Suomen Harmonikkaliitto

Peukalo

Aloittaja Reppumies, 26-07-2015, 07:08:45

« edellinen - seuraava »

accordionist

Alkaa näköjään menemään sille mallille tämä keskustelu että seuraavaksi varmaan ollaan torilla soihtujen ja heinäseipäitten kans tätä asiaa setvimässä.. Eiköhän jokainen ole jo oman kantansa asiasta ilmaissut ja jokainen sillä valitsemallaan tiellään pysykööt jos on pysyäkseen. Ainakaan kehittävään suuntaan tämä ei etene joten minun puolestani asia on tältä osin taputeltu pakettiin.

Kettu kuittaa.

htoyryla

Keskustelemista olisi vaikka kuinka, jos pysyttäisiin asiassa. Kuvasin tänään soittoani, rajoitin peukalon käytön  alemman d:n soittoon g-duurissa. Videolta katsottuna ranne kääntyi vinoon useita kertoja, eikä peukalo ole nyt siihen syynä, vaan ilmeisesti taipumukseni siirtää kättä mahdollisimman vähän kun mennään korkeammalle, ja sen sijaan siirtyä keskiriveiltä ulkoriveille ja myös kurkottaa sormilla ylimmät äänet.

mlut

Miten olisi sellainen kompromissi, että kaikki asiasta kiinnostuneet harjotuttaisivat hyvin sormet 1-5 ja hakisivat siltä pohjalta kukin itselleen parhaiten sopivat sormitukset. Näin löytäisi jokainen itselleen parhaan sormituksensa eikä tarvitsisi tyytyä parhaaseen mahdolliseen sormitukseen.
Yhden ainoan totuuden löytäminen lienee toivotonta. Lasse Viren ja Juha Väätäinenkin juoksivat ainkoinaan kovin eri tyyleillä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: mlut - 16-08-2015, 14:47:07
Miten olisi sellainen kompromissi, että kaikki asiasta kiinnostuneet harjotuttaisivat hyvin sormet 1-5 ja hakisivat siltä pohjalta kukin itselleen parhaiten sopivat sormitukset.

Jotain tämmöistä meinaan tehdä, sikäli kun aikaa ja kiinnostusta asiaan riittää. Vaikka toiset pitävätkin sitä pyörän uudelleen keksimisenä, itselleni se tarkoittaa sillä pyörällä pärjäämistä mikä itsellä jo on :) Kaikki kun kuitenkin joutuvat soittamaan omilla sormillaan.

No... eiköhän tämä lopu kun lopetan kirjoittamisen tänne.

olli

Miten olisi sellainen kompromissi, että kaikki asiasta kiinnostuneet harjotuttaisivat hyvin sormet 1-5 ja hakisivat siltä pohjalta kukin itselleen parhaiten sopivat sormitukset. Näin löytäisi jokainen itselleen parhaan sormituksensa eikä tarvitsisi tyytyä parhaaseen mahdolliseen sormitukseen.
Yhden ainoan totuuden löytäminen lienee toivotonta. Lasse Viren ja Juha Väätäinenkin juoksivat ainkoinaan kovin eri tyyleillä.
Minä en ala enää tällä iällä (69+) treenaamaan oppikirjojen mukaan.  Olen oman tyylini omaksunut, ja sillä mennään :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 16-08-2015, 15:08:44
Minä en ala enää tällä iällä (69+) treenaamaan oppikirjojen mukaan.  Olen oman tyylini omaksunut, ja sillä mennään :D

Enhän minäkään minkään tietyn oppikirjan mukaan treenaa. Kysymyshän oli kaikkien sormien harjoituttamisesta ja itselle parhaiten sopivien ratkaisujen löytämisestä. Sitä olen tässä tehnyt. Kun on tullut vastaan puutteita tai heikkouksia, olen yrittänyt niitä korjata harjoittelemalla.

Tietysti tämä ei ole mikään kompromissi niiden kannalta, jotka haluavat välttää jotain tiettyä sormea. Sopii minun puolestani sekin. Ja siinähän lukeekin "että kaikki asiasta kiinnostuneet..." :)

htoyryla

Mutta mutta. Kun musta tuntuu että tässä ketjussa ei ollenkaan lopulta ole kysymys sormituksista, vaan auktoriteettien arvostuksesta tai kieltämisestä.

Alkaa tosiaan tuntua että täällä roikkuminen on turhaakin turhempaa.

