Suomen Harmonikkaliitto

Peukalo

Aloittaja Reppumies, 26-07-2015, 07:08:45

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 15-08-2015, 07:30:45

Joten mielestäni kun puhutaan peukalon käytöstä (tai käyttämättömyydestä) niin kyllä asiaa pitäisi ensin hiukan tarkentaa esimerkiksi jollekin tietylle järjestelmälle/soittimelle tai musiikkityylille käytettäväksi niin silloin olisi ehkä toiveita siitä että syntyisi vähemmän juupas - eipäs mielipiteitä, kun kaikki puhuvat lähestulkoon samasta aiheesta.

Tätähän minä olen koko ajan ajanut takaa... sormien toiminta riippuu niin monesta asiasta, ettei yhtä kaikille sopivaa ihannetta ole. Itselläni näen vaikuttavan sormien pituudet, muiden soitinten soitossa kehittyneet sormitaidot ja oma soittotyylikin. Soittotyyli voi toki olla osaksi omien tekniikkarajoitusten perua, ja siinä kohtaa kiinnostaa harjoittaa teknikkaa, mutta tässä iässä mielellään omien sormien vahvuuksia sopivasti hyödyntäen.

Eipä mulla ole tässä keskustelussa mitään muuta intohimoa. On ihan eri asia kun vaikkapa lähdetään lapselle opettamaan harmonikansoittoa.

Voisipa ajatella tietysti, että mitä mä teen näissä keskusteluissa. Ja olenkin välillä pitänyt kuukausia taukoa. Toisaalta tästäkin keskustelusta on poikinut itsellä intoa kokeilla omia sormia ja niiden vahvuuksia, kokeilla sormituksia ja harjoittaa niitä sormia. Mistäs muualta meikäläiselle tulisi mitään impulssia kiinnittää huomiota omaan soittotekniikkaan.

Reppumies

Miten se on, jos esim, Tukholman polkka tai Säkkijärveläinen yms. menee vaivattomasti peukaloa runsaasti käyttäen, tarviiko sitä sormituksia ruveta muuttelemaan. Eikö silloin mene muutkin kimurantit kappaleet?

olli

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-08-2015, 10:37:17
Ihan kuin joku soittaisi viisirivistä käyttäen koko ajan kaikkia rivejä.
Minähän se puolustan kaikkien rivien käyttöä ;)  Itselleni sopivaa on käyttää kaikkia viittä riviä ja kaikkia sormia sopivasti :D  Esimerkiksi Paul Norrbackan kappale "Metsälinna".  Siinä soitan kaikkia sormia ja kaikkia viittä riviä käyttäen. :P

Luonnollisesti ei koko ajan kaikkia sormia ja kaikkia rivejä, vaan kappaleen mukaan ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 15-08-2015, 13:00:11
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-08-2015, 10:37:17
Ihan kuin joku soittaisi viisirivistä käyttäen koko ajan kaikkia rivejä.
Minähän se puolustan kaikkien rivien käyttöä ;)  Itselleni sopivaa on käyttää kaikkia viittä riviä ja kaikkia sormia sopivasti :D  Esimerkiksi Paul Norrbackan kappale "Metsälinna".  Siinä soitan kaikkia sormia ja kaikkia viittä riviä käyttäen. :P

Luonnollisesti ei koko ajan kaikkia sormia ja kaikkia rivejä, vaan kappaleen mukaan ;)

Jos tarkkoja ollaan käytät kolmea riviä, ainoastaan se vaihtuu mitä kolmea riviä käytät. Siksi nimenomaan ajatus viisi sormea, viisi riviä on järjetön, koska viisirivisessä kaksi riviä on kerrannaisia.

olli

Menipä "semanttiseksi" - giulietti ;)

waltsu

Intohimoja rassaava tämä peukalo kettinki. Yritän mutkia hieman oikoen esittää, mistä tämä peukalon hylkiminen pohjaa? On mentävä vuosikymmenten taa.
Kaiken takana on eräs kuopiolainen herra muikkukauppias, joka ei aikoinaan nuukuuttaan raskinut ostaa/rahoittaa kuopiolaiselle pikkupojalle (myöhempien aikojen hanuristille/innokkaalle opettajalle) kunnollista, porrastetulla diskanttilankulla olevaa soitinta.

