Suomen Harmonikkaliitto

Summertime (Kesäaika)

Aloittaja olli, 11-06-2009, 13:03:56

« edellinen - seuraava »

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 13-06-2009, 15:40:52
Oli "pelkkää koodia", ei toimi.  

Siis kuinka yritit? Pitää tallettaa levylle ja lukea nuotinnusohjelmaan musicXML-tiedostona. Se sitten näyttää sen nuotteina. Kun ei ole Cappellaa, en tiedä miten se siinä tehdään.

Teoriassa tietokoneessa/selaimessa voisi kyllä olla asetukset, että se osaisi automaattisesti tuosta avata nuotinnusohjelman. Mutta kun selain ei tiedä mikä nuotinnusohjelma kullakin on, nuo asetukset pitäisi itse tehdä.

Pystytkö muuten tekemään Cappellalla tuommoisen musicXML:n, jos pystyt niin voisin kokeilla aukeaako Finalen PrintMusicilla, laita vaikka sähköpostina.

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 13-06-2009, 09:14:49

...Tässä esimerkkejä omista harjoitussessioista, taustalla siis Band-in-a-box. ...

Siistejä. Näyt tarvitsevan etupäässä pianoa, bassoa ja rumpuja ja ne taitavatkin olla melkein ainoat, jotka GM:ssä (midissä) toimivat hyvin.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 13-06-2009, 18:36:43
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 13-06-2009, 09:14:49

...Tässä esimerkkejä omista harjoitussessioista, taustalla siis Band-in-a-box. ...

Siistejä. Näyt tarvitsevan etupäässä pianoa, bassoa ja rumpuja ja ne taitavatkin olla melkein ainoat, jotka GM:ssä (midissä) toimivat hyvin.

No näissä ei itse asiassa ole GM-setti käytössä vaan aina tarpeen mukaan valitut soittimet. GM-seteissä on paremmissakin laitteissa ja soundikirjastoissa laadun suhteen tehty kompromisseja. Ja harjoitustaustaksi riittää piano, basso ja rummut, tosin eikös noissa ollut jotain kitaratyyppistäkin mukana. Luonnollista kitaran sointukomppia tosin on vaikea saada, arpeggiotyylinen toimii paremmin.

Noissa on sitten aina sekin, että säestysohjelmasta valittu tyyli toimii parhaiten vain sen soitinäänen kanssa, jonka soittoa tyylin ohjelmointi eniten vastaa. Voisin kokeilla haitarin soundin kanssa, mutta pitäisi löytää ensin siihen sopiva tyyli sieltä.

Edit: Itse asiassa noissa soundikirjastoissa ja -moduleissa on aika huonot haitarisoundit, joten en taida viitsiä edes yrittää. Tai sitten niissä olisi säätämistä. Parempien kirjastojen soundeista ei saa välttämättä oikeaa käsitystä säätämättä.  

Edit2: Unohtui tuossa vielä se seikka, että Band-in-a-Boxin säestystyylit käsittävät pianon, basson, rummut, kitaran ja jouset. Enimmät tyylit on siis tehty näitä soittimia ajatellen. Basson paikalle olen toisinaan vaihtanut kontrabasson, myös jousella soitettu toimii jossain tapauksissa. Ja yksittäisissä tapauksissa tyyli voikin edellyttää jonkin toisen soittimen, mutta ne ovat poikkeuksia.

olli

No jo meni kesäaika tietokonehommailuksi! ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 13-06-2009, 22:35:22
No jo meni kesäaika tietokonehommailuksi! ;D

Midistähän se lähti... ja se on paljolti tietokonehommaa nykyään. Tosin alunperin midi kehitettiin laitteiden väliseksi liitännäksi, just siihen tyyliin kuin se miditetyn haitarin ja äänimodulin välillä on. 80-luvun alussa tietokoneet olivat vielä varsin harvinaisia ja varsinkin musiikkikäytössä.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 13-06-2009, 18:36:43

Kokeilin vielä tuota triskerin midiä eri soitinsetillä: http://htoyryla.dyndns.org/music/khosidl.mp3 Siinä on jousella soitettu basso, haitari ja jouset. Rummut jätin pois kun eivät sovi tähän kokoonpanoon. Haitaria ei oikein saa tässä toimimaan: syynä osittain modulin (Fantom XR) kehnot haitarisoundit ja myös se että ohjelman generoima säestys ei ole haitarimainen.

klezberg

Ja jotta päästään aiheeseen takaisin: Summertimen säestys Band-in-a-boxin ja Garritan Jazz&Big Bandin soittamana: http://htoyryla.dyndns.org/music/summertime.mp3 . Parempikin tyyli sieltä olisi voinut löytyä, mutten jaksanut etsiskellä. Samaten en ole varma meneekö säkeistöjen välit oikein. Tuossa on mielenkiintoista miten Band-in-a-box soittaa keskimmäisen säkeistön intensiivisemmin.

