Suomen Harmonikkaliitto

Summertime (Kesäaika)

Aloittaja olli, 11-06-2009, 13:03:56

« edellinen - seuraava »

olli

Radiossa soi Gershwinin "Summertime" Amstrongin ja Fizgeraldin versiona.  Tuli himo nuottiin.  Löytyisikö porukoilta nuottia?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: olli - 11-06-2009, 13:03:56
Radiossa soi Gershwinin "Summertime" Amstrongin ja Fizgeraldin versiona.  Tuli himo nuottiin.  Löytyisikö porukoilta nuottia?

Miksi nuotteja; osaathan sen brummatakin?

olli

Kiitos KurttuPaavo sait karman!  Armandolle tiedoksi, olen huono korvalla soittaja, joten haluan opetella nuoteista.  Kiehtova tuo nuotti.  Yritän kirjoittaa sen Capellalla hanurille, saa nähdä. ;)

klezberg

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 12-06-2009, 00:59:19
Lainaus käyttäjältä: olli - 11-06-2009, 13:03:56
Radiossa soi Gershwinin "Summertime" Amstrongin ja Fizgeraldin versiona.  Tuli himo nuottiin.  Löytyisikö porukoilta nuottia?

Miksi nuotteja; osaathan sen brummatakin?

Entäs jos osaat hyräillä melodiaa, muttet muista koko kappaletta? Nuotti auttaa. Tai jos jopa hyräiletkin vähän pieleen, sitä sattuu aika monelle että hahmottaa/muistaa melodian väärin tavalla joka sopii harmoniaan ja siksi kuulostaa samankaltaiselta. Nuotti auttaa ja opettaa tietoiseksi näistä hätäisen korvan aiheuttamista virheistä...

Summertime on itselleni tuota ensimmäistä kategoriaa. Pätkä kyllä menee korvan perusteella mutta koko kappaleesta ei ole hahmoakaan.

Edit: Petite Fleurin kanssa oli vähän tuota kakkostapaustakin aikoinaan. Olin sen kuullut bussin radiosta töihin mennessä ja se jäi vuosiksi vaivaamaan, kun en tiennyt mikä kappale se oli. Sitten joskus soitin ulkomuistista siitä pätkän ja kyselin netissä että mikäs tämä on. No, sitten kun se löytyi, huomasin että eihän se edes mennyt niinkuin olin muistanut. Mutta yhtäläisyys oli riittävä että kappale on tunnistettu.

olli

No panin sen KurttuPaavon linkin nuotin (kitaraversio) Capellalla koneelle.  Tältä kuullostaa midinä (4/4 tahtilaji, joten panin bassoihin 1/4-nuotteja, sointu ei soi oikein midinä, koska en viitsi kirjoittaa sointubassoja kokonaisuudessaan, nehän saa hanurin napilla).  Mietin, että pitäisikö hanurin bassot ottaakin puolinuotteina?

KurttuPaavo

Olen kuullut tarinan että se olis oikeesti jonkun neekeriäiteen hyräilemä ralli jonka tää venäjänjuutalainen on "lainannut".

risto

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-06-2009, 15:09:50
No panin sen KurttuPaavon linkin nuotin (kitaraversio) Capellalla koneelle.  Tältä kuullostaa midinä ...

Tuota ei tuolla tavalla kannata mielestäni opetella. Kuulostaa suoraan sanottuna aivan kuolleelta, nuotit ovat liian tasapitkiä. Kannattaa kuunnelle jokin oikea versio ja käyttää tuota nuottia korkeintaan sävelten korkeuden tarkastamiseen. Komppikaan ei kyllä säväyttänyt. Sori että sanoin suoraan. :(

olli

Diskantti eli melodia toimii mielestäni kohtuullisesti, bassossa on hakemista. :D

risto

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-06-2009, 20:02:49
Diskantti eli melodia toimii mielestäni kohtuullisesti, bassossa on hakemista. :D

Minusta ei, midi jäykillä aika-arvoilla tekee biisistä konemaisen.

klezberg

Kyllä minäkin ihmettelen tätä midien käyttöä tässä. Kappaleiden opettelussa nuoteista on apua ja äänitteiden kuuntelusta, mutta miditiedosto on siinä ihan turha. Itse olen käyttänyt midipohjaista systeemiä taustabändinä klarinetin yms. kanssa, mutta kunnon säestysohjelmat osaavatkin svengata.

olli

En minäkään niin midistä pidä.  Se vaan on ainoa, jolla tänne voi panna näytille.  Nuoteista opettelen hanurilla ja haen sitä fiilinkiä ja säestystä bassolla.  Kun hanurilla kokeilin, niin kyllä nuotit antoivat aivan oikean tunteen nimenomaan melodiasta.  Bassopuolen saaminen nyanssiin vaatii sitten työtä.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-06-2009, 21:46:24
En minäkään niin midistä pidä.  Se vaan on ainoa, jolla tänne voi panna näytille.  Nuoteista opettelen hanurilla ja haen sitä fiilinkiä ja säestystä bassolla.  Kun hanurilla kokeilin, niin kyllä nuotit antoivat aivan oikean tunteen nimenomaan melodiasta.  Bassopuolen saaminen nyanssiin vaatii sitten työtä.

Niin joo, muistelin jo että nämä midit tulivat tänne nuottien korvikkeena kun ei oikein muutakaan voinut. Oletkos kokeillut sitä musicXML:ää?

