Suomen Harmonikkaliitto

Tavallinen tyttö nuotti?

Aloittaja Minde, 12-06-2015, 22:58:31

« edellinen - seuraava »

waltsu

On tosiasia, että Teoston ekonomeilla, maistereilla ja oikeusoppineilla on valtavasti kehiteltävää näissä maksatusasioissa. Ne eivät ole menneet "kohilleen" koskaan, eivätkä mene jatkossakaan.

Tämä otsikon hyvin tavallinen humppafoxihengentuote on saanut runsaasti keskustelua aikaiseksi. Minä, jos olisin ko. tuotoksen tekijä, olisin otettu siitä, että nuori tyttö vaivautuu treenaamaan kyseisen sävelmän, mahdollisesti esityskuntoon. Ahvenainenkin tekijänä tietää hyvin, että saattaapi tuo tavallinen humppafoxi näkyä myöhemmin jossakin Teosto-ilmoituksessakin.

Niin, kultaahan näillä sävellyksillä ei kukaan pääse vuoleskelemaan. Ovat kuitenkin hyvin pienen marginaaliryhmän musiikkia.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Minde - 14-06-2015, 00:12:09
Toi Giulietti vois pistää ees naaman näkyviin, niin ei tarvis käytännössä anonyymina huudella! Mikä lie Ahvenaisen kätyri  ;)

Nuotteja saa kyllä ostettua helposti esim. nettiä hyödyntäen, erilaiset nuottikokoelmatkaan eivät pahemmin maksa. Itse olen ostanut monesti jonkun nuottivihkon vain yhdenkin kappaleen takia ja samalla saanut monta uutta soitettavaa kappaletta kaupanpäällisiksi.  Nimimerkki Minden kannattaa nyt ensin opetella  käytöstapoja ennenkuin alkaa harmonikan soitosta sen enempää puhumaan.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 13-06-2015, 19:13:45
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 13-06-2015, 18:49:28
Lainaus käyttäjältä: olli - 13-06-2015, 18:10:32
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 13-06-2015, 17:57:30
Sitä en tajua miksi ihmiset kinuavat täällä näitä laittomia nuotteja kun niitä olisi ostettavissakin? Saatii että niitä tietyt tahot levittelevät suurella innolla?!
Kavereiden kesken on täysin sallittua vaihtaa nuotteja.  Ei se ole mitenkään laitonta ;)  Onhan se vain hienoa, että autetaan!  Eri asia, jos ruvetaan käymään kauppaa nuoteilla ilman tekijänoikeuskorvauksia.  Miksi tämä niin "korventaa" giuliettia :P

Tämä mainitsemasi "kavereiden kesken" nuottien vaihtelu on pois sekä nuottien kustantajilta että niiltä jotka tekevät sovituksia. Nuotteja kun saa halvalla ihan ostettuakin.
Ihmettelen myös! Kun joku kysyy, niin kuorossa muutkin haluavat, vaikka todellisuudessa eivät sitä tarvise. Monesti on niin tylsiä ja mitään sanomattomia kappaleitakin, että ihmettelen musiikkimakua. Jätkän humppa on kaikkien aikojen riman alitus. Meillä oli kansalaisopistossa aikoinaan sama ilmiö. Opiston kopiokone jauhoi koko oppitunnin ajan ja paperit aina loppuun. Lopulta tuli harmonikkapiirille täyskielto kopiokoneen käytössä. Vain yhtä tai kahta kirjaston nuoteista kopioitua nuottia koskaan soitettiin porukalla. On tietysti nuotteja, joita ei vuosikymmeniin ole löytynyt mistään, mutta kyllä täällä kaiken maailman hanttapulikappaleita kysellään. Minä tykkään kerätä aitoja alkuperäisiä nuotteja, joiden hienot kannet ovat pieniä taideteoksia.
Toivo

Tässä olen täysin samaa mieltä Toivon kanssa. En millään tajua miksi ihmiset kinuavat täälläkin noita samoja nuotteja lähestulkoon joka kuukausi. Ymmärrän jos kyseessä on jokin harvinaisempi kappale jonka nuottia ei löydä mistään, mutta näitä Jatkän humppia ja Metsäkukkia ja muuta joihin on enemmän kuin helppo löytää nuotti melkeimpä mistä tahansa nuottikokoelmasta tai vastaavasta.

