Suomen Harmonikkaliitto

Vapaalehdykkä-sivuston uusiminen - palautetta ja kehitysideoita

Aloittaja Viljo, 04-05-2015, 09:58:29

« edellinen - seuraava »

Viljo

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

mahu

Kiitos!

Tarkoitus ei ollut piikittää :) En vain totisestikaan löytänyt, hakukin ohjasin google hakuun.

Hemminki

Terve kaikille.
Sinällään Forumin ulkoasu on OK.

Annoit Viljo jossain vaiheessa linkin termeihin.
Tiedän taas, että on valtava työ, mutta valokuva jokaisen
sanan mukana auttaisi tiedon sisäistämiseen.

Kalenteri näyttää tällä hetkellä
syntymäpäiviä. Ja taaskin tiedän, että
vaatii työtä, mutta jos sieltä löytäisi "kaikki" Suomen
harmonikkatapahtumat. Tai ainakin osa niistä.

Olen huomannut kaikkien tapahtumien tiedottamisessa
yleisesti puutteita. Viimeisen päivän lehdestä bongaa tapahtuman.
Jos tapahtumien järjestäjät
tietäisivät tämän vaihtoehdon olemassaolon, niin veisivät tiedon sinne ja
voisivat samalla tarkistaa mitä muita tapahtumia saattaa olla samaan aikaan.

Tässä pari ajatusta.

Hemminki Maskusta.

Viljo

Heips taas,

Nyt saimme uuden galleriakoodin ongelman ratkaistua. Eli projekti etenee taas! Ei ollut mikään vaikea juttu, kunhan vain ymmärsi missä se vika oli. Tämä tarkoittaa sitä, että projekti nytkähtää eteenpäin niin teknisesti kuin minun osalta myös henkisesti. Itselläni on tässä aika paljon muita projekteja menossa, joten vasta niiden loputtua pääsen taas tämän sivuston pariin. Ehkä kesän alussa taas...

Hemmingille kommenttina, että tämä foorumin kalenteriosioon on mahdollista laittaa tapahtumat, mutta järkevämpänä ratkaisuna on tehdä yhteistyötä liiton kanssa ja tehdä RSS-haku pääsivulle. Vähän vastaavanlaisesti kuin tässä foorumilla on tämä haitaripalkki tuossa oikealla. Asiaa on keskusteltu, mutta ei mennyt vielä eteenpäin. Vaatii nimittäin teknisiä muutoksia myös liiton nettisivujen puolelta.

Viljo

Nyt kun partion osalta on toimintakausi päättynyt, niin on iltaisin ollut aikaa käydä harjoittelemassa maastojuoksua ja suunnistusta Jukolaa varten - sekä on ollut aikaa tehdä vähän tätä nettisivua. Hurraa. Tässä pieni kuva tulevasta galleriasta. Kaksikielisyys on vielä puolitiessään, mutta eiköhän se tästä.

Kuten huomaatte, rakenne on toisenlainen. Keskimmäistä kuvaa klikkaamalla kuva tulee koko ruudun kokoiseksi. Kuvat näytetään täysikokoisina, joten ihan hitaalla netillä ei ehkä homma toimi enää kunnolla. (Ei tosin ollut paljon helppoja vaihtoehtoja valita kuvan kokoa. Iso tai ei mitään). Onneksi netit ovat nopeita ja selaus onnistuu nopeasti myös pienillä kuvilla. Nyt jokaiseen kuvaan voidaan lisätä tarkkoja yksityiskohtia. Monista gallerian kuvista puutuu näitä tietoja, mutta eiköhän niitäkin ala putkahdella tuonne sitten ajan kanssa - pikku hiljaa.

Muutoin olen lisäillyt uuteen Vapaalehdykkään tekstiä ja oikolukenut vanhoja kokonaisuuksia. Olen huomannut, että paljon pitäisi tehdä lisää tekstiä, jotta kokonaisuus olisi parempi. Pian pitäisi alkaa laittamaan kuvia. Nyt kuitenkin olen loppuviikon leireilemässä lasten kanssa Sauvossa, joten palaan työpöydän ääreen taas ensi viikolla.

