Suomen Harmonikkaliitto

Nuotin aika-arvot

Aloittaja Rokka, 10-01-2015, 18:18:27

« edellinen - seuraava »

Rokka

Miksi harmonikan perusbassonuotit kirjoitetaan valsseissa 1/4 nuoteilla, vaikka ne kuuluisi soittaa lyhemmäksi. Eihän harmonikan bassoa soiteta: taa taa taa?
Diskanttipuolella kun on kirjoitettu 3 kpl. 1/4 nuottia tahtiin, eli taa taa taa, kuitenkin useissa valsseissa tulisi soittaa sitoen toisiinsa taataataa, kuitenkaan ei mitään legato-kaaria yleensä käytetä.
Aika-arvoista ja tahtilajeista vielä, miksi tangoja on kirjoitettu tahtilajeissa 2/4, 4/4 ja 4/8 ?

olli

#1
Haitarinuotit ovat selkeämmin luettavia, kun kirjoitetaan bassoon vain perusbasso ja sointubassot.  Onhan haitarin bassossa jo valmiiksi soinnut, joten ei ole tarpeet kirjoitta niitä nuoteilla ;)  Tuosta tangojutusta en osaa sanoa mitään.  Laitan vielä tähän liitteeksi yhden nuottikuvan :D
Godzinski-Vesterinen "Jokamiehen harmonikkakoulussa" on esimerkit kirjoitettu liitteen mukaisina, siis sointubassotkin sointuina.  Tämä opettaa luonnollisesti sointuja, mutta on sekavaa lukea nuottia - minun mielestäni.  Niinpä yleisimmin haitarinuoteissa bassossa on vain yksittäiset nuotit. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Kyllä basso kuulostaa paremmalta, kun äänet soitetaan riittävän pitkinä eikä töpöttämällä. Isot kielet syttyvät muutenkin hitaammin diskanttiin nähden.
Toivo

olli

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 10-01-2015, 19:23:33
Kyllä basso kuulostaa paremmalta, kun äänet soitetaan riittävän pitkinä eikä töpöttämällä. Isot kielet syttyvät muutenkin hitaammin diskanttiin nähden.
Toivo
Joo, ei kannata tuijottaa liian tarkasti nuottikirjoitusta ;)  Itse meinaan olla liiankin "analyytinen" lukiessani uuden kappaleen nuottia.  Kuuntelemalla mestareiden soittoa pääsee "matkimaan" tulkintoja. ;)

Tuohon aiempaan kysymykseen tangojen tahtimerkinnöistä en osaa ottaa muuta kantaa, kuin laitan tähän liitteeksi Kimmo Mattilan Harmonikan ABC-kirjasta otteen :D

Tangossa aina lasketaan kuitenkin neljään :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Rokka

Lainaus käyttäjältä: olli - 10-01-2015, 18:55:00
Haitarinuotit ovat selkeämmin luettavia, kun kirjoitetaan bassoon vain perusbasso ja sointubassot.  Onhan haitarin bassossa jo valmiiksi soinnut, joten ei ole tarpeet kirjoitta niitä nuoteilla ;)  Tuosta tangojutusta en osaa sanoa mitään.  Laitan vielä tähän liitteeksi yhden nuottikuvan :D
Godzinski-Vesterinen "Jokamiehen harmonikkakoulussa" on esimerkit kirjoitettu liitteen mukaisina, siis sointubassotkin sointuina.  Tämä opettaa luonnollisesti sointuja, mutta on sekavaa lukea nuottia - minun mielestäni.  Niinpä yleisimmin haitarinuoteissa bassossa on vain yksittäiset nuotit. ;)

Et ymmärtänyt kysymystä. Asia oli pelkästään nuottien aika-arvoista, eikä soinnuista.

