Suomen Harmonikkaliitto

Peukalo

Aloittaja Reppumies, 26-07-2015, 07:08:45

« edellinen - seuraava »

Giulietti

Harmi ettei ainakaan minulla ole kaikkia Carl Czernyn asteikkosormituksia missään, joten en voi sanoa millainen tuo Czernyn es-duuri on. En tosin tajua htoyrylan kysymyksen logiikkaa muutenkaan. Tuo mainitsemani C-duuriasteikon sormitus täyttää kaikki hyvältä sormitukselta vaadittavat kriteerit. Mitään sormea ei toisteta turhan paljon, peräkkäisten sormien käyttö toteutuu siinä erinomaisesti, samoin käden asento. Se voidaan myös toistaa  useamman oktaavin alalta siten että sormitus säilyy identtisenä paitsi ns. kääntökohdassa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 19-08-2015, 18:14:57
Harmi ettei ainakaan minulla ole kaikkia Carl Czernyn asteikkosormituksia missään, joten en voi sanoa millainen tuo Czernyn es-duuri on. En tosin tajua htoyrylan kysymyksen logiikkaa muutenkaan. Tuo mainitsemani C-duuriasteikon sormitus täyttää kaikki hyvältä sormitukselta vaadittavat kriteerit. Mitään sormea ei toisteta turhan paljon, peräkkäisten sormien käyttö toteutuu siinä erinomaisesti, samoin käden asento. Se voidaan myös toistaa  useamman oktaavin alalta siten että sormitus säilyy identtisenä paitsi ns. kääntökohdassa.

Antaa olla... epäilyttää vain mikä Czernyyn vetoamisen arvo on kun yhden sävellajin sormitus siirretään toisenlaiseen soittimeen.

Varmaankin tuo toimii monelle. Itse sain käteni kipeäksi... ei ole mulla helppoa käyttää keskisormea kaksi riviä ulompana kuin nimetön. Se myös vääntää kättä toiseen suuntaan vinoon.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 19-08-2015, 18:26:17
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 19-08-2015, 18:14:57

Antaa olla... epäilyttää vain mikä Czernyyn vetoamisen arvo on kun yhden sävellajin sormitus siirretään toisenlaiseen soittimeen.

Varmaankin tuo toimii monelle. Itse sain käteni kipeäksi... ei ole mulla helppoa käyttää keskisormea kaksi riviä ulompana kuin nimetön. Se myös vääntää kättä toiseen suuntaan vinoon.

En tiedä miten saat tuossa käden vinoon asentoon. Antti Juvosen tutkielmassa missä oli kaikkien vuonna 1984 ilmestyneiden harmonikkaoppikirjojen sormitukset vertaillussa, tätä pidettiin parhaana sormituksena C-duuriasteikolle, juuri aiemmin mainitsemistani syistä. Jos kuitenkin haluttaisiin sormituksesta sellainen että se ottaisi vielä paremmin huomioon sormien luonnolliset pituuserot täytyisi se soittaa neljällä rivillä, siten että soitetaan kaikki muut äänet paitsi f kolmelta sisimmältä riviltä (f siis toiseksi alimmalta) jolloin sormitus olisi yhä 2-3-4-1-2-3-4-5. Tällöin menetettäisiin kuitenkin kolmella rivillä pysyminen joka aloittaessa harmonikan soitto on yleinen opetuksen perusperiaate (siis kolmella keskimmäisellä rivillä pysyminen).

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 19-08-2015, 18:37:11
En tiedä miten saat tuossa käden vinoon asentoon. Antti Juvosen tutkielmassa missä oli kaikkien vuonna 1984 ilmestyneiden harmonikkaoppikirjojen sormitukset vertaillussa, tätä pidettiin parhaana sormituksena C-duuriasteikolle, juuri aiemmin mainitsemistani syistä. Jos kuitenkin haluttaisiin sormituksesta sellainen että se ottaisi vielä paremmin huomioon sormien luonnolliset pituuserot täytyisi se soittaa neljällä rivillä, siten että soitetaan kaikki muut äänet paitsi f kolmelta sisimmältä riviltä (f siis toiseksi alimmalta) jolloin sormitus olisi yhä 2-3-4-1-2-3-4-5. Tällöin menetettäisiin kuitenkin kolmella rivillä pysyminen joka aloittaessa harmonikan soitto on yleinen opetuksen perusperiaate (siis kolmella keskimmäisellä rivillä pysyminen).

Se on se sama ongelma josta jo puhuttiin toisessa yhteydessä: kun keskisormen pitää mennä etusormen ja nimettömän välistä näitä ulommalle riville. Jotenkin mulla käsi haki siihen ratkaisua vääntämällä kättä ylöspäin vinoon, jolloin sormet mahtuvat paremmin paikoilleen.

