Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikka bändisoitossa

Aloittaja olli, 15-01-2015, 13:46:14

« edellinen - seuraava »

olli

Ajattelin avata vielä uuden ketjun.  Voidaan pitää tuo säestäminen ja bändihommat erillään - vai mitä ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 15-01-2015, 13:46:14
Ajattelin avata vielä uuden ketjun.  Voidaan pitää tuo säestäminen ja bändihommat erillään - vai mitä ;)
Kyllähän se on aika eri asia olla yksin haitarin kanssa säestäjänä ja soittaa haitaria osana isompaa soitinkokoonpanoa. Itse en ole soittanut bändissä, ei ole sattunut sopivaa kohdalle, mutta sovituksellisesti tulee vastaavia juttuja eteen kun yritän sijoittaa haitarin kappaleisiin joita kehittelen äänittämällä itse eri soittimet. Parhaiten tuntuu toimivan pelkän diskantin käyttö soittamaan sävelkulkuja täytteeksi sopiviin kohtiin ja myös esim. laulun taustalla vastamelodiaa tai sointumattoa. 

pillimees

Soitan bändissä ja olen sitä mieltä et haitari istuu määrättyihin kipaleisiin hyvinkin mutt ei sitä pelkästään jaksa kokoiltaa kuunella!, jos puhutaan tanssimusiikista. Elikkäs tanssikeikoilla ei haitarilla pelkästään pärjää. Soittelen itse bändeissä koskettimia sekä rumpuja. Haitari on olemassa vähän sellaisena..enempi harraste soittimena!

Pukari

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 16-01-2015, 16:43:44
Soitan bändissä ja olen sitä mieltä et haitari istuu määrättyihin kipaleisiin hyvinkin mutt ei sitä pelkästään jaksa kokoiltaa kuunella!, jos puhutaan tanssimusiikista. Elikkäs tanssikeikoilla ei haitarilla pelkästään pärjää. Soittelen itse bändeissä koskettimia sekä rumpuja. Haitari on olemassa vähän sellaisena..enempi harraste soittimena!

Täysin samaa mieltä. Kun soitetaan monipuolinen tanssi-ilta, niin kyllä haitari on enemmän lattialla kun sylissä. Muutama trio-keikka heitetään pelkällä haitarilla, kun ei jaksa kasata koskettimia mukaan. Kyllä siinä vähän halvalla laitetaan tanssimaan tullutta yleisöä, mutta ei mitään jäätävän huonoa palautetta ole tullut. Onhan se säälittävää, kun jotain lattareita räpelletään triolla jossa on haitari.

Normi kokoonpano on kvartetti, jossa seisoo vielä laulusolisti edessä. Tämän kokoonpanon seteissä haitari on ihan statistin osassa, niin kuin kuuluukin olla kun soitetaan tanssimusaa monipuolisesti.

Vaikka haitaria soitankin, niin pelkän haitarilevyn kuuntelu on tekemätön paikka etenkin jos se on sitä perinteistä. Jotain Pohjosen Kimmon juttuja tai Huusarin Mikan jatzahtavaa menoa jaksaa vielä vähän syventyä kuuntelemaan.

Mökille vien haitarin vain juhannuksena, muuten musisoidaan nuotiokitaralla vapaa-aikana. Kesäillanvalssi on tavoitteena soittaa aina aattoiltana kun järvi tyyntyy, mutta jos on tullut kiuluu vedettyy normaaliin Suomityyliin, niin sitten helpotetaan. Viime jussina taisi olla Valkea ruusu tuo ohjelmanumero kuulemma.

