Suomen Harmonikkaliitto

Syysaaltoja

Aloittaja olli, 07-05-2009, 20:06:01

« edellinen - seuraava »

ftamt

Paljon Dallapén historiaa tutkineena haluan ilmoittaa, että ennen vuotta 1937 M.Majan nimelle
tehdyt sävellykset olivat suurimmaksi osaksi Valto Tynnilän tekemiä. Sanoittajana melkein aina
Martti Jäppilä. Tämä nimimerkki oli alkuun Dallapé-orkesterin yhteinen nimimerkki ja sille sävel-
sivät useat orkesterin jäsenet mm. Valto Tynnilä, Viljo Vesterinen, Eero Lindroos, Mauno Jokinen ja Helge Pahlman. Kun Dallapé-yhdistys lakkautettiin, koko liiketoiminta siirtyi Martti Jäppilälle.
Olen nähnyt omin silmin näitä alkuperäisiä nuotteja yli kymmenen 1930-luvun soittajan jäämis-
töissä. Martti Jäppilällä oli isoihin kirjoihin sidottuina alkuperäiset käsinkirjoitetut nuotit melkein-
kaikkista Dallapé-vihkoista. Käsikirjoituksissa näkyi usein todellinen säveltäjän nimi. Jäppilä itse
sävelsi melko vähän, mutta sanoitti sitäkin enemmän. Jos haluatte enemmän tietoa Dallapésta
niin Artie Music on julkaissut jo viisi osaa toimittamaani Dallapé CD-sarjaa. Niistä löytyy tar-
koin eri lähteistä tutkittu tieto orkesterin historiasta tähän mennessä vuoteen 1939 saakka.
Toivo

Dragspel

LainaaKorvauksenhan maksaa tilaisuuden järjestäjä, eikö?

Tällainen käsitys minullakin on, ja on jopa käytännön kokemustakin asiasta.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: Dragspel - 03-09-2009, 23:59:27
LainaaKorvauksenhan maksaa tilaisuuden järjestäjä, eikö?

Tällainen käsitys minullakin on, ja on jopa käytännön kokemustakin asiasta.

Kuin myös.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Toivolle kovasti kiitoksia Dallape-tiedoista.  Tämä M. Maja oli mulle täysin uutta.  Olin tähän saakka siinä uskossa, että M.Maja oli pelkästään Jäppilän nimimerkki.  Haluaisin antaa ftam:lle "karman", mutta nyt tökkii, miten se tapahtuikaan. ;)  Lieneekö muuta Dallape-historiaa, kuin ne Artien levyvihkoset.  Kauko Käyhköhän julkaisi eräänlaisen muistelmateoksen Dallapesta vuonna 1974.  Se mulla on, mutta kuten sanottu se on muistelmateos, ei tarkkoja faktoja kovinkaan paljon.

Sain sen plussan annetuksi, kun tutkin vanhoja ohjeita. ;)  Hyvä Tamminen! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Meillä on lähivuosien suunnitelmissa tehdä Marko Tikan kanssa perusteellinen tietoteos Dallapésta
koko sen olemassaoloajalta. Olen jo kohta 20 vuotta kerännyt kaikkea materiaalia ja haastatteluja
tulevaa kirjaa varten. Koossa on jo mm. 600 erilaista valokuvaa, tiedot melkein kaikista kesäkier-
tueista vuosilta 1931-1948. Tämä on ollut ainutlaatuinen orkesteri koko maailmassa. Sen osoittaa
jo pitkä ikä ja tältä ajalta säilyneet paperit,levyt ja säilyneet orkesterin sovitukset. Muuten näitä aitoja
sovituksia aidoilla vanhoilla soittimilla on mahdollisuus kuulla Tampereella Tampere talolla 9.9
klo 19 ensi keskiviikkona. Tulette kokemaan järisyttävän kokemuksen, jos menette sinne.
Harmonikkasolistiksi on tulossa Veikko Ahvenainen vanhan pelin kanssa, laulajina ovat Vieno
Kekkonen,Vilho Vartiainen ja M.A.Numminen sekä asiantuntevana juontajana Heikki Kahila.
Kysymys on 20-miehisen Seminola-orkesterin 10-vuotiskonsertista Risto Uusimaan johdolla.
Myös tietokirjailija tohtori Marko Tikka on Viipurin peleineen orkesterin jäsenenä. Seminola on
ainoa orkesteri Suomessa, joka pystyy soittamaan aidolla tavalla vanhoja Dallapén ja Rytmi
Poikien sovituksia. Tampere Talon tiedot löytyvät netistä. Nuo vanhat sovitukset ovat
edelleen hyvin vaativia ja hankaliakin soittaa, eikä niitä mikä tahansa humppabändi pysty
soittamaan.Ne on tehty todellisille ammattimiehille. Hyvänä uutisena harmonikkamusiikin ystäville myös se, että ryhdyn tässä syksyn aikana kokoamaan ensimmäistä Onni Laihasen omaa CD-levyä Artie Musicin kanssa. Levylle tulee toivon mukaan myös 1947 tehty pikalevy, jossa on Onnin terveiset Suomeen. Lisää tällaista vanhojen mestareiden herkkuva on tulossa tulevina vuosina, kunhan tässä keritään. Vesterisen kaksi levyä teillä varmaankin on jo kokoelmissa. Ne on Marko Tikan ja allekirjoittaneen yhdessä toimittamia.
Toivo

olli

Odotan mielenkiinnolla Dallape-historiaa sekä Onni Laihasen levyä.  Ne Vesteriset on tullut hankittua.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!