Suomen Harmonikkaliitto

Fantasia

Aloittaja pillimees, 07-06-2015, 09:48:24

« edellinen - seuraava »

poikkikulma

Hieno juttu Olli että Fantasiasi tuli huippukuntoon ja nyt on ilo sillä soitellakin kun kaikki on viimeisen päälle trimmattu , Viljo on täys ammattilainen alallaan ja taitava työssään hänhän teki myös minun Poikkikulmamallille saman kunnostuksen ja hyvä tuli . Komea on myös sinun kokoelmasi Historiallisesta Kouvolan Kravattimallista tämän päivän Bukarimalliin kyllä noilla kelpaa Fiilistellä  :)
Minun Harmonikkani sen sijaan ovat kaikki 30 luvun pelejä nykymalleja en aio hankkia näillä täytyy pärjätä  :)
Tsemppiä vaan Mauno  :)

poikkikulma

Tulipa mieleeni vielä kysyä Ollin mielipidettä Kouvolan Fantasiasta . Olen lukenut jostain en muista sekä myös kuullut puhettakin joskus että Fantasiasta on tehty liian umpikuorinen jonka vuoksi Harmonikan äänen ulosanti olisi sen vuoksi "tukkoinen " , ihan mielenkiinnon vuoksi kysynkin Olli sinulta kun olet nyt sillä Fantasiallasi soitellut jo jonkin aikaa kuinka se sinun mielestäsi soi tuleeko ääni hyvin ulos tai kuullostaako tukkoiselta jos vertaat sitä muiden Harmonikkojesi ääniin vaiko soiko ihan yhtä hyvin kuin muutkin . Olen aikaisemmin nähnyt Ikaalisen museossa sekä Sysmän museossa Fantasiat mutta en enää muista millaiset aukot siinä diskanttikopassa on onko ne riittävät äänen ulosantiin , niistä olen lukenut jostain etteivät olisi riittävät . Harmonikathan ovat niin kuin on keskusteltukin ihan yksilöllisiä , minunkin Harmonikat ihan jokainen soi eri tavalla Poikkikulmassa sekä Uusimmassa Viipurin mallissa on italialaiset kielet kuitenkin Uusin malli soi pehmeämmin eikä kovaakaan mutta Poikkikulma on tosi räväkkä ääniltään onhan niissä vähän erilainen koppa ja runkokin ehkä mutta sointi on ihan erilainen ,Kouvolaiset soivat ihan eri tavalla Romo Kravatti on räväkkä ääniltään kun taas kukkamalli on pehmeämpi niissä molemmissa on Dixit , kyllä minun mielstäni jokainen Harmonikka on ihan oma yksilönsä ainakin näissä vanhoissa malleissa . Nykyharmonikat varmaankin soivat sitten aika samalla tavalla tosin en sitä niin tiedä muistelen Kerhoajoilta jolloin kaikilla oli nykyharmonikat ettei se sointi niissä kovin paljoa erilainen tainnut olla soitettavuus kylläkin on erilainen varmasti . Ihan mielenkiinnon vuoksi tästä kyselen  :)
Mauno  :)

olli

Fantasian ääni on "erilainen", tukkoisuudesta en osaa sanoa.  Kopassa on vain vähän "reikiä" eikä tähän yksilöön ole onneksi menty tekemään lisää (jotkut ovat sitäkin harrastaneet).  Halusin pelin sen erikoisuuden vuoksi.  Ainoastaan diskanttikahvan yläosassa (sisin rivi) on reijät sekä sitten kopan molemmissa päissä.  Sen olen pannut merkille, että soittaessa voi "ottaa korviin", jos pää on kallellaan liki haitaria ;)  Toisaalta kiinnosti tuo täysmusta diskantti - että oppiiko soittamaan - no kyllä sitä vanhanakin vielä oppii.  Onhan siinä soittajalle näkyvät pienet valkoiset pilkut erottamassa "valkoiset" nappulat (eivät näy ulospäin kuuntelijalle). :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

poikkikulma

Kiitos vastauksestasi  :)
Ne reiät päissä sitten vaan se ääni tulee siitä sitten suoraan ylöspäin jos se korviin joskus ottaa ,varmaankin se muutoin on sitten ihan ääniltään hyvä Harmonikka soittaa , jaa tuota en tiennytkään että näppäimissä on pisteet merkkinä valkoisilla näppäimillä no onhan niistä sitten hyvä "luntata" :)soittaessa , olen nähnyt joissain Romopianomalleissa myös noita valkoisia pieniä pisteitä merkkeinä en kuitenkaan suomalaisissa ,tuola toreilla on ollut monenlaisia eri Harmonikkamalleja myynnissä niin niissä on joissakin ollut ne pisteet merkkinä . On tuo täysmusta diskantti kyllä oudon näköinen , olen nähnyt ainakin Seppo Leinolla Giulietissä myös aikoinaan täysmustan diskantin en tosin enää muista missä hän esiintyi tuon Harmonikan kanssa aikaa siitä on jo mutta niitähän varmaankin tehtiin ostajan toiveenkin mukaan ja kai vieläkin tehdään jos sellaisen haluaa  :).
Mauno  :)

Johan

Takavuosina olin muutamaan kertaan hoitelemassa mixeriä soitonohjaupuuhissa, kun lavalla esiintyvässä ryhmässä oli mukana kaveri joka edelleen soittaa VV merkinnällä varustettua Fatasiaansa jota sitten noissa olosuhteissa kuulin melko läheltä useamapaan kertaan.
Tuntuma on sellainen, että kyllä kielet pelittävät hienosti, mutta saundi on hieman "umpinainen" verattuna avoimemmilla häkeillä varustettuihin Kouvolan aikalaisiin. "Tukkoisuutena" pitäisin enemmän sitä, että kielet eivät soi normaalilla tavalla.
Saundin erilaisuudesta johtuen se myös vaati siten hieman erilaisia säätöjä tullakseen esille muiden joukossa.

Johan