Johan

On ollut sentään mielenkiintoista seurata sivusta näppäinmiesten "ongelmia" siitä mihin sormensa pistävät, mutta välillä on kyllä alkanut käymään itselläkin mielessä, että miksi ihmeessä lueskelen jotain tälläista, kun voin pistää "määmikourani" aina koskettimistolle ja kopaista kaikkilla viidellä elämänilosta tarvitsematta olla se kaikkien paras, viisain, menestynein ja kansainvälisin maailmassa.

Viisaus piilee siinä Hannun hyvässä motossa;-)

Johan

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 16-08-2015, 19:19:32
Viisaus piilee siinä Hannun hyvässä motossa;-)

Varmaan tarkoitat sitä edellistä :) Viisauskin on katoavaista.

Pitää varmaan myös harkita pianopeliin siirtymistä.

Giulietti

Soitin ennen näppäinharmonikkaan siirtymistä 15 vuotta pianoharmonikkaa (edelleen soitan pianoa), enkä kyllä suosittele kenellekään joka jo näppäinpeliä osaa soittaa, siirtymistä pianoharmonikkaan. Onhan näppäinharmonikassa apurivit helpottamassa soittoa ja lisäämässä sormitus vaihtoehtoja toisin kuin pianopelissä. Olenkin siinä mielessä aika harvinainen harmonikansoittaja että soitan sekä piano-, näppäin- että melodiabassoharmonikkaa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 16-08-2015, 20:30:47
Soitin ennen näppäinharmonikkaan siirtymistä 15 vuotta pianoharmonikkaa (edelleen soitan pianoa), enkä kyllä suosittele kenellekään joka jo näppäinpeliä osaa soittaa, siirtymistä pianoharmonikkaan.

En tainnut olla täysin tosissani... muuta kuin ulospääsynä tästä keskustelusta.

Lainaa
Onhan näppäinharmonikassa apurivit helpottamassa soittoa ja lisäämässä sormitus vaihtoehtoja toisin kuin pianopelissä.

Tämän ymmärtäen valitsin aikoinaan ilman muuta näppäinpelin, vaikka pianon koskettimisto olisikin ollut tuttu. Tai ehkä juuri siksi.

Lainaa
Olenkin siinä mielessä aika harvinainen harmonikansoittaja että soitan sekä piano-, näppäin- että melodiabassoharmonikkaa.

Ja minä varmaan Suomen ainoa harrastelija joka soittaa sekä venäläistä kaksirivistä, suomalaista kaksirivistä ja suomalaista viisirivistä. Tosin kaikkia huonosti.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 14-08-2015, 16:54:16
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-08-2015, 14:30:03
Ajatellaan että soitetaan c-duurissa. Laitetaan sormet pöytää vasten ikäänkuin keskiriveille: E F ja G. Jos laitan etusormen e:lle, keskisormen f:lle ja nimettömän g:lle, niin nimetöntä sentin pidempi keskisormeni tulee kyllä hyvin hankalasti hallittavaan asentoon, kaarelle niin että näppäintä painetaan puoliksi kynnellä. Ja vielä pitää saada se keskisormi sinne etusormen alle, kun e ja f ovat samalla kohtaa.

Sen sijaan jos etusormi soittaa e:n, peukalo f:n ja keskisormi g:n, sormet ovat kutakuinkin luonnollisissa asemissaan rennosti.

Itselleni tuo keskisormen taivuttaminen tuonne f:ään ei tuota ongelmia, koska pidän sormien kynnet lyhyinä kuten hanuristin kannattaakin.

Eipä siinä lyhyet kynnetkään riitä, jos keskisormen joutuu vääntämään kaksinkerroin jolloin näppäintä painetaan kynsipuolella. Enitenhän se kynnen pituus vaikuttaa kun sormet on sopivasti kaarella ja sormenpää tulee näppäimelle suorassa kulmassa.

Giulietti

Ei minulle kyllä tuota hankaluuksia tuo e-f-g kulku sormilla 2-3-4. Samalla tavoinhan keskisormen taivuttaa esim soittaessa Gm soinnun tai Em soinnun.

olli

Kylläpä peukalo synnyttää mielipiteitä jatkuvasti ;)  Pitäisi varmaan haitari sylissä ruveta kommentoimaan :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 18-08-2015, 15:35:43
Ei minulle kyllä tuota hankaluuksia tuo e-f-g kulku sormilla 2-3-4. Samalla tavoinhan keskisormen taivuttaa esim soittaessa Gm soinnun tai Em soinnun.

