Suomen Harmonikkaliitto

Pianoharmonikka toista maata

Aloittaja pillimees, 30-12-2014, 11:48:57

« edellinen - seuraava »

pillimees

Tuntuu vähän siltä että pianopelinsoittajat on toisenluokan kansalaisia. Mitä pohjoisemmaksi mennään sitä
aliarvostetumpi on pianoharmonikka. Sain kokea tämän käydessäni tuolla pohjoisessa Istuttiin iltaa,paikallisten haitaristien kanssa ja otimme pelit esille. Kaikilla muilla näppäin vehkeet mulla ainoastaan pianopeli. Siinä eräs lausumaan et, ai sulla onkin tuo viivakoodin lukija!No kiistaksihan se meni. Heppu sanoi lopuksi et jos soitat tuolla viivakoodinlukijalla samat mitä minä tällä niin kova olet!No en kilpasoitantaan alkanut,sanoin vaan et jokainen soittaa sillä mikä hyvältä tuntuu! Myönnän etten pärjää kaikissa kipaleissa näppylähaitaristeille mut ei minun tarvitsekkaan. Olen tyytyväinen siihen mitä olen tähän mennessä saavuttanut ja sillä siisti! Jäi vaan vähän kaivelemaan nuo kommentit..että tällaista siltä rintamalta!

mahu

Mun mielestä typerää arvostella toisten soittimia. Vähän samaa kuulee joskus 2-rivisissäkin tasa- ja ristibassojen välillä. Nappulasoittajille voi aina kuittailla takaisi että ne tarvii apurivejä :)

olli

Arvostan soittotaitoa ;)  Pianopelillä tai näppäinpelillä - sama kummalla soittaa, kunhan sujuu :D  Ainoa negatiivinen kokemus pianopelistä;  Aloitellessani haitarinsoiton opiskelua kansalaisopistossa 1980-luvulla, opettajallamme oli pianopeli.  Hyvää opetusta sain ei siinä mitään, näppäinpelin sormituksia ei voinut käsitellä ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 30-12-2014, 11:48:57
Tuntuu vähän siltä että pianopelinsoittajat on toisenluokan kansalaisia. Mitä pohjoisemmaksi mennään sitä
aliarvostetumpi on pianoharmonikka. Sain kokea tämän käydessäni tuolla pohjoisessa Istuttiin iltaa,paikallisten haitaristien kanssa ja otimme pelit esille. Kaikilla muilla näppäin vehkeet mulla ainoastaan pianopeli. Siinä eräs lausumaan et, ai sulla onkin tuo viivakoodin lukija!No kiistaksihan se meni. Heppu sanoi lopuksi et jos soitat tuolla viivakoodinlukijalla samat mitä minä tällä niin kova olet!No en kilpasoitantaan alkanut,sanoin vaan et jokainen soittaa sillä mikä hyvältä tuntuu! Myönnän etten pärjää kaikissa kipaleissa näppylähaitaristeille mut ei minun tarvitsekkaan. Olen tyytyväinen siihen mitä olen tähän mennessä saavuttanut ja sillä siisti! Jäi vaan vähän kaivelemaan nuo kommentit..että tällaista siltä rintamalta!

Älä masennu, en minäkään ole masentunut vaikka olen tuota samaa "ulinaa" joutunut kuuntelmaan jo vuodesta -61 ja siitä huolimatta jatkan edelleen painokahvalla tuntematta itseäni mitenkään toisenluokan kansalaiseksi.
On kiva soittaa "kansainvälisimmällä järjestelmällä" ja soittimensa saa valita itse, sitä eivät muut valitse.
Minusta on aukko sivistyksessä, jos tosisaan väittää, että pianokahvalla ei pysty jotakin soittamaan, siitä on selkeitä esimerkkejä olemassa. Soitin ei aseta rajoituksia pianokahvaisella, näppäinjärjestelmällä on kieltämättä etunsa, suurimmat erot ovat kuitenkin soittajissa ja heidän asenteissaan.
Meillä suomessa harmonikan soiton opetus / myynti ohjaa selkeästi aloittelijoita käyttämään näppäinpelejä ja perustan tämän käsityseni usean aloittelijan saamaan kehoitukseen järjetelmän vaihtamiseksi. 

