Suomen Harmonikkaliitto

Kielien laadun vertailu

Aloittaja Kouvola 60, 12-07-2015, 16:53:37

« edellinen - seuraava »

Kouvola 60

Olisin kiinnostunut tiedoista koskien Kouvolan Amerikkalaismallin kieliä. Miten voisi todeta laadun, ellei luottamus omaan kuuloaistiin ole riittävä? Onko tiettävästi mainittua harmonikkaa rakennettu monilla kielilaaduilla? Saman kysymyksen esittäisin myös uudempaa peliäni (Kouvola 60) koskien. Soittoterveisin, Kouvola 60.

ftamt

Amerikkalaismalleissa on kolmenlaisia kieliä. Parhaat ovat poikittain hiotut ITALIALAISET KÄSINFIILATUT TARKKUUSKIELET ja ne olivat tähän aikaan aina kovalaattakieliä. Seuraava laatuluokka oli tehtaan omat KOTIMAISET TARKKUUSKIELET, jotka ovat pitkittäin hiotut ja korkealla
niitillä. Nämä kielet soivat lähes yhtä hyvin, kuin italialaiset kielet. Halvin laatuluokka, 500 markkaa
halvemmat tehtaan omat kielet olivat "HARMO" TARKKUUSKIELET. Ulkonäöllisesti ne eivät poikkea
mitenkään edellisistä kotimaisista, mutta nämä soivat huonosti, eivätkä pysy vireessä. Aiemmin Kouvolan tehtaalla käytettiin saksalaisia Dixin kieliä, mutta Amerikkalaismalleihin niitä ei ollut enää sodan takia Saksasta saatavissa. Näistä kolmesta kielilaadusta kertoo pieni laatta kahvan takana yläreunassa. Monesti kuitenkin kielistä kertova laatta on syystä tai toisesta irronnut ja jäljellä on vain kaksi pientä naulanreikää.
Toivo

Kouvola 60

Kiitos Toivolle tiedoista.
Minun soittimessani ei ole sellaista kielien laatua ilmaisevaa laattaa, eikä edes niitä kahta pientä reikää. Valmistusnumero on 1794, mutta se ei taida kertoa kielien laadusta mitään. Ainakin nuo Italialaiset tarkkuuskielet voi varmaankin jättää pois laskuista, koska poikittaishiontaa ei ole havaittavissa.
Kouvola 60.

Viljo

Mielelläni otan lisää tietoja soittimesta: väri, rekisterien määrä, näppäimien väri ja muoto jne.

Sarjanumeron perusteella näyttäisi siltä, että soitin ajoittuu sarjaan, joihin kaikkiin on laitettu nämä paremmat kotimaiset kielet. Vannomatta paras, vaan ihan kokeilemalla selviää, miten herkästi lähtevät soimaan.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Parissa keskusteluketjussa on tämä kielten laatu tullut esille.  Näin maallikkona kotisoittajana en ole perillä kielten laadun merkityksestä.  Hienoja termejä kerrotaan ja sanotaan, että jotkut ovat parempia kuin toiset.

Onko siis kielten laadulla iso merkitys - ja jos on niin mikä?  Sointiin ei tällainen kotisoittaja osaa ottaa kantaa - pääasia että haitari soi :P  Pysyvätkö ns. parempilaatuiset kielet paremmin vireessä?

Tähänkin asiaan saattaa tuolta lehdykän varsinaisilta sivuilta löytyä vastaus, mutta jos täällä foorumilla otetaan kantaa, voivat ehkä useat muutkin hyötyä ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mahu

Olen miettinyt paljon ihan samaa asiaa. Kai niissä jotain eroja voi tuntea jos identtisillä haitareilla soittaa joissa on eri kielet. Noita kielten valmistajia nyt tutkineena minusta tuntuu että valmistusprosessissa on monia vaiheita joita voidaan oikaista ja tehdä tehokkaammin. Tällaisilla vaiheilla monesti ajatellaan olevan laadullisesti heikentäviä vaikutuksia, koska meihin on iskostettu ajatus että "hand-made" on se juttu joka vastaa laatua ja parasta äänenlaatua. Kielien valmistajien täytyy siis jotenki erotella omasta tuotannostaan näitä kieliä antamalla niille jokin laatuluokitus. Väitän silti että hyvin koneellisesti tehdyt kielet voivat olla tasalaatuisempia kuin yksitellen käsin viilatut. Kyllä niillä italialaisillakin on maanantaipäiviä ja muita kun ei aina suju ja roskiinkaan ei viitsi heittää.

