Suomen Harmonikkaliitto

Kantoreput

Aloittaja Viljo, 07-07-2009, 20:51:51

« edellinen - seuraava »

Viljo

Nyt pikkasen avaudun, mutta syystä.

Ostin tuon oman soittimeni parisen vuotta sitten ja olen käyttänyt soittimen kuljetuksessa aina tähän kevääseen asti vain soittimen omaa laukkua. Soittimen runko on pysynyt naarmuuntumattomana. Jostain kumman syystä – ammattivika, kenties? – olen oman soittimeni ylläpidon kanssa erittäin tarkka. Teatteriharjoituksien takia olen joutunut ottamaan käyttöön tuon harmonikkarepun, eikä aikaakaan kun soittimeen alkoi ilmestyä mitä eriskummallisempia naarmuja. Yhteen kohtaan tuli kiharaisia pieniä "viiltoja", kun muutamaan paikkaan tuli oikein syvät urat. Ei yhtään kivaa..

Ensimmäiset naarmut huomattuani laitoin soittimen yläosan päälle liinan ennen repun sulkemista. Naarmujen tulo väheni.

Käyttäkää siis aina ensisijaisesti soittimen omaa laukkua. Repuissa soitinta vasten tulee repusta itsestään väkisin jonkinlaista hankausta ja tästä sitten tulee niitä naarmuja. Reppujen käyttöön alan suositella tästä lähin, että jos käytätte reppua, niin soitin olisi hyvä olla pehmeäkankaisessa suojassa (vastaava kuin kankainen pölysuoja, ehkä vähän paksumpi?). Voisi olla hyvä tehdä jokin oma malli, koska kaikki eivät halua poistaa remmejä kuljetuksen ajaksi -> pussin pitäisi tehdä omanlainen ratkaisu ja kiinnitys remmien kohdalle.

Reppujen sisämateriaalina on yleensä hyvin nylon, mikä on sangen kovaa materiaalia. Materiaaliksi pitäisi saada jokin muu materiaali -> vaikka tulisikin hankausliikettä, niin pehmeä materiaali ei naarmuta soittimen pintaa.

Otetaan opiksi.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

sirmakka

Olen samaa mieltä, kova soittimen oma laukku on paras. Hankin itsekin repun sellaisia keikkoja varten, jossa ei muuta kamaa kuljetella hanurin lisäksi. Pitkässä kävelymatkassa se onkin todella kätevä.
Naarmuuntumista en ole havainnut (en tosin ole kovin tarkkaan niitä tutkinutkaan), mutta äskettäin huomasin, että maski oli pikkuisen painunut sisälle. Ilmeisesti reppu oli autossa päässyt heilahtamaan jotenkin penkkiä päin tai olisko kuitenkin jotakin tavaraa ollut repun päällä. Siinä maskissa on niin vähän ehjää kohtaa, että todella helposti se vääntyy. Onneksi sen sai yhtä helposti vääntymään takaisin paikoilleenkin. Sen jälkeen olen entistäkin tarkemmin valinnut ne keikat, jonne repun uskallan ottaa.
Reppuni ei liene niitä parhaimpia laadultaan, koska siitä repesi nahanpala (tai oikeastaan muovin-), jolla kantohihnat sidotaan nepparilla yhteen. Vein sen suutarille, joka vaihtoi tilalle kunnon nahkaa. Valitettavasti ihmisen ongelmien summa näyttää olevan vakio; nahkaa oli säilytetty jossakin kosteassa vanhassa tilassa, homeen hajusta päätellen. Olisko kellään vinkkiä millä hajusta pääsee eroon? Viikko pari raikkaassa ulkoilmassa ei auttanut yhtään..
Jos mieles tyhjennöö, elä unneuta katkaista iäntä

olli

Käytän reppua pienissä kuljetuksissani.  Kun ei ole erillistä kangashuppua, käytän isoa pyyheliinaa, jolla suojaan näppäimistön henkseleiden soljilta. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!