Teme

Hyvältä näyttää. Ja tuo on hyvä ominaisuus että kuvien yhteyteen saa enemmän tietoja kyseisestä soittimesta.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

olli

Lainaus käyttäjältä: Teme - 09-06-2016, 06:50:33
Hyvältä näyttää. Ja tuo on hyvä ominaisuus että kuvien yhteyteen saa enemmän tietoja kyseisestä soittimesta.
Tykkään myös!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mahu

Kommenttikenttäkin voisi olla hyvä. Ihmiset saisi kertoa omat tarinansa ja kokemuksensa soittimesta. Sisältöä tuskin tulee kovin paljo ja toteutus voi olla hankalaa, mutta ideana voisi olla hyvä.

olli

Lainaus käyttäjältä: Marko - 16-06-2016, 08:29:21
Kommenttikenttäkin voisi olla hyvä. Ihmiset saisi kertoa omat tarinansa ja kokemuksensa soittimesta. Sisältöä tuskin tulee kovin paljo ja toteutus voi olla hankalaa, mutta ideana voisi olla hyvä.
Kommentointi menee "takuuvarmasti" överiksi!  Asiallinen kommentointi ei tule onnistumaan, meillähän on niin varmat ajatukset kaikista peleistä. En kannata ajatusta.

mahu

Joo, on totta että jonku oma mielipide voi jäädä kyseisen pelin ainoaksi ja näin pilata pelin maineen...

Viljo

Kommentoiti on teknisesti mahdollista myös ennakkotarkistuksen kautta. Mutta en halua kyseistä ominaisuutta, sillä se lisää moderoinnin määrää. Nytkin hankala löytää aikaa sivuston uusimiselle.

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Musta Aurinko - 07-07-2016, 15:47:48
Testiviesti forumille:
Lemuria
Tämä mainonta kuulu ollenkaan näille sivuille, sillä eihän tämä liity harmonikkaan mitenkään.
Toivo

Viljo

Hei kaikille pitkästä aikaa!

Uusi vapaalehdykka.net on julkaistu, hurraa! Siispä kipin kapin osoitteeseen http://vapaalehdykka.net/

Uusi sivusto tuo monta uutta ominaisuutta ja monia uusia artikkeleita. Sivuston kehitys ei lopu, vaan omalta osalta nyt on vasta tehty pohjatyö. Tähän uuteen sivupohjaan on tehty monta kokonaisuutta aivan vartavasten eli ihan perusasetuksilla ei ole menty.

Uutta

• Wordpress-pohja (ei enää itse koodattuja sivuja)
  • Responsiivisuus (Sopii siis mobiilinäytöille)
  • Uusi, selvästi parempi galleria
  • Monikielinen pohja (suomi, englanti tällä hetkellä)
  • Oy Harmonikan sarjanumerolista on laitettu pilvipalveluun, joten se on aina ajan tasalla
  • Uusi valikkorakenne
  • Etusivulla jatkuva sosiaalisen median harmonikkahaku. Twitter ja insta toimivat hyvin, Facebook on niin haastava ympäristö, että sen ylläpito käytännössä nolla. Tämä on todellinen ikkuna harmonikkamaailmaan!

Haasteita

• Sivustolla olevat taulukot eivät toimi kunnolla pienillä näytöillä. Erityisesti matkapuhelimet. Padit pitäisi olla suht ok.
  • Uuden gallerian footer (eli sivuston alalaita) ei ole keskittynyt (en tiedä syytä vielä)
  • Etusivun kuvakarusellin kieli vaihtuu sen mukaan, kummalla kielellä olen päivittänyt ko. kohdetiedostot. Toistaiseksi suomeksi; yhteensopivuusongelma. Olen yhteydessä bluginien kehittäjiin

Uusia artikkeleita

• Midi ja elektroniset harmonikat
  • CIA, harmonikkaliitto (=maailmanjärjestön ja harmonikkaliiton historiaa ja nykypäivää)
  • Demianin accordion
  • Harmonikkakeskittymät -> Huittinen ja Tsekki