Rokka

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 10-01-2015, 19:23:33
Kyllä basso kuulostaa paremmalta, kun äänet soitetaan riittävän pitkinä eikä töpöttämällä. Isot kielet syttyvät muutenkin hitaammin diskanttiin nähden.
Toivo
Olen kyllä 40 vuoden soittoharrastuksen aikana törmännyt moniin hyviin soittajiin, joiden yhteneväinen kanta on, että harmonikan basso soitetaan lyhyesti ja terävästi, kuitenkin pohjaan painaen.
Niin kuin kuumaa hellan liettä kokeilisi.

olli


Haitarin basson käyttö riippuu äärettömän paljon soitettavasta kappaleesta.  Kategoorista "lyhyt ja terävästi" ei voi missään nimessä soveltaa kaikkiin kappaleisiin.  Kun kuuntelee vanhojen mestareiden haitarikappaleita, pääsee jyvälle :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

#7
Lainaus käyttäjältä: Rokka - 10-01-2015, 18:18:27
Miksi harmonikan perusbassonuotit kirjoitetaan valsseissa 1/4 nuoteilla, vaikka ne kuuluisi soittaa lyhemmäksi. Eihän harmonikan bassoa soiteta: taa taa taa?
Diskanttipuolella kun on kirjoitettu 3 kpl. 1/4 nuottia tahtiin, eli taa taa taa, kuitenkin useissa valsseissa tulisi soittaa sitoen toisiinsa taataataa, kuitenkaan ei mitään legato-kaaria yleensä käytetä.
Ne ovat nämä valssit, niitähän riittää.  Yritän linkittää Kelopuroa tähän.  Hänen mielenkiintoinen kommenttinsa oli, että oppilaansa osaa jo soittaa valssit, haluaa lisäoppia ;)
http://www.kelos.fi/abc/node/168
Kun tarkastelee noita linkkejä, niin käy selville, ettei ole vain yhtä tapaa eli sitä "kuumaa hällää" :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

http://www.vapaalehdykka.net/forum/index.php?topic=531.0
Tuolla on jo aiemmin keskusteltu tangoista :D
Tämä foorumi on jo niin laajaksi mennyt, ettei kaikkea voi muistaa mitenkään.  Itse tulin mukaan jo heti toiminnan alusta, joten toistoa saattaapi tulla. Kun sitten tarkistaa noita juttuja, niin itsekin viisastuu tai oivaltaa tyhmyytensä ::)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mlut

Miksi harmonikan perusbassonuotit kirjoitetaan valsseissa 1/4 nuoteilla, vaikka ne kuuluisi soittaa lyhemmäksi. Eihän harmonikan bassoa soiteta: taa taa taa?

Kyllä bassot valsseissa useimmiten 1/8 tapaan soitetaan, mutta iskuja on kuitenkin kolme, kun tahtilaji on 3/4. Olisi aika sekavaa, jos jokainen bassonuotti kirjoitettaisiin 1/8 ja sen perään 1/8-tauko.

olli

#10
Minunkin isäni moitti omaa valssibassoani, joka kuulosti puu-rat-taat tyyliltä.  Nykyinen opettajani hyväksyy suomalaisessa valssitulinnassa tuon tyylin - näin pitäisikin vanhoja suomalaistulkintoja esittää ;)  Yritän etsiä tuubista erilaisia valssitulkintoja; tässä ensimmäinen, mielestäni hieno "ranskalaisvalssin" tulkinta
https://www.youtube.com/watch?v=ZAwliihHbPM
seuraavana suomalaisista suomalaisin, Onni Laihasen sävellys Rantakoivun alla
https://www.youtube.com/watch?v=DIvBYaKAGH4
Laitanpa vielä lempivalssini parhaan tulkinnan, eli Maria Kalaniemi
https://www.youtube.com/watch?v=hF-UzE5m684
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

maestro

Kirjoitampa oman näkemykseni nuoteista..
Kun nään nuotin edessäni,se on kuin "kartta" miten tulisi mennä loppuun jotain tiettyä reittiä.Kappaleeseen saa jotain eloa muuttamalla aika arvoja soittaessa painoituksilla tms. Humpat soitan erilailla kuin nuotissa aika arvoina,jotkut äänet pisteellisenä jne. Samoin jenkassa.. Antaa humppa tai jenkka tyylisen säväyksen.. Olen kuunnellut ikäni paljon hanuristien levytyksiä ja esityksiä,ne harvoin seuraa suoraan nuottien aika-arvoja,vaikka samaa sovitus nuottia seuraa ,jonka sovittaja itse soittaa... En tiedä osaanko selittää sitä mitä yritän kertoa....??? 
Kerhossa jossa käyn soittamassa,sillon tällöin kysyvät,miten saan saman kappaleen nuotin kuulostamaan erilaiselta kuin toiset,sanon,soitan kappaleen "tyylillä" ,jota sanat tai aihe kertoo,muuttamalla aika-arvoja ja painotuksia...
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Rokka

Lainaus käyttäjältä: olli - 11-01-2015, 14:21:57
Minunkin isäni moitti omaa valssibassoani, joka kuulosti puu-rat-taat tyyliltä.  Nykyinen opettajani hyväksyy suomalaisessa valssitulinnassa tuon tyylin - näin pitäisikin vanhoja suomalaistulkintoja esittää ;)  Yritän etsiä tuubista erilaisia valssitulkintoja; tässä ensimmäinen, mielestäni hieno "ranskalaisvalssin" tulkinta
https://www.youtube.com/watch?v=ZAwliihHbPM
seuraavana suomalaisista suomalaisin, Onni Laihasen sävellys Rantakoivun alla
https://www.youtube.com/watch?v=DIvBYaKAGH4
Laitanpa vielä lempivalssini parhaan tulkinnan, eli Maria Kalaniemi
https://www.youtube.com/watch?v=hF-UzE5m684
Eihän noissa esimerkki kappaleissa ole yhdessäkään oikeastaan pitkää "taa taa taa" bassoa, sooloja lukuunottamatta.
Tuossa Ranskalais-valssissa Kari soittaa syntikkabasso haitarilla, jossa basso soi pitkään vaikka painaisi lyhyesti.
Taas tuossa Soittajan kaipuu kappaleessa Maria korostaa tahdin ensimmäistä lyöntiä pitemmäksi, mutta kuuntelepa välisoittoa, miten lyhyt ja terävä basso on.

olli

"Maestron" näkemys vastaa omaani. ;)  Kirjoitettu nuotti on kartta, jota seurataan, mutta soittaja luo sitten kappaleeseen haluamansa tunnelman. ;)

Jos yksinkertaistan tuon valssisäestyksen; vaikka on kirjoitettu kolme neljäsosanuottia sinne bassoon.  Niin monesti soitetaan yksi neljäsosa perusbassoon ja kaksi kahdeksasosaa sointuihin :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

maestro

Lainaus käyttäjältä: olli - 13-01-2015, 21:28:02


Jos yksinkertaistan tuon valssisäestyksen; vaikka on kirjoitettu kolme neljäsosanuottia sinne bassoon.  Niin monesti soitetaan yksi neljäsosa perusbassoon ja kaksi kahdeksasosaa sointuihin :P
Nuin minunkin mielestä,ja niin tulee soitettuakin,myös humpat.... Siis sointu lyhempänä..
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Jonska

Lainaus käyttäjältä: mlut - 11-01-2015, 11:57:27
Miksi harmonikan perusbassonuotit kirjoitetaan valsseissa 1/4 nuoteilla, vaikka ne kuuluisi soittaa lyhemmäksi. Eihän harmonikan bassoa soiteta: taa taa taa?

Kyllä bassot valsseissa useimmiten 1/8 tapaan soitetaan, mutta iskuja on kuitenkin kolme, kun tahtilaji on 3/4. Olisi aika sekavaa, jos jokainen bassonuotti kirjoitettaisiin 1/8 ja sen perään 1/8-tauko.

Soitonopettajan kanssa oli joskus puhetta tästä, että merkintätapa on 1/8 nuotit, mutta haitarinsoittajan on tiedostettava, että siellä välissä on todellisuudessa tauot. Tämä muuttuu merkitykselliseksi erityisesti silloin, kun diskanttipuolella aika-arvot eivät menekään yhteen bassojen kanssa. Esimerkiksi voi tulla tilanne, jossa diskanttipuolella on aika-arvoltaan pidennettyjä nuotteja. Tällöin diskantilla joutuu hiplailemaan nappia basson tauon aikana. Bassoahan ei siis soiteta legatona ellei sille ole erillistä syytä.

olli

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 10-01-2015, 18:18:27
Miksi harmonikan perusbassonuotit kirjoitetaan valsseissa 1/4 nuoteilla, vaikka ne kuuluisi soittaa lyhemmäksi. Eihän harmonikan bassoa soiteta: taa taa taa?
Diskanttipuolella kun on kirjoitettu 3 kpl. 1/4 nuottia tahtiin, eli taa taa taa, kuitenkin useissa valsseissa tulisi soittaa sitoen toisiinsa taataataa, kuitenkaan ei mitään legato-kaaria yleensä käytetä.
Aika-arvoista ja tahtilajeista vielä, miksi tangoja on kirjoitettu tahtilajeissa 2/4, 4/4 ja 4/8 ?
Lähti liikkeelle valssihommasta ;)  Makuasia, mutta itse soitan valssien bassot taa tit tit ;)  Tuohon tangojen nuottikirjoitustapaan en osaa ottaa kantaa muuta kuin että soitetaan kuten on kirjoitettu 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 10-01-2015, 20:41:26
Lainaus käyttäjältä: ftamt - 10-01-2015, 19:23:33
Kyllä basso kuulostaa paremmalta, kun äänet soitetaan riittävän pitkinä eikä töpöttämällä. Isot kielet syttyvät muutenkin hitaammin diskanttiin nähden.
Toivo
Olen kyllä 40 vuoden soittoharrastuksen aikana törmännyt moniin hyviin soittajiin, joiden yhteneväinen kanta on, että harmonikan basso soitetaan lyhyesti ja terävästi, kuitenkin pohjaan painaen.
Niin kuin kuumaa hellan liettä kokeilisi.
Kannattaa nyt kuunnella opiskelumielessa YouTubesta Viljo Vesterisen soittamana Kiva-polkka. Siinä ole koko ajan lyhyttä tikutusta, vaan Vili käyttää tehosteena välillä pidempiä bassoja. Niitä on myös muiden vahojen mestareiden soitossa. Tästäkään syystä kliininen nykysoitto ei kuulosta oikein miltään. Kaikki on niin tasapaksua ja väritöntä verrattuna vanhojen mestareiden monivivahteiseen soittoon. Vilillä on muitakin kappaleita, joissa hän käyttää poikkeuksellisesti bassoa. Hän jos kuka oli todellinen tyylitaituri ja tiesi mitä teki.
Toivo

Johan

#18
Olen myös vahvasti sitä meiltä, että basson persoonallinen käyttö on osa tulkintaa ja oikeilla korostuksilla syntyy makeita elämyksiä musiikkiin.

Johan
 

kultakala

Lainaus käyttäjältä: Johan - 29-03-2015, 05:42:54
Olen myös vahvasti sitä meiltä, että basson persoonallinen käyttö on osa tulkintaa ja oikeilla korostuksilla syntyy makeita elämyksiä musiikkiin.

Johan


Mihinkä muuten sitä basson "piccolo" äänikertaa voisi käyttää, yksiääninen kimeä. Ei diskantissakaan moista ikinä yksinään käytä
Valsseista tuli mieleeni että kamalinta on, kun bassoa rytkytetään sotilasmaisen ryhdikkäästi ja toki masterin kanssa... Tyylinsä kullakin. Voihan vastapainoksi soittaa marssin heleästi 8)
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!