Suomen Harmonikkaliitto

Selluloidin kuivumisaika

Aloittaja mahu, 15-02-2015, 20:17:15

« edellinen - seuraava »

mahu

Onko kellään mitää tieteellistä todistetta selluloidin kuivamisajalle? Miksi pitää odottaa kuukauseja kun parin viikon kuivamisenki jälkeen siklillä irtoaa hienoa lastua ja kiilloittaminen onnistuu moitteetta. Tähän kaipaan siis teoriaa.

ftamt

Omasta kokemuksesta olen huomannut, että selluloidi elää pitkään ennen kuivumistaan. Kaikki tietysti riippuu, miten pehmeäksi selluloidin on sulattanut. Kun olen itse hionut ennen aikojaan, niin saman hiontatyön olen joutunut tekemään uudestaan. Ehkä voisit kokeilla sitä aluksi vain takaa soittajan puolelta, niin ei tule suurempaa työmäärää toiseen kertaan. Jos pinta kuivuu lisää, niin siihen tulee uudelleen näkyviin alla olevan puun tai vanerin pintakuviot.
Toivo

mahu

Hyvä huomio. Yhden sivun hioin ja kiillotin kokeeksi. Tässä muita osia tehdessä voisi tuon kiillottamisen jättää viimeiseksi ja tutkia miten jo kiillotettu pinta muuttuu. Selluloidin käsittelystä ei paljo ole netissä teoriaa.

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Marko - 15-02-2015, 20:41:49
Hyvä huomio. Yhden sivun hioin ja kiillotin kokeeksi. Tässä muita osia tehdessä voisi tuon kiillottamisen jättää viimeiseksi ja tutkia miten jo kiillotettu pinta muuttuu. Selluloidin käsittelystä ei paljo ole netissä teoriaa.

Ainakaan Suomessa tätä tietoa ei kovin monella ole. Oikeilla ohjeilla ja itse tekemällä kyllä tähänkin oppii.
Toivo