Suomen Harmonikkaliitto

Pianonuoteista haitarille - esimerkkinä Sway

Aloittaja olli, 27-06-2015, 15:10:44

« edellinen - seuraava »

olli

Olen pähkäillyt tuon kappaleen "Keinu kanssani" haitarille sovittamisen kanssa.  Miten tuo oikein rytmitetään?  Liitteessä on kappaleen pari eka riviä pianoversiona, eräänlaisena haitariversiona sekä sitten beguinena (ei liene tuo begini toimiva tähän kappaleeseen :P).  Ehdotuksia kehiin ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

EP

Lainaus käyttäjältä: olli - 27-06-2015, 15:10:44
Olen pähkäillyt tuon kappaleen "Keinu kanssani" haitarille sovittamisen kanssa.  Miten tuo oikein rytmitetään?  Liitteessä on kappaleen pari eka riviä pianoversiona, eräänlaisena haitariversiona sekä sitten beguinena (ei liene tuo begini toimiva tähän kappaleeseen :P).  Ehdotuksia kehiin ;D

Cha cha :han tuo on.
Löytyskö Marko Räsäsen "Rytmiharmonikka" -sivustolta apua miten tuon voisi haitarilla yksistään rytmittää?

olli

Kävin tuolla Räsäsenkin sivuilla, en vain heti löytänyt apua.  Googlaamallakaan ei tunnu tärppäävän.

Johan

Lainaus käyttäjältä: olli - 27-06-2015, 15:10:44

Koita nyt tehdä se koneelle tuollaisena pianosovituksen mukaisena ja soita sitä sieltä, niin oivallat, miten säestys pelittää, eli löydät sieltä kompin sykkeen jos se on hankala muuten päästä siihen sisään. Sitten voit päästä myös juonesta kiinni harmonikan basolla, kun se syke on halussa.
Tarvittessa voin lähettää Sinulle toisenlaisen pianosovituksen, jossa komppi on rakennttu hieman toisin.

Johan

olli

On mulla se pianosovitus kokonaisenakin koneella, tuo sat sat saa rytmi on vaan ollut mulle se outo juttu, kun on toi tanssihommakin jäänyt vähemmälle ;)  Tässä saunan jälkeen yritin tuollaista rytmiä:
pisteellinen neljäsosa perusbassolla, kahdeksasosa sointubassolla, neljäsosa sointubassolla, neljäsosa perusbassolla ;)

olli

Netistäkään ei löydy apua, tanssinopettajan askelvideo löytyi
https://www.youtube.com/watch?v=9APbXjglziA

Omalla kiipparillani löytyy myös tuo cha cha, mutta on niin sekavasti eri soittimilla tehty, että ei oikein aukea ;)

olli

Olen nyt kysellyt ja saanut ehdotuksia "cha cha" -rytmin soittamiseen haitarin bassolla.  Viisi erilaista bassoversiota!  Eivät siis alan ammattilaisetkaan ole yksimielisiä tuon rytmin soittamisesta pelkästään haitarilla.  No onpahan mistä valita :P

Wikipediasta löytyi kuubalaisia rytmejä käsittävältä sivustolta seuraava cha cha perusrytmi 4/4-tahtilajissa:
1/4, 1/8, 1/8, 1/8, 1/8, 1/8, 1/8-tauko; tahtiviiva; 1/4, 1/8, 1/8, 1/4, 1/4-tauko :D
Nyt pitäisi sitten ratkaista, mitkä ovat perusbassoilla ja mitkä sointubassoilla soitettavia :P