Suomen Harmonikkaliitto

Petite Fleur (Pieni kukkanen)

Aloittaja olli, 10-05-2009, 16:04:31

« edellinen - seuraava »

olli

Löytyiskö nuotteja pikku kukkaseen.  Tämähän on eräs klassinen klarinettikappale.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 10-05-2009, 16:04:31
Löytyiskö nuotteja pikku kukkaseen.  Tämähän on eräs klassinen klarinettikappale.

Laitan tulemaan kun kerkiän (melodian ja soinnut). Olen tuota paljon soitellut klarinetilla.

olli

Joo nuotit tulivat, kiittelinkin jo.  Kiitokset vielä kerran!

risto

No laita mullekin, jos ei tänne voi laittaa. Kiitti.

ftec at elisanet fi

olli

Olen tänään antaumuksella tunnelmoinut Fleurin kanssa.  Pelkkää diskanttia vaan.  Mitenhän tähän otetaan hanurista bassot?  Kun tahtilaji on 4/4 meinaa mennä marssiksi! :D

Viljo

Piti sitä jo aikasemmin sanoa, mutta tämä on yksi niista kappaleista, jotka käydään ensi viikonloppuna Raision kerhon kanssa levyttämässä. Tämä ainakin on ollut harjoiteltavien joukossa.  :) No joka tapauksessa näissä omissa nuoteissani lukee Slow fox, eli hidas foxi. Selvittänee aika paljon soittotapaa..
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

KurttuPaavo

Lainaus käyttäjältä: olli - 11-05-2009, 20:23:50
Olen tänään antaumuksella tunnelmoinut Fleurin kanssa.  Pelkkää diskanttia vaan.  Mitenhän tähän otetaan hanurista bassot?  Kun tahtilaji on 4/4 meinaa mennä marssiksi! :D
Perusbassoilla pisteelliset neljäsosat ja kahdeksasosat, sointubassot takapotkuina.

olli

Ei ollut paljon apuja, kurttupaavo!  Muutama pisteellinen nuotti ja muuten kappaleessa on pitkiä osia!  En taida näillä taidoillani saada bassosäestystä kuntoon! ;)

humppahanuristi

Lainaus käyttäjältä: olli - 12-05-2009, 16:03:22
Ei ollut paljon apuja, kurttupaavo!  Muutama pisteellinen nuotti ja muuten kappaleessa on pitkiä osia!  En taida näillä taidoillani saada bassosäestystä kuntoon! ;)
Lähde liikkeelle ihan perus vaihtobassokuviosta (perusbasso ykköselle ja kolmoselle) ja sitten alat miettimään tuollaisen swing-pohjaisen kappaleen rytmin perusolemusta ja sen korostuksia.

Kyllä se siitä lähtee. Eikä sinne tarvitse juurikaan ihmeitä välttämättä laitellakaan.
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

olli

Sain Viljolta myös nuotin, jossa oli bassojakin hanurille.  Sitä olen harjoitellut, tunteella.  Bassojakin saa jo sekaan jotenkin.  Rinnakkaisena harjoittelukappaleena on "Kuolleet lehdet".  On siinä itkussa pitelemistä, ovat niin tunteellisia kappaleita molemmat.  Parin viikon päästä mökillä kun niitä treenaan, niin naapurit ja vähän kauempanakin vastarannalla kuuntelevat vedet silmissä! ;)

risto

Lainaus käyttäjältä: olli - 21-05-2009, 15:24:05
Sain Viljolta myös nuotin, jossa oli bassojakin hanurille.  ...

Laittaisisitko Olli mulle kanss tulemaan? Kiitsi!

Aloitin juuri siirtämään nuotilta nuotinnusohjelmaan biisiä 'Muistan Sua Elaine'. Tarkoitus on yrittää väsätä siihen bassot haitarille. Biisissä kun on laulubiisi, haasteena on miten tehdä haitarisovitus joka sopii laulun komppaamiseen ja lähteekö soittaminen ja laulaminen samaan aikaan futaamaan yhtään. Laitan siitä sitten joskus oman topikin.