Hankinta kohdistui ns. tasakahvaan, jota ei peukalolla soiteta vaikka olis minkälainen nyplärin peukalo.
Ts.sen minkä tämä Kopiolainen pikkupoika nuorena oppi, sen hän vanhempanakin jne. Joten siitä muikku-ukon nuukuudesta kärsii vieläkin (valitettavasti) osa  ryppyvenykkeen soittajista edelleenkin. Siis opettelemalla soittamaan 5-6 rivistä ns. "luontoa" vastaan, kömpelösti peukaloa hylkien.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: waltsu - 15-08-2015, 16:44:47
Intohimoja rassaava tämä peukalo kettinki. Yritän mutkia hieman oikoen esittää, mistä tämä peukalon hylkiminen pohjaa? On mentävä vuosikymmenten taa.
Kaiken takana on eräs kuopiolainen herra muikkukauppias, joka ei aikoinaan nuukuuttaan raskinut ostaa/rahoittaa kuopiolaiselle pikkupojalle (myöhempien aikojen hanuristille/innokkaalle opettajalle) kunnollista, porrastetulla diskanttilankulla olevaa soitinta.

Hankinta kohdistui ns. tasakahvaan, jota ei peukalolla soiteta vaikka olis minkälainen nyplärin peukalo.
Ts.sen minkä tämä Kopiolainen pikkupoika nuorena oppi, sen hän vanhempanakin jne. Joten siitä muikku-ukon nuukuudesta kärsii vieläkin (valitettavasti) osa  ryppyvenykkeen soittajista edelleenkin. Siis opettelemalla soittamaan 5-6 rivistä ns. "luontoa" vastaan, kömpelösti peukaloa hylkien.

Ja tämänkö takia ne venäläiset, italialaiset ja ranskalaisetkin soittavat käyttäen peukaloa erittäin vähän? Olemmepas me vaikuttaneet suuresti maailman harmonikkakulttuuriin.

olli

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-08-2015, 17:23:14
Ja tämänkö takia ne venäläiset, italialaiset ja ranskalaisetkin soittavat käyttäen peukaloa erittäin vähän? Olemmepas me vaikuttaneet suuresti maailman harmonikkakulttuuriin.
Venäläisillä on oma järjestelmänsä.  Italialaisista en osaa sanoa.  Ranskalaiset soittavat aika paljon nelirivistä ;)

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 15-08-2015, 17:57:30
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-08-2015, 17:23:14
Venäläisillä on oma järjestelmänsä.  Italialaisista en osaa sanoa.  Ranskalaiset soittavat aika paljon nelirivistä ;)

Niin on, mutta miten tuo rivien määrä tähän liittyy? Kyllä siinä nelirivisessäkin on kolme pääriviä ja yksi apurivi.

Johan

Äkkiä ajateltuna luulisi olevan ukoilla parempaakin tekemistä, kuin ihmetellä miten peukaloaan
käyttää.
Kanattaa varoa, että se puekku ei siinä taiteillessa lipsahda vahingossa suuhun;-)

Johan

Reppumies

Voihan muikkukauppias minkä tempun teki.

htoyryla

Tässä on, luulisin, kysymys muustakin kuin peukalon käytöstä. Tässähän jakautuu näkemykset siitäkin, onko olemassa yksi ainoa soittotekniikka kaikille, vai voiko henkilökohtaisesti toimiva tekniikka riippua esim. soittajan anatomiasta, soittohistoriasta, iästä ja tavoitteista, sormien motorisista kyvyistä ja muista seikoista.