Nyt olisi siis aika teidän testailla sivuja ja kertoa palautetta. Voi olla ihan asiavirheistä tai koodauksesta lähtien. Onko esimerkiksi valikkorakenne oikea? Nyt viilataan sivusto paremmaksi. Vanha galleria on yhä toiminnassa ja linkki sinne löytyy gallerian etusivulta. Kaikkien kuvien siirtäminen uuteen järjestelmään on käsityötä, ja noin 2000 kuvan siirtäminen ottaa vajaa 200 miestyötuntia. Toisin sanoen vanha galleria pyörii taustalla normaalisti vielä pitkän aikaa. Kaikki uudet kuvat kuitenkin päivitetään suoraan tänne.

Viilailun jälkeen minun toiveeni on, että sivusto saataisiin käännettyä englanniksi. Tätä en pysty tekemään itse, vaan siihen tarvitsen apua. Työmäärä on valtaisa.

olli

Heti avattuani uuden vapaalehdykän - tuli valtava innostus.  Ei heti ehdi palautetta laajemmin antamaan, mutta näyttää todella mahtavalta!

Viljo

Foorumi on päivitetty. Ilmoittakaa ongelmista, jos niitä tulee eteen.

Itse pääsivuston osalta toivoisin vielä kommentteja.

olli

Selailin uutta sivustoa.  Otsikon "Sekalaista" alla oli muutama otsikko, jonka alla oli vain englanninkielistä tekstiä.   Suomalainen teksti puuttui.

Viljo

Kyllä minulla kaikki suomeksi ainakin näkyy. Jos olet painanut ylävalikkoa, jossa ei ole varsinaista sisältöä, niin tuossa oikealla näkyy koko ajan ne Redditin syötteet. Ne on siinä toistaiseksi, kunnes tulee parempaa sisältöä siihen.

Viljo

Jatketaan täällä vielä tästä sivuston kehittämisestä. Käännöstyö on siis niin iso urakka, ettei minulla riitä omat resurssit siihen mitenkään. Oikolukuapua on tarjottu jo kotipuolessa sekä Kanadasta eli kyllä ne tekstit ihan oikein loppujen lopuksi menee. Aikataulut ovat vapaat, sillä sivusto ei ole mihinkään häviämässä. Parempi siis tehdä hitaasti ja hyvin kuin nopeasti ja hutiloiden. Ainoa selvä toive on, että yksi sivu käännettään kerralla, jolloin ei tarvitse lähteä ihmettelemään, että missäs ne loput käännökset olikaan... Pysyy kokonaisuus näin paremmin hallussa.

Viljo

Laitetaas tännekin taas pitkän ajan jälkeen.

Vapaalehdykän toiminta on ollut vajaata monella tavalla viime kuukausien aikana. Paljon on kuitenkin pinnan alla tapahtunut, sillä nettisivuja on pyritty optimoimaan sivunlatauksen osalta. Optimoinnissa hiljalleen paranee myös hakukoneystävällisyys. Suuri muutos tapahtui tuossa 1-2 kk sitten, kun sivuston tekniikasta päivitettiin käännösplugin. Tämän seurauksena galleria lakkasi toimimasta. Korjaus on tulossa ensi viikolla tähän, jos kaikki menee hyvin. Tämän jälkeen on tarkoitus jatkaa kuvien laittamista uuteen galleriaan.

Olen jatkanut myös varsinaisen sivuston päivitystä. Kuvamateriaalia tulee lisää tai vanhoja parannellaan. Tuskastuttavan hidasta työtä, tosin, kun aikanaan en ole tehnyt riittäviä työstöpohjia.

Tänään olen työstänyt äänikerroista kertovan sivun. Nyt näyttää ihan siistiltä. http://vapaalehdykka.net/aanikerrat/ Pohdin tässä, että jos tuonne saisi ääniesimerkit jokaisesta äänikerrasta ja vaikka erilaisista huojunnoista myös ääntä. Olisiko jollain nauhoitusvermeet ja halua käyttää omaa aikaansa tähän?