Suomen Harmonikkaliitto

Mikä työkalu kyseessä?

Aloittaja Teme, 23-04-2015, 15:18:29

« edellinen - seuraava »

Teme

Availin yhden haitarini diskanttihäkin putsatakseni mahdollisia pölyjä ja huomasin että diskanttiventtiilien vieressä oli kuvassa oleva työkalu. Mitähän tarkoitusta varten tuo on?

Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

No5

Johan

Ei tuo ole viila, eikä sillä viritetä.

Olen tavannut ko. työkalun  ensikerran ostettuani -50 luvun Scandalli harmonikan kokoelmaani.
Kyselin silloin tätä samaa asia tällä sivustolla, vastausta ei löytynyt, mutta oivalsin sen kyllä sitten.
Työkalulla tehdään se sama asia johon olin tehnyt itse  työkalun viilamalla pienenen talttameisseliin  kärkeeen kolon.
Tuo työkalu littyy harmonikkoihin, jossa koskettimia ei ole laakeroitu akseleille vaan ne saa irrotettua yksitellen.
Tuolla työkalulla nostetaan kierrejousen lenkki koukun takaa pois kosketinta irroitettessa ja koukun taakse kosketinta asennettessa.
Olen tavannut kyseisen rakenneratkaisun ainakin Scandallin,  Settimio Sopraanin, Parrotin ja venäläisten turistiharmonikkojen eräissä malleissa. Kolmessa ensinmainitussa on ollut työkalu mukana, mutta ei noissa venäläisissä.

Pidän ko. rakennetta koskettimien lakeroinnissa asiallisesti toteutettuna  erittäin toimivana, koska korjauksia tehdessä ei tarvitse irroittaa kaikkia koskettimia akselilta vaan voi irroittaa vain korjattavan koskettimen ja työ käy nopeasti.
Tilanne on sama silloin kun esimerkiksi uusii kaikken läppien huovat ja nahat, silloin työläs akselille sovittaminen jää kokonaan pois.

Noissa venäläisissä yleinen vika on se, että soitinta laukkun laitettessa koskettimet ottavat vahingossa laukun reunaan kiinni ja läpänvarsi / varret vääntyvät ja kosketin / koskettimet jäävät koholleen, ja ehkä myös jouset venytvät pois alkuperäisestä kuosistaan. (niissä koskettimien päät eivät ole riittävän hyvin suojassa kahvan ulkoreunassa)
Olen korjannut niitä useita sillä periaateella, että varaosiksi hankitusta romupelistä irroitetun koskettimen voi vaivattomasti vaihtaa vastaavan vaurioituneen tilalle jousineen ja aikaa palaa minimaalisesti ja korjaus on yksinkertainen tehdä.
Esim. yksittäisen läpänvareen ketkettua se on myös kätevästi vaihdettavissa, samoin kuin yksittäinen läpännahkakin.

Joskus on mietityttänyt, että kun tässä ratkaisussa on kyse noista kierrejousista, niin saako niitä mahdollisesti eri herkyyksillä, jos on tarvetta säätää koskettimiston herkkyyttä soittajan henkilökohtasen mieltymyksen mukaan. Minulle ei tällaista tilannetta ole tullut vastaan ja siihen osannee joku kokeneempi toimija vastata.

Olisi kiva tietää minkä merkkisestä ja tyypisessä harmonikasta Teme tuon kuvassa olevan työkalun on
tavannut.

Johan

Teme

Kiitos vastauksesta Johan. Työkalu on juurikin Scandallista, tosin viisrivisestä näppäinhaitarista.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Johan

Lainaus käyttäjältä: Teme - 26-04-2015, 12:37:02
Kiitos vastauksesta Johan. Työkalu on juurikin Scandallista, tosin viisrivisestä näppäinhaitarista.

Kiitos tiedosta, tietämykseni lisääntyi taas, rakenne on siis käytössä myös näppäinpeleissä joihin olen  hieman vähemmin sekaantunut, enkä sitä niissä myöskään tavannut.

Johan