Suomen Harmonikkaliitto

Kouvolan Fantasia

Aloittaja olli, 18-02-2015, 15:43:03

« edellinen - seuraava »

olli

Etsinnässä tuollainen peli.  Traditunen sivulla näyttää olevan yksi.  Nimikirjaimet R.N.  Kenenkähän haitaristin nimikirjaimet mahtavat olla.  Fantasiaahan valmistettiin vain muutama kappale ja soittaja sai nimikirjaimensa maskiin.

Toinen askarruttava asia on tuo diskantin näppäimistö, kaikki mustia.  Onko niissä nappuloissa minkäänlaisia "tuntoja".  En ole aiemmin tutustunut tuollaiseen täysmustaan näppäimistöön.

Kuvan Fantasiassa näyttäisi olevan "masterkoplari" tuossa reunassa.  Onko sama tilanne kaikissa Fantasian haitereissa?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Tässä on kaikki löydetyt nimikirjaimet. Valitettavasti tuo RN ei ole tiedossa.

http://www.vapaalehdykka.net/index.php?spgmGal=Viisiriviset_harmonikat/Oy_Harmonikka&spgmPic=174&spgmFilters=&k=galleria&sivu=spgm#pic

Näissä kouvolan peleissä ei ole sormitunnisteita, mutta näppäimen yläkulmassa on pieni valkoinen piste. Näin vain soittaja näkee missä menee valkoiset ja missä mustat näpäimet. Master-kytkin on poikkeus, ei sääntö tässä mallissa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Kiitos Viljo!  Kävinkin galleriassa katselemassa.  Minulle ei oikein käy tuo "sivumaster",  käsivarsi tuppaa siihen arvaamattomasti.  Haaveeni on, että löytäisin vielä Fantasian (mutta ilman tuota sivumasteria).  Huomasin tuolla galleriassa, että ne valkoisetkin nappulat näkyvät soittajalle ihan kelvollisesti.

Sitten kun sen pelin löytää, niin olisi kiva laitattaa siihen alkuperäisellä "fontilla" omat nimikirjaimetkin "O J" ;)

Aiempi haaveeni 60-vuotislahjaksi hankkimani Kouvolan Kravatti toteutui.  Nyt on siis uusi haave 70-vuotislahjaksi tuo Fantasia (no vuosi on vielä jäljellä tuohon merkkipäivään) :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johannes 49

Tervehdys !

Lisäsin profiiliini kuvan. Kuva on Niinisalon, Satakunnan Tykistörykmentistä siviiliinlähtöpäivältä keväällä 1970. Sylissäni yksi Kouvolan peli.
Katsokaa nyt muut ensin kenen se on. Itsekään en ole varma, tiedän vain kenen sukulaisen se oli silloin.
Kyseessä oli varusmieskaverini, nimeä en muista, sen tiedän kenen lähisukulainen hän oli. Kerron sitten, kun olette nuo nimikirjaimet arvioineet.

Johannes 49

Olen oppinut niin paljon virheistäni, että aion tehdä niitä lisää.

Viljo

Saisitko Johannes tuon kuvan ihan liitteeksi, niin näkisi ihan kunnolla soittimen yksityiskohdat. Nyt on niin kovin pieni.

Johannes 49

No niin. On sohvalla turinapalstalla liitteenä.  :-\

Johannes 49

Poistin tuon kuvan ja jutun sohvalta, ettei ole suotta sama asia monessa paikassa sekoittamassa.

Viljo

No huomasin. Kuva tosin liittyy tähän artikkeliin aika vahvasti.

Onko kuvaa isompana? Aika arvuuttelua nuo kirjaimet. IK tai LK, ehkä.

Johannes 49

Alkuperäinen kuva on niin tosi pieni, että se huononee suurennellessa. isonsin sitä nyt 40 prosenttia, paranikohan yhtään, kun valo osuu juuri noihin kirjaimiin.
Annan nyt sen yhteyden, jos se auttaisi. Harmonikan silloisella haltijalla oli jokin läheinen yhteys Esko Könöseen. Lähisukulainen tai oppilas, nimikään ei muistu mieleen, eikä se noihin nimikirjaimiin silti paljon auttaisi, sukunimensä ei kyllä ollut Könönen. Oli saanut tämän harmonikan lahjaksi lähipiiriltään.
Jäänee arvoitukseksi ?

Johannes 49

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 18-02-2015, 18:24:09
Kiitos Viljo!  Kävinkin galleriassa katselemassa.  Minulle ei oikein käy tuo "sivumaster",  käsivarsi tuppaa siihen arvaamattomasti.  Haaveeni on, että löytäisin vielä Fantasian (mutta ilman tuota sivumasteria).  Huomasin tuolla galleriassa, että ne valkoisetkin nappulat näkyvät soittajalle ihan kelvollisesti.