Jätkän humppa nyt ei teoksena ole kovin kummoinen, Metsäkukkia taas on hyvä esimerkki siitä mitä tuossa aiemmin tarkoitin kun sanoin, että perinteinen harmonikkamusiikki on vaativaa ja hyvää taitoa vaativaa soitettavaa jos sen aikoo soittaa niin että se kuulostaa hyvältä. Metsäkukkia on helppo oppia soittamaan läpi, mutta vaikea "oppia soittamaan". Se että nimimerkki Minde kokee minun arvostelleen hänen soittoaan lienee enemmän yliherkkyyttä luettua tekstiä kohtaan tai sitten lukemisen ymmärtämisen puutetta.

On totta että tekijänoikeus ei kiellä näitä nuottien "kavereille" lähettämistä, mutta samoin voisi toki toimia vaikkapa levyjen suhteen... otan levystä itselleni sen kuuluisan varmuuskopion ja annan sen sitten kaverille, samoin vaikkapa DVD-elokuvien kanssa. Rahaa tuossa ei tehdä mutta samalla viedään tekijöiltä se korvaus joka heille kuuluisi. Kärjistetty esimerkki mutta näinhän se piratismi toimii.

olli

Lainaus käyttäjältä: waltsu - 14-06-2015, 11:31:16
Tämä otsikon hyvin tavallinen humppafoxihengentuote on saanut runsaasti keskustelua aikaiseksi. Minä, jos olisin ko. tuotoksen tekijä, olisin otettu siitä, että nuori tyttö vaivautuu treenaamaan kyseisen sävelmän, mahdollisesti esityskuntoon. Ahvenainenkin tekijänä tietää hyvin, että saattaapi tuo tavallinen humppafoxi näkyä myöhemmin jossakin Teosto-ilmoituksessakin.
Olen usein ollut kuuntelemassa Ahvenaisen konserttia.  Joka kerta hän soittaa myös "Tavallisen tytön".  Hän on kova puhumaan kappaleiden välillä.  Ennen tätä soittonumeroa hän muistaa joka kerta kehua, että on eniten soitettu kappale ja päälle vielä mainitsee sen teostotilityksen (ei kuitenkaan euroja ilmoita).  On ilmeisen tyytyväinen kappaleen saamaan suosioon ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Maniskamies

Onhan niitä monia tapoja saada nuotti:

- Olli kuulutti Musiikin teoria-puolella asiaa: Nuotinnus kuullun perusteella

http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=2016.0

Aika työläs tapa, mutta joskus ainoa keino saada lappu telineeseen.

- Ostaa nuotti. Suuressa osassa Suomea utopiaa musiikkikauppojen kadottua katukuvasta. Netistä tietysti saa yleisimpiä, mutta harvinaisempia vain hyvällä tuurilla.

- Lainaamalla kirjastosta ja kopioimalla yksityiskäyttöön: saatavuus riippuu kirjastojen valikoimasta. Määrärahojen supistuessa valikoima supistuu entisestään. Ja 'vanhan tanssimusiikin' harvinaisemmat sävelmät puuttuvat.

Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 14-06-2015, 13:10:06
On totta että tekijänoikeus ei kiellä näitä nuottien "kavereille" lähettämistä, mutta samoin voisi toki toimia vaikkapa levyjen suhteen... otan levystä itselleni sen kuuluisan varmuuskopion ja annan sen sitten kaverille, samoin vaikkapa DVD-elokuvien kanssa. Rahaa tuossa ei tehdä mutta samalla viedään tekijöiltä se korvaus joka heille kuuluisi. Kärjistetty esimerkki mutta näinhän se piratismi toimii.

Laillisesti ostetusta levystä saa tehdäkin sen satunnaisen kopion kaverille; Juuri näillä kopioillahan sitä hyvitysmaksua on perusteltu. Mutta kopiosta ei enää kopioita edelleen. Näin käsitän lakia tulkitun. Kopiointi on luvallista mutta tulkinta pitää kopioinnin rajallisena.

Toisaalta... nuottien välitystoiminta olisi hyvä pitää hyvin pienimuotoisena, että todella pysytään lain sisällä.  Jos suuri joukko harrastajia rutiininomaisesti kopioi kaikki käsiinsä saamansa nuotit toisilleen, ei enää olla kyllä lähelläkään sitä mitä laki tarkoittaa. Välittävä palvelukin voidaan katsoa laittomaksi, jos sen pääasiallinen tarkoitus on tukea jakamista.

