Suomen Harmonikkaliitto

Raskaampaa musiikkia haitarilla?

Aloittaja suhdeluku, 31-05-2009, 17:17:37

« edellinen - seuraava »

suhdeluku

Eli tämä on hiukan tuntemattomampi aihe, mutta kuitenkin nykypäivänä yleistynyt ihan kiitettävästi. Kultaisessa Harmonikassakin on muutamana vuonna nähty haitarisovituksia metallibiiseistä, ja hyvin ovat hommassaan onnistuneet. Noita jos itse yrittää nuotintaa/korvakuulolta blokata/alkuperäisestä nuotista muuttaa, miten pitäisi toimia? Säestys on yleensä alkuperäisesti kitaralla power-soinnuilla (perussävel, johon lisätty sävelen kvintti ja oktaavi, esim c1-g1-c2), miten tämänkaltaisen saisi tehtyä haitarilla? Bassolla olen jos jonkinmoisia viritelmiä yrittänyt tehdä, mutta ei onnistu kovin herkästi. Olisiko kenelläkään siis infoa siitä, miten kannattaisi tuollaisessa hevimmässä musiikissa haitarin bassopuolta käyttää? Muita vinkkejä tuon musiikin soittamiseen, jotain huomioitavia asioita?

ja lopuksi vielä muutama linkki harmonikkasovituksista esimerkiksi:

Stratovarius - Holy Light http://www.youtube.com/watch?v=FZ9vX6tP5Kk
Nightwish - Dead to the Worldhttp://www.youtube.com/watch?v=quSs_Ef4L94

risto

Jos aloittelijana saan aloittaa(?),  niin toistettakoon kaikkien tietämä itsestäänselvyys:

bassot menevät rivillään kvinttiympyrä suoristettuna, joten nappulan yläpuolinen nappula on aina alemman kvintti. Tästä tietty seuraa, että kaksi vierekkäistä nappia yhtäaikaa soitettuna on alemman napin 'power chord' eli 5-sointu. Siis esin C + G = C5.

Paul Simonin 'Boy in the bubble' biisissä kuulostaa juuri tuolta joissakin kohdissa, haitarin voimasoinnuilla soitettuna. Oliskohan ollut heti biisin alussa, jos nyt ulkomuistista oikein biisiä (sävel)muistelen. Hyvä juttu kun otit esille, karmaa eli plussaa tuli tosta.

LISÄYS: Biisi jonka mainitsin on Paul Simonin Graceland levyltä. Näin TV ohjelman ko. levyn syntymisestä ja lähes koko levy on tehty inspiroiden yhdessä afrikkalaisten muusikoiden kanssa. Paul Simon sitten paranteli materiaalia studiossa. Ja jos oikein muistan, haitaria levyllä soittaa pikimusta Afrikan mies Afrikasta.

suhdeluku

Hyvä pointti. Kuitenkin, tuo bassosta otettu kvintti toimii hitaammissa/painokkaammissa kohdissa hyvin, mutta jos sitten tulee kohdalle joku nopeampi tilutteluosuus, tuntuu tuo kahdella bassosävelellä otettu kvintti tuovan liian raskaan ja peittävän fiiliksen kyseiseen kohtaan. Pitäisikö silloin yksinkertaisesti kokeilla kaiken maailman bassokuvioita tai jotain oudompia sointuyhdistelmiä? Monesti olen tällaiseen törmännyt.

risto

Taitaa olla aika tapauskohtaista, eiks ...

suhdeluku

Lähinnä siis yleisestikin pätevä tilanne, kun bassopuoli yksinkertaisesti tuntuu peittävän melodian jos käytetään tuota kvinttiä bassosta napattuna. Jos kyseessä on esim. kappaleen soolokohta, tuntuu ristiriitaiselta, jos säestys painaa selvästi melodian päälle. Ymmärsitkö pointtini?

klezberg

Lainaus käyttäjältä: suhdeluku - 31-05-2009, 19:47:49
Lähinnä siis yleisestikin pätevä tilanne, kun bassopuoli yksinkertaisesti tuntuu peittävän melodian jos käytetään tuota kvinttiä bassosta napattuna. Jos kyseessä on esim. kappaleen soolokohta, tuntuu ristiriitaiselta, jos säestys painaa selvästi melodian päälle. Ymmärsitkö pointtini?

Kyllähän tuommoista on tullut itsellekin vastaan, tosin ei tuon kvintin kanssa, vaan ihan normaalien sointujen kanssa bassossa ja diskantin yläpäässä valssiäänillä. Silloin olen yrittänyt soittaa bassot lyhyempinä ja painaakin vähän kevyemmin.

Kokeilin itse juuri ja mielestäni diskantti soi omalla haitarillani komeasti mukana kun painelee perussäveltä ja kvinttiä. Voi olla haitaristakin kiinni. Oletko kokeillut eri rekisterejä niin bassossa kuin diskantissa?

Voi tietysti olla että haluat basson vielä selvästi alemmas, haitarissa nyt ei vain pääse mielin määrin säätämään "miksausta".

Edit: Hevin soitosta en kyllä tiedä mitään...

risto

Lainaus käyttäjältä: suhdeluku - 31-05-2009, 19:47:49

Noh, sitten kai voisi vähentää volyymiä.  :) Voihan niitä ottaa diskanttipuoleltakin. Mun eväät ei sitten tästä riitä pitemmälle, koska minusta aika tapauskohtaista.

Viljo

Mä lähtisin melkein siitä, että olisi melodiabasso käytössä. Tällöin päästään ihan erilaisiin svääreihin basson kanssa: nopeat kuviot ja erilaiset soinnut ja sointukuviot tulevat mahdollisiksi ilman, että soundi tulee liian raskaaksi. Nopeissa bassosooloissa esimerkiksi 3+3 bassorivinen haitari olisi hyvä. Eli kolme perusbassoriviä kahden sijaan.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!