Suomen Harmonikkaliitto

Tavallinen tyttö nuotti?

Aloittaja Minde, 12-06-2015, 22:58:31

« edellinen - seuraava »

Minde

Mitä, jos sinä Giulietti olisit,  vaikka aloittanut ihan oman ketjun aiheesta! Ja sinulle elämänkokemus on näköjään opettanut suunsoittoa vieraille ihmisille. Nyt tämä keskustelu kanssasi saa päättyä tähän!
Minde

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 16-06-2015, 22:33:39
Tekijänoikeudet on annettu mennä vuosien saatossa mahdottomuuksiin. Korvausten kerääminen pitäisi lopettaa silloin, kun tekijä kuolee ja teos siirtää yhteiseksi kulttuuriperinnöksi. Kun tavallinen
ihminen kuolee, niin palkan- tai eläkkeenmaksu lopetetaan silloin. Tuskinpa sukulaiset ja tuottajat sekä muut siivestäjät tarvitsevat "köyhänapua" kolmanteen ja neljänteen sukupolveen asti. Tämä hankaloittaa kaikin tavoin historiallisen aineiston uudelleen julkaisemista, koska lupia täytyisi kysyä tietymättömissä olevista sukulaisiltakin. Itse sen tiedän, kun olen ollut mukana kirja-, nuotti- ja CD-
levyhankkeissa.
Toivo

Ymmärrän hyvin. Itse lähinnä joudun toppuuttelemaan, ettei voida tehdä, kun oikeuksia on ties missä. Hienoa että joku jaksaa tehdä.

Nuoremmankin polven tekijät tuntuvat pitävän teoksiaan omaisuutena, jonka pitää siirtyä jälkeläisille. Sanovat että korvauksina kertyvä tulo tulee vähitellen hyvin pitkältä ajalta. Voihan sen niinkin nähdä, mutta nuo ongelmat ovat silti olemassa. Jossain keskustelussa kaavailin mallia, että oikeudenomistajat pitäisi olla rekisterissä ja siellä pysyisi vain jos uusii oikeutensa määrävälein. Luvat pitäisi saada yhdestä paikasta. Silti perikunnilla voi olla itse tekijöitä kovemmat odotukset korvauksista, ainakin kirjallisuuden puolella olen tällaisesta kuullut.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Minde - 17-06-2015, 09:07:25
Mitä, jos sinä Giulietti olisit,  vaikka aloittanut ihan oman ketjun aiheesta! Ja sinulle elämänkokemus on näköjään opettanut suunsoittoa vieraille ihmisille. Nyt tämä keskustelu kanssasi saa päättyä tähän!

Eli ymmärsit siis jo olla hiljaa, hyvä niin.

Maniskamies

Lainaus Toivolta:
"Tämä hankaloittaa kaikin tavoin historiallisen aineiston uudelleen julkaisemista, koska lupia täytyisi kysyä tietymättömissä olevista sukulaisiltakin. Itse sen tiedän, kun olen ollut mukana kirja-, nuotti- ja CD-
levyhankkeissa.
Toivo"

Täyttä asiaa. Monos-levyä varten sai suorittaa aikamoisen salapoliisityön selvittämällä, ketkä ovat eräiden tekstien oikeudenomistajia. Siinä tarvitsin jopa sukuseurojen apua. Kaikki henkilöt, joilta pyysin levytyslupaa, suhtautuivat erittäin myönteisesti asiaan, vaikka levyjen lisäksi ei varmaan suuria rahallisia korvauksia Teostolta tullut.

Käymällä konserteissa tuemme säveltäjiä ja sanoittajia. Esim. parilla kympillä myydystä pääsylipusta menee musiikin tekijöille n. 7 %, eli 1,40 euroa. Ja kun 500 henkilöä maksaa lippunsa, niin kansan käsi on karttuisa.
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

Viljo

Tämä viestiketju suljetaan.

Pyydän, että jatkossa jokainen käyttäjä on toisiaan kohtaan kohtelias, eikä kukaan mene toisen yksityisiin asioihin. Solvaaminen, nokittelu, pahansuopaisuus, trollaaminen ja muu vastaava foorumin toimintaa häiritsevä toiminta on jäätävä pois. Muistakaa, että netissä on helppo ylittää laillisuuden rajat. Vapaalehdykän foorumi on tarkoitettu meidän yhteiseksi yhteisöksi. Mikäli havaitsette epäasiallisuuksia, ilmoittakaa siitä minulle. En pysty lukemaan kaikkia viestejä, sillä niitä tulee yksinkertaisesti liikaa.

Foorumilla on säännöt. Ne löytyvät tästä: http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=2.msg2#msg2
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!