Mulle tämä on varmaan yksi kaikkein keskeisimpiä kysymyksiä koko soittoharrastuksessa, enkä nyt puhu vain haitarista. Kun 57-vuotiaana vuosi sitten haksahdin kokeilemaan viulua, huomasin hyvin äkkiä ettei se toimi alkuunkaan minulla leuan alla. Ei toiminutkaan siinä vaiheessa. Vuodenvaihteeseen asti soitin istualtani, toinen jalka toisen päällä, viulu ylösalaisin tuettuna polven ja rinnan välissä. Sitten jo pystyinkin nostamaan sen leuan alle, ja nyt viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota vasemman käden sormiin otelaudalla... sormen kulma vaikuttaa yllättävän paljon sointiin. Paljon olisi töitä vielä, enkä ole ollenkaan varma kuinka kauan viitsin viulun kanssa jatkaa. Mutta ihan mielenkiintoinen kokemus sen jälkeen kun on koko ikänsä hokenut että viulua en ainakaan ala edes yrittää. Korvalle se on ainakin tehnyt hyvää.

olli

Lainaus käyttäjältä: Johan - 15-08-2015, 18:41:10
Äkkiä ajateltuna luulisi olevan ukoilla parempaakin tekemistä, kuin ihmetellä miten peukaloaan käyttää.
Kanattaa varoa, että se peukku ei siinä taiteillessa lipsahda vahingossa suuhun;-)
Johan
Näin on ;D  Toisaalta, onhan tämä mielenkiintoista, kun löytyy vastakkainaseteluakin.  On kuitenkin mennyt osin "inttämiseksi" siitä ns.oikeasta systeemistä :P

Josko "moderaattori-viljo" ehtii ketjun lukea läpi, niin voisi mielestäni jo sulkea tämänkin mielenkiintoisten keskustelun :-\  Ei kuitenkaan kannata poistaa, sillä lukijoita riittänee :-X

olli

http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=726.0
Samaa asiaa!
Kahden sormen eli pikkusormen ja peukalon käytöstä on virinnyt valtaisa väittely.  Lukekaapa tuo pikkusormi-osiokin ;D  Siis yleistä keskustelua viisrivisen sormituksista vilisee tässä ja pikkusormi-keskusteluissa.

Uutta tietoa ei  liene saatavissa 8)

Giulietti

Tuo nimimerkki waltsun kommentti on niin täynnä asiavirheitä kuin vain voi olla. Kansainvälisesti menestyneimmät harmonikansoittajamme Veikko Ahvenainen ja Mika Väyrynen molemmat ovat puhuneet peukalon vähäisen käytön puolesta. Itse olen sitä mieltä että heillä on tietämystä millä puhua. Suomalaiset vaan ovat niin kateellista kansaa etteivät anna arvoa niille keille se kuuluisi.

olli

Miten olisi etusormen ja nimettömän käyttö? Sormiahan riittääpi ;D
Vitsi; mielestäni tämänkin keskustelun voisi jo sulkea.  Mielipiteethän ovat jo käyneet selville :P

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 15-08-2015, 21:08:53
Vitsi; mielestäni tämänkin keskustelun voisi jo sulkea.  Mielipiteethän ovat jo käyneet selville :P

Sormien käytöstä voisi olla vaikka kuinka paljon hyödyllistä keskustelua, jos lähtökohtana ei olisi se että on yksi ainoa oikea systeemi.

Koulukuntia voi aina olla, ja hedelmällisintä keskustelu on kun tarkastellaan sitä missä kunkin koulukunnan edut ja vahvuudet ovat.

Vähäisen peukalon käytön puolesta olen kuullut kaksi perustetta. Käden asento ...mutta siihen voi kiinnittää huomiota suoraankin. Samaten tarkkailla käden jännityksiä.