Tuntuu, että olisi parempi että jokainen keräisi helposti saatavissa olevan aineiston itselleen, joko julkaistuina nuotteina tai kirjastosta kopioimalla. Tällaisen palstan kautta voisi sitten täydentää ne puuttuvat ja vaikeasti saatavissa olevat tapaukset.

Nämä mun kommentit ei mitenkään liity tämän nyt puheena olevan nuotin tarpeeseen, vaan enemmänkin tämän foorumin toimintaan yleensä. Aika iso osa viesteistä on tätä nuottien jakamista, mikä on ollut osasyynä siihen että harvemmin käyn seuraamassa mitä täällä tapahtuu. Nuottitelineen viestit harvemmin on kiinnostavaa luettavaa :)

Ja nuo mun esittämät ajatukset tekijänoikeuden tulkinnasta perustuu mm. tekijänoikeusaktivistien kanssa aikoinaan käymiini keskusteluihin. 

Giulietti

Juuri samaa olen itsekin tarkoittanut, ne helposti saatavilla olevat nuotit voisi kerätä itselleen joko ostamalla tai kirjaston palveluja käyttäen, harvinaisempien nuottien kyselyn kyllä ymmärrän. Esim. tämän ketjun Tavallinen tyttö on helposti löydettävissä useista nuottikokoelmista esim. Harmonikat soimaan sarjasta jota saa edullisesti ostettuna:

htoyryla

Jotkut tässä mainitsivat Teostokorvaukset. On totta että nuottien vapaa leviäminen voi lisätä esityksien kautta saatua Teostokorvausta. Ja onhan näkynyt säveltäjiä jotka jakavat nuotteja ilmaiseksi siinä toivossa että heidän teoksia esitettäisiin.

Suositumman ohjelmiston osalta kuvioissa on kuitenkin mukana kustantaja. Kustantajan rooli on jotenkin kaksipiippuinen. Kustantajan tehtäviin kuuluu musiikin esittämisen edistäminen nuottien levittämisen ja markkinoinnin kautta. Tässä kai juuri on se porkkana tehdä se kustannussopimus. Toisaalta kustantajankin tarvitsee elää... siksi nuoteista pitää maksaa. On sitten toinen asia kuinka hyvin kustannusliikkeet tänä päivänä tämän edistämisasian hoitavat. Tuntuu että enemmänkin tuotetaan loputtomasti nuottikirjoja samasta valmiiksi hyvin kaupaksi menevästä materiaalista.

Toinen malli olisi jakaa nuotteja ilmaiseksi parempien esityskorvausten toivossa. Mutta päätös asiassa kuuluu kai ainoastaan tekijöille? Ei kai me voida päättää, että tekijälle on edullisempaa että nuotteja kopioidaan vapaasti? Annetaan tekijän päättää, jakaako vai tekeekö kustannussopimuksen.

Ja samalla muistetaan että pienimuotoinen yksityinen kopiointi laillisesta lähteestä on sallittua.

Maniskamies

Minun, kuten monen muunkin, musiikkimaun pilasivat herrat T. Kärki ja R. Helismaa. Tosin en ole heitä koskaan nähnyt, mutta näin epäillään tapahtuneen. Sen sijaan herrat T. Rautavaara, E. Pakarinen ja jopa 70-luvun alussa keppiinsä nojannut O. Virta näin, mutten heitäkään helpolla päästä.
         (edellä oleva on siis satiiria)

Kun nyt on kulunut kutakuinkin100 vuotta heidän syntymästään, niin annan heille synninpäästön. Kenties syynä olivatkin 1. ja 2. maailmansota. Jatkosodasta palanneet setäni ja isäni olivat aikansa 'lapsia'. Ei heillä ollut koulutusta ns. vakavaan musiikkiin, joten usein radio oli suljettuna korkeakulttuuriin lukeutuvan musiikin aikaan. Lauantain toivotut sentään sai kuunnella.

