Suomen Harmonikkaliitto

Naantalin harmonikkakerho

Aloittaja Viljo, 11-06-2009, 22:46:50

« edellinen - seuraava »

make82

Olet hyvinkin oikeassa. Ei tunnu löytyvän nuoria ketkä olisi lapsena soittanut ja innostus olisi syttynyt uudestaan myöhemmin. Tuntuu, että nykyisin jos soitetaan, niin soitetaan sitten tosissaan. Ei siinä todellakaan ole vikaa, vaan on erittäin kunniotettavaa kun panostaa täysillä harrastukseen, mutta monet kerhot tarvitsevat nuoria "perussoittajia" että toiminta jatkuisi. Taitaa Turun Harmonikkakerhon viihdeorkesteri olla ainoita kerhoja missä on enemmän nuoria. Ei taida tosiaan perus valssit, humpat, foxit, jenkat ja polkat kiinnostaa, niinkuin sinä edellä mainitsit.
Eikä ongelma koske pelkästään Turun seutua, vaan koko suomea. Hyvät ideat mitä asialle voisi tehdä, olisivat kullan arvoisia.
T:Markku

Viljo

Eräs vinkkeli kiinnostavaan ohjelmistoon voisi olla se, mitä 1990- ja 2000-luvuilla nuoret ovat soittaneet musiikkiopistossa opettellessaan soittamista. Itselläni oli Ahvenaisen kirjoja käytössä, mutta nykyään ohjelmisto on jo siihen verrattuna erilaista. Ihan samalla tavalla minä tulen kuuntelemaan vanhana pappana Apulantaa, missä nykypapat tykkää kuunnella Dallapéta.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Kaifun

Onko sulla omassa vappaassa soittolistassas usseempikin apulannan kipale. Varsikin katusoittolistassa se hyvä ja suasittu kolikkokukkarolla äänestettään. Ja enempi rahhaa tehhään.
Nykypapat on linjakkaita, ku ovat ikäsä soittaneet korvallensa hyvvää musiikkija. Ei oo tullu hiki, muuttamalla tyylijä hittilistojen mukkaan.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: Kaifun - 07-12-2009, 09:59:07
Onko sulla omassa vappaassa soittolistassas usseempikin apulannan kipale. Varsikin katusoittolistassa se hyvä ja suasittu kolikkokukkarolla äänestettään. Ja enempi rahhaa tehhään.
Nykypapat on linjakkaita, ku ovat ikäsä soittaneet korvallensa hyvvää musiikkija. Ei oo tullu hiki, muuttamalla tyylijä hittilistojen mukkaan.

Muutamaan löytyy nuotit - ja on niitä soitettu. Itse asiassa nämä biisit olen soittanut isoimmalle yleisölle, mille olen ikinä soittanut (n. 1500 hlö katsomossa).

Haitarilla tehdään muusiikkia myös nuorille sopivalla tavalla. Vanhan ajan musiikki on vanhan ajan musiikkia – se on vain yksi osa harmonikan lyhyessä historiassa. Se ei poista sitä faktaa, että nykynuoriso tarvitsee omanlaista musiikkia. Mulla kieltämättä hajoaisi pää, jos pitäisi kuunnella vain humppaa ja valssia päivät pitkät radiosta...

Ja mitä tulee noihin soittolistoihin, niin hyvin nopeasti siellä huomaa ne kappaleet, jotka on tehty hyvällä fiiliksellä ja ne, missä taustalla on raha. Sen vaan huomaa – apulannalla takana ei ole raha vaan paljon korkeammat arvot.

Kaifun

Hyvä ja kiva kuulla, että haitari on mukana ja pystyy palvelemaan välttämätöntä muutosta ja kehitystä eri aikakausina. Ja tietenkin siinä tarvitaan ne terävät soittopäät, joilla on taidokasta soitannollista mielikuvitusta, viedäkseen soittimen uusille soivuuden alueille. Lykkyä tykö.

make82

Onkos Apulannan kipaleet sovitettu harmonikalle? Löytyykö muuta tuorettä musiikkia harmonikalle sovitettuna? Uudemman musiikin sovittaminen harmonikalle on varmasti erittäin haastavaa, ainakin jos haluaa saada säveltäjän alkuperäistä ajatusta mukaan kappaleeseen.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: make82 - 08-12-2009, 11:01:20
Onkos Apulannan kipaleet sovitettu harmonikalle? Löytyykö muuta tuorettä musiikkia harmonikalle sovitettuna? Uudemman musiikin sovittaminen harmonikalle on varmasti erittäin haastavaa, ainakin jos haluaa saada säveltäjän alkuperäistä ajatusta mukaan kappaleeseen.

Ei mulla sen enempää niitä nuotteja ole harmonikalle sovitettu. Se, mitä multa löytyy on ihan korvakuulolta nuotinnettuja biisejä. Ei niitä ole tarve niin kauheasti sovittaa vaan sovitus muovautuu sitten soittajien ja fiiliksen mukaan. Jos tekisi haitareille ihan sovitukset, niin sitten soittimiin kohdistuva vaatimustaso nousee ihan hirvittävästi. Muun muassa bassopuoli täytyy olla paljon mahtavampi kuin perus standardibassosoittimessa on – siis jos ajatellaan akustisesti soittamista ilman PA:ta. Diskanttipuolella sitten huojunnoista on vaan haittaa. Mahdollisimman raastavasta soundista on apua.