Pukari

olli

Yritän noudattaa presidentti Koiviston neuvoa. En provosoidu ;)

EP

Mun mielestä juuri haitari päinvastoin tuo sitä monipuolisuutta tanssimusiikkiin.
Lähes aina ollu haitari pändissä, ekat keikatkin tehny aikoinaan haitarin säestyksellä :)
Jossain vaiheessa oli kyllä pitkään kvartetti, missä pianisti/ urkuri ja kitara, soitettiin pääasiassa ravintoloissa siihen aikaan.
Sitten omissa kokoonpanoissa oon aina halunnu sen haitarin mukaan, tykkään sen soundista! :)
Paljonhan on kiinni siitä miten ja mitä soitetaan, jopa pakolliset rokitkin on vedetty kurttusooloineen ja ihan hauskaa on ollu! :D

waltsu

Harmonikka on tämänpäivän tanssi ja yleensäkin "rappiomusiikin" esittämisessä aivan ehdoton. Tietenkin se saa olla mieluusti päivitettynä nykyaikaan, eli midi/digi versiona. Tosin näin toimien siitä pienestä pändistä vapautuu se kosketinsoittajan jakkara. Lisäksi, sillä  digi/midihanurilla pystyy tuottamaan musiikkia myöskin juuri niillä samoilla koskettimilla. Yksilöllisesti säädettävän paljedynamiikan ansiosta, vieläpä ilmeikkäämmin kuin sillä pelkällä lankkukoskettimella. Vaikkakin niissä koskettimissa myöskin on kosketusdynamiikan säätö.

Pukarille lisäksi tiedoksi, että lattareihin se harmonikka sopiikin erityisen hyvin. Tico-tico, Brasilialainen ukulele, Amorada, ym.ym. maailmanlattarit ovat ilman hanuria, kuin puvuntakki ilman hihoja.

olli

Lainaus käyttäjältä: waltsu - 17-01-2015, 13:56:37
Pukarille lisäksi tiedoksi, että lattareihin se harmonikka sopiikin erityisen hyvin. Tico-tico, Brasilialainen ukulele, Amorada, ym.ym. maailmanlattarit ovat ilman hanuria, kuin puvuntakki ilman hihoja.
Komppaan tätä kommenttia ;) Sait karman!

eikkajuhani

...... lisäksi tiedoksi, että lattareihin se harmonikka sopiikin erityisen hyvin. Tico-tico, Brasilialainen ukulele, Amorada, ym.ym. maailmanlattarit ovat ilman hanuria, kuin puvuntakki ilman hihoja....

Niin ja nimenomaan kesäisin tanssilavoilla,  eihän `valssi kesällä` ole mitään ilman sitä tunnelmallista Hanuria, eihän...
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Pukari

[Pukarille lisäksi tiedoksi, että lattareihin se harmonikka sopiikin erityisen hyvin. Tico-tico, Brasilialainen ukulele, Amorada, ym.ym. maailmanlattarit ovat ilman hanuria, kuin puvuntakki ilman hihoja.
[/quote]

En ole ihan varma tarkoitatko tässä samban soittamista Instruna vai laajemmin lattarimusiikin soittamista bändissä, joka meillä ainakin on valtaosin laulettua. Pääosin joutuu soittamaan säestystä, toki pääsee introissa ja välisoitoissa loistamaan myös takarivistä.

Sambapari meillä on Tico ja Sauna-samba. Haitarilla mennään ja on mielestäni ok!

Katsoin tuosta kansiosta viime aikoina lattaripoljennolla soitettuja biisejä: Kylmä rakkaus, Sieluni kaunis Maria, Spanish eyes, Rakkauden satu, yksinäinen saarnipuu, Valoa ikkunassa, Lapin kesä, Kun kuu jo nousee. Sopiiko näidenkin säestämiseen haitari erityisen hyvin?

Kokemuksen puute voi tietysti näkyä allekirjoittaneen tekemisessä, vasta -95 aloitin humppapuolella. Sitä ennen soitin musiikkia jossa ei tarvinnut miettiä, otetaanko haitari syliin vai ei.

P

olli

Itse olen sitä ikäluokkaa, jolloin "kiippareita" ei vielä ns. "tanssiorkestereissa" näkynyt.  Tansseissa 1960-luvulla oli tavanomainen yhtyekokoonpano: haitari, basso ja rummut ;)  Näin siis maalla!  Meidän poikaporukkamme tyyliin kuului kiertää Keski-Pohjanmaata pitkin viikkoa tansseista toisiin.  Joka päivälle löytyi jostain seurantalosta tanssit.  Aina haitari soi ;)  Maalikylissä saattoi jo olla "Hammondejakin" yhtyeiden soitin kokoonpanoissa :P

waltsu

Pukari, mikä muu yksittäinen instrumentti on yksin tai pikkukokoonpanossa lähellekään yhden veroinen soitin, kuin midi/diki/akustinenhanuri yhdistelmä? Varsinkin noihin perinteisiin, luettelemiisi lattareihin. Älä ainakaan sano, että koskettimet tai midikitara. Eivät riitä introonkaan osaavan midihanuristin rinnalla.