Eiköhän me ole tarpeeksi "keskusteltu" näistä... en näe että tämä enää mitenkään auttaisi minun soittamistani. Ei sotketa yleistä haitaripedagogiikkaa näihin minun jo iän (58) jo rasittamiin sormiin. Olen ihan tyytyväinen siihen että yli viisikymppisenä olen opetellut jotenkuten kolme erilaista haitarisysteemiä ja päässyt vähän alkuun viulunkin kanssa. Ei voine vaatia että silloin menee tasan yksi yhteen samoilla malleilla kuin lapsia opetetaan.

Giulietti

Kukaanhan ei ole vaatinut sinua muuttamaan sormituksissasi mitään, ainoastaan itse tulkitset niin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 19-08-2015, 18:54:03
Kukaanhan ei ole vaatinut sinua muuttamaan sormituksissasi mitään, ainoastaan itse tulkitset niin.

Joo, tämmöisessä keskustelussa tällaisella foorumilla on ehkä vaikea välttää sitä että harmonikkapedagogien suositukset ja haitarinsoittajien omien sormien käyttö jotenkin sekaantuvat keskenään. Olisi mielenkiintoinen harjoitus analysoida tämä ketju ja jakaa nämä elementit kokonaan erilleen. Toiset puhuvat omasta peukalon käytöstään, toiset siitä mikä olisi periaatteessa ja yleensä hyvä. Ei ihme jos kuohuu puolin ja toisin. Täytyy pitää mielessä.

Ja olethan nyt aika kovin sanoin tyrmännyt ajatuksen itseoppimisesta. Ja mikä ettei, olet selvästi sitä mieltä. Minäkin käsitän että itse oppiminen on vaikeata, mutta joskus tarpeen ja jossain määrin mahdollistakin.

Giulietti

Itseoppiminen on toki täysin mahdollista, mutta eihän se sulje pois esim. jonkun oppikirjan käyttöä. Täysin itsekseen opiskelu johtaa melko todennäköisesti pahoihinkin virheisiin sormitekniikassa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 19-08-2015, 19:17:04
Itseoppiminen on toki täysin mahdollista, mutta eihän se sulje pois esim. jonkun oppikirjan käyttöä. Täysin itsekseen opiskelu johtaa melko todennäköisesti pahoihinkin virheisiin sormitekniikassa.

Täyspainoiseen itseopiskeluun ilman muuta kuuluu kaikkien mahdollisten lähteiden käyttö mistä voi olla apua.

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 19-08-2015, 18:45:36
Eiköhän me ole tarpeeksi "keskusteltu" näistä... en näe että tämä enää mitenkään auttaisi minun soittamistani. Ei sotketa yleistä haitaripedagogiikkaa näihin minun jo iän (58) jo rasittamiin sormiin. Olen ihan tyytyväinen siihen että yli viisikymppisenä olen opetellut jotenkuten kolme erilaista haitarisysteemiä ja päässyt vähän alkuun viulunkin kanssa. Ei voine vaatia että silloin menee tasan yksi yhteen samoilla malleilla kuin lapsia opetetaan.
Täysin samaa mieltä ;D  Tässä "peukalo"-jutussa on mielipiteitä jo vaihdettu riittävästi ;)  Minäkin jo aika seniori (69+) ja soitan miten parhaiten taidan :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Niin Olli, eihän sinun ole pakko näitä lukea jos et halua...

htoyryla

Itse en pidä sormitus- tai muita soittotekniikkakeskusteluja turhina, en ollenkaan. Mutta tämä keskustelu on käyty semmoisessa sävyssä että se tuskin innostaa tai rohkaisee itseopiskelijoita selvittämään soittonsa mahdollisia ongelmia ja etsimään niihin korjauksia.

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 19-08-2015, 19:49:58
Itse en pidä sormitus- tai muita soittotekniikkakeskusteluja turhina, en ollenkaan. Mutta tämä keskustelu on käyty semmoisessa sävyssä että se tuskin innostaa tai rohkaisee itseopiskelijoita selvittämään soittonsa mahdollisia ongelmia ja etsimään niihin korjauksia.
Samaa mieltä!

Giulietti

htoyryla tuntuu hieman luovan näitä ongelmia itselleen, käsittämällä aina että jokainen viesti on jotenkin tarkoitettu hänelle henkilökohtaisena haasteena tms. Itseäni esim asteikkosormitukset kiinnostavat suuresti, koska olen pedagogisesti orientoitunut jo työni tähden. Olisi esimerkiksi erittäin mielenkiintoista kuulla itseoppineiden eri asteikkojen sormitusratkaisuja.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 19-08-2015, 20:31:25
htoyryla tuntuu hieman luovan näitä ongelmia itselleen, käsittämällä aina että jokainen viesti on jotenkin tarkoitettu hänelle henkilökohtaisena haasteena tms.

No, tässä keskustelun sävyssä on ollut jotain ärsyttävää. Ehkä se tulee siitä että tässä oli mukana tuo Ahvenaiselementti, joka itselleni on täysin vieras. Kesti aikaa hahmottaa ettei tässä ollut kysymys vain sormituksista vaan myös auktoriteeteista.