Eiköhän se ole jokaisessa soittimessa sama juttu, että niille hifistelijöillekin pitää olla omia tuotteita. Viuluunkin on saatavilla puolen tonnin arvoisia kielisarjoja (4kpl kieliä), enkä usko että monikaan eroa tunnistaa vähän edullisempiin.

htoyryla

Ihan pakostakin joudun nyt tämän kysymyksen kimppuun. Ei ole aavistustakaan onko noiden eroilla itselleni merkitystä. Toisaalta hyvin pienellä harkinnalla huomasin että jos pitäisi jostain kaivaa tonneja lisää niin kyllä jää tämä ajatus vaihtaa neliäänikertaiseen.

Giulietti

Kyllä ainakin itse huomaan kielten laadussa eroja vaikka soittimet olisivatkin erilaiset, eli jos nyt puhutaan ns. konekielistä jotka ovat matalan laatuluokan kieliä ja verrataan niitä enemmän viimeisteltyihin kieliin. Olen omistanut soittimia joissa on ollut hyvinkin matalan laatuluokituksen kielet, keskinkertaiset ja hyvät, joten kyllä noissa eroja on. Ei täysin koneella tekemällä saada niin hyviä kieliä kuin käsin viimeistelemällä. Eivät nämä kielten laatuluokitukset mitään hifistelyä ole.

Giulietti

Näiden hyvälaatuisten ja heikompien ero tulee ilmi selkeästi siinä, että hyvälaatuiset kielet lähtevät soimaan pienellä ilmamäärällä, syttymisherkkyys on myös tasainen koko äänialueen alalla, kielet soivat hyvin sekä hiljaa soittaessa, että soittaessa kovempaa, eli kestävät myös painetta. Vireessä pysyminen on taas asia johon kielten laatuluokitus ei välttämättä liity mitenkään, kyllä ns. konekieletkin voivat olla hyvin vireessä pysyvät ja päinvastoin. Noita kaikkein matalimman laatuluokituksen kieliä ei suomeen tuotavissa soittimissa edes onneksi ole. Erittäin laadukkaat kielet myös reagoivat lämpötilan muutoksiin herkästi eli jos soitin on kylmä kielet eivät soi tai soivat "metallisesti".  Tässä ainakin joitakin huomioita liittyen kieliluokituksiin, varmasti monta asiaa unohtui tästäkin.

mahu

Tietääkö joku onko kielien valmistajien välillä joku standardi siitä milloin kieli täyttää tietyn laatuluokan? Voiko toisen valmistajan super durall voisi olla laadultaan sama kuin toisen valmistajan tipo a mano?

Hannu S

No Marko, voihan hyvät hyssykät. Eihän kielillä ja duraleilla ole mitään tekemistä keskenään. Kaksi aivan eri asiaa. Dural viittaa kielilaatan materiaaliin. Ei muuta, se ei kerro mitään itse kielistä. Se on vain ilmoitus kuinka paljon mikäkin kielilaattamateriaali sisältää aluminiumia, kuparia, magneesiumia, mangaani ja piitä. Sillä ei ole mitään tekemistä itse kielien kanssa. Dur-etuliite tulee englannin kielisestä sanasta durable - kestävä ja loppuosa sanasta aluminiun - siis kestävä alumiini. Sitten kehitettiin super duraluminium ja lopuksi maailman II aikaan japanilaiset extra super duraluminium lentokoneisiinsa - siis erikoiskovalaattakielet kouvolan harmonikkoihin. Kyse on vain kielilaatasta - ei yhtään mitään tekemistä itse kielen kanssa. Siis Durall viittaa vain Kielilaattaan. Tipo A Mano taasen viittaa siihen mistä materiaalista itse kielet on valmistettu ja miten ne on kiinnitetty niihin Durall kielilaattoihin ja minkä verran ne sisältävät viimeistelyä mitkä ovat toleranssit kielilaatan ja kielen välillä. kuinka tarkkaa itse viimeistelytyö on. Eli ne on käsin viimeistyjä kieliä. Tipo A Mano kielet on valmistettu jousiteräslaatoista toisin kuin  A Mano kielet, jotka on tehty jousiteräsnauhasta - siis A Mano on tehty kielen kannan levyisestä nauhasta. Sitten on määräätön määrä eri näkemyksiä mikä on käsin tehty ja mikä käsin viimeistelty - se on sitä sitten markkinointi ja myynti hömpänpömppää.