Helmikuussa 2013 siteerasin Hesaria:

"Aarre sijoittajien armoilla

Näin otsikoi Helsingin Sanomat torstaina 14.2.2013 Kulttuuri-sivulla (!) juttunsa, jossa Toivo Kärjen perikunta ilmaisee huolensa isänsä tuotannosta.
Musiikki-Fazerin myynnin mukana menivät kustannusoikeudet Warnerille, ja viimeksi kustannusoikeudet siirtyivät 2011 venäläissyntyiselle miljardöörille Len Blavatnikille.

Toivo Kärjen tuotannosta ilmestyi 20 vuotta sitten kolme nuottijulkaisua, jotka myytiin saman tien loppuun. Voidaankin olla huolissaan siitä, ilmestyykö enää ns. vanhaa tanssimusiikkia nuotteina sen enempää Kärjeltä, Monoselta, Dallapeelta tai keneltäkään muultakaan."

Ylikansallinen firma ei varmaan tunne mitään vastuuta tämän kulttuuriperinnön säilymisestä. Tänä vuonna olisi ollut 'tuhannen taalan paikka' julkaista nuottikokoelmat niin Toivo Kärjeltä kuin myös Tapio Rautavaaralta. Uskallan epäillä, ettei niitä ilmesty koskaan. Ottakaamme siis itse vastuu asiasta!

Eräs tosi tarina erään säveltäjän elämäntyön säilymisestä on tämän linkin takana:

http://koti.mbnet.fi/eronkko/um1esitelma.html

Kopion Scandian lainaamat nuotit, ja katson maksaneeni 'kunniavelan' Untolle. CD:n ja konserttien, joiden toteuttamiseen osallistuin, Teosto-maksut Monosen osaltaan tekivät yli kolmetuhatta euroa, josta oikeudenomistajalle palautunee n. 88 prosenttia. Näin ei olisi tapahtunut ilman selittämätöntä kopiointi-intoa.

Lisäksi olen erilaisiin radion onnittelu-toivekonsertteihin pyytänyt useimmiten nuottien kautta tutustumia sävellyksiä. Radiosoittokin kartuttaa säveltäjien ja sanoittajien saamia Teosto-korvauksia. Tosin radion osalta ollaan menty pitemmän aikaa alamäkeä soittolistojen vuoksi.
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Minde

Oki. .ketään pilkkaamatta. ..pientä kevennystä vain   ;D . "Tää Ahvenaisen kätyri"  tuli puhtaasti vitsinä siitä, kun Giulietti mainitsi Ahvenaisen nuotteja olevan saatavilla. Muuten taasen, itse kuuntelen mieluiten juutuupista (tällä hetkellä ainakin) nimenomaan niitä soittajien itselataamia ja nauhoittamia videoita
Minde

Minde

Ja Giulietti. .. mikäköhän mun "käytöksessä"riepoo? Siitä ei mua olekaan vielä syytetty tämän 40 vuoden aikana  ;D Ja vielä... Kun ja jos olen oppinut soittamaan, niin sekö minun "huonon käytöksen"muuttaa hyväksi tai paremmaksi?Taitaa Giulietti itse olla hieman herkkä tekstille  ::)
Minde

htoyryla

Nimim. Maniskamiehen kirjoituksen johdosta.

Olen hyvin tietoinen nykyisen systeemin ongelmista ja olen siitä useaan otteeseen yrittänyt keskustella mm. tekijänoikeusaktivistien kanssa. Yksi ongelma on suoja-aikojen pidentäminen. Aikoja pidennetään, jotta lukumääräisesti aika pieni hittien joukko saadaan pysymään yhtiöiden rahastusoikeuden piirissä. Samalla valtavasti suurempi joukko marginaalikulttuuria, joka ei ole kaupallisesti kiinnostavaa, on joko ei-saatavissa tai laitonta. Ja suoja-aikojen pidentämisen myötä pysyykin sellaisena.

Tuo on hyvin valitettava kehitys. En kuitenkaan usko että Toivelaulukirjanuottien ja muun helposti saatavissa olevan materiaalin kopiointi ja jakeleminen auttaa siinä mitään. Siitähän minä kirjoitin.

Viime aikoina on kyllä alkanyt myös tuntua siltä, että tekijänoikeusasioissa on hyvin sisällä oleva piiri, joka julkisesti toitottaa että kaikki on kiellettyä ilman lupaa, mutta itse tietää mikä on käytännössä kuitenkin sallittua. Ei ole ihan helppo ulkoapäin nähdä missä se veteen piirretty viiva menee.

