Suomen Harmonikkaliitto

Duuriasteikot

Aloittaja Giulietti, 20-08-2015, 18:21:57

« edellinen - seuraava »

Minde

Lainaus käyttäjältä: Minde - 29-08-2015, 23:22:21
Eli kaikki asteikon menee samalla sormituksella ainakin duureissa, kun kuvio on sama  :)

Selvennän vielä.. mulla on yksi sormitus! Opettelen biisin siinä sävellajissa, kun se on nuotitettu ja piste. Toise sävellajin voin vetää "sokkona", kun homma on sama, kunhan näpit iskee siihen alkuun samalla lailla, kuin aikaisemminkin... en siis sen kummemmin mieti sormituksia. Toki olen todella aloittelija, mutta hyvässä (isäni( opissa :-D
Minde

Giulietti

Suosittelen opettelemaan kolmet sormitukset duuriasteikkoihin, eli C-duuri, G-duuri ja F-duuriasteikot. Siirrettävä sabluuna ei kehitä sormitekniikkaa samalla lailla.

mlut

Asteikkojen soittelu on varmaan yksi hyvä osa harjoittelua. Mutta voisiko sitä lähestyä silläkin tavalla, että soittaessaan laskee säveliä 1-8 tai 8-1 ja samalla muistaa, että duurissa välit 3-4 ja 7-8 ovat puoli sävelaskelia ja muut kokosävelaskelia. Mollissa (luonnollisessa) vastaavasti välit 2-3 ja 5-6 ovat puoli sävelaskelia ja muut kokonaisia. Duurissahan on kaksi samanlaista neljän sävelen pötköä joiden välissä on kokonainen sävelaskel. Molli on vähän mutkikkaampi.
Asteikkoja voisi sitten soitella, mistä mieleen juolahtaa. Tosin sormitukset olisi hyvä tulla selkäytimestä. Mutta kumpaa sitä sitten kukakin varsinaisesti harjoittelee, asteikkoja vai sormituksia?

olli

Lainaus käyttäjältä: mlut - 31-10-2015, 14:28:27
Mutta kumpaa sitä sitten kukakin varsinaisesti harjoittelee, asteikkoja vai sormituksia?
Harjoittelee soittamista - siis kappaleiden soittamista :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: mlut - 31-10-2015, 14:28:27
Asteikkojen soittelu on varmaan yksi hyvä osa harjoittelua. Mutta voisiko sitä lähestyä silläkin tavalla, että soittaessaan laskee säveliä 1-8 tai 8-1 ja samalla muistaa, että duurissa välit 3-4 ja 7-8 ovat puoli sävelaskelia ja muut kokosävelaskelia.

Mun ei tarvitse laskea, mä olen koko ajan selvillä missä kohtaa asteikkoa mennään. Asteikon joka sävelellä on oma luonteensa ja funktionsa jotenkin. Tuo taju auttaa silloinkin kun soittaa diatonisella pelillä ja nuotit on eri sävellajissa.

Varsinkin kielisoittimien kanssa nuo koko- ja puolisävelaskelet asteikoissa väkisinkin ovat hahmottuneet itsestäänselvyyksiksi. Viisirivisessä nuo koko- ja puoliaskelet on vaikeampi hahmottaa, mutta kyllä mulla siinäkin on kutakuinkin se taju että melko automaattisesti löytää seuraavan sävelen koko- tai puoliaskelen päästä, usein kahdestakin paikasta.

Mutta valmiita sormituksia mulla ei ole, ymmärrän niiden merkityksen muille mutta enpä taida itse alkaa niitä harjoitella. Ennemmin yritän kehittää taitoja siinä että sormet muutenkin löytävät ne oikeat sävelet.

Teme

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 21-08-2015, 11:04:19
Mulla on tuo chernykirja ja siinä C-duuri ensimmäinen oktaavi:

2 3 4 1 2 3 1 2

Olkaa hyvä.  ;)
Tällä sormituksella soitan itsekin nykyään. Ja tuostahan jos haluaa jatkaa niin siitähän se d:stä 3:lla jatkuu saman kaavan mukaan.

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 21-08-2015, 13:06:07
F-duuriin ei valitettavasti ole olemassa näin hyvää sormitusta, siinä väkisinkin toistuu tietyt sormet.
Nyt en ymmärrä. Mä soitan ainakin kaikki duuriasteikot samalla sormituksella. Teenkö jotain väärin? Olen ymmärtänyt että siinä on juuri harmonikan klaviatuurin hienous, että soittaa asteikon tai kappaleen mistä tahansa niin samalla sormituksella pärjää. Kappaleissa tietysti sävellaji vaihtuu, mutta sormitus pysyy siitä huolimatta samana.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Teme - 05-03-2016, 01:04:04
Lainaus käyttäjältä: kultakala - 21-08-2015, 11:04:19
Mulla on tuo chernykirja ja siinä C-duuri ensimmäinen oktaavi:

2 3 4 1 2 3 1 2

Olkaa hyvä.  ;)
Tällä sormituksella soitan itsekin nykyään. Ja tuostahan jos haluaa jatkaa niin siitähän se d:stä 3:lla jatkuu saman kaavan mukaan.

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 21-08-2015, 13:06:07
F-duuriin ei valitettavasti ole olemassa näin hyvää sormitusta, siinä väkisinkin toistuu tietyt sormet.
Nyt en ymmärrä. Mä soitan ainakin kaikki duuriasteikot samalla sormituksella. Teenkö jotain väärin? Olen ymmärtänyt että siinä on juuri harmonikan klaviatuurin hienous, että soittaa asteikon tai kappaleen mistä tahansa niin samalla sormituksella pärjää. Kappaleissa tietysti sävellaji vaihtuu, mutta sormitus pysyy siitä huolimatta samana.

Soitat kaikki duuriasteikot samalla sormituksella, koska vaihdat rivejä sävellajin mukaan. Toimii toki noinkin, mutta tekniikan kehittämiseksi kannattaisi opetella soittamaan asteikot keskimmäisiltä riveiltä, jolloin duuriasteikkoihin tarvitaan kolmet sormitukset.

Teme

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 05-03-2016, 11:04:37
Soitat kaikki duuriasteikot samalla sormituksella, koska vaihdat rivejä sävellajin mukaan.
Juuri niin teen.

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 05-03-2016, 11:04:37
Toimii toki noinkin, mutta tekniikan kehittämiseksi kannattaisi opetella soittamaan asteikot keskimmäisiltä riveiltä, jolloin duuriasteikkoihin tarvitaan kolmet sormitukset.
Ahaa, nyt selvisi. Kiitos neuvosta, täytyypä alkaa kokeilemaan.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49