Toinen perustelu on nämä kansainväliset huiput... perustelu on itselleni täysin yhdentekevä. En aio huipuksi, en kuuntele heitä enkä muutenkaan yritä matkia heitä. Tai muutenkaan harmonikansoittajia.

No... vaikka nämä sormikeskustelut on olleet itselleni ainoat kiinnostavat täällä viime aikoina, niin alkaahan tässä taas miettimään että mitä mä täällä teen. Soitan vähän haitaria, joo, kolmea erilaista peräti (suomalainen kaksirivinen, venäläinen kaksirivinen, suomalainen viisirivinen), mutta ulkona olen harmonikkamaailmasta enkä edes halua sisälle.

PS. Siitäkin voisi tietysti keskustella mikä kenestäkin on hyvää musiikkia. Itseeni vetoaa vaikka yksinkertaisistakin aineksista koottu kokonaisuus, joka toimii ja vetoaa tunteisiin. Yksittäinen soitinosuus nousee tämmöisessä harvoin korostuneesti esille, ja jos nousee, niin yleensä pilaa sen tunnelman.

waltsu

Giulietti:"Tuo nimimerkki waltsun kommentti on niin täynnä asiavirheitä kuin vain voi olla. Kansainvälisesti menestyneimmät harmonikansoittajamme Veikko Ahvenainen ja Mika Väyrynen molemmat ovat puhuneet peukalon vähäisen käytön puolesta. Itse olen sitä mieltä että heillä on tietämystä millä puhua. Suomalaiset vaan ovat niin kateellista kansaa etteivät anna arvoa niille keille se kuuluisi."

Jatketaan, kun tuntuu osuvan hyvin kohteeseen. Mitähän asiavirheitä?
Kansainvälisesti arvostetuimmat hanuristimme käyttävät nykyisin kaikkia sormia ja etenkin peukaloa, kun se luontevinta on. Siinä olen samaa mieltä Giulietin kanssa , että Mika Väyrynen on maailmanluokan hanuristi. Siitäkin huolimatta, että ei soita koskaan Metsä eikä muitakaan kukkia. Hänelle ovat antaneet arvon ja arvostuksen myös kv. kriitikot.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: waltsu - 15-08-2015, 22:46:37
Giulietti:"Tuo nimimerkki waltsun kommentti on niin täynnä asiavirheitä kuin vain voi olla. Kansainvälisesti menestyneimmät harmonikansoittajamme Veikko Ahvenainen ja Mika Väyrynen molemmat ovat puhuneet peukalon vähäisen käytön puolesta. Itse olen sitä mieltä että heillä on tietämystä millä puhua. Suomalaiset vaan ovat niin kateellista kansaa etteivät anna arvoa niille keille se kuuluisi."

Jatketaan, kun tuntuu osuvan hyvin kohteeseen. Mitähän asiavirheitä?
Kansainvälisesti arvostetuimmat hanuristimme käyttävät nykyisin kaikkia sormia ja etenkin peukaloa, kun se luontevinta on. Siinä olen samaa mieltä Giulietin kanssa , että Mika Väyrynen on maailmanluokan hanuristi. Siitäkin huolimatta, että ei soita koskaan Metsä eikä muitakaan kukkia. Hänelle ovat antaneet arvon ja arvostuksen myös kv. kriitikot.

Mikäli tuo tarinasi on olevinaan kansainvälisesti arvostetuimmasta harmonikkataiteilijastamme niin siinä on asiavirheitä jotka jokainen voi huomata lukemalla kyseisen henkilön muistelmateokset. Toisekseen soittimellamme on nimi, harmonikka, joten kaikki nämä ryppyvenykkeet ja muut halventavat nimitykset kannattaa jättää pois.

waltsu

Kansainvälisesti arvostetuin? Onpa sinulla selkeät mielipiteet, ehkäpä varsin subjektiivinen näkemys. Varmaan myöskin kansainväliset mittarit sen toteamiseen?