Suomen Harmonikkaliitto

Peukalo

Aloittaja Reppumies, 26-07-2015, 07:08:45

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 05-08-2015, 15:48:11
Ketjussa ei ole myöskään pyritty opettamaan tekniikkaa jossa peukaloa käytetään mahdollisimman vähän, tätä tarkoitusta varten on oppimateriaalia saatavilla paitsi netin kautta myös kirjastosta jos asia kiinnostaa. Kun nuo tuhansia konsertteja pitäneet soittajat ovat oppikirjoja tehneet, miksi niitä ei hyödyntäisi.

Oppimateriaalit taitaa olla aina tehty niille, jotka aloittavat alusta. Usein vielä niille, jotka eivät ole soittaneet muita soittimia. Eikä ole ihan helppo ajatus lähteä opettelemaan kaikkea alusta, kun ei oikeastaan ole mitään takeita tuottaako se sen kummempaa lopputulosta.

(Mä en väitä etteikö jonkun tietyn oppimateriaalin käyttäminen toimisi ihan hyvin nuorena tyhjästä aloitettaessa. Mutta täällä kaikki taitaa olla jo jonkin aikaa soittaneita aikuisia.)

Itseäni kiinnostaa tapojen muuttaminen, siis oppiminen, pienin askelin. Uskon että se on mahdollista. Mutta se käytännössä tarkoittaa myös, mallien hakemisen lisäksi, sitä itse etsimistä ja kokeilua, johon tunnut suhtautuvan aika halveksivasti.

Giulietti

Kyllä nuo useampi osaiset harmonikkakoulut on laadittu siten, että 1-osa on tehty aloittelijoille ja 2-osasta eteenpäin enemmän edistyneille. Pienin askelin oppimisessa ei ole mitään vikaa, mutta miksi kaikki pitäisi oppia kokeilemalla? Halveksivasti suhtaudun joidenkin asenteeseen "minulle ei kannata neuvoa mitään, kaikki neuvot ovat kuitenkin vääriä" mitä tässäkin ketjussa on nähty.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 05-08-2015, 17:16:09
Kyllä nuo useampi osaiset harmonikkakoulut on laadittu siten, että 1-osa on tehty aloittelijoille ja 2-osasta eteenpäin enemmän edistyneille.

Niissä vain 2-osassa oletetaan että tähän asti on opittu 1-osan systeemillä.

No joo... itselläni on Kimmo Mattilan kakkososa ohjelmistoliitteineen. Sen sormitukset tuntuvat itselle kohtuullisen sujuvilta ja tutuilta. Tosin harvemmin on aikaa keskittyä haitarin opiskeluun. Enemmän olisi tarvetta esim. vireessä laulamiseen eri tilanteissa. Sen osalta voisin ottaa tuntejakin.

Lainaa
Pienin askelin oppimisessa ei ole mitään vikaa, mutta miksi kaikki pitäisi oppia kokeilemalla?

Siksi, kun mikään valmis oppimateriaali ei kuvaa miten pääset nykyisestä tilanteesta tavoitteeseen aloittamatta kokonaan alusta.

Lainaa
Halveksivasti suhtaudun joidenkin asenteeseen "minulle ei kannata neuvoa mitään, kaikki neuvot ovat kuitenkin vääriä" mitä tässäkin ketjussa on nähty.

No joo... jokaisen oma asia mitä haluaa oppia.

Mietin tuossa kauppareissulla että tässä taitaa myös jotain että tuo Ahvenainen jakaa mielipiteet muutenkin. Itse en tämmöisistä leireistä tiedä mitään. Ahvenaiset ja Vesteriset tahtoo mennä sekaisin, vaikka periaatteessa olen käsittänyt että Ahvenainen on se joka on vielä elossa.

olli

Mielenkiintoista mielipiteiden vaihtoa ;)  Laitetaan lisää "pökköä pesään".  Mitäs tuumitte trillin soittamisesta, jossa on peukalo mukana?  Esimerkiksi sävel E trillinä eli efefefef...
E etusormella, sitten
F sisäriviltä keskisormella, sitten
E etusormella, sitten
F keskiriviltä peukalolla,
E etusormella,
F sisäriviltä keskisormella,
E etusormella,
F keskiriviltä peukalolla...jne.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Mielestäni peukalo ei kuulu trillin soittamiseen, koska on selkeästi hitaampi sormi. Mieluiten sormet 2-3 tai 3-4 trillin soittoon.

pianohessu

Nyt löytyi hyvä lausunto sormituksiin. Tätä pitää ehdottomasti noudattaa...

waltsu

Peukalo on hyvä trillisormi, samoin 2-3. Esim pianolla nopea voimakas trilli toteutuu vain 1-4 sormilla. Pikkusormella ei koskaan.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: waltsu - 06-08-2015, 08:17:42
Peukalo on hyvä trillisormi, samoin 2-3. Esim pianolla nopea voimakas trilli toteutuu vain 1-4 sormilla. Pikkusormella ei koskaan.