risto

LainaaOlli sez:Tältä kuullostaa midinä (4/4 tahtilaji, joten panin bassoihin 1/4-nuotteja, sointu ei soi oikein midinä, koska en viitsi kirjoittaa sointubassoja kokonaisuudessaan

Vielä vähän miditiedostojen kirjoittamisesta. Käytätkö Olli soinnuissa nimenomaan juuri niitä nuotteja, jotka oikeasti soivat haitarin sointubassoissa ja samassa järjestyksessä? Meinaan, että tietyt sointubassot ovat sointukäännöksiä Vesterisen kirjan mukaan. Kirjassa sointuja on paljon  kirjoitettuna ulos ihan nuoteiksi.

Itse kun nuotinnan haitaribiisejä käytän sointuja sellaisina kuin ne ovat Vesterisen kirjassa. Aluksi käytin kitarasointuja, mutta ne kuulostavat hatarimidissä liian raskailta. Nyt aina kun tulee vastaan haitarin sointu jota en aiemmin ole käyttänyt, kopsaan sen samalla erilliseen haitarisointujen miditiedostoon, johon kokoan haitarisoinnut. Copy/Pastella otan sitten tästä sointutiedostosta soinnun biisiin kun tarvitsen ja muutan vain aika-arvoa jos tarvitsee. Näin soinnut kuulostavat vähän paremmilta ja pääsee vähemmällä työllä.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 16-06-2009, 11:10:46
LainaaOlli sez:Tältä kuullostaa midinä (4/4 tahtilaji, joten panin bassoihin 1/4-nuotteja, sointu ei soi oikein midinä, koska en viitsi kirjoittaa sointubassoja kokonaisuudessaan

Vielä vähän miditiedostojen kirjoittamisesta. Käytätkö Olli soinnuissa nimenomaan juuri niitä nuotteja, jotka oikeasti soivat haitarin sointubassoissa ja samassa järjestyksessä?

Eikös Olli tuossa juuri sano ettei hän kirjoita sointuja niinkuin ne soivat, vaan niinkuin ne haitarille kirjoitetaan, mikä käsittääkseni tarkoittaa että soinnun paikalle kirjoitetaan yksittäinen nuotti bassoklaavin yläosaan.

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 16-06-2009, 11:13:45

Eikös Olli tuossa juuri sano ettei hän kirjoita sointuja niinkuin ne soivat, vaan niinkuin ne haitarille kirjoitetaan, mikä käsittääkseni tarkoittaa että soinnun paikalle kirjoitetaan yksittäinen nuotti bassoklaavin yläosaan.

Enmätiiä. Mä oon tullut niin vanhaksi, että en näköjään enää aina tajua mitä joku tarkoittaa.  :D Olishan tuota Ollin midiäkin voinut tutkia, mutta näin pääsin kirjoittamaan palstalle melkein asiaa.  :)

risto

Mulla on just työn alla aika nopeatempoinen ruotsalainen valssi nimeltä Wärlmland Waltz. Tässä bassot vasta ovatkin ongelmallisia. Perinteinen valssin hum-pap-paa komppi ei näytä oikein istuvan. Ehkä pitää heittää yksittäinen bassonuotti sinne tänne tyyliin 'kaksirivisen soittotapa', hmm...

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 16-06-2009, 11:29:56
Mulla on just työn alla aika nopeatempoinen ruotsalainen valssi nimeltä Wärlmland Waltz. Tässä bassot vasta ovatkin ongelmallisia. Perinteinen valssin hum-pap-paa komppi ei näytä oikein istuvan. Ehkä pitää heittää yksittäinen bassonuotti sinne tänne tyyliin 'kaksirivisen soittotapa', hmm...

Onkos tuosta äänitettä tai nuottia olemassa?

olli

Selvennöstä!?
Minä siis kirjoitan nuotteja Capella-ohjelmalla koneelle milloin mistäkin lähteestä (olen saanut teiltäkin melodioita sointumerkinnöin).  Nuotit kirjoitan hanurille, eli sointubassot vain yhdellä nuotilla (koska hanurin bassossa on se sointu valmiina).
Siitä midi-hommasta.  Olen sitten tallentanut nuotin midi-muotoon lähettääkseni sen tänne.  En ole siis mitenkään midin asiantuntija eikä mulla ole lisälaitteita hanurissani (midiä sun muutakaan).  En voi ottaa kantaa midin puolesta enkä vastaan. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 16-06-2009, 13:01:22

Onkos tuosta äänitettä tai nuottia olemassa?