Ps. nyt en voi keskustella enempää. 21:30 alkaa veto. Ekaks vaikka Always in my heart. Haitarilla.

EP

Lattarimusiikissahan on myös lyömäsoittimilla tärkeä osa, vieläkin joskus kuulee rumpaleita jotka soittaa esim. cha cha :n periaatteessa beattina, kaikkea ei voi laittaa pelkästään säestys soittimen piikkiin.
Toki haitaria pitää myös soittaa tyylinmukaisesti.
Pelkkä soittimen vaihtaminen kiippareihin ja esim. pianosoundin valinta ei riitä.
Midihaitarilla saattaa olla jopa päinvastainen vaikutus jos sillä haetaan sitä monipuolisuutta.
Perinteinen haitari osaavissa ja tyylinmukaisissa käsissä saattaa olla paljon parempi vaihtoehto.

eikkajuhani

......Rakkauden satu, olen kuullut HIENOSTI soitettuna, Kun kuu jo nousee samoin, ja ehdottomasti Valoa ikkunassa, jos tämä on Lailan vanha legendaarinen... :) :)
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Johan

Tästä linkistä löytyy mielekiintoista tutustuttavaa sekä bändisoittoon, että säestykseen.
Minusta kanattaa tutustua, eikä ole edes pahan kallis.

http://ostinato.fi/fi/tuotteet/65573/

Johan

pillimees

Kyllä se haitari monipuolisuutta bändi soittoon tuo..ei siinä mittää,samoin vaikka ukulele. Ei kovi arvostaneet,muutama vuosi sitten,kun tarjottin itteämme pääkaupungin tanssiravintolaan keikalle. Ensi kysyttiin,minkälainen aseistus? Vastattiin et basso,rummut.kitara ja haitari. Joo,kyllä muut käy mut haitari pois!Kuulemma antaa ihmisille kuvan rajoittuneesta ohjelmistosta! Ei auttanut vaikka haitaristi oli palkintosijoilla kultaisessa harmonikassa. Mitäs muuta kun hankkimaan haitariin midiä ja sitte yrittämään uudestaan, No,pitkin hampain,koe soiton jälkeen saatiin keikka. Tyytyväisiä olivat ja komentoivat et no nyt paranee! Saahaksemme lisää hommia niin haitaristi hankki koskettimet ja kurttu jäi lattialle ja sitä käytettiin jatkossa vaan tätä "turveosastoa" soitettaessa!Olen 30v kiertänyt pääkaupunki seutua ja pitkin uutta maata,bändin ja vielä erilaisten bändien kanssa ja olen edelleen sitä mieltä et haitari käy määrätynlaiseen musisointiin mutta ei yksistään koko illan soittoon, ainakaan täällä pääkaupunki seudulla jos meinaa näillä soittohommilla itseään elättää!Pieni muotoiset illanistujaiset ja harmonikkatapahtumat joissa ko soitin on pääosassa,ne on sitte erikseen.

waltsu

Pillimees kirjoittaa: ( Mitäs muuta kun hankkimaan haitariin midiä ja sitte yrittämään uudestaan, No,pitkin hampain,koe soiton jälkeen saatiin keikka. Saahaksemme lisää hommia niin haitaristi hankki koskettimet ja kurttu jäi lattialle ja sitä käytettiin jatkossa vaan tätä "turveosastoa" soitettaessa.)

No mitä sitten tapahtui, kun sanoit: käytettiin jatkossa vaan tätä "turveosastoa soitettaessa"?
Lopetitteko koko turve ja parfyymiosaston?

