Suomen Harmonikkaliitto

Tuo ns. suomalainen järjestelmä ?

Aloittaja eikkajuhani, 12-06-2015, 12:49:58

« edellinen - seuraava »

eikkajuhani

Hetkeen ei liene palstalla keskusteltu tästä näppäin/äänijärjestelmästä.  Oliko tai onko tämä suomalaisissa hanureissa käytetty järjestelmä käytössä tänä päivänä muualla kuin suomessa ?
  Jos puhutaan eurooppalaisesta järjestelmästä, niin onko se lähinnä millainen ... lähelläkään `suomalaista` järjestelmää ?   Onko tällaisten järjestelmien  `muuttaminen` mahdollista tai edes järkevää, siis tehdäänkö niitä ?? Vai olisko niin että on opeteltava soittamaan sillä alkuperäisjärjestelmällä... ?  Olen aina ollut näistä asioista vähän tietämätön.  Joku voinee valaista, asiasta perilläolevana.  :) ??? :) ;)

Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

olli

Järjestelmästä löytyy pitkä ketju (yli 20 000 lukukertaa) osoitteesta: "Soittohuone" "Kromaattisten harmonikkojen soittorinki" "Suomalainen järjestelmä; puolesta-vastaan?"

Käyppä eikkajuhani lukemassa tuo ketju :D

En osannut linkittää suoraan tänne.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 12-06-2015, 12:49:58
  Jos puhutaan eurooppalaisesta järjestelmästä, niin onko se lähinnä millainen ... lähelläkään `suomalaista` järjestelmää ?

Eihän se kovin erilainen ole. Diskantissa rivit siirtyneet yhden rivin verran. Kolmen rivin soittajalle riittää siirtää kättä sen yhden rivin verran.

Venäläinen systeemi on paljon vaikeampi yhtäkkiä... diskantti ikäänkuin peilikuva. Sisärivi vaihtuu ulkoriviksi ja niin edelleen.

Eipä se kai haittaa tässäkin sanoa tuon verran. Vaikka asiasta onkin pitkät keskustelut jo ollut.

eikkajuhani

Vähän tuohon suuntaan oletinkin asian edenneen, lienen itse vielä sen verran `uusi` jäsen että en muista käytyä keskustelua !  Kiitos vinkistä, pitää lueskella !   :) ;)

Eikkajuhani

eikkajuhani

Tuon venäläisen, kolmirivisen kanssa olen itsekin tehnyt töitä, eli kääntänyt kielipenkit, joten sillähän saattoi soitella ihan ok. :D

Eikkajuhani