Kyllä mä edelleen pidän kiinni näkemyksestä ettei ole esim. mun asia päättää, että säveltäjä saa enemmän tuloja siitä että mä kierrän tälle kuuluvia maksuja levittämällä kopioita. Kohta tulee joku esittämään vastaavia päätelmiä meidän muidenkin ammattiin ja tuloihin liittyen. Jos mä levittäisin kopioita, niin sille olisi oltava jokin muu peruste.

Ja samaan aikaan olen vahvasti sitä mieltä että nykyinen systeemi johtaa siihen entä suuri osa musiikkia ja muutakin kulttuuria katoaa harmaalle alueelle, jota on saatavissa vain laittomasti. Ja tämä on erittäin paha juttu.

Maniskamies

Lainaus Hannulta: "Tuo on hyvin valitettava kehitys. En kuitenkaan usko että Toivelaulukirjanuottien ja muun helposti saatavissa olevan materiaalin kopiointi ja jakeleminen auttaa siinä mitään. Siitähän minä kirjoitin."

Kirjoitit asiaa.
Kun ajatellaan esim. Toivelaulukirjojen ja Kultaisen laulukirjan 400 suosikkilaulua, niin ei siinä montaa senttiä voi jäädä yhden laulun säveltäjälle ja sanoittajalle.
Olisiko parempi ja tuottoisampi systeemi sellainen kustantajan digitaalinen nuottipalvelu, josta voisi tilata määrätyn sävellyksen nuotin pdf-tiedostona vaikkapa 0,50 eurolla? Uskon, että tekijät kiittäisivät.
Ja mekin voisimme tilata juuri sen sävellyksen, joka kiinnostaa.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 16-06-2015, 21:51:56
Kun ajatellaan esim. Toivelaulukirjojen ja Kultaisen laulukirjan 400 suosikkilaulua, niin ei siinä montaa senttiä voi jäädä yhden laulun säveltäjälle ja sanoittajalle.
Olisiko parempi ja tuottoisampi systeemi sellainen kustantajan digitaalinen nuottipalvelu, josta voisi tilata määrätyn sävellyksen nuotin pdf-tiedostona vaikkapa 0,50 eurolla? Uskon, että tekijät kiittäisivät.
Ja mekin voisimme tilata juuri sen sävellyksen, joka kiinnostaa.

Kiehtova ajatus. Taitaa kuitenkin tänä päivänä maailmalla vastaavien palvelujen hintataso olla noin 10-kertainen.

Tulee mieleen akateemisen julkaisemisen puoli. Siellä tutkijat kirjoittavat artikkeleita, joita julkaistaan arvostetuissa julkaisuissa. Tekijä ei saa mitään. Ja lukijalle, jos ei satu olemaan sopivaa kirjastoa käsillä, artikkelien hankinta on tähän asti ollut todella kallista. Itse olen joutunut tilaamaan artikkeleita tyypillisesti 30 euron hintaan per artikkeli.

Nyt olen löytänyt palvelun, jonka kautta pääsen vajaan 200 euron vuosimaksulla lukemaan vapaasti melkoisen laajaa artikkelivalikoimaa. Aivan uusimmat artikkelit eivät ole mukana, eivät myöskään kaikki julkaisut, mutta melkoisen hyvä valikoima on. Hintaan sisältyy 120 artikkelin lataus pdf:nä omalle koneelle.

Eli tässä lähtöhinta oli 30 euroa per artikkeli, mutta tämän palvelun kautta hinta putoaa sinne euron parin paikkeille.

Luulisi että nuottien puolellakin täytyy ennen pitkää tulla jotain vastaavaa. Ja jos vain digitointi järjestyy, niin vanhemmankin ja marginaalisemman materiaalin saatavuus voitaisiin turvata. Vrt. esim. Google Books... joka teknisesti on jo hoitanut asian kirjojen osalta, oikeuskysymykset vain rajoittavat sitä mitä voi oikeasti olla saatavissa. 

