Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikka-koulu

Aloittaja huru.ukko, 17-01-2015, 21:27:27

« edellinen - seuraava »

huru.ukko

Miltähän vuodelta mahtaisi 2-rivis koulu olla ?? ( noin )

olli

Minulla on myös tuo vihkonen.  Valitettavasti julkaisuvuotta ei mainita.  Mielenkiintoinen opus sinänsä, ei opeteta nuotteja vaan on ns. numero-opas ;)  Harmi sinänsä, ettei tuolloin painettu vihkoseen julkaisuvuotta.

Myöhemmin jo Fazerkin merkitsi julkaisuvuoden, minulle on siunaantunut toinen "Harmonikkakoulu", joka on painettu vuonna 1944.  Mutta tuo sinun kaipaamasi on sitten sieltä vuosisadan alusta :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

Minulla on vanha Oy Fazerin Musiikkikauppan pääluettelo, jossa on maninta kolmesta eri oppikirjasta harmonikan soitosta ja tuo kyseinen kirja on yksi mainituista.
Sen numero ko luettelossa on 671, mutta minkäänlaista vuosilukua en tuosta letettelosta ole löytänyt
minäkään. Veikkaan, että kyseessä on julkaisu jostakin 1915-1920 paikkeilta.

Samassa luetelossa on myös "Kaikken kaksirivisten harmonikojen kunigatar, Kaijutar", jos joku sattuu tietämään koska niitä on tuotu maahan saamme siitä heiman osviittaa asiaan.

Johan 

mahu

Viljolla tais olla tietoa Kaiuttaren valmistusvuosista. Muistelisin sen olevan 20 lukua kun noita on tehty.

Viljo

No tuo alkuperäinen kuva ei liity kaijuttariin mitenkään. Kyseessä on International-Akkordions -nimellä valmistettu saksalainen 2-rivinen hanuri. Tarkemmin ottaen Fazerin myymä Malli 358 1/2. Soitin löytyy Fazerin musiikkiluettelosta vuodelta 1910 ja 1919. Vuoden 1912 luettelossa soitinta ei näy. Vanhempaa luetteloa minulla ei ole Fazulta. Soitinta on mainostettu myös italialaisena.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

mahu

Niin, kuvanhan ei pitänytkään liittyä mitenkään Kaiuttareen, vaan sen avulla voisi päätellä vuosilukua.

Viljo

Ensimmäinen Kaiuttaren mainos on vuodelta 1926. Harmillista tosin, että minulla ei ole vuosilta 1920-1925 Fazun mainoslehtisiä, joten siinä on kuuden vuoden aukko tiedoissa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Johan

Yritin ajoittaa tuota Fazerin pääluetteloani siinä olevan Kaijuttaren ilmoituksen kautta, koska vuosilukua ei ole luettelossa.
Luettelossa on taas tuota Huru-ukon mainitsemaa Harmonikkakoulua koskeva ilmoitus.

Oletin luetteloni olevan vanhempi 1915 -1920 haarukassa, mutta mikäli Kaijutar, joka siellä on mukana, on tullut markkinoille 1926 on tuo luetteloni ehkä jostain samoilta ajoilta, kun taas tuo Huru-ukon harmonikkakoulu voi olla jo aikaisempikin, koska siinä on jo tuo 1910 luettelossa esiintynyt soitin kannessa, joka toisaalta on voitu kuvata oppimateiaalin kanteen myöhemminkin.

Ei siis ole ihan helppo ym perustein määritellä ko. opuksen ikää haarukkaa 1910 - 1926 tarkemmin näiden materiaalien perusteella.

Johan 

ftamt

Tuosta uudesta SUOMALAISEN HARMONIKAN HISTORIA kirjastahan  Helga Kymäläisen kirjoittamasta luvusta MESTARIT JA OPPIPOJAT löytyi tälle vanhalle harmonikkakoululle vuosilukukin.
Se on 1910. Vuonna 1919 ilmestyi ensimmäinen Fazerin Musiikkikaupan harmonikkakoulu isommille harmonikoille. Siitä otettiin toistakymmentä painosta aina 1940-luvulle saakka. Ensimmäisissä pai-
noksissa oli Dallapé-harmonikan kuva kannessa ja aivan ensimmäisissä painoksissa kappaleet opetettiin numerojärjestelmällä ilman nuotteja. Vuoden 1921 painoksessa oli jo nuotit. 1930-luvun
painoksiin ilmestyi valkoinen Cooprativan rappukahvainen kukkamalli kanteen ja 1940-luvun pai-
noksissa oli Viipurin " H-malli" kanessa. Vihkoa julkaistiin koko ajan samalla Fazerin kustannusnumerolla. Itse sisältö oli vaatimaton sisältäen lähes pelkästään harjoituskappaleita, eikä sisältö juurikaan muuttunut vuosien aikana. Helge Pahlman käytti tätä harmonikkakoulua opetuksessaan ensin 1930-luvulla Dallapé-opistossa ja myöhemmin yksityisesti. Konservatorion (nyk. Sibelius-akatemian) käyneenä muusikkona Pahlmannilla oli hyvät tiedot musiikin teoriasta. Niinpä hän ryhtyi laatimaan oppitunteja Fazerin koulun tueksi. Ne ilmestyivät ensin yksi- ja kaksisivuisina
arkkeina, mutta julkaistiin myöhemmin 60 oppitunnin kirjana. Näissä sivuissa oli pelkkää teoreettista
tekstiä ja harjoitukset soitettiin Fazerin harmonikkakoulusta. Pahlmanin  tietopaketti oli niin laaja,
että meni kymmeniä vuosia ennen kuin yhtä kattavasti selitettiin musiikin teoriaa harmonikansoittajille heille tehdyissä harmonikkaoppaissa. Tietoni  perustuvat myös omistamiini eri aikakausien Fazerin harmonikkakouluihin sekä Helge Pahlmanin tyttären Krista Pahlman-Lammen
haastatteluihin 1990-luvulla.Keskustelussa  olevaa harmonikkakoulua en ole vielä onnistunut löytämään.
Toivo