Suomen Harmonikkaliitto

Videot - omat ja linkit

Aloittaja olli, 27-12-2014, 15:59:29

« edellinen - seuraava »

Giulietti

Itse olen sitä mieltä, että opetuksessa kannattaisi siirtyä käyttämään italialaista/ruotsalaista/eurooppalaista  (mitä nimitystä kukin haluaa käyttää) järjestelmää. Tämä tietenkin aloitettaisiin alkavista soittajista, joten jokainen suomalaiseen järjestelmään tottunut voisi sillä jatkaa. Näin paitsi pääsisimme osaksi siitä oppimateriaalista mitä tuolle järjestelmälle on maailmalla tehty, myös helposti hyödyntämään eurooppalaisia käytettyjen soitinmarkkinoita. Enää ei tarvitsisi myöskään kuvitella että meillä suomessa on maailman parhaat soittajat, kiitos runsaan peukalon käytön.

olli

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 02-03-2016, 11:20:34
Itse olen sitä mieltä, että opetuksessa kannattaisi siirtyä käyttämään italialaista/ruotsalaista/eurooppalaista  (mitä nimitystä kukin haluaa käyttää) järjestelmää. Tämä tietenkin aloitettaisiin alkavista soittajista, joten jokainen suomalaiseen järjestelmään tottunut voisi sillä jatkaa. Näin paitsi pääsisimme osaksi siitä oppimateriaalista mitä tuolle järjestelmälle on maailmalla tehty, myös helposti hyödyntämään eurooppalaisia käytettyjen soitinmarkkinoita. Enää ei tarvitsisi myöskään kuvitella että meillä suomessa on maailman parhaat soittajat, kiitos runsaan peukalon käytön.
Ikuisuuskysymys :P  Suomalaisen järjestelmän hylkäämisestä/korvaamisesta yleiseurooppalaisella systeemillä on keskusteltu varmaankin vuosikymmenet.  Menisi varmaankin pari sukupolvea, ennen kuin olisi vain yksi kaikkien käyttämä systeemi.  Varmaankin täytyisi olla EU-direktiivi, joka määrää vain yhden systeemin ja kieltää kaikki muut ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 02-03-2016, 12:14:39
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 02-03-2016, 11:20:34
Itse olen sitä mieltä, että opetuksessa kannattaisi siirtyä käyttämään italialaista/ruotsalaista/eurooppalaista  (mitä nimitystä kukin haluaa käyttää) järjestelmää. Tämä tietenkin aloitettaisiin alkavista soittajista, joten jokainen suomalaiseen järjestelmään tottunut voisi sillä jatkaa. Näin paitsi pääsisimme osaksi siitä oppimateriaalista mitä tuolle järjestelmälle on maailmalla tehty, myös helposti hyödyntämään eurooppalaisia käytettyjen soitinmarkkinoita. Enää ei tarvitsisi myöskään kuvitella että meillä suomessa on maailman parhaat soittajat, kiitos runsaan peukalon käytön.
Ikuisuuskysymys :P  Suomalaisen järjestelmän hylkäämisestä/korvaamisesta yleiseurooppalaisella systeemillä on keskusteltu varmaankin vuosikymmenet.  Menisi varmaankin pari sukupolvea, ennen kuin olisi vain yksi kaikkien käyttämä systeemi.  Varmaankin täytyisi olla EU-direktiivi, joka määrää vain yhden systeemin ja kieltää kaikki muut ;D

Ei siihen EU:ta tarvitsisi, riittäisi kun otettaisiin käyttöön tuo ruotsalaistenkin käyttämä eurooppalaisjärjestelmä. Eikä siihen nyt sukupolvia menisi kun tuo opetuksessa otettaisiin käyttöön, eivät ne harmonikkaopinnot nyt vuosikymmeniä kestä. Saisihan sillä suomalaisella järjestelmällä senkin jälkeen soitella, joten ei se harrastelijalle mitään muutoksia toisi. 

olli

Tässä ei tarvitse systeemien eroja miettiä - hienoa soitantaa :D
https://www.youtube.com/watch?v=jPLE_mub4fg
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 03-03-2016, 08:35:18
Tästä tulee mieleen sellainen vastaavuus että mitä jos autokouluihinkin mennessä sanottaisiin, joo kyllä meiltä kortin saa, mutta pitää ensin hommata joku tietyn merkkinen peli tietyllä varustuksella - muuten jää kyllä kortti saamatta.
Tuosta tuli mieleen omat kokemukseni konekirjoituksen "kymmensormijärjestelmän" (sokkona) opiskeluni. 1960-luvulla opettelin silloisen näppäimistön.  Järjestelmä uudistettiin (aiemmin vasemman käden nimettömällä painettiin "X", uudessa taas "A".  Seuraavassa uudistuksessa muutettiin oikean käden