mahu

Myönnän olevani amatööri näissä, mutta kyllä tiesin että durall viittaa nimenomaan kielilaatan materiaaliin. Ajattelin että se myös osittain viittaisi kielenkin laatuun näissä luokituksissa.
Tätä taulukkoa olen katsellut, jossa on erikseen super durall luokka jossa on mainita myös itse kielenkin ominaisuuksista: http://www.vociarmoniche.it/tabella.php?p=6

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 15-12-2015, 21:33:24
No Marko, voihan hyvät hyssykät. Eihän kielillä ja duraleilla ole mitään tekemistä keskenään. Kaksi aivan eri asiaa. Dural viittaa kielilaatan materiaaliin. Ei muuta, se ei kerro mitään itse kielistä. Se on vain ilmoitus kuinka paljon mikäkin kielilaattamateriaali sisältää aluminiumia, kuparia, magneesiumia, mangaani ja piitä. Sillä ei mitään tekemistä itse kielien kanssa.

Täällä toisessa ketjussa tänään on väitetty muuta http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=2328.msg19000#msg19000

Se tässä nyt sotkee, samoin kuin se että myyjien sivuilla näkee tuota super duralia... kenties siksi että se kuulostaa hienommalta kuin konekieli?

Toinen juttu on sitten se että tässä on esitetty käsin viimeisteltyjen kielten hienoja ominaisuuksia. Uskon että parempia ovat syttymään herkästi ja soimaan keskenään tasaisesti yms. Vaikeus on sitten siinä missä kohtaa kannattaa sijoittaa tuhansia parempiin kieliin. Alkaa tässä vähän haitarin hankintainto laantua.

Hannu S

Käsintehdyt kieletkään ei kerro sinänsä mitään lopullisesta laadusta. Mistä ihmeestä me voitaisiin tietää, kuinka tarkka työntekijä on ollut viilaamassa millin kynnesnysosia tai sadasosia kohilleen kieli vs kielilaatta, joten se käsin tehdyt ei välttämättä ole kuin myyntivaltti. Käsin tehdyissä kielissä aina oletetaan, että tekijä on huippu. mistä me sen tiedämme mikä hänen työjälkensä on?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 15-12-2015, 22:11:31
Käsintehdyt kieletkään ei kerro sinänsä mitään lopullisesta laadusta. Mistä ihmeestä me voitaisiin tietää, kuinka tarkka työntekijä on ollut viilaamassa millin kynnesnysosia tai sadasosia kohilleen kieli vs kielilaatta, joten se käsin tehdyt ei välttämättä ole kuin myyntivaltti. Käsin tehdyissä kielissä aina oletetaan, että tekijä on huippu. mistä me sen tiedämme mikä hänen työjälkensä on?

No niinpä tietenkin. Mä ostan haitarin jos saan omasta mielestäni sopivan itselleni sopivalla hinnalla. Muuten en. Enkä ainakaan lähde kielikisaan.

