Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikkakerho - ry - plussat ja miinukset

Aloittaja olli, 12-08-2015, 14:28:13

« edellinen - seuraava »

olli

Aleksin Harmonikkakerho aloittaa syksyllä viidennen toimintavuotensa.  Emme ole toistaiseksi perustaneet rekisteröityä yhdistystä.  Kertokaahan hyvät ystävät "plussat" ja "miinukset" tästä yhdistyksen perustamisesta.  Voimme sitten harkita jatkotoimia.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

Plussat:
Voitte saada kannatusjäseniä, virallisia pändäreitä, toimintaanne tukemaan.
Lupien ja avustusten hakeminen esim, kaupungilta yms. toimmintaanne varten onnistuu helpommin, kun olette rekisteröitynyt yhdistys.
Helpompi kanavoida esim. kerhon keikkatuloja yms, ja hallita yhteistä omaisuutta sitten, kun /jos sitä ilmaantuu.
Etua myöskin, järjestelyissä, kun touhuatte esim. äänitettä, konserttia yms.

Miinukset:
Teettää heiman työtä, mutta harrastustoimintaa tukevana siitä ei suuremmin ole haittaa.

Johan

olli

Olen jatkanut pohdintoja ja työstänyt suunnitelmaani.  Mieleeni heräsi myös liittomme panos tähän.  Niinpä lähetin Kimmo Mattilalle sähköpostia:

"Harmonikkaliiton nettisivuilta ei löydy linkkiä rekisteröidyn harmonikkakerhon perustamisohjeista. Olen suunnitellut harmonikkakerhomme "virallista" perustamista eli rekisteröidyn yhdistyksen aikaansaamista.  Minulla ei ole tarvetta oppaasta, mutta muilla saattaa olla.  Liiton sivuilla ei ole tähän ongelmaan vielä otsikkoa.  Monet haitarikerhot syntyvät luonnollista tietä, eli kokoonnutaan kansalaisopiston haitaripiiriin – sitten aktiivisimmat alkavat soitella vapaamuotoisemmin yhdessä.  Onkin syntynyt "kerho".  Monet jatkavat sitten vuosia näin ja hyvä niin. 

Kerhon virallistamisella lienee kuitenkin paljon hyviä puolia, joten kannattaa ilmeisimmin rekisteröityä viralliseksi yhdistykseksi.  Tähän ei ole sitten valmista "sabluunaa" – miten järkevimmin edetään.  Mielestäni liiton asiana olisi edistää myös tätä.  Siis ehdotankin liiton nettisivuille yksinkertaista, vaihe vaiheelta etenevää opasta: "Miten perustamme harmonikkakerhon?"

Liitollemme ja meille haitaristeille olisi myös hyödyksi, jos nämä "epävirallisetkin" kerhot liittyisivät liiton jäseniksi ja edesauttaisivat haitarimusiikin suosion kasvattamista :D

La Melodiosa

Työväenopistossa hanuriryhmässä toimivien aloitteesta perustettiin Jyväs-hanurit yhdistys. Olin perustavien jäsenien joukossa. Perustavaan kokoukseen kutsuttiin Kimmo Mattilan isä. Siitä asiat lähtivät etenemään. Valittiin puheenjohtaja, sihteeri, tilintarkastajat ja toimihenkilöt, joita yhdistystoiminnassa yleensä tarvitaan. Yhdistys myös rekisteröitiin. Tällä hetkellä on opettajana pätevä hanuristi Matti Ekman. Itse en enää ole joukossa mukana sillä taitoni eivät riitä vaadittavaan tasoon. Ehkä Kimmo Mattila voisi tulla perustavaan kokoukseen. Kannattanee kysäistä.
Vielä virtaa ja sokeri sulaa

Johan

Lainaus käyttäjältä: olli - 13-08-2015, 18:06:54
Olen jatkanut pohdintoja ja työstänyt suunnitelmaani.  Mieleeni heräsi myös liittomme panos tähän.  Niinpä lähetin Kimmo Mattilalle sähköpostia:

"Harmonikkaliiton nettisivuilta ei löydy linkkiä rekisteröidyn harmonikkakerhon perustamisohjeista. Olen suunnitellut harmonikkakerhomme "virallista" perustamista eli rekisteröidyn yhdistyksen aikaansaamista.  Minulla ei ole tarvetta oppaasta, mutta muilla saattaa olla.  Liiton sivuilla ei ole tähän ongelmaan vielä otsikkoa.  Monet haitarikerhot syntyvät luonnollista tietä, eli kokoonnutaan kansalaisopiston haitaripiiriin – sitten aktiivisimmat alkavat soitella vapaamuotoisemmin yhdessä.  Onkin syntynyt "kerho".  Monet jatkavat sitten vuosia näin ja hyvä niin. 

Kerhon virallistamisella lienee kuitenkin paljon hyviä puolia, joten kannattaa ilmeisimmin rekisteröityä viralliseksi yhdistykseksi.  Tähän ei ole sitten valmista "sabluunaa" – miten järkevimmin edetään.  Mielestäni liiton asiana olisi edistää myös tätä.  Siis ehdotankin liiton nettisivuille yksinkertaista, vaihe vaiheelta etenevää opasta: "Miten perustamme harmonikkakerhon?"

Liitollemme ja meille haitaristeille olisi myös hyödyksi, jos nämä "epävirallisetkin" kerhot liittyisivät liiton jäseniksi ja edesauttaisivat haitarimusiikin suosion kasvattamista :D

Mikäli yhdistystoiminta ei ole ennestään tuttua kanattaa tustua esim. Kari Loimun kirjaan Yhdistystoiminnan käsikirja. Siitä löytyy apua noihin perustamiseenkin liittyviin kysymyksiin, kuten myös yhdistysrutiinien pyörittämiseen ja yhdistyslakiinkin liittyen.

Johan

olli

Minulla ei liene ongelmia - olen toiminut yrittäjänä ja yrityskouluttajana. Olin myös aikoinani ammattiyhdisysaktiivi (yhdistyksen hallituksen jäsen, rahastonhoitaja, sihteeri, puheenjohtaja).  Kokoustekniikka ja kirjanpito ovat hallussa. ;)

Ajattelin aloitteellani Harmonikkaliittoon yleistä hyvää.  Olisi kätevää, jos liiton sivuilla olisi ehdottamani opas :)