Suomen Harmonikkaliitto

Säkkijärven polkka!!!

Aloittaja Minde, 03-06-2015, 22:44:12

« edellinen - seuraava »

Minde

Niin, mikä on se ainut ja oikea Säkkijärven polkka- nuotti/sovitus? Pari kuukautta nyt harjoitellut haitarinsoittoa ja ilman Säkkijärven polkkaa... tuskin olisin aloittanut :-D
Minde

olli

Terve! Ilmoita sähköpostiosoitteesi, niin saat yhden version :D  Löytyy Viljo Vesterisen sovitus - lienee lähimpänä kaipaamaasi "alkuperäistä" ;)
Linkin takana Vili soittaa Dallapén säestämänä kuuluisimman esityksen polkasta!
https://www.youtube.com/watch?v=gZx1zl_sVTI
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Minde

Hei, kiitos paljon :-). Kirjastosta olen etsiskellyt nuottia ja muutamaa sovitusta kokeillut, mutta ei kuulostanut siltä "oikealta" Säkkijärven polkalta. Ei tainnut sitä alkuperäistä kirjastossa ollakkaan.
Sähköpostini on [email protected]

Minde

olli

Minde

Kiitos Kiitos  :). Varmaan tulen huutelemaan muitakin nuotteja, kun tämän saan johonkin pisteeseen. Metsäkukat, myös työn alla  koska sitä isä opetti nuotti (nappula nappulalta)nuotilta minulle, kun olin alle kouluikäinen. Nyt sitten "uutta" yritystä  ;). Ihmisen muisti on muuten uskomaton, kun tuosta n.35 vuoden takaisesta on jäänyt jotain oikeasti mieleen  ;D Kouvola haitari oli tuolin päällä ja henkselit sidottu selkäpuolelta narulla yhteen  ;D
Minde

mahu

Voit laittaa Olli minullekin, kuten tuola toisella keskustelusivulla sitä toivoinkin jo.

Melodix

Heps.

Kiinnostaisi myös . . .

pianohessu

Ainut, oikea ja alkuperäinen... tuota, miten alkuperäinen on sellainen nuotti, jossa lukee: Arr for piano acc. W. Larsen?

ftamt

Se on tosiaan alkuperäinen nuotti Larsenin alkuperäisestä levytyksestä vuodelta 1928. Omistan sekä alkuperäisen vihreän USA:n Columbia-levyn että myös nuotin. Willy Larsen levytti tämän polkan tosiaan ensimmäisenä suomalaisena hanuristina.
Toivo

poikkikulma

Kyllä minä Säkkijärven Polkasta sitä mieltä olen olkoonpa sen ennen Vesteristä levyttänyt kuka hyvänsä niin toiseksi jää . Kyllä tämä Vesterisen levyttämä 1939 Dallapeen kanssa  on se ensimmäinen 4 osaisena kokonaisuutena se oikea Säkkijärven Polkka , sellaisena sen olen kuunnellut ja oppinut lapsena/nuorena , eikä sen voittanutta toista löydy , harva sen osaa jos kukaan samalla tavalla myös esittää kuin Vesterinen sen soittaa ,kuunnelkaa bassoja kuinka hän ne siinä sävelen myötä jyrää mukana ja se sujuvuus , siinä ei kappale katkea kesken vaan jatkuu sujuvasti loppuun saakka aivan mahtavasti . Onhan tätä sovitettukin monenkin mestarin jäljiltä mutta tämän alkuperäisen 4 osaisen levytyksen voittanutta ei kyllä löydy . Monen soittamana olen kuunnellut sen mutta ei yksikään ole sillä tavalla sytyttänyt  kuin se Vesterisen esittämänä sytyttää  :P
Mauno  :)

maestro

Olen samaa mieltä edellisen kanssa.
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

olli

Olen alkanut "uudestaan opetella" otsikon polkkaa.  Minulla on Seppo Leinon sovitus.  Kun olen nyt päässyt siihen fm osaan, tulee sormitusten kanssa ongelmia.  Laittakaapa joku ehdotus sormituksistanne - olisin kiitollinen vaihtoehdoista!

mlut

Siinä kohtaa minä siirryn sisäriveille.

olli

Lainaus käyttäjältä: mlut - 22-08-2016, 13:53:41
Noin on minunkin sormitukset, mutta kun nuo sisärivit ovat minulle vielä ongelmallisia!  No harjoittelun puutetta.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 22-08-2016, 14:05:43
Noin on minunkin sormitukset, mutta kun nuo sisärivit ovat minulle vielä ongelmallisia!  No harjoittelun puutetta.

Kyllähän tuo keskiriveiltäkin menee, käyttäen apurivejä esim. vain tietyissä kohdissa.

maestro

Sisäriveiltä sain aikoinaan menemään sujuvammin... Samaa mieltä oli joku muukin,hänelle näytettyäni sormituksen..
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

olli

Asia selvä! Harjoittelen sisäriveiltä (johon mulla on jo sormituksetkin)!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 22-08-2016, 17:31:08
Lainaus käyttäjältä: olli - 22-08-2016, 14:05:43

Kyllähän tuo keskiriveiltäkin menee, käyttäen apurivejä esim. vain tietyissä kohdissa.

Pelkiltä keskiriveiltä minä olen tuota "soittanut", on siinä yksi hankala kohta kyllä. Sisäriveissä tuntuu kyllä olevan ideaa, pitää kokeilla sitäkin. "Soittanut" lainausmerkeissä siksi ettei mene minkään tietyn sovituksen mukaisesti. Nuotit olen nähnyt toivelaulukirjassa ja jonkun harmonikansoittajan sovituksena.

Reppumies

Koska erilaisia sormituksia on melkein yhtä paljon kun soittajiakin, suosittelisin kokeilemaan, miltä riveiltä se tuntuu helpoimmin menevän. Itsellä kyllä fm osa on ehdottomasti sisäriveiltä. Jossakin kohtaa pitää ottaa joku näppäin toiseksi uloimmalta riviltä. Vesterinenhän ei soita kyllä fm ollenkaan, vaan pistelee koko polkan c mollissa, jolloin se soitetaan kolmelta uloimmalta riviltä.

olli

Lainaus käyttäjältä: Reppumies - 23-08-2016, 14:25:27
Vesterinenhän ei soita kyllä fm ollenkaan, vaan pistelee koko polkan c mollissa, jolloin se soitetaan kolmelta uloimmalta riviltä.
Vesterisen kuuluisin levytys lienee näin eli cm, siis se vuoden 1939.  Hänen sovittamansa nuotti on kuitenkin yleisin eli on se d-osa fm.  Olen nyt tänään treenannut tuota fm-osaa sisäriveiltä.  Alkaa mennä.  Hienosti motivoi, kun kokee jotain oppivansa, vaikka ikkääkin on (70v+).