KurttuPaavo

Ahaa, mikäs tuo onkaan? Siis tää musicXML ?

klezberg

Lainaus käyttäjältä: KurttuPaavo - 12-06-2009, 22:23:43
Ahaa, mikäs tuo onkaan? Siis tää musicXML ?

Semmoinen tiedosto, jota eri nuotinnusohjelmat ymmärtää.

Aika isoja tiedostoja noista näyttää kyllä tulevan, varsinkin midiin verrattuna, mutta siinä onkin sitten kaikki tiedot nuoteista ja omaan ohjelmaan siirrettynä pitäisi olla taas täysin editoitavissa. Laitan kokeeksi linkin tuohon minkä kokeeksi tallensin tuossa muodossa, ikävä kyllä kyseessä on klarinetin stemma ja ihan toiseen kappaleeseen: http://htoyryla.dyndns.org/music/rumanianhora.xml

KurttuPaavo

Huh, huiman pitkä juttu tuli enkä saanut auki, mutta sun allekirjoitukses voin ns. allekirjoittaa

klezberg

Lainaus käyttäjältä: KurttuPaavo - 12-06-2009, 22:55:30
Huh, huiman pitkä juttu tuli enkä saanut auki, mutta sun allekirjoitukses voin ns. allekirjoittaa

Niin se tiedosto on tarkoitettu nuotinnus- ym. ohjelmille.

risto

Vielä tuosta midistä. Itse käytän midisoittoa ainoastaan tarkastaakseni, että nuotit ovat oikein kun olen kirjoittanut jonkin live biisin nuotinnusohjelmaan. Ei tulisi mieleenkään opetella suoraan midisoitosta ilman live-esitystä, voisi tulla aika kamalaa humaanista kopiota konemusiikista.

Midiä kyllä käytetään paljon esim. elokuvamusiikin taustoihin ja niissä midillä yleensä soitetaan oikeiden soittimien sämplejä. (Itselläni on jossakin kai vielä tallella ihan ulkomaan valuutalla ostettu sämpläyskokoelma orkesterisoittimista.) Olen kuullut joitakin todella hienoja midiversioita poppibiiseistä, mutta sellaisten ja elokuvamusiikin tekeminen midillä on jo taidetta sinänsä ja vaatii paljon työtä ja syvällistä midiosaamista.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 13-06-2009, 00:03:14
Vielä tuosta midistä. Itse käytän midisoittoa ainoastaan tarkastaakseni, että nuotit ovat oikein kun olen kirjoittanut jonkin live biisin nuotinnusohjelmaan. Ei tulisi mieleenkään opetella suoraan midisoitosta ilman live-esitystä, voisi tulla aika kamalaa humaanista kopiota konemusiikista.

Tästä täysin samaa mieltä. Ajatuskin on ihan outo. Mutta tekikö tässä joku noin?

Lainaa
Midiä kyllä käytetään paljon esim. elokuvamusiikin taustoihin ja niissä midillä yleensä soitetaan oikeiden soittimien sämplejä. (Itselläni on jossakin kai vielä tallella ihan ulkomaan valuutalla ostettu sämpläyskokoelma orkesterisoittimista.) Olen kuullut joitakin todella hienoja midiversioita poppibiiseistä, mutta sellaisten ja elokuvamusiikin tekeminen midillä on jo taidetta sinänsä ja vaatii paljon työtä ja syvällistä midiosaamista.

Harjoittelun säestykseen band-in-a-box yhdessä kunnon samplekirjaston tai modulin kanssa tekee kyllä kotikäyttöön ihan laadukasta tulosta. Voin laittaa esimerkkiä.

Haitarin kanssa ei kyllä tarvitse säestystä, monen muun soittimen kanssa se on paikallaan.

Band-in-a-box siis soittaa sointujen ja valitun tyylin mukaan, ei nuoteista.

Tässä esimerkkejä omista harjoitussessioista, taustalla siis Band-in-a-box. Pätkät ovat osin pitkiä, tuskin kannattaa tsekata kuin alkua:
http://htoyryla.dyndns.org/music/s091208.mp3
http://htoyryla.dyndns.org/music/triskers-0109.mp3
http://htoyryla.dyndns.org/music/pf2.mp3
http://htoyryla.dyndns.org/music/sylvia.mp3

Edit: Ja kyllä noissa nykyisissä nuotinnusohjelmissakin on jonkun verran kykyä soittaa nuotit valitulla tyylillä, löytyy tuossa Finalen halpisversiossakin joka minulla on. Eli ei midi tänä päivänä tarkoita välttämättä samalla lailla konemaista kuin 90-luvulla. Mutta ei siitä tulkinnan malliksi toki ole.

olli

Oli "pelkkää koodia", ei toimi.  Minä saan Capellasta lähetetyä sekä nuotit että midin.  Tämä midi on vaan siinä suhteessa ongelma, että se toistaa kuten sanottu mekaanisesti sävelet.  Hanurinuoteissa ei basson sointuja kirjoiteta täysin ulos, joten soinnut jäävät midissä kuulematta oikein.  Itse kirjoitan vain hanurinuotteja, joten sointubassokin kirjoitetaan vain yhdellä nuotilla.  Hanurin bassossahan on ne soinnut valmiina! :D