Sanon edelleenkin, että bändisoitossa midi/digi/akustinenhanuri on lyömätön soitin. Hyvän paljedynamiikan ansiosta sillä saadaan koskettinlankkuun verrattuna ilmeikkäämpää musiikkia.Vaikka niillä samoilla koskettimilla, joihin se hanuri on kytketty. Lisäksi mahdollisuus valita perus ja sointubassoille eri instrumenttisaundit, viulu/urkumatto jne. bassosta piccoloon. Tietenkin diskantin variaatiot soittajan mielen ja mielikuvituksen mukaan.

Midinähän se hanuri muuttuu tavallaan eri soittimeksi, myös soittotyyli on muutettava toiseksi, kun genre muuttuu, mutta musiikintekovälineenä se hanuri siinä edelleen on.
Eikä sitä hanuria ole tarvinnut hävetä missään duunimestassa. Itselläni se on mukana ollut maatalousnäyttelyistä elektroniikkamessuille.

Narsistisesti vois ajatella näin edusk. vaalien alla, että olen sillä haitarilla saanut paljon pahaakin aikaan. Monista ehdokkaista on tullut edustajia. Ensimmäiset vaali ja propagandatanssit joissa olin hanuristina olivat 1966. Ja jatkuu edelleenkin!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: waltsu - 19-01-2015, 14:48:16

Sanon edelleenkin, että bändisoitossa midi/digi/akustinenhanuri on lyömätön soitin. Hyvän paljedynamiikan ansiosta sillä saadaan koskettinlankkuun verrattuna ilmeikkäämpää musiikkia.Vaikka niillä samoilla koskettimilla, joihin se hanuri on kytketty. Lisäksi mahdollisuus valita perus ja sointubassoille eri instrumenttisaundit, viulu/urkumatto jne. bassosta piccoloon. Tietenkin diskantin variaatiot soittajan mielen ja mielikuvituksen mukaan.

Midinähän se hanuri muuttuu tavallaan eri soittimeksi, myös soittotyyli on muutettava toiseksi, kun genre muuttuu, mutta musiikintekovälineenä se hanuri siinä edelleen on.

Kyllä tässä on perää. Olen soittanut syntikoita koskettimilla ja puhallinohjaimella, ja jälkimmäisellä tulee paljon elävämpi ääni kun voi sekä puhalluksella ja huulten puristuksella siihen vaikuttaa. Sen kerran kun kokeilin digihaitaria (FR18 johon oli ohjelmoitu karmoskan näppäinkaavio) niin huomasin siinäkin kuinka palkeella sai ääneen elävyyttä. Soundit on toki sitten oltava semmoiset jotka reagoivat palkeeseen, ihan samoin kuin puhallinohjaimen kanssa soundin pitää reagoida puhallukseen ja ansatsiin.

pillimees

Ei ole unohdettu "turve osastoa" eikä muutakaan. Haitari on lattialla et jos porukka pyytää niin soitetaan orimattilalaista rokkia eli humpaa. Enkä minä haitaria häpee tahi aliarvioi soittimena mut sillä ei vaan pärjää yksistään noilla tanssipaikoilla. Niinpä vaan Hopponen ja kumppanit vetää keikoilla koskettimilla ja laulaa luikauttavat päälle! Enkä kovin perusta näistä midivehkeistäkään jotka on laitettu haitariin, muuten kuin hätä tilanteessa. Akustinen soitin on aina akustinen soitin..mun mielestä. Olkoon se sitten vaikka haitari!Mulla ei ole omassani edes mikkejä,enkä meinaa laitattaa. Sitä "letkun" vetoa on kylliksi noissa koskettimissa ja rumpumikeissä. Mut soitellaan millä soitellaan..makunsa kullakin!

pillimees

Noista biiseistä. satu rakkauden,valoa ikkunassa jonka Armas vaan jaksaa sytytellä, voi jeesus tulee ihottuma kun noita pitää vedellä.Ei ihme et ei kehitystä tapahdu kun pitää noita itkuvirsiä,vuodesta toiseen, päästellä ilmoille! Kannattais pistää nuo biisit jo muistojen joukkoon. Pilvin pimein biisejä jotka käy haitarille esim argentiinalaiset tangot,poema.la margione ym. Musette valssit niissä ei haitaria mkään korvaa. Jazz on kova sana,esim diip purple lattareita,Matti Viljasen sovitus La ´mer ym!