Veikkaan että on eroa sormien eri osien pituuksissa. Minulla on pitkä keskisormi jonka kaksi alinta osaa ovat pitkät ja ylimmäinen lyhyt.

Gm ja Em keskiriveiltä ei tuota ongelmia, siinähän keskisormi tulee etusormen viereen eikä sen alle kaksi riviä ulommas.

Eikös viisirivisen juuri pitänyt olla pianopeliä parempi siinä että siinä on sormitusvaihtoehtoja.

Mutta mä olen ilmeisesti häirikkö täällä... tämä keskustelu ei lopu ennenkuin mä painan tuota "poista oma tunnuksesi" -nappia.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 18-08-2015, 15:44:06
Kylläpä peukalo synnyttää mielipiteitä jatkuvasti ;)  Pitäisi varmaan haitari sylissä ruveta kommentoimaan :P

Eihän sormituksista voi keskustella kuin ottamalla haitari syliin.

Sitäpaitsi mä kirjoitan nyt keskisormesta, joka joutuu hankaliin paikkoihin jos sitä valmiiksi hollilla olevaa peukaloa pitää vältellä.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 18-08-2015, 15:52:17
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 18-08-2015, 15:35:43

Veikkaan että on eroa sormien eri osien pituuksissa. Minulla on pitkä keskisormi jonka kaksi alinta osaa ovat pitkät ja ylimmäinen lyhyt.

Gm ja Em keskiriveiltä ei tuota ongelmia, siinähän keskisormi tulee etusormen viereen eikä sen alle kaksi riviä ulommas.

Eikös viisirivisen juuri pitänyt olla pianopeliä parempi siinä että siinä on sormitusvaihtoehtoja.

Mutta mä olen ilmeisesti häirikkö täällä... tämä keskustelu ei lopu ennenkuin mä painan tuota "poista oma tunnuksesi" -nappia.

Siis g-molli,  b, d ja g, sormet 2,3 ja 4, samankaltainen kuvio. Eihän tässä kukaan kiistä noita sormitusvaihtoehtoja, vastaan vain kyselyysi tuosta kuviosta e, f,g.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 18-08-2015, 16:22:19
Siis g-molli,  b, d ja g, sormet 2,3 ja 4, samankaltainen kuvio. Eihän tässä kukaan kiistä noita sormitusvaihtoehtoja, vastaan vain kyselyysi tuosta kuviosta e, f,g.

Ok, puhut sointukäännöksestä.

Ei b - d ole mulle sama kuvio kuin e - f. Ensinmainitussa on selvästi enemmän tilaa välissä, saan d:n koukistamatta kaksin kerroin ja sitten juuri ja juuri yletän noille b:lle ja g:lle. Ei kovin fiksu kyllä tuokaan, panee miettimään viisirivisestä luopumista sekin.

Bb - H - cis olisi sama kuvio.

No... mä yleensä harmonisoin omaa soittoa sen mukaan mitä sormia missäkin on sopivasti vapaana, enkä valmiin sovituksen pohjalta. Jonkun mielestä se voi olla asiatonta, musta on hienoa että pystyn semmoista tekemään vaikka en pystykään lurittelemaan jatkuvia 16-osanuottisarjoja.

Giulietti

Niin, etäisyydet tuossa ovat erilaiset vaikka kuvio sinänsä on sama, sormet ovat toki kauempana toisistaan. Tosin eihän tuota e-f-g kuviotakaan ollut tarkoitus soittaa yhtäaikaa vaan peräkkäisinä nuotteina, näin ainakin tulkitsin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 18-08-2015, 17:02:30
Niin, etäisyydet tuossa ovat erilaiset vaikka kuvio sinänsä on sama, sormet ovat toki kauempana toisistaan. Tosin eihän tuota e-f-g kuviotakaan ollut tarkoitus soittaa yhtäaikaa vaan peräkkäisinä nuotteina, näin ainakin tulkitsin.

Niin... mulla on varmaan kaikenlaisia tapoja tässä soitossa mitkä ei vastaa oikeata harmonikansoittoa. Peräkkäiset nuotitkin voi soida niin monella tavalla, pitkinä nuotteina legatona tai lyhyinä koristeina.  Ja omaa kättä käytän niinkuin se toimii parhaiten. Mitäpä tässä on keskustelemista.

Haitari alkoi juuri kuulostaa puisevalta. Se on nyt varmaan sitä jonkun jo mainitsemaa puisevaa pitkillä äänillä soittoa.

Mitäpä minä täällä.