Tässä linkki apulannan sivulle, mihin on luetteloitu kirjallisuudesta löytyvät nuotit (kirjastosta saa lainata)
http://www.apulanta.fi/fin/?sivu=nuotit

Mulla ittelläni on ainakin Ilona ja Maanantai. Kaksoishuiput olen mielestäni sovittanu kahdelle laululle. En vaan löydä nuotteja paperiversiona. Finalen .MUS-tiedosto löytyisi, eikä se tietenkään toimi Linuxilla... Olisko jollain finale, jotta sais nää vaikka pdf:ksi, ni vois tulostaa?

Kouvola 60

Minulla olisi mahdollisuus Finalen käyttöön.
Voisin yrittää muunnosta PDF-tiedostoksi.
tt.

Charade

"Seuraavaan hanurilehteen voisi saada jonkun pienen jutun, missä haetaan halukkaita tältä alueelta uuden kerhon jäseniksi"

Mikäs hanurilehti??
*kiinnostusta*

Viljo

Hanuri-lehti on Suomen harmonikkaliiton neljä kertaa vuodessa julaistava jäsenlehti. Levikki noin 5000 kpl tällä hetkellä.

http://www.harmonikkaliitto.fi

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 03-10-2010, 16:51:23
Hanuri-lehti on Suomen harmonikkaliiton neljä kertaa vuodessa julaistava jäsenlehti. Levikki noin 5000 kpl tällä hetkellä.

Onpas muuten harvinaisen ...tai kenties juurikin tavanomaisen... tylsä sivusto. Meinasin luovuttaa jo liittokokouksen varatilintarkastajien kohdalla. Vasta toisella käynnillä löytyi tietoa lehdestä, mutta sillä sivulla ei ollut mitään tilaushinnoista tai tilaamisesta. No, selvisihän taas muualta että lehti taitaa sisältyä jäsenmaksuun.  

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 03-10-2010, 21:21:16
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 03-10-2010, 16:51:23

Onpas muuten harvinaisen ...tai kenties juurikin tavanomaisen... tylsä sivusto. Meinasin luovuttaa jo liittokokouksen varatilintarkastajien kohdalla. Vasta toisella käynnillä löytyi tietoa lehdestä, mutta sillä sivulla ei ollut mitään tilaushinnoista tai tilaamisesta. No, selvisihän taas muualta että lehti taitaa sisältyä jäsenmaksuun.  

Liiton sivuston varhaisemmassa versiossa (jossa oli myös keskustelufoorumi) oli sentään impattavissa vanhempien lehtien artikkeleita. Imeisesti sivuston ylläpitäminen ja päivittäminen oli liian vaivalloista - nythän sivusto on pelkkä pakkopulla.

olli

Lainaus käyttäjältä: Charade - 03-10-2010, 11:40:59
"Seuraavaan hanurilehteen voisi saada jonkun pienen jutun, missä haetaan halukkaita tältä alueelta uuden kerhon jäseniksi"

Mikäs hanurilehti??
*kiinnostusta*
Liity jäseneksi, ei maksa paljon.  Hanuri-lehdessä on mukavaa tietoa ja myös nuotteja keskiaukeamalla (osin kylläkin vaikeita, ainakin meikäläisen harrastustasolle). ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

MarkkuF

Vieläkös tuo kerho kokoontuu jossain?? Ite olisin kiinnostunut tulemaan joskus vaikka mukaan kokeilemaan mites se onnistuis.

Viljo

Klo 19 - 21 keskiviikkoisin Suopellon koululla.

MarkkuF

Kiitokset!! Täytyypä yrittää tulla käymään joku keskiviikko tutustumaan.

Kaifun

[quote author=Armando Bugari

Liiton sivuston varhaisemmassa versiossa (jossa oli myös keskustelufoorumi) oli sentään impattavissa vanhempien lehtien artikkeleita. Imeisesti sivuston ylläpitäminen ja päivittäminen oli liian vaivalloista - nythän sivusto on pelkkä pakkopulla.
]

Haitaripualuveen demokratijasivut mahto ajjautuva seinää vasten, ku mä vähän kääntelin siällä olleita vuasijen pölyjä. Siinä ketjut ja lukot kilahteli ku ne sensurois mut ulos. Mahtovat voittaa kitaan lyämisellä paljonkin.
Muille mahollisille kirjottajille mahto kohtelustani nousta sellanen suamalainen herraviha, että lopettivat kirjottamisen tykkänään. Vain synkkyyvven autio tuuli leijjaili valtakunnallisen liiton keskustelusivujen yllä.
Mahto siinä mun ulosheitossa olla melko lähellä olevija sormija mukana sillon, ku kesken kirjottamiseni stopit päälle iskettiin ja sissäänpääsy avvaimet ryästettiin. Kiva ja onnellisuus heille.