Näin semmoistakin tietoa että pianolla kenties nopeimman trillin saa peukalon kanssa, kun liikettä tukee ranteella. Saman lähteen mukaan on aika yksilöllistä mitkä sormet toimivat parhaiten, siis noista 1-4.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 05-08-2015, 22:19:07
Mielestäni peukalo ei kuulu trillin soittamiseen, koska on selkeästi hitaampi sormi. Mieluiten sormet 2-3 tai 3-4 trillin soittoon.

Tarkennetaan tätä nyt vielä sen verran, että mikäli kappaleessa on useita peräkkäisiä trillejä, peukalo voidaan joutua ottamaan mukaan. Mikäli kyseessä kuitenkin on yksittäinen trilli pyrkisin mielummin soittamaan sen sormilla 2-3 tai 3-4. Tämä liittyy jälleen aiheeseen käytetään peukaloa vain sillon kun se on välttämätöntä.

Reppumies

Kiitän tähän astisista vastauksista ja mielipiteistä. Olen otettu, kun sain näin kiinnostavan keskustelun aikaiseksi kysyessäni peukalon käytöstä soitossa.
Olen sitä mieltä, että jos on opetellut jonkun sormituksen, ei sitä kannata ruveta muuttamaan, jos homma kulkee ja soitto on sujuvaa, oli siinä peukalo tasavertaisena tai vähemmällä käytöllä. Menee vain sekaisin, jos rupeaa paljon muuttelemaan. mutta jos joku kohta tuntuu, ettei sormien liike ole vapaata vaan väkinäistä 100 toiston jälkeen, on pyrittävä etsimään kyseinen kohta eri riveiltä. sormien anatomialle kyllä löytyy sopiva reitti viisirivisestä. Esim. Säkkijärveläisen 3:ssa osassa itselläni peukalo painaa näppäintä 3 kertaa. Kerrattuna 6 kertaa. Soitan sen kolmelta ulommaiselta riviltä.

olli

Lainaus käyttäjältä: Reppumies - 06-08-2015, 11:13:49
Kiitän tähän astisista vastauksista ja mielipiteistä. Olen otettu, kun sain näin kiinnostavan keskustelun aikaiseksi kysyessäni peukalon käytöstä soitossa.
Olen sitä mieltä, että jos on opetellut jonkun sormituksen, ei sitä kannata ruveta muuttamaan, jos homma kulkee ja soitto on sujuvaa, oli siinä peukalo tasavertaisena tai vähemmällä käytöllä. Menee vain sekaisin, jos rupeaa paljon muuttelemaan. mutta jos joku kohta tuntuu, ettei sormien liike ole vapaata vaan väkinäistä 100 toiston jälkeen, on pyrittävä etsimään kyseinen kohta eri riveiltä. sormien anatomialle kyllä löytyy sopiva reitti viisirivisestä. Esim. Säkkijärveläisen 3:ssa osassa itselläni peukalo painaa näppäintä 3 kertaa. Kerrattuna 6 kertaa. Soitan sen kolmelta ulommaiselta riviltä.
Hyvä avaus "Reppumieheltä" - mielipiteiden vaihtoa on syntynyt.  Ei todellakaan kannata "ottaa nokkaansa" vaikka oma tyyli ei kaikkia miellytäkään.  Minäkin otan kantaa joskus liiankin voimakkaasti puolustaessani omia mielipiteitäni ;D  Kukin taaplaa tyylillään :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 05-08-2015, 09:57:50
Itse olen ollut ja olen valmis ottamaan oppia enkä yritä itse keksiä pyörää uudelleen.

En kyllä itse koe keksiväni pyörää uudestaan, enemmänkin etsin omaan käyttöön sopivia renkaita :)

htoyryla

Ajatellaan että soitetaan c-duurissa. Laitetaan sormet pöytää vasten ikäänkuin keskiriveille: E F ja G. Jos laitan etusormen e:lle, keskisormen f:lle ja nimettömän g:lle, niin nimetöntä sentin pidempi keskisormeni tulee kyllä hyvin hankalasti hallittavaan asentoon, kaarelle niin että näppäintä painetaan puoliksi kynnellä. Ja vielä pitää saada se keskisormi sinne etusormen alle, kun e ja f ovat samalla kohtaa.