Johan 

mahu

Lisään vielä, että pianokoskettimilla musiikin teoria on paljon helpompi opetella. Tähän voi moni väittää muuta mutta kyllä se nyt niin vain on että kun ei ole ylimääräiset "apu" näppäimet häiritsemässä ja napit ovat loogisessa ja teoriaa mukailevassa järjestyksessä niin teoria tulee tutuksi vaikka sitä ei opettelisi. Monelle lisäksi pianokoskettimisto on tuttu nuoruudesta tai muista soittimista.

Ja taitavat noi näppäinpelitkin olla vähä kalliimpia, vaikka helpommin saatavilla.

pillimees

Kyllä se näyttää tosi olevan et esim,opetuksessa painotetaan näppäinpelillä soittamista. Vaihdoin kesällä,nappulamiesten painostuksesta lahinnä, nappijärjästelmään,kun se on niin helppo ja plää, plää. En päässyt yhtään sinuiksi sen kanssa. Musiikkiopistossa jossa olen käynyt 2-3 vuotta, opettaja oli mielissään.Sitten kun mitta tuli täyteen ja vaihdoin takaisin pianohaitariin ja menin tunnille niin suhtautuminen oli et,höh,no minä arvasin tämän! Et sellainen hiukan vähättelevä,sanoisinko. Opettaja on hyvä muuten,mut nappimiehiä..tietty!

Giulietti

Itse soitin 15-vuotta pelkästään pianoharmonikkaa ennen kuin vaihdoin näppäinharmonikkaan. Pianoa soitan yhä silloin tällöin joten tuokin koskettimisto säilyy silti käytössä. Ymmärrän hyvin, että opetuksessa painotetaan tuota näppäinjärjestelmää, se on huomattavasti helpompi monissa kuvioissa ja mahdollisuus apurivien käyttöön lisää vielä sormitusmahdollisuuksia. Fakta on, että pianoharmonikalla vaikeat kappaleet todella ovat vaikeampia, joten pianoharmonikan soittajat ovat siinä mielessä "taitavampia" soittajia, joten pianokahvalla soittajia ei ainakaan pitäisi väheksyä, päinvastoin. Itsekin muistan pianoharmonikalla soittaessani monesti kuulleeni hieman vähätteleviä kommentteja soittimesta joka ärsytti itseäni koska tiesin järjestelmän jopa vaikeammaksi kuin näppäinpelin. Meitä harmonikansoittajia on kuitenkin kaikenkaikkiaan sen verran vähän, ettei keskinäiseen kinasteluun kannattaisi ainakaan järjestelmän puolesta alkaa, vaan arvostaa jokaista harmonikkaa soittavaa, soittipa sitten piano- tai näppäinpelillä. 

eikkajuhani

Hups !

Eipä itselläni ole kokemusta pianoharmonikasta, lienenkö joskus ihan pikapäin jossakin tilanteessa hiplannut  sellaisia näppäimiä.  Tuli mieleen tuo paljon käytetty ilmaisu, korkeat ja matalat äänet.  Miksikähän ne piano, ja näppäinpeleissäkin ovat kuitenkin ihan päinvastaisessa järjestyksessä ?  Olisi loogisempaa, ainakin aloittelijalle jos korkeat äänet olisivat, (korkealla) siis ylhäällä ja matalat vastaavasti alhaalla. Pianosta kaiketi lienee malli otettu ja nostettu -(vahingossa) tuo matalien äänten pääty ylös !  Jännä ajatella millainen soitin hanuri olisi jos äänet olisikin käänteisessä järjestyksessä.... ;) ;) ;)
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 30-12-2014, 13:36:08
Lisään vielä, että pianokoskettimilla musiikin teoria on paljon helpompi opetella. Tähän voi moni väittää muuta mutta kyllä se nyt niin vain on että kun ei ole ylimääräiset "apu" näppäimet häiritsemässä ja napit ovat loogisessa ja teoriaa mukailevassa järjestyksessä niin teoria tulee tutuksi vaikka sitä ei opettelisi. Monelle lisäksi pianokoskettimisto on tuttu nuoruudesta tai muista soittimista.

Tämä on kyllä aivan totta. Itse opin kansakouluikäisenä hahmottamaan musiikkia juuri pianon koskettimiston kautta, vaikka kotona ei pianoa(kaan) ollut. Myöhemmin olen huomannut että esimerkiksi monet kitaralla aloittaneet ei hahmota musiikkia teorian kannalta ollenkaan. Soinnut ja asteikot on vain kuvioita siinä otelaudalla. Sama hyvinkin pätee näppäinhaitariin. Se kaksiulotteisuus johtaa siihen että soitto kulkee kuvioina.