Sitten kun sen pelin löytää, niin olisi kiva laitattaa siihen alkuperäisellä "fontilla" omat nimikirjaimetkin "O J" ;)

Aiempi haaveeni 60-vuotislahjaksi hankkimani Kouvolan Kravatti toteutui.  Nyt on siis uusi haave 70-vuotislahjaksi tuo Fantasia (no vuosi on vielä jäljellä tuohon merkkipäivään) :P

Ylöjärven Harmonikassa näyttää olevan myynnissa Fantasia-malli ilman tuota sivumasteria.

Viljo

Niin. Hankala. Nuo kirjaimet ovat joskus hyvin taiteellisiä (esim. Esa Pakarisen P-kirjain on T-kirjaimen näköinen.) Voisihan tuo periaatteessa ehkä olla EK, jolloin se olisi Esko Könönen.

maestro

Lasse Pihlajamaa sivusto kertoo,että Lasse olisi suunnitellut tämän fantasian kouvolan tehtaalle....?

http://www.lassepihlajamaa.fi/sivut/historia.php
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: maestro - 18-02-2015, 23:08:51
Lasse Pihlajamaa sivusto kertoo,että Lasse olisi suunnitellut tämän fantasian kouvolan tehtaalle....?

http://www.lassepihlajamaa.fi/sivut/historia.php

Kaikenlaistahan se Pihlajamaa on omien sanojensa mukaan suunnitellut, itsellänikin on 70-luvun nuottivihkonen missä Pihlajamaalla on ainakin 30 erilaista harmonikkamallia myynnissa ja kaikki Lassen suunnittelemia ;) Kummasti niitä samanlaisia eri nimellä kuitenkin on ollut myynnissä Italiassakin. No, onhan Pihlajamaa myös kehitellyt melodiabassonkin, tosin niitä on ollut olemassa jo ennen hänen syntymäänsä.

waltsu

Mä veikkaan, että Johanneksella on kuvassa Veikko Kaijansinkon Fantasia.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Johannes 49 - 18-02-2015, 23:51:45
Näille suurille taiteilijoillehan on tapana luoda se imago ja elämäntarina tekemisineen, jotka eivät sitten ihan välttämättä vastaa todellisuutta. Riittää että on totta siteeksi. Hyvä niin. Ei se ole keneltäkään pois.
Isäni, joka hyvin tunsi Lassen, samankylän vanhempana miehenä, kertoili paljonkin asioita Lassen elämän vaiheista ja kävi usein kylässä Lassella vielä hänen Tampereella asuessaan. Eivät ne ihan kaikki niin olleet kun hänen muistelmissaan on kirjoitettu.
Tämä Kouvolan Fantasia - asia kyllä pitänee osapuilleen paikkansa, on kaiketi Pihlajamaan ja Esa Pakarisen hahmottelema malli.
Hyvä tulkitseva harmonikansoittajahan Pihlajamaa oli. Ei hänen kiireettömälle "Väärän vitosen" tulkinnalleenkaan helposti parempaa löydy. Samoin muutamat tangot.

Johannes 49

Itse en ole Lassen soitosta koskaan erityisemmin perustanut, ne levytykset mitä olen kuullut eivät itseäni ole juurikaan vakuuttaneet. Esim. klassisia teoksiahan hän ei ole lainkaan levyttänyt. Hyvä kauppamies on kuitenkin ollut kun on onnistunut tuotteistamaan nimensä aika hyvin, soittajia on kuitenkin ollut/on monia parempiakin.

Hannu S

Voisikohan tuo Fantasia, jossa kirjaimet LK, ollut joskus Kirmaava humalainen - eiku Hurmaava kimalainen Lasse Könöselle tehty?

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 18-02-2015, 23:56:26
Lainaus käyttäjältä: Johannes 49 - 18-02-2015, 23:51:45
Näille suurille taiteilijoillehan on tapana luoda se imago ja elämäntarina tekemisineen, jotka eivät sitten ihan välttämättä vastaa todellisuutta. Riittää että on totta siteeksi. Hyvä niin. Ei se ole keneltäkään pois.
Isäni, joka hyvin tunsi Lassen, samankylän vanhempana miehenä, kertoili paljonkin asioita Lassen elämän vaiheista ja kävi usein kylässä Lassella vielä hänen Tampereella asuessaan. Eivät ne ihan kaikki niin olleet kun hänen muistelmissaan on kirjoitettu.
Tämä Kouvolan Fantasia - asia kyllä pitänee osapuilleen paikkansa, on kaiketi Pihlajamaan ja Esa Pakarisen hahmottelema malli.
Hyvä tulkitseva harmonikansoittajahan Pihlajamaa oli. Ei hänen kiireettömälle "Väärän vitosen" tulkinnalleenkaan helposti parempaa löydy. Samoin muutamat tangot.