KurttuPaavo

"Parin viikon päästä mökillä kun niitä treenaan, niin naapurit ja vähän kauempanakin vastarannalla kuuntelevat vedet silmissä! "
Ne vedet voivat tulla naapureille silmiin jo pelkästään siitä harjoittelusta. :'(
Mä olen sen harjoittelujutun jo vuosikymmeniä tehnyt ihan yksin , ainakaan mun harjoittelua (toistoa, toistoa, toistoa) ei kukaan tervepäinen kuuntele minuuttia kauempaa.

olli

No on toisenlainenkin kokemus.  Aloittelijana 1982 treenasin mökillä valssia "Elämä juoksuhaudoissa".  Pelkällä diskantilla vasta melodiaa tapailin.  No vastarannan sotaveteraani souteli rantaamme ja kiitteli kovasti.  Tosin ei se mukavaa ole kuunnella keskeneräistä treenaamista.  Appiukon mökillä Savon puolessa kuului järven selän yli erään harjoittelijan tangotreenausta.  Se oli siinä "eiku, eiku"-vaiheessa.  Ei ollut hääviä kuunneltavaa. ;)

risto

Mulla lähestyy tuon Schottischen treenausmäärä varmaan pian tuhatta. :) Lisäksi tein siihen pienen banjoversion päälle. Sääliksi käy naapureita, Rolandilla voi soittaa hiljaa, mutta banjosta lähtee ääntä, joka varmaan kuuluu korttelin päähän, saati sitten seinän taakse.  :)

Tarvittava harjoitusten määrä haitarilla nousee väkisin aika suureksi ennen kuin saa biisin kulkemaan, koska oikean käden dynamiikka on mulla huono vanhan leikkausvamman takia. Kielisoittimilla oikea käsi (vasenkätiset soittimet) on paljon staattisempi, eli vähemmän liikettä kaulalla, niin ei ole haitannut niin paljoa kuin haitarilla. Selvästi kuitenkin huomaa, että kun soittaa vaan, niin alkavat ne huonotkin sormet vähitellen liikkumaan. Kaksirivisestä oli tässä suhteessa myös paljon hyötyä.

Dragspel

LainaaNo joka tapauksessa näissä omissa nuoteissani lukee Slow fox, eli hidas foxi. Selvittänee aika paljon soittotapaa..

Selailin nuottejani ja löysin Petite fleur-nuotin, siinä oli maininta "shuffle", eli lienee aika lähellä tuota Viljon nuotissa olevaa "slow foxia". Nämä eri esitysohjeet yms. ovat hiukan häilyväisiä ja epämääräisiäkin asioita. Omassa soitossani huomaan usein samasta kappaleesta aivan uusia juttuja, etenkin silloin, kun esitän kappaleita kuunneltaviksi. Tanssittavan musiikin soittaminen onkin sitten aivan toinen juttu, näin ainakin minä olen asian kokenut ja tehnytkin.

olli

Piti palata aiheeseen.  Olen lähettänyt toiveenani Petite Fleur lukuisiin YLE:n toiveohjelmiin.  No nyt sitten tärppäs!  Just äsken ohjelmassa "Sekahaku" radiosuomessa Laila Kinnunen lauloi tämän kappaleen.  Hänhän on levyttänyt sen vuonna 1959.  Hienot soitinsoolot olivat myös mukana.
PS. Jos joku tykkää sekalaisesta viihdemusiikista, kuunelkaa maanantaisin RadioSuomesta tämä "Sekahaku" klo 20. ;)

KurttuPaavo

olli

Kuunnelkaapa tänään RadioSuomesta "Puhelinlangat", tulee alkuperäinen "Petite Fleur"! :D

olli

Oli hieno kuuntelukokemus. ;)Panin radion lähes täysille, istuin rentoon asentoon ja kuuntelin! :D  En tiedä tuleeko tätä areenasta, mutta mahtavaa oli! :D

klezberg

Alkuperäinen, eli siis? Ilmeisesti Sidney Bechet, mutta mikä esitys, miltä vuodelta? Klarinetilla? Bechethän siirtyi vanhemmiten enemmän sopraanofoniin.

Bechet oli muuten yksi näitä lahjakkuuksia jotka "osaavat nuotit mutta eivät käytä niitä".