Eihän tämä sitä tarkoita ettei näppäinhaitarin tai kitaran kanssa voisi oppia teoriaa. Mutta ei se soitin sen oppimista erityisesti tuekaan.

Itse en kuitenkaan, vaikka soitan vähän pianoa ja koskettimia, hankkinut pianohaitaria. Koin näppäinhaitarin houkuttelevampana, enemmän mahdollisuuksia ja ehkä myös pienenä haasteena. Ajattelin varmaan myös, että se pianohaitarikaan lähde soimaan sujuvasti ilman harjoitusta, ja samalla vaivalla opettelen sitten näppäinsysteemin. Ja kun olen myöhemmin kokeillut pianohaitaria, niin ei se tosiaan siitä vain lähde kulkemaan vaikka se pianon koskettimisto tuttu olisikin.

Niin että meikäläisen pianohaitari on sitten tämmöinen
.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 30-12-2014, 14:45:01

Hups !

Eipä itselläni ole kokemusta pianoharmonikasta, lienenkö joskus ihan pikapäin jossakin tilanteessa hiplannut  sellaisia näppäimiä.  Tuli mieleen tuo paljon käytetty ilmaisu, korkeat ja matalat äänet.  Miksikähän ne piano, ja näppäinpeleissäkin ovat kuitenkin ihan päinvastaisessa järjestyksessä ?  Olisi loogisempaa, ainakin aloittelijalle jos korkeat äänet olisivat, (korkealla) siis ylhäällä ja matalat vastaavasti alhaalla. Pianosta kaiketi lienee malli otettu ja nostettu -(vahingossa) tuo matalien äänten pääty ylös !  Jännä ajatella millainen soitin hanuri olisi jos äänet olisikin käänteisessä järjestyksessä.... ;) ;) ;)

Sama ongelma on kielisoittimissa. Mitä korkeamman äänen haluat, niin kielen soiva osa pitää saada lyhyemmäksi, siis pitää painaa kieltä alempaa otelaudalla. Tässä sitä on sitten selittämistä aloittelijalle, että soita ylempää/alempaa... ei ei noin...

Puupuhaltimissa menee onneksi toisin päin, kun pysytään yhden rekisterin sisällä. Korkeampi ääni vaatii lyhyemmän soivan putken, joten korkein ääni tulee kun kaikki aukot kiinni, ja siitä niitä sulkemalla yksi kerrallaan tullaan alemmas, niin sormituksissa kuin äänenkorkeudessa.

Johan

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 30-12-2014, 14:30:53
Meitä harmonikansoittajia on kuitenkin kaikenkaikkiaan sen verran vähän, ettei keskinäiseen kinasteluun kannattaisi ainakaan järjestelmän puolesta alkaa, vaan arvostaa jokaista harmonikkaa soittavaa, soittipa sitten piano- tai näppäinpelillä. 

Hyvä kommentti, olen aina ollut tästä aiheesta 100% samaa mieltä, vaikka olenkin ollut ja tulen olemaan jatkossakin pianoharmonikan soittaja.

Johan

Johan

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 30-12-2014, 14:45:01

Hups !

Katsele asiaa hieman laajemmin niin se logiikka aukenee aivan uudella tavalla, puupuhaltimet, urkujen pillit, kitaran kielet, vilujen kielet, maniska yms.
Puhaltimet ja urut soivat matalimmillaan, kun "ilmapatsas" niissä on pisimmillään, kieleisoittimiessa vapaat kielet soivat matalimmillaan ja hamonikassakin matalimpien äänten kielet ovat pisimmät.
Asteikko etenee vasemmalta oikealle, matalista äänistä korkeita kohti ja näin ollen on hyvinkin luonollista, että kuten muissakin soittimissa myös harmonikassa järjestelmä toimii samalla logiikalla, ei vahingossa eikä sattumalta.