ftamt

Kielitehtaallakin olen käynyt ja nähnyt valmistusta. Kyllä kaikki kielet tehdään aluksi mahdollisimman pitkälle koneilla, muutenhan tehdas tekisi heti konkurssiin. Parhaita kieliä viimeistellään käsityönä, mutta ilman osaavia käsiä ei konekieliäkään synny. Hyviä kieliä on tehty monin tavoin ja eri suuntai-
sin hionnoin. Hyvät virittäjät ovat viime vuosikymmeninä valittaneet kieliteräksen pehmeämmästä
laadusta, mitä se oli aikaisemmin. Kovempi teräs hidastaa tuotannon tehokkuutta ja sen takia on
pehmeämpää huonommin vireessä pysyvää kieliterästä käytetty. Parhaissa kielissä on käytetty samaa laatua kuin ennenkin, jota on hitaampi valmistaa. Italiassa on tehty jopa niin, että remonttiin
tulleista harmonikoista on vaihdettu kielet ja vanhat on laitettu kassakaappiin. Näin on paljon Italiassa liikkunut Kari Ahvenainen, jonka opissa olen ollut, minulle kertoi. Ennen vanhaan monet mestarisoittajat eivät harmonikkaa vaihtaessaan antaneet hyvää kielisarjaa pois, vaan ne siirrettiin aina seuraavaan peliin. Näin se kannattaisi nykyäänkin tehdä, ettei tule ikäviä yllätyksiä. Hyvä kielisarja kestää yli puolivuosisataa normaalilla soitolla ja niissä on vain vähäistä virityksen tarkistamista. Oikein hyviä kielisarjoja löytyy usein vanhemmista soittimista. Kielistä näkee, että niitä on tehtaan jäljiltä vain vähän raapittu tai tuskin ollenkaan ja soitin on pysynyt edelleen hyvässä vireessä, joten siinä on hyvin vähän tarkistettavaa. Mielestäni ei ole väliä minkä kovuiset laatat ovat, sillä ne vaikuttavat vain äänenväriin ja hiukan voimistavasti kielen sointiin. Tärkeintä on, kielet soivat herkästi hiljaa ja kovaakin tukehtumatta ja pitävät vireensä. Keskustelussa on unohtunut, että kielivaha ja kielinahat vaikuttavat myös sointiin. Tuntuu siltä, että me harrastajasoittajat haemme koko ajan vikaa soittimesta ja vaikka se olisi platinairidiumia osiltaan, niin oma soitto ei siitä parane. Tosin mikään kivirekikään soitin ei saa olla.
Toivo   

Giulietti

Tässä taulukko kielten laatuluokituksista (tosin vain yksi sellainen) suora lainaus tuolta vapaalehdykän soittimet osiolta eli Viljon kirjoituksesta:

-A mano, korkein laatuluokka, "erinomainen". Kieli on valmistettu kapeasta jousiteräsnauhasta, duralumiinilaatta, erittäin paljon viimeistelyä
-Tippo a mano, korkea laatuluokka, "kiitettävä". Kielet on tässä kieliluokituksessa ja tätä alemmissa luokituksissa valmistettu leveästä jousiteräslevystä. Paljon viimeistelyä
-Imitatione, Tipo A Mano Avoinal, matala laatuluokka, "hyvä". Laatta duralumiinista
-Super Dural, matala laatuluokka, "hyvä". Laatta duralumiinista
-Esportatione, matala laatuluokka, "tyydyttävä". Laatta normaalista alumiinista
-Super, alin laatuluokka, "kohtalainen". Laatta normaalista alumiiniista
-Commercial, Tipo C, alin mahdollinen laatuluokka "välttävä". Laatta normaalista alumiiniista

Toisenlaisiakin taulukoita missä on vieläkin enemmän laatuluokkia on toki olemassa. Super Dural on kyllä ihan laatuluokituksesta käytetty nimitys ja samalla sillä viitataan myös laattaan.

Giulietti

Olen Toivon kanssa täysin samaa mieltä tuosta, että laatan merkitystä on todellakin liioiteltu. Tuo koko kovalaattakielet on varsinainen markkinointinimitys joka ei takaa laadusta mitään. Ja sekin on totta, että hyvin tehdyt kielet kestävät kyllä aikaa ja pysyvät vireessäkin lähes täysin vuodesta toiseen. Markon kysymykseen siitä voisiko jonkun toisen tehtaan matalan laatuluokituksen kieli olla toisen tehtaan tippo a mano niin epäilempä ettei,  koska tuossa on jo niin paljon käsin viimeistelyä kun taas matalan laatuluokan kielessä hyvinkin vähän. Itse haen kyllä syytä siihen jos soitto kuulostaa huonolta aina ensisijaisesti itsestäni, soittimesta harvemmin :)

pianohessu

Onko näillä eri kielisillä luokituksilla minkäkinlainen yhteys seuraaviin alumiinin materiaaliluokituksiin?

Series 2000
Series 5000
Series 6000
Series 7000

Esimerkki: Al2024T6

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: pianohessu - 16-12-2015, 17:09:07
Onko näillä eri kielisillä luokituksilla minkäkinlainen yhteys seuraaviin alumiinin materiaaliluokituksiin?

Series 2000
Series 5000
Series 6000
Series 7000

Esimerkki: Al2024T6

Niin siis kielethän ovat terästä, eivät alumiinia. Laatta on alumiinia tai duralumiinia.