Suomen Harmonikkaliitto

Huolehdi harmonikastasi

Aloittaja mrasanen, 08-01-2015, 21:41:47

« edellinen - seuraava »

mrasanen

RytmiHarmonikka- blogi - Eväitä harmonikkaharrastajan reppuun - rytmiharmonikka.blogspot.fi

olli

Kirjoitin kommentin ;)  Kerron saman tässäkin:  Minulla harmonikat ovat esillä, mutta läpinäkyvän muovisuojan alla.  Olen havainnut, että tulee herkemmin soiteltua, kun ei tarvitse kaivaa haitaria laukusta.  Pölyt pyyhin luonnollisesti ajoittain.  Käytän myös "Johnson Plediä".  Plediä riepuun, jolla sitten pyyhitään peli (kiiltoa tulee ja tahrat poistuvat, myös pienet kulumat "piiloutuvat" - ainakin mustasta pelistä).  Hyvät ohjeet, kannattaa toimia näiden mukaan ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

eikkajuhani

Tämän saman olen todennut. Jos Hanuri on laatikossa, ei tule nostettua syliin niin usein.  Teetin ompelimossa tuollaisen hupun, (pehmyttä verhoilukangasta jonka kulmassa on vetoketju) joka on kätevä nyppästä Hanurin päältä.  En tiedä olisko vielä houkuttelevampi jos olis tuo läpinäkyvä.... ainakin naisten päällä tuntuu paljonkin houkuttelevammalta......muistan nuorena kun oli tanssilavoillakin  tytöillä nuo puserot.... oi niitä aikoja.... ;) ;) ;)   

Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Johan

Lainaus käyttäjältä: olli - 09-01-2015, 09:55:43
Kirjoitin kommentin ;)  Kerron saman tässäkin:  Minulla harmonikat ovat esillä, mutta läpinäkyvän muovisuojan alla.  Olen havainnut, että tulee herkemmin soiteltua, kun ei tarvitse kaivaa haitaria laukusta.  Pölyt pyyhin luonnollisesti ajoittain.  Käytän myös "Johnson Plediä".  Plediä riepuun, jolla sitten pyyhitään peli (kiiltoa tulee ja tahrat poistuvat, myös pienet kulumat "piiloutuvat" - ainakin mustasta pelistä).  Hyvät ohjeet, kannattaa toimia näiden mukaan ;D

Jokainen taaplaa tyylillään, en missään tapauksessa  hyväksy "peledin" käyttöä pelin hoitamisessa. Itse en ole käyttänyt, mutta puhdistanut sillä "hoidettua" peliä jossa annostelu oli kai ollut hieman runsaskätistä.
Totesin siinä yhteydessä, että sillä saa hankalasti poistettavan "patinan" pelin pintaan, mutta mielestäni pelin käsittely puhtain käsin, rasvaisten ja hikisten sormenjälkien sekä pölyn poistaminen mikrokuituliinalla ja luonnonvaha puhdistus silloin tällöin ovat riittävät toimenpiteet takaamaan, että peli pysyyy puhtana ja siistinä vuodesta toiseen.

Minulla on alun neljättäkymmentä peliä avohyllyillä työhuoneessani, loput laukuissa tilanpuutteen takia, ja imuroin ne säänöllisesti huoneen siivoamisen yhteydessä työhön soveltuvalla pehmeäällä suuttimella, imurissa luonnollisesti säädettävä teho.
Sisäpuoliseen imurointiin entisöintien, korjausten ja huoltojen yhteydessä olen käyttänyt pääasiassa teitokoneiden imurointiin kehitettyä imurin lisälaitetta säädettävätehoisessa imurissa säätäen tehon kolloinkin kohteeseen sopivaksi. Apuna on myös muutama erikokoinen vesiväripensseli, joilla hankalista paikoista saa töhnät liikeelle.
Aina eivät nämä keinot auta, vaan on turvauduttava tehokkaapiin laittesiin ja aineisiin, esimerkkinä kuvassa oleva kahva, jossa on jo melkein huovuttunutta tavaraa sisällä. Pelistä tuli kuitenkin lopulta melko tyylikäs, vaikka ilmeisesti vuosikymmeniin ei oltu huollettu juuri mitenkään ja soittajalta oli kai käsienpesukin ajoittain päässyt unohtumaaan.