Johannes 49

Itse en ole Lassen soitosta koskaan erityisemmin perustanut, ne levytykset mitä olen kuullut eivät itseäni ole juurikaan vakuuttaneet. Esim. klassisia teoksiahan hän ei ole lainkaan levyttänyt. Hyvä kauppamies on kuitenkin ollut kun on onnistunut tuotteistamaan nimensä aika hyvin, soittajia on kuitenkin ollut/on monia parempiakin.
Ainakin joitakin Aarre Lievosen keksintöjä Lasse Pihlajamaa on ominut. Aki oli siitä hiukan katkera, kun kävin häntä muutaman kerran jututtamassa. Ei ole minullekaan Lasse aivan kärkipään suosikkeja, vaikka minulla paljon hänen levyjään onkin. Hän on kyllä teknisesti taitava, mutta soitto on melko hengetöntä verrattuna muihin aikalaisiinsa. Se vaikutti myös tuomareihin 1940-luvulla harmonikkakilpailuissa ja Lasse ei päässyt koskaan mestariksi. Tuolloin tuomaristossa oli kovia musiikkimiehiä, kuten George de Godzinky, Sulho Ranta, Viljo Vesterinen ja Ruotsin harmonikkaliiton puheenjohtaja Fritz Christianson. Tämä nelikko tuomaroi useimmat 1940-luvulla pidetyt kilpailut. Mitään kotiinpäin vetämistä mihinkään suuntaan ei siis ollut. Lauri Jauhiainen myös arvosteli Lassea studiomuusikkona minulle. Jauhiainen sanoi, Lasse oli hyvä soittamaan omia kappaleitaan, mutta studiotyöskenty muiden kanssa ei tahtonut oikein luonnistua. Ehkä tässä oli kuitenkin liioittelun makua, mutta mikään ylivertainen soittaja hän ei todellakaan ollut, vaikka fanit haluavat niin uskoa. Lassella oli kuitenkin omat ansionsa soittajana, säveltäjänä ja opettajana. Hänen oppilaansa ovatkin menestyneet opettajaansa paremmin kansainvälisissäkin kilpailuissa.
Toivo

Viljo

Tarrataanpa tähän LK-yhdistelmään. Onko jollain kovan luokan todisteita, että Lasse Könönen olisi soittanut tällaisella soitteimella? Eli löytyykö hyvää kuvaa? Onko tiedossa levytyksiä, millä soittaja olisi käyttänyt tätä soitinta? Itse olen tonkinut käytännössä kaikki mahdolliset kanavat, enkä tällaista ole löytänyt. Muista soittajista on löytynyt.

mahu

Tässä on EK, Esko Könönen eli samalla fontilla, ja toisessa kuvassa Taito Vainio.

Tässä on linkki PV nimimerkkeihin mutta en yhtäkkiä osaa yhdistää kehenkään:
http://www.haitarigalleria.com/16

Joku jo kertoikin oman mielipiteensä soittimen ulkonäöstä. Itse en halua loukata ketään mutta minulla tämä menee kyllä niihin rumimpiin soittimiin. Ehkä johtuu siitä kun ei kaukaa edes näytä haitarilta, Nappia ei näytä olevan ollenkaa ja diskanttihäkissä ei ole kruusausta niinku on tapana. Lisäksi valkoinen pinnoite näyttää jostain syystä tarralta.

Hannu S

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 19-02-2015, 08:22:16
Laitetaanpas tähän vaihteeksi aihetta sivuava kysymys. Löytyykö tietoa millainen oli Esko Könösen ensimmäinen harmonikka, minkä merkkinen, kenen valmistama, moniko äänikertainen jne?

Ei löydy tietoa, mutta veikatahan aina voi. Voisiko olla Kukkola & Kump neliäänikertainen? Kait alkuun soitteli isänsä soittimilla? Vuonna 1941 soitti kisoissa kylläkin Kouvolan H-mallilla, mutta liekö ollut omansa.

waltsu

Sanon edelleenkin, kuten jo aiemmin, että kuvassa on Veikko Kaijansinkon hanuri. Lasse Könösellä ei Fantasiaa itsellään ollut.