Siitä on melodia nuotilla. Transkriptoin aikoinaan Paul Kellyn mansikaversion, jota soiteltu mandoliinilla kitarasäestyksellä. Voin postata joskus myöhemmin, nyt en ehdi kun lähdössä juuri töihin.

risto

Laitoin Hannu sulle postissa linkin biisiin. Biisi ei ollutkaan alkuperäisesityksessä ihan niin nopea kuin mitä muistin. Jos biisi tosissaan kiinnostaa, voin lähetellä transkription midinä ja/tai pdf:nä. Se on mulla nyt maniskan Tabledit tiedostona, joten vaatii vähän laittamista, mutta jos haluat saat sen tietysti.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 17-06-2009, 19:35:59
Laitoin Hannu sulle postissa linkin biisiin. Biisi ei ollutkaan alkuperäisesityksessä ihan niin nopea kuin mitä muistin. Jos biisi tosissaan kiinnostaa, voin lähetellä transkription midinä ja/tai pdf:nä. Se on mulla nyt maniskan Tabledit tiedostona, joten vaatii vähän laittamista, mutta jos haluat saat sen tietysti.

Joo kuuntelin, eikä minustakaan tuntunut tahdiltaan nopealta, mutta melodia tuntui liikkuvan aika paljon kahdeksasosissa. Itse olen huomannut, että silloin bassokäsi sekoaa... pitää tosissaan harjoitella soittamaan bassokädellä neljäsosia samalla kun diskantti soittaa kahdeksasosia. Voisin tuota kyllä kokeilla soittaa jos siitä olisi edes jonkinlainen kartta...

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 17-06-2009, 21:14:23

Joo kuuntelin, eikä minustakaan tuntunut tahdiltaan nopealta, mutta melodia tuntui liikkuvan aika paljon kahdeksasosissa.  Itse olen huomannut, että silloin bassokäsi sekoaa... pitää tosissaan harjoitella soittamaan bassokädellä neljäsosia samalla kun diskantti soittaa kahdeksasosia.

Koko biisi 1/8 osia.

Jos huomasit, taustalla taitaa joissakin kohdissa soida kitaran ja basson lisäksi/sijasta ehkä nyckelharpa tai feikattu elektronisella KB:llä tms..  Komppi ei kuitenkaan ole tyypillinen meillä totuttu valssin standardikomppi. Kun kuuntelee tarkemmin kuulostaa siltä, että lähinnä vain tahtien alussa soi voimakkaampi bassonuotti (harpa?) ja kitara paikoitellen. Levyn tekstissä ei ole mitään tietoja taustojen soittimesta tai soittajasta. Mielellään otan vastaan ideoita minkälainen haitarin basso sopisi tähän.

LainaaVoisin tuota kyllä kokeilla soittaa jos siitä olisi edes jonkinlainen kartta...

Voisin kokeilla MusicXML:llää myöhemmin ja laittaa nuottifailin 'as is'. Voit sitten itse muokata siltä miten haluat. Tänään en enää jaksa, laitan joskus myöhemmin SP:llä.

PS. Melodia menee sitten aika mukavasti ulkoriveiltä soittaen.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 17-06-2009, 21:36:41
Komppi ei kuitenkaan ole tyypillinen meillä totuttu valssin standardikomppi. Kun kuuntelee tarkemmin kuulostaa siltä, että lähinnä vain tahtien alussa soi voimakkaampi bassonuotti (harpa?) ja kitara paikoitellen. Levyn tekstissä ei ole mitään tietoja taustojen soittimesta tai soittajasta. Mielellään otan vastaan ideoita minkälainen haitarin basso sopisi tähän.

Siksipä tuosta mielellään kuulisi myös alkuperäisen ruotsalaisversion, jos sellainen on olemassa. Voin vain hämärästi kuvitella, että tuon voisi soittaa tutumpanakin valssina. Äkkisältään ei vaikuta ihan helpolta löytää.

Edit: Maria Kalaniemi näyttää levyttäneen kappaleen Vals från Värmland: http://aanitearkisto.fi/firs2/kappale.php?Id=Vals+fr%E5n+v%E4rmland , onkohan jollakin tietoa tuosta?

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 17-06-2009, 22:18:43

Siksipä tuosta mielellään kuulisi myös alkuperäisen ruotsalaisversion, jos sellainen on olemassa. ...

Varmaan on, nimi ainakin viittaa siihen. ;)  Paul Kelly sanoo tekstissä löytäneensä biisin biisien keruumatkallaan Ruotsiin.

PS. Butchers march on levyn tekstin mukaan Kreikasta.