Sen sijaan jos etusormi soittaa e:n, peukalo f:n ja keskisormi g:n, sormet ovat kutakuinkin luonnollisissa asemissaan rennosti.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-08-2015, 14:30:03
Ajatellaan että soitetaan c-duurissa. Laitetaan sormet pöytää vasten ikäänkuin keskiriveille: E F ja G. Jos laitan etusormen e:lle, keskisormen f:lle ja nimettömän g:lle, niin nimetöntä sentin pidempi keskisormeni tulee kyllä hyvin hankalasti hallittavaan asentoon, kaarelle niin että näppäintä painetaan puoliksi kynnellä. Ja vielä pitää saada se keskisormi sinne etusormen alle, kun e ja f ovat samalla kohtaa.

Sen sijaan jos etusormi soittaa e:n, peukalo f:n ja keskisormi g:n, sormet ovat kutakuinkin luonnollisissa asemissaan rennosti.

Aika paljon tuo riippuu siitä mihin tuosta jatketaan, C-duuriasteikkoa ylöspäinkö? Siinä tapauksessa peukalon käyttö f-äänellä on järkevää. Itselleni tuo keskisormen taivuttaminen tuonne f:ään ei tuota ongelmia, koska pidän sormien kynnet lyhyinä kuten hanuristin kannattaakin. Tuossa esimerkissä voisi tietenkin myös hyödyntää apuriviä, jolloin sormet asettuisivat luonnollisen pituuseron mukaisesti hyvin etusormi-e, keskisormi-f (sisin apurivi) ja nimetön-g.

accordionist

https://www.youtube.com/watch?v=0Gzfnwyv5sk

Siinä hieman mestarin näytettä. Peukaloa ei taida käyttää kertaakaan, eikä näköjään remmejäkään tarvitse kuin yhden  :D . Noh, kukin näpelöikööt tyylillään, itse kuitenkin välttelen tuota peukalon käyttöä.

eikkajuhani

Joo !  Mihinkäpäs väliin tuossa sen peukalon asettaisi, kun ei ole hanurissa kuin kolme riviä..?
   Kyllähän soitto sujuu, ei välttämättä meikäläiseen makuun.... :) :) :)

Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Reppumies

Jos Suomi järjestelmän viisiriviseen tuota sormitusta soveltaa, niin tulee kyllä äkkiä äitiä ikävä.

accordionist

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 14-08-2015, 22:33:07

Joo !  Mihinkäpäs väliin tuossa sen peukalon asettaisi, kun ei ole hanurissa kuin kolme riviä..?

Eikkajuhani

Kyllähän tuolla rivien määrällä ei ole mitään merkitystä peukalon käyttämisen kanssa. Joku täällä aiemmin sanoi että "viisi sormea ja viisi riviä". Eli soitetaanko kolme rivistä sitten kolmella sormella? kaksi rivistä kahdella sormella, mitenkä sitten kuusi rivinen? :D

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: accordionist - 15-08-2015, 08:48:22
Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 14-08-2015, 22:33:07

Eikkajuhani

Kyllähän tuolla rivien määrällä ei ole mitään merkitystä peukalon käyttämisen kanssa. Joku täällä aiemmin sanoi että "viisi sormea ja viisi riviä". Eli soitetaanko kolme rivistä sitten kolmella sormella? kaksi rivistä kahdella sormella, mitenkä sitten kuusi rivinen? :D

Olen samaa mieltä. Ja kun sitä viisirivistäkin soitetaan kuin kolmerivistä, käytettävät rivit vain vaihtelevat. Ihan kuin joku soittaisi viisirivistä käyttäen koko ajan kaikkia rivejä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 14-08-2015, 16:54:16
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-08-2015, 14:30:03

Aika paljon tuo riippuu siitä mihin tuosta jatketaan, C-duuriasteikkoa ylöspäinkö? Siinä tapauksessa peukalon käyttö f-äänellä on järkevää. Itselleni tuo keskisormen taivuttaminen tuonne f:ään ei tuota ongelmia, koska pidän sormien kynnet lyhyinä kuten hanuristin kannattaakin.

Itselläni ei juuri nyt ole tuossa kynnet ongelmana, vaan ihan se että lähes kaksinkerroin taivutettuna keskisormi ei toimi kovin hyvin. Siinä taivutuksessa jännittyy niin sormi kuin koko käsi. Kun ei se vain ole niin pitkä tuo keskisormi, vaan se pituus tulee siitä ensimmäisestä pätkästä, jolloin tosissaan saa taittaa sen nivelen että sormenpään saa sinne naapurisormia kaksi riviä ulommas.

Noin ylipäänsä kynnetkin on mulla ongelmana kyllä, kun tuolla samalla kädellä soitan kitaraa sormin. Missään tapauksessa en luovu muista soittimista haitarin takia.

Lainaa
Tuossa esimerkissä voisi tietenkin myös hyödyntää apuriviä, jolloin sormet asettuisivat luonnollisen pituuseron mukaisesti hyvin etusormi-e, keskisormi-f (sisin apurivi) ja nimetön-g.

Aika paljon tulenkin ulkoriveille jossain kohtaa kappaletta. Siis noin yleensä.