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Minde - 16-06-2015, 21:27:14
Ja Giulietti. .. mikäköhän mun "käytöksessä"riepoo? Siitä ei mua olekaan vielä syytetty tämän 40 vuoden aikana  ;D Ja vielä... Kun ja jos olen oppinut soittamaan, niin sekö minun "huonon käytöksen"muuttaa hyväksi tai paremmaksi?Taitaa Giulietti itse olla hieman herkkä tekstille  ::)

Mikäli et itse sitä oivalla niin turha kai tuota on alkaa selittelemään. Minä en ole se joka on täällä käyttänyt asiatonta kieltä (kirosanat ovat sitä laitetaan tähän nyt tarkennuksena). Kannattaa nyt todella oppia lukemaan, en ole soittotaitoasi arvostellut, korjannut vain kommenttiasi helposta kappaleesta.

ftamt

Tekijänoikeudet on annettu mennä vuosien saatossa mahdottomuuksiin. Korvausten kerääminen pitäisi lopettaa silloin, kun tekijä kuolee ja teos siirtää yhteiseksi kulttuuriperinnöksi. Kun tavallinen
ihminen kuolee, niin palkan- tai eläkkeenmaksu lopetetaan silloin. Tuskinpa sukulaiset ja tuottajat sekä muut siivestäjät tarvitsevat "köyhänapua" kolmanteen ja neljänteen sukupolveen asti. Tämä hankaloittaa kaikin tavoin historiallisen aineiston uudelleen julkaisemista, koska lupia täytyisi kysyä tietymättömissä olevista sukulaisiltakin. Itse sen tiedän, kun olen ollut mukana kirja-, nuotti- ja CD-
levyhankkeissa.
Toivo

Minde

Niin Giulietti...Minähän en ole väittänyt mitään helpoksi! Olen vain kysynyt on onko aloittelijalle helppo opetella! Että, se siitä lukutaidosta tai luetun ymmärtämisestä! Ja jos aikuinen ihminen käyttää sanaa VITTU, niin voi hellan lettas sentään. Sinä, nyt et kuitenkaan sitä päätä, mitä ja miten minä asiani ilmaisen!!!
Minde

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Minde - 16-06-2015, 22:44:53
Niin Giulietti...Minähän en ole väittänyt mitään helpoksi! Olen vain kysynyt on onko aloittelijalle helppo opetella! Että, se siitä lukutaidosta tai luetun ymmärtämisestä! Ja jos aikuinen ihminen käyttää sanaa VITTU, niin voi hellan lettas sentään. Sinä, nyt et kuitenkaan sitä päätä, mitä ja miten minä asiani ilmaisen!!!

Kannattaa nyt kuitenkin tutustua käytöstapoihin siitä miten esim. forumeilla on kohteliasta kommentoida. Ihmisen käyttämä sanavarasto ja varsinkin v-alkuisten sanojen käyttö harvoin kertoo ainakaan sivistyksestä.

Minde

Kyllä minä käytöstavat tiedän! Sinä päätät kuitenkin alkaa minulle, uudelle, niuhoamaan, kun kysyin asiallisesti apuja, että kenen biisi jne. EI ole sinun asiasi tulla kertomaan, miten nuotit kuuluu hankkia! Se on vain sinun mielipiteesi ja kertoo MYÖS sivistyksestä,  kun osaa pitää suunsa kiinni asioissa, jotka eivät yksinkertaisesti sinulle KUULU! !!
Minde

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Minde - 16-06-2015, 23:03:31
Kyllä minä käytöstavat tiedän! Sinä päätät kuitenkin alkaa minulle, uudelle, niuhoamaan, kun kysyin asiallisesti apuja, että kenen biisi jne. EI ole sinun asiasi tulla kertomaan, miten nuotit kuuluu hankkia! Se on vain sinun mielipiteesi ja kertoo MYÖS sivistyksestä,  kun osaa pitää suunsa kiinni asioissa, jotka eivät yksinkertaisesti sinulle KUULU! !!

Edelleen olen sitä mieltä että näitä tavallisten kappaleiden nuotteja voi hankkia ihan laillista ja virallistakin tietä eli ostamalla tai lainaamalla kirjastosta. Tavallinen tyttökin löytyy takuulla lähes jokaisesta suomalaisesta kirjastosta koska se on suuressa harmonikkakirjassa. Sama koskee monia muita klassikkoja. Ikävää jos koet tämän henkilöityvän vain sinuun. Ehkäpä elämänkokemus opettaa sinut vielä hieman hillitsemään itseäsi.