Suomen Harmonikkaliitto

Kouvola Casotto Bassoremmin uusiminen?

Aloittaja Minde, 01-08-2015, 21:23:15

« edellinen - seuraava »

Minde

Elikkäs,  mitä pitää pelistä tietää, kun lähtee uutta hankkimaan ja mistä saa? Ja onko itse vaihdettavissa? Mistä näkee haitarin mallin tarkemmin? Katselin kuvia noista Kouvolan peleistä ja kaikissa näkyi mustat bassonäppäimet,  toisin kun isäni Kouvolan valkoiset. Onko mitenkään oleellista mallin ja iän määrityksen suhteen?
Minde

Minde

Noku mutku  ;) täs nyt oli vähän kaikenlaista ja huomasin, että täällä puhutaan aika paljon näistä Kouvolan peleistä  :P niin ajattelin täältä tietoa löytyvän. Puhelimella taas plärään näitä, niin voi olla, että oon TAAS ihan "metsässä". Haitari on kuitenkin yli 40 vuotias... ettei ihan tuore peli  ;D
Minde

eikkajuhani

Omistan noita Kouvolalaisia parikin kappaletta.  Ns. lohenpyrstö kultahäkki Maestro on viimeisin jonka olen hankkinut.  En ole sille joutunut tekemään oikeastaan yhtään mitään, vain soitellut.  Se on noin vuoden ikäinen hankinta, vuosimalli taitaa sijoittua tuonne 60- luvun lopulle, tai 70- luvun alkuun. (Nuo tarkemmat tiedot löytyvät hanurikopan sisältä kielipenkeistä, jotka on numeroitu, ja ehkä vielä rungosta esim. bassopäädyn avaamalla, näin minua neuvoskeli Viljo.) Erikoinen sikäli, että siinä on vain yksi bassovaihtaja/koplari. Casottooni olen juuri tuon bassoremmin uusinut, - helppo juttu - irrotin ja vein suutarille, pienen huonekalujen verhoilukangaspalan kera ja aivan pikkurahalla tuo homma hoitui. Monesti nuo bassoremmit kulutetaan rikkivasemmassa ranteessa pidettävällä kellon rannekkeella.  Ehkä seuraava toimenpide voisi olla noitten näppäinten alushuopien uusiminen.  Ne ovat sitä kuluvaa/litistyvää sorttia, joten ajoittain hyvä vaihtaa, - sillä saa tuon näppäinäänen lähes kuulumattomaksi. Kouvolalaisissa näkyy, rungon takaosaan ylös stanssattuna  tuo valmistenumerointi, josta saa selville valmistusvuoden.  Itselleni olen antanut kertoa, että ainakin vuodesta - 63 lähtien nuo hanurit ovat ihan laadukkaita soittimia. Oikein käsiteltyinä ja säilytettyinä tänä päivänäkin hienosti soivia, suosittelen... :) :) :) 

Eikkajuhani 
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

ftamt

Kyllä Kouvolan pelit ovat numero 1. alkaen laatusoittimia. Työn laatu on aina ollut korkea. Jos pelissä on jotakin vikaa, niin se on ollut huonolla pidolla tai siinä on huono kielisarja. Suomalaisen työn laatua arvostettiin korkealle myös muissa Pohjoismaissa  ja Amerikassa. Näihin maihin olisi haluttu
ostaa 1930-1940 enemmän harmonikkoja, mitä tehdas pystyi toimittamaan. Ruotsalaiset arvostavat
vieläkin korkealle sinne Neco-nimellä vietyjä soittimia ja se näkyy myös käytettyjen harmonikkojen
hinnoissa.

Minde

Eikkajuhani. ..uusinut, Kangaspalan kera...en ihan ymmärtänyt :-\? Ei uusitko koko remmin? Tämän Kouvolan remmiin "nahkaosuus" on murentunut. .. ei siis ole alkuperäinen, vaan on uusittu käsittääkseni, joskus 80 luvulla. Isäni ei muista, mutta mulla itselläni on mielikuva, että hän olisi sen joskus itse vaihtanut. Löysin siitä bassopuolen takaa jonkin sarjanumero,  neljä numeroa, mutta en nyt kyllä millään muista mitä siinä oli. Näkyykö siitä jotenkin suoraan tuo vuosiluku? Pieni ongelma ilmeni tänään pelin kanssa,  kun joku kieli jäi jumiin bassopuolella. .. Onko aina ammatri-ihmisen hommaa korjata. Välillä aukesi taas, mutta jää uudestaan jumiin :( Diskantissa ylin ääni ei soi oikeastaan ollenkaan... Onkohan samantyyppistä ongelmaa. Mielellään laittaisin kuntoon, kun vaan rahat saan kasaan. Ja olen lukenut tuon itsehuoltamisen näiltä sivuilta joskus. Soitin on ollut lähes täysin soittamattomana varmaan liki 20 vuotta ja sitä ennen hyvin vähällä soitolla ainakin kymmenen lisää. Olisiko osa syy siinä? Meitä lapsia oli monta ja aika soittajalla kortilla. 
Minde

Hannu S

Minde, Diskantin ylin ääni ei tule soidakkaan. Suurin huolenaihe minusta sinulla on tuon bassonäppäimeen jumittumisen suhteen (vaikka se tuntuukin pieneltä ongelmalta). Kun soitin on ollut vuosikymmenet soittamatta suljetussa laatikossa, niin suosittelen, että käyttäisit soitinta ammattilaisella harmonikan huoltoliikkeessä. En suosittele ennen huoltoa soittamista kallimmilta remonteilta välttyäksesi. Jos bassokoneiston akselistot kaipaavat puhdistuksen jumittumisen vuoksi, se kannattaa tehdä, ettei tule korjaamattomia vaurioita. Bassoremmin uusiminen on pikkujuttu ja huoltoliikkeessä sekin asia hoituu. Katso onko lähellä paikkakuntaasi ammattitaitoista huoltoliikettä. Esim tämän sivuston ylläpitäjä Viljo Mannerjoki on yksi sellainen, jonka puoleen suosittelen kääntymään asiassa. Valkoisia bassonäppäimiä on Kouvolan useissa malleissa. Valokuva soittimesta on paras apu soittimen tunnistamiseen.

Minde

C Griff, kiva kun saa asiantuntevien vastauksia! Minä nyt lähinnä mietin ja lottoan, mikä on järkevintä... Kouvolan kuntoon laitto vai oman ostaminen. Kouvola tullaan laittamaan kuntoon vielä jossain vaiheessa joka tapauksessa... se on varma, mutta taitaa olla minulle hiukan liian "rakas soitin". Rahaa ei tällähetkellä ole paljonkaan ns. ylimääräistä ja soittointoa riittäisi pienelle kylälle  ;D

T:Minna
Minde

eikkajuhani

Nyt oli vierähtänyt aikaa kun viimeksi näitä lueskelin, mutta  bassoremmi oli tässä mun tapauksessa vielä sen verran hyväkuntoinen, että ei tarvinnut tuota varsinaista nahkaista tukiremmiä, vaan ainoastaan ne pehmusteosat jotka oli kulutettu puhki - kellon rannekkeella/kellolla. Toki suutari osaa tuon koko tukinahkankin tekaista, vanhan mallin mukaan, eikä vie edes paljon aikaa. :) :)

Eikkajuhani   

PaRisto

Moro,

Kirjoitan nyt tähän kun en viitsi uutta ketjua aloittaa!
Basso puolella olevan takakannen  (siis mitä vasten ranne soittaessa) uusiminen / maalaaminen?
Tutun pelissä (Guerini) basson luukun pinta kärsinyt... itse kansi on alumiinia ja mielestäni se on maalattu (tai jollain ohuella kalvolla päällystetty)! Millainen maali sopii parhaiten ehostamiseen / uusimiseen? Lähinnä ajattelen että ei alkaisi tuntua nihkeältä tms soittaessa. Kelpaako perus musta kiiltävä suihke vai... jokin muu, mikä?
t. PaRisto
PaRisto

eikkajuhani

Tuon alumiinilevyn maalauksen ehkä itse tekisin niin, että suihkauttaisin - puhdistetulle ja hyvin hiotulle pinnalle - ensin pohjamaalin, jonka kuivuttua sitten kevyt hionta mahd. hienolla paperilla, kiiltävä spray musta pintaan ja ok.    :) :)

Eikkajuhani

Viljo

Jos takalevy on metallia, niin samalla tavalla kuin autoissa. Olen nähnyt usein, että spray-maalit varisevat pois. Liekö sitten näistä primeri jäänyt laittamatta alle tai jotain.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Mitkään tavalliset maalit eivät tule kestämään basson kannessa. Pitäisi käyttää selluloidimaalia tai
päällystää se ohuella selluloidilevyllä. Voi sen tehdä paksusta muovistakin, mutta kaikki muovilaadut
eivät siinä kestä ja jostakin voi tulla pidemmän päälle allergisia reaktioita. Kestolla tarkoitan muovilevyn pintaa, jonka pitäisi pysyä liukkaana ja kiiltävänä. Yksi mahdollisuus on tehdä puusta, vaikka ei tyyliin sopisikaan.
Toivo