Johan

waltsu

Kyllä ne molemmat ovat yhtä viehättäviä soittimia, eikä kumpaakaan tarvitse hävetä, ainoastaan noissa ns. karaktääri biiseissä pianoharmonikka on huomattavasti vaikeampi.  Ne vauhdikkaammat esitykset pianopelillä ovat  visuaalisesti näyttävämpiä, koska siinä on hanskan lennettävä laajemmilla sektoreilla.

ftamt

Kyllä minä ainakin katson ylöspäin pianoharmonikansoittajia näppäinpelin soittajana. Pianohanuristi joutuu paljon enemmän paneutumaan sormituksiin ja sävellajeihin. 5-rivisen soittaja voi vaihdella rivejä vaikeissa paikoissa, jota pianohanuristi ei voi tehdä. Siinä mielessä hän on parempi soittaja. Omistan myös toimivan pianoharmonikan, mutta olen toistaiseksi opetellut sillä vain Emman. Meillä oli aikoinaan harmonikkapiirissä yksi pianoharmonikansoittaja, jota meillä kohdeltiin täysin tasa-arvoisesti. Hän oli ryhmän parhaita soittajia ja soitti kaikki kappaleet siinä kuin muutkin.
Toivo

pillimees

Hyvä keskustelu tästä aiheesta tulikin. Kiitos kaikille osallistujille ja hyvää uutta vuotta. Vielä sen verran tuosta pianohanurista et olis kyllä hienoa jos noissa harmonikkakilpailuissa joskus vielä näkisi kyseisen pelin taitajia! Suomalaisia lähinnä. Törmäsin juutuubissa ruotsalaiseen hanuristiin Andreas Larsson.Soittaa pianopeliä ja juuri sellaista musiikkia mistä meikeläinen tykkää ku hullu puurosta ja kyllä "kurttu"muuten soi! Lähden tässä veivaamaan Ahvenaisen musettevalssia näkemiin pariisi ja toisena harjoittelun alla Kenosen polkka. Niissähän sitä jo onkin työmaata.

pillimees

Korjaus tuohon ruotsalaiseen.Nimi olikin Anders Larsson sori!

Hannu S

No olipas mielenkiintoinen ja yllättävä keskutelu pianoharmonikoista. Itse en ole kohdannut elämäni aikana yhtään negatiivista kommenttia pianoharmonikoista tai niiden soittajista, vaikka tuo viivakoodijuttu oli kyllä hauska :) . Itse yhdyn tuohon Toivon kommenttiin ja arvostan kovasti taitavia pianoharmonikkojen soittajia, vaikken itse sitä hallitsekaan. Mielestäni esim. ehkä paras tulkinta Satumaa-tangosta on juuri Petro Hietasen pianoharmonikalla soittamana. No onko hän pianisti, haitaristi vai muusikko - ehkä viimeisin, mutta on minusta todella hienoa kuultavaa hänen pianoharmonikan soittonsa. Joskus jopa tuntuu siltä, että soiko pianoharmonikka kauniimmin kuin näppäinharmonikka. Ei kait se niin mahda olla, mutta joskus tuntuu siltä. Hyvää uutta vuotta 2015 Tv, Hannu

Johan

Tuosta "viivakoodista" sen verran, että olen ottanut sen käyttöön ja ainakin 15 vuotta sitten pienen huulenheiton yhteydessä pianokahvaisen takaa, se on hyvä vastine "kirjoituskonemallille", jollla en saa toimeksi juuri mitään;-))

Johan

pianohessu

Minullakin on aina ollut pianoharmonikka. Muistan kyllä kuulleeni vaikka mitä sen ehdottomasta huonoudesta, soittotekniikan vaikeudesta, lyhyestä klaviatuurista ja jotkut sanoivat ettei "se äänikään ole sama kuin oikein kunnon näppäinhanurissa".

Niille, jotka edelleen uskovat sokeasti näppäinhanurin kaikkivoipaisuuteen, suosittelen Youtubesta katsomaan Myron Florenin soittoa. Samalla voi todeta että Kultaisen Harmonikan voittaja ei sittenkään ole se maailman paras hanuristi.

Tietääkseni Myron Floren oli pitkälle itseoppinut - ei siis opetettu, kuten opetusta saaneet ja harjoitteli enemmän kuin kuusi tuntia päivässä. Tämä "Happy Norwegian" eli 1919 - 2010.

Pianohessu

mahu

Eikä saa unohtaa maailman parasta soittajaa Paul Norrback:aa. Pianopeli hänelläkin.
http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/maailman-paras-soittaja-oli-myrkysta-1.1249754