Lainaa
Itseäni esim asteikkosormitukset kiinnostavat suuresti, koska olen pedagogisesti orientoitunut jo työni tähden. Olisi esimerkiksi erittäin mielenkiintoista kuulla itseoppineiden eri asteikkojen sormitusratkaisuja.

Itse en ole kovin asteikko-orientoitunut, vaan olen kokenut, siis jo esim. klarinetin kanssa, että asteikkoja soittamalla oppii soittamaan asteikkoja. Haitarissa, kun se on kaksiulotteinen vähän samaan tapaan kuin kitaran otelauta, pyrin hahmottamaan kitaran tapaan intervallit, soinnut tms. jotta osaan navigoida näppäimistöllä ja käyttää sormille tuttuja kuvioita. Minulle on jotenkin ominaista hahmottaa melodiat intervallien, asteiden ja sointujen kautta. Jo lapsena soitin melodikalla transponoiden vaikeammasta sävellajista helpompaan, ja teen sitä edelleen tietyin rajoituksin.

Asiasta toiseen. Noissa kokemissani vaikeuksissa valmiiden sormitusten kanssa voi myös vaikuttaa semmoiset asiat kuin sormien ja käden tukeminen. Viisirivisessä selvästikin haluan asettaa sormet näppäimille lepotilassa, samaan tapaan kuin teen vaikka pianon, saksofonin tai klarinetin kanssa. Kokeilin siirtää peukalon kahvan reunalle ja sehän muuttaakin tuntumaa. Kaksirivisissä pidänkin peukaloa kahvan reunassa ja otan käyttöön vain tarvittaessa.

Niin, eri vaihtoehtojen kokeileminen selvästi kiinnostaa minua, siksi varmaan on aika tyypillistä että otan asioista henkilökohtaista haastetta. En sitä sinänsä pidä ongelmana, vaan tekijänä joka ajaa eteenpäin asioissa. Niin soittamisessa kuin muutenkin elämässä.

Giulietti

Asteikkojen soittamisen hyöty on siinä, että se kehittää sormien motoriikkaa ja nopeutta. Jotta oppisi soittamaan  nopeita kappaleita, asteikkoja kannattaa harjoitella säännöllisesti. Ja kenenkäänhän ei näin tietenkään tarvitse tehdä jos ei itse halua joten älköön nyt kukaan ottako tästä stressiä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 19-08-2015, 22:30:10
Ja kenenkäänhän ei näin tietenkään tarvitse tehdä jos ei itse halua joten älköön nyt kukaan ottako tästä stressiä.

Ymmärrän. Olet täällä opettamassa, et keskustelemassa.

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 20-08-2015, 14:09:33
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 19-08-2015, 22:30:10
Ja kenenkäänhän ei näin tietenkään tarvitse tehdä jos ei itse halua joten älköön nyt kukaan ottako tästä stressiä.
Ymmärrän. Olet täällä opettamassa, et keskustelemassa.
Samaa mieltä, "Giulietti" on opettaja ammatiltaan ja näyttää haluavan "opettaa" meitä haitarinsoittajiakin ;)

waltsu

Vieläkin jaksan toistaa, vaikka turhaahan tämä on, että älkää käännelkö sormituksia luontoanne vastaan. Tuo tietoinen peukalon hylkiminen ja pikkusormen ns. tehokäyttö  ei soittoanne ainakaan sujuvammaksi tee. Raskaammaksi kylläkin. Todella nopeissa ja pitkissä kahvan mittaisissa juoksutuksissa, etenkin sisä ja keskiriveillä soitettaessa, nimettömän ja pikkusormen "liikakäyttö" tekee soitosta erityisen tahmeaa. Sitä tahmeampaa, mitä syvempi on näppinten  kosketus. Vertailun vuoksi kuunnelkaa samat sävelmät eri esittäjien (vanhojenkin mestareiden) tulkitsemana, huomaatte esitysten kulkevuudessa valtaisat erot. Sanomattakin on selvää keiden eduksi!

Giulietti

Tämän palstan eräs ongelma tuntuu olevan se, että käyttäjäkunta koostuu pääasiassa vanhemmista herroista jotka kokevat ettei heillä ole enää tarvetta oppia mitään. Sen takia keskustelu on paljolti tätä "kuinka hieno vuoden 64 Kouvolan cassotto minulla onkaan". Aikaisemmin täällä oli henkilö jota myös kiinnosti soittotekniikka ja käden hyvä asento, mutta kyseistä nimimerkkiä ei ole täällä viime vuosina näkynyt. Tämä on enemmänkin pappojen turinakerho. Älköön tästä kukaan loukkaantuko. Sama ilmiöhän on monissa harmonikkakerhoissakin, toiminta antaa varmasti mukana oleville vanhoille soittajille paljonkin, muttei uusille tai välttämättä kuuntelijoillekaan paljoa mitään.

waltsu

Pelkäänpä Giulietti, että sen uuden oppimisen kanssa on ongelmia aivan eri osoitteessa. Ja se ikä??!!