Toisessa kuvassa sama peli entisöitynä pienen ponnistelun jälkeen.

Aikoinaan, kun minulla oli vain kaksi peliä pidin päivittäin soitettavan pelin päällä kankaasta tehtyä suojaa, samaan tapaan, kuin jotkut pitävät lintuhäkin päällä saadakseen "fogelin" pysymään vaiti. Minä pidin sitä pölysuojana, nykyisin käytäntöni on toinen, sillä haluan pitää nuo vanhat pelit esillä.

Johan

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Johan - 09-01-2015, 21:32:46
Lainaus käyttäjältä: olli - 09-01-2015, 09:55:43

Jokainen taaplaa tyylillään, en missään tapauksessa  hyväksy "peledin" käyttöä pelin hoitamisessa. Itse en ole käyttänyt, mutta puhdistanut sillä "hoidettua" peliä jossa annostelu oli kai ollut hieman runsaskätistä.
Totesin siinä yhteydessä, että sillä saa hankalasti poistettavan "patinan" pelin pintaan, mutta mielestäni pelin käsittely puhtain käsin, rasvaisten ja hikisten sormenjälkien sekä pölyn poistaminen mikrokuituliinalla ja luonnonvaha puhdistus silloin tällöin ovat riittävät toimenpiteet takaamaan, että peli pysyyy puhtana ja siistinä vuodesta toiseen.

Minulla on alun neljättäkymmentä peliä avohyllyillä työhuoneessani, loput laukuissa tilanpuutteen takia, ja imuroin ne säänöllisesti huoneen siivoamisen yhteydessä työhön soveltuvalla pehmeäällä suuttimella, imurissa luonnollisesti säädettävä teho.
Sisäpuoliseen imurointiin entisöintien, korjausten ja huoltojen yhteydessä olen käyttänyt pääasiassa teitokoneiden imurointiin kehitettyä imurin lisälaitetta säädettävätehoisessa imurissa säätäen tehon kolloinkin kohteeseen sopivaksi. Apuna on myös muutama erikokoinen vesiväripensseli, joilla hankalista paikoista saa töhnät liikeelle.
Aina eivät nämä keinot auta, vaan on turvauduttava tehokkaapiin laittesiin ja aineisiin, esimerkkinä kuvassa oleva kahva, jossa on jo melkein huovuttunutta tavaraa sisällä. Peleistä tuli kuitenkin lopulta melko tyylikäs, vaikka ilmeisesti vuosikymmeniin ei oltu huollettu juuri mitenkään ja soittajalta oli kai käsienpesukin ajoittain päässyt unohtumaaan.

Toisessa kuvassa sama peli entisöitynä pienen ponnistelun jälkeen.

Aikoinaan, kun minulla oli vain kaksi peliä pidin päivittäin soitettavan pelin päällä kankaasta tehtyä suojaa, samaan tapaan, kuin jotkut pitävät lintuhäkin päällä saadakseen "fogelin" pysymään vaiti. Minä pidin sitä pölysuojana, nykyisin käytäntöni on toinen, sillä haluan pitää nuo vanhat pelit esillä.

Johan

Olen samaa mieltä Johanin kanssa. Kaupasta ostetuista puhdistusaineista ei koskaan tiedä, mitä ne pidemmän päälle tekevät selluloidipinnoille. Kun olen hankkinut itselleni "uuden" harmonikan, niin käyn pinnat läpi erittäin hienon vesihiomaparerin kanssa niissä kohdin, missä on naarmuja. Sen jälkeen kiilloitan kaikki sileät pinnat pumpulilaikalla ja selluloidin kiilloitusvahalla. Tämän operaation jälkeen on lähtenyt kaikki töhnä ja rasva pinnoista pois. Sen jälkeen ei tarvitse vuosikymmeniin muuta, kuin pyyhkiä pölyjä kuivalla rievulla tai käyttää pölynimuria. Kaikilla ei tähän ole tietenkään mahdollisuutta, mutta näin minä itse teen. Koneellisen kiilloituksen kanssa täytyy olla tarkkana, ettei sulata tai polta pintoja, enkä suosittele sitä sellaisille, joilla ei ole tuntumaa tähän työhön. Kunnollisen puhdistuksen jälkeen peli pysyy helpommin puhtaana, jos lisäksi välttää rasvaisilla käsillä koskettamista. Asetankin haitarin remmeineen niin, että saan sen remmeistä ylös laukusta. Näin ei tule liikaa kourittua haitaria. Mustissa peleissä kaikki näkyy niin heposti. Muut värit ovat huolettomampia.
Toivo

kallek

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 11-01-2015, 10:59:59
mikrokuituliinalla ja luonnonvaha puhdistus            pinnat läpi erittäin hienon vesihiomaparerin kanssa niissä kohdin, missä on naarmuja. Sen jälkeen kiilloitan kaikki sileät pinnat pumpulilaikalla ja selluloidin kiilloitusvahalla.
Toivo

Pari kaltoinkohdeltua harmonikkaa korjasin taannoin (ja kolmannesta korjasin selluloidikulumat). Tuolla tavalla käsittelin korjatut selluloidikohdat (vesihioma...), mutta asioista ymmärtämättömänä käytin tuohon kiilloitukseen mustaa Korrek:ia. Mistähän tuollaista "oikeata" kiillotusvahaa ja luonnonvahaa löytää?

ftamt

Vahaa saa joidenkin soitinkorjaajien kautta. Saattaa olla, että joku metallinkiilloitusvahakin käy, mutta pitää ensin testata johonkin muovinpalaan. Samalla tavalla olen kiilloittanut vanhan naarmuuntuneen levysoittimeni läpinäkyvän kannen. Se oli tarkempi hiottava, kun se alkoi sulaa alhaisemmassa lämpötilassa kuin selluloidi.
Toivo

olli

Keskustelu on mennyt "entisöijien" kategoriaan.  Hyvä sinänsä.  Tuo oma haitarinhoito koskee näitä nykypelejä.  Niiden pyyhkimiseen mielestäni "Pledi" käy oikein hyvin.  Ei tietenkään joka päivä, päivittäisen soiton jälkeen normaali pyyhkiminen.  Bugarin mukana tuli valkoinen rätti, jota käytän. ;)

kallek

Senverran vielä...
Kyllä tuosta Korrek:ista ihan hyvä lopputulos tuli.
Ajattelin vaan kysäistä viisaammilta, josko siihen on "oikeampi" tapa.

Johan

Lainaus käyttäjältä: olli - 11-01-2015, 14:53:19
Keskustelu on mennyt "entisöijien" kategoriaan.  Hyvä sinänsä.  Tuo oma haitarinhoito koskee näitä nykypelejä.  Niiden pyyhkimiseen mielestäni "Pledi" käy oikein hyvin.  Ei tietenkään joka päivä, päivittäisen soiton jälkeen normaali pyyhkiminen.  Bugarin mukana tuli valkoinen rätti, jota käytän. ;)

Kyllä minä hoidan nuo nykypelitkin, jos niihin lasketaan 2009, 1997, 1991, 1985 jne, valmistuneet peliini, kuvaamallani tavalla.
Ensimmäiset harmonikan hoito-ohjeet sain -65 Milton Harjalalta. Hänen ohjeensa olivat, puhtaat kädet, pölyltä suojaaminen ja noin kerran viikossa tapahtuva pyyhkiminen äänilevyjen puhdistukseen käytettävällä liinalla.

Kunnossapitoreferenssinäni voi pitää jo 49 vuotta käytössäni ollutta Kultahäkki Maestroani, joka edeleen käy ja kukkuu moitteetta ja on siisti kuntoinen.

Olen aina ihmetellyt sitä, että noihin harmonikan soitto-oppaisiin ei ole uhratttu juuri riviäkään tästä aiheesta. Tarkistin käytössäni olevista seitsemän eri henkilön tekemistä kirjoista, että tähän aiheeseen ei niissä puutta  Lasse Pihlajamaata lukuunottamatta, eikä sielläkään mainita kuin pölyltä suojaamisesta puhtaanapitoon liittyen.
Em. syystä näen positiivisena asiana "Huoledi harmonikastasi" artikkelin ja esim. Viljon sivuilla olevat ohjeet.
Ilmeisesti soitonopettajat ohjavat oppilaitaan näissä asioissa ja taitaapa joidenkin merkkien pelejä seurata käyttöohjekin takuulapun mukana.

Johan

ftamt

Kyllä vastaan on tullut alle 5 vuottakin vanhoja harmonikkoja, jotka ovat viinaan menevän soittajien käsissä menneet todella huonoon kuntoon ja ovat vaatineet edellä mainitsemani käsittelyn. Vielä hengisssä soittajia, jotka vaalivat vanhoja perinteitä. Enemmän katoava luonnonvara he kuitenkin ovat.
Toivo

mrasanen

Sen verran näköjään puhuin läpiä päähäni, että Korrekin Luonnonvahaa ei enää valmisteta. Eipä tullut tarkistettua... Lieneekö joku carnauba-vahaa sisältävä huonekaluvaha/antiikkivaha nyt sitten lähimpänä totuutta?
RytmiHarmonikka- blogi - Eväitä harmonikkaharrastajan reppuun - rytmiharmonikka.blogspot.fi

olli

Lainaus käyttäjältä: mrasanen - 26-01-2015, 17:59:23
Sen verran näköjään puhuin läpiä päähäni, että Korrekin Luonnonvahaa ei enää valmisteta. Eipä tullut tarkistettua... Lieneekö joku carnauba-vahaa sisältävä huonekaluvaha/antiikkivaha nyt sitten lähimpänä totuutta?
Mitä mieltä olet tuosta "pledistä"?  Huonekalujen pyyhkimiseen tarkoitettu aine ;)

Giulietti

Korrekilla ei luonnonvahaa ole ollut saatavilla enää vuosiin, itse tuota yritin metsästää jo monta vuotta sitten tuloksetta. Nuo huonekalu/luonnonvahat lienevät lähinnä vastaavia jota kannattaa käyttää, itse olen ainakin saanut niillä melko hyvän tuloksen. Mitään puhdistusaineita en itse käytä esim. tuota plediä, normaali sormista irtoava rasva lähtee kyllä säämiskällä pyyhkimällä mikäli vahapinta on kunnossa eivätkä sormet ole varsinaisesti rasvassa.

mrasanen

Pledillä on harmonikkoja putsailtu ja pinta on ilmeisesti sen kestänyt, sen enempää en sen koostumuksesta tiedä. Ja sitäkään ei itse asiassa enää saa, vaan se on nykyään Pledge Wood 5 in 1 ja koostumuksesta ei löydy mitään tietoa.
Mutta ainakin tällaisia käytettäessä ei suihkuteta soittimeen, vaan ensin liinaan ja sitten pyyhitään soittimen pinnat. Näppäimille ei näitä aineita, eikä myöskään vahaa.

Antiikkivaha Liberon Black Bison (väritön) on ainakin sellainen yleisesti saatavilla oleva. Näyttäisi sopivan lakan ja maalin päällä käytettäväksi myös, selluloidista/ muovista ei puhuta mitään. Mutta nuo luonnonaineita sisältävät vahat eivät ole kuitenkaan kauheita myrkkyjä. Mitä raati sanoo, uskaltaisikohan tuota suositella?
http://liberon.fi/vahat/antiikkivaha/

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: mrasanen - 28-01-2015, 11:01:41
Pledillä on harmonikkoja putsailtu ja pinta on ilmeisesti sen kestänyt, sen enempää en sen koostumuksesta tiedä. Ja sitäkään ei itse asiassa enää saa, vaan se on nykyään Pledge Wood 5 in 1 ja koostumuksesta ei löydy mitään tietoa.
Mutta ainakin tällaisia käytettäessä ei suihkuteta soittimeen, vaan ensin liinaan ja sitten pyyhitään soittimen pinnat. Näppäimille ei näitä aineita, eikä myöskään vahaa.

Antiikkivaha Liberon Black Bison (väritön) on ainakin sellainen yleisesti saatavilla oleva. Näyttäisi sopivan lakan ja maalin päällä käytettäväksi myös, selluloidista/ muovista ei puhuta mitään. Mutta nuo luonnonaineita sisältävät vahat eivät ole kuitenkaan kauheita myrkkyjä. Mitä raati sanoo, uskaltaisikohan tuota suositella?
http://liberon.fi/vahat/antiikkivaha/

Eiköhän tuota uskalla käyttää, myrkytön tuotekin vielä ainakin mainoksen mukaan. Itse käytin joitakin vuosia sitten yhteen soittimeen Korrekin kestovahaa joka on siis ihan puhtaasti autotuote ja hyvä lopputulos silläkin tuli, pinnasta tuli kauniin kiiltävä ja likaa hylkivä. Ainoa huono puoli tuossa oli haju joka oli niin voimakas että oli pakko suorittaa vahaus saunassa, muuten haju olisi levinnyt kaikkiin huoneisiin. Paljon turvallisemmalta tuotteelta tämä antiikkivaha näyttää.

Rokka

En ymmärrä, miksi haitaria pitäisi vahata millään aineella. Vahattu pinta suorastaan imee pölyä itseensä. Pelkkä puhdistus riittää, esim. haaleaan veteen muutama tippa astianpesuainetta, jossa kostutetaan pyyhettä.
Kuluneen pinnan kiillotus on sitten asia erikseen.

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Rokka - 28-01-2015, 18:47:08
En ymmärrä, miksi haitaria pitäisi vahata millään aineella. Vahattu pinta suorastaan imee pölyä itseensä. Pelkkä puhdistus riittää, esim. haaleaan veteen muutama tippa astianpesuainetta, jossa kostutetaan pyyhettä.
Kuluneen pinnan kiillotus on sitten asia erikseen

Täysin samaa mieltä!
Toivo

olli

En minäkään vahaa, se Pledin käyttö on aika harvinaista nykyään.  Joskus teen senkin, eli rättiin suihkaus Plediä ja sillä sitten pyyhitään.  Normaalisti "flanellilla" vaan pyyhitään.

Tuohon "pölyn kerääjään";  Takavuosina anoppini kertoi mielestään hienon vinkin: kylpyhuoneen kaakelit pyyhitään rypsiöljyllä kostutellulla rievulla.  Ovat kuulemma sitten kiiltäviä ne kaakelit.  No hänen poikansa totesi tuohon ideaan:  "Sittenhän pölyt osaavatkin kertyä oikeaan paikkaan - kaakeleihin!"

Giulietti

Kyllä se vahaaminenkin joskus kannattaa, vai olettaako joku että se vahapinta pysyy soittimessa ikuisesti? Esim. basson takalevy on sellainen paikka, että iho on kosketuksissa pintaan ja hiki "syövyttää" vahan ajan kanssa pois. Koko soitinta ei tietenkään tarvitse vahata mutta esim tuo takalevy joskus niin taas saa sormenjäljet pois helposti. Ei itselläni soittimeen ehdi niin pölyä kertymään koska käytän sitä ;)

Mikäli joku ei usko vahaamisen tarvetta seuraava lainaus harmonikkahuolto Kari Ahvenaisen sivuilta:

"Suosittelen harmonikan pinnan puhdistamista vahaamalla, jolloin siihen jää suojakalvo. Vahattua pintaa on helppo puhdistaa vaikkapa mikrokuituliinalla.  Toimiva vaha on mm Korrek luonnonvaha."

Kirjoittaja on ainakin asiantuntija.