkkäin harjoitellut lähinnä yhtä ja samaa kappaletta, venäläistä valssia nimeltä Milaja. Nuotin sointumerkintöineen löysin venäläisestä laulukirjasta, kiinnitin siihen huomioni kun pätkä siitä esiintyy mustalaisyhtye Loykon esityksessä yhdestä toisesta kappaleesta.

Taaskin lähinnä joudun harjoittelemaan lähinnä sitä että melodia ja soinnut menevät kohdalleen. Melodiassa on pari hankalaa kohtaa. Varsinaista sovitustahan tuosta ei minulla ole. Joihinkin kohtiin lisäilen diskantissa harmoniaa omasta päästäni.

Tämän kappaleen myös on kuitenkin tullut uuttakin harjoitteluuni/soitteluuni. Kiinnitän huomiota tulkintaan. Valssi voi mennä rytmikkäästi tai soljuvasti, haen enemmän nyt sitä soljuvuutta, lähinnä legaton käytöllä diskantissa. Nuoteissa on myös joitakin fermaatteja. Niillä tuntuu soittoon tulevan tiettyä aitoa fiilistä. Fermaatin jälkeen olen myös kokeillut kiihdyttää vauhtia vähitellen. Tai vaihtoehtona lähteä heti fermaatista reippaasti liikkeelle.

olli

Hoksasin uuden mahdollisuuden opiskeluuni.  Otan Capellalla kopion nuotista; vain pätkän harjoiteltavaa kappaletta (isoilla nuottimerkinnöillä) ja opettelen sitä sitten päivän jos toisenkin.  Sahaan sitä sitten pari tuntia varttitunnin jaksoissa.  Onnenpäivien beguine alkaa jotenkuten sujua.  B-osassa on sitten hankala "tempo di tango"-osuus.  Siihen saan opettajalta vihjeitä jatkossa.  Ei itse opiskellen suju ei sitten millään.

olli

Kyllä täytyy korostaa opettajan merkitystä uuden kappaleen opiskelussa.  Virheet tulevat ajoissa korjattua.  Oppii heti oikein!  Myös vanhojen jo "sormissa" olevien kappaleiden osalta opettaja antaa hyvät ohjeet, missä pitäisi korjata.  Olen todella tyytyväinen nykyhetkeen,  opettaja käy kerran viikossa tunnin sparraamassa.  Onnen päiviä on nyt opeteltu kaksi kuukautta, varmaan ennen joulua kappale on "sormissa". ;)  Kyllä sitä vanhanakin (64:s vuosi menossa) oppii! :D

olli

Odottelen tässä kohtapuoliin alkavaa viikon harmonikkatuntia opettajan johdolla.  Mielenkiintoista ja motivoivaa on se, kun joka ikinen tunti tulee joku täysin uusi juttu.  Viimeksi jäi mieleen pari kielikuvaa "vatkaaminen" ja "liftaaminen".  Kättä ei siis saa heilutella turhan takia, eikä peukalo pystyssä kannata soitella juoksutuksia! ;)

karppis

En tiedä tuleeko muille sellaisia päiviä,että mikään ei onnistu.niin silloin on parasta jättää hanuri nurkkaan.pariksi päiväksi. Sen jälkeen kaikki taas onnistuu

olli

On päiviä ja päiviä!  Itse olen kuitenkin pyrkinyt jokainen päivä ottamaan pelin syliin ja vetämään vaikka metsäkukat kertaalleen.  Samoin pyrin vetämään yhden varttitunnin työn alla olevaa kappaletta.  No tämä ei ihan joka päivä onnistu, vaikka tavoite onkin. :D

karppis

Onko tuttu tilanne.että soitettavat kappaleet menevät sekaisin. Kun on paljon muistissa ja sormissa kappaleita. Paljonhan ne menevät samoilla kaavoilla. Esim. Veikko Ahvenaisen sävellykset Ilta syväjärvellä ja tunturijärven satu

Charade

Lainaus käyttäjältä: karppis - 16-09-2010, 22:33:15
Onko tuttu tilanne.että soitettavat kappaleet menevät sekaisin. Kun on paljon muistissa ja sormissa kappaleita. Paljonhan ne menevät samoilla kaavoilla. Esim. Veikko Ahvenaisen sävellykset Ilta syväjärvellä ja tunturijärven satu

Erittäin tuttua. Soitin (opettelin soittamaan jos tarkkoja ollaan) haitaria ala-asteikäisenä, ja silloin kun tuli soiteltua porukalla, niin jossain vaiheessa toiset lopettivat ja kysyivät että mitä biisiä sä oikein soitat...

olli

Joo osin on tuttua siltä osin, että jos "vauhdissa" vaihtaa kappaleen, saataa sävellaji unohtua.  Opettaja sanoi tähän, että pidä pieni tauko, ravistele tässä välin diskanttikättä! ;)

karppis

Tänään opettelin rantakoivun alla valssia ihan uudesta sävellajista,mutta kuitenkin kolmelta keskiriviltä kuten vanhakin versio.sormitus meni aivan uusiksi,mielenkiintoista.

MarkkuF

Lainaus käyttäjältä: karppis - 16-09-2010, 16:15:19
En tiedä tuleeko muille sellaisia päiviä,että mikään ei onnistu.niin silloin on parasta jättää hanuri nurkkaan.pariksi päiväksi. Sen jälkeen kaikki taas onnistuu

Kyl mulle myös tulee kerran pari kuukaudes harjoittelu päivänä ''ei onnistu mikään'' hetki. Ei suju ees hyvin opitut metsäkukat, rantakoivun alla yms. Sit on parempi vaa lopettaa harjottelu siltä osin ja pitää päivän tahi kahden tauko harjoittelus.
Ja usein olen myös tehnyt havainnon että kun antaa jonkun uuden opeteltavan kappaleen olla rauhas pari päivää, niin se menee paremmin. Ite harjoittelen miltei joka päivä 1-2 tuntia. Ensin sormien lämmitely harjoitukset (asteikkoja basso+diskantii) sit muutama kipale minkä ulkoa jo osaa ja sit keskityn uusiin kappaleisiin. Tuntuu toimivan mulla.
Ja tuo vartin opettelu uutta päivässä kuulostaa järkeen käyvältä systeemiltä. Jos alkaa tuntutolkulla tankkaamaan yhtä ja samaa niin kyllähä siihen varmasti jo kyllästyy, sillä täytyyhän omasta soittamisesta nauttia.

olli

Lainaus käyttäjältä: karppis - 27-09-2010, 21:20:53
Tänään opettelin rantakoivun alla valssia ihan uudesta sävellajista,mutta kuitenkin kolmelta keskiriviltä kuten vanhakin versio.sormitus meni aivan uusiksi,mielenkiintoista.
Muutama kappale on "pyhitetty" tai aikojen saatossa saanut sen leiman, että se soitetaan AINA säveltäjän tarkoittamassa tai muuten vakiintuneessa sävellajissa.  Eräs tällainen on Onni Laihasen "Rantakoivun alla", joka aina soitetaan E-mollissa.  Toinen on Lasse Pihlajamaan "Nuoruusmuistoja", joka soitetaan Fis-mollissa.  Trad. Metsäkukat soitetaan aina G-mollissa.  Oli joku neljäskin, mutta en nyt muista. :D

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-10-2010, 12:48:16
Muutama kappale on "pyhitetty" tai aikojen saatossa saanut sen leiman, että se soitetaan AINA säveltäjän tarkoittamassa tai muuten vakiintuneessa sävellajissa.  Eräs tällainen on Onni Laihasen "Rantakoivun alla", joka aina soitetaan E-mollissa.  Toinen on Lasse Pihlajamaan "Nuoruusmuistoja", joka soitetaan Fis-mollissa.  Trad. Metsäkukat soitetaan aina G-mollissa.  Oli joku neljäskin, mutta en nyt muista. :D

Vai niin... meidän diatonisten(kin) soittajien pitää kai hankkia lisää pelejä että saa nuo kaikki soitettua :) Noilla minun harmoskoilla saisi sentään soittaa Nuoruusmuistoja. Näistä direktiiveistä tietämättömänä olen tosin soitellut sitä viisirivisellä d-mollista niinkuin se Kultaisessa laulukirjassa on kirjoitettu. Mutta Metsäkukat taas on mennyt luonnostaan oikein, ehkä siksi että tuo g-molli tuntuu olevan minun sormieni kotisävellaji :)

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-10-2010, 12:48:16
Lainaus käyttäjältä: karppis - 27-09-2010, 21:20:53
Jaa, ihan on mennyt mehtään tämä soittelu sitten.
Rantakoivut on lähtenyt aina d-mollista ja nuoruusmuistoja samaten d-mollista. Metsäkukatkin c- tai d-mollista (riippuen vähän onko laulajaa vai ei jne.).
Yölintuhan soitetaan aina muuten c-mollista  :P

Yksi on melko hankala: Yö kerran unhoa annoit. En tiedä onko sille sitä "määrättyä" sävellajia mutta kun itse kolmen eri solistin kanssa keikkailee, niin tuota joutuu joskus soittamaan ja sävellaji on gm eikun em eikun fm vai oliko se kuitenkin f#m. :D
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

olli

Mainitsemani kappaleet tulivat noilla leireillä esille. Kun jammailuvaiheessa porukat kyseli: "Mikä sävellaji?"  Silloin joku veteraani toi noi mainitsemani kappaleet esiin! ;)  Luonnollisesti tanssikeikoilla on otettava laulajan mahdollisuudet ja soitettava sitten hänelle sopivassa sävellajissa. :)

Hannu S

Palautuupa mieleeni joitakin kertoja aikoinaan, kun joku yleisöstä on pyytänyt jotain tiettyä kappaletta joko solistin esittää tai joissain tilaisuuksissa pyytää itse saada laulaa ja sitten minä tyhmänä hanuristina siinä äkkiä vain olen sanonut mistä soitetaan huomioimatta yhtään laulajaa - aika karmea lopputulos. Soittajahan voi aina vapaalla säestyksellä hoitaa hommat ja onhan se parempi lopputulos kunhan laulajalla äänivarat riittävät - kun kaikki ei ole vilho vartiaisia, jotka kykenee laulamaan vaikka nuoruusmuistoja Fis-mollista puhtaasti.

Dragspel

Tulipa mieleeni tuollainenkin seikka, että monestakohan kappaleesta meillä on olemassa se "alkuperäinen", säveltäjän tekemä versio, kun on noita sovittajiakin monen moisia? Joskus taitaa käydä niinkin, että sovittaminen tapahtuu kappaletta esitettäessä, ainakin itselleni käy niin. Onko tämä sitten ns. väärin soitettu, jos kuitenkin pysytään oikeassa sävellajissa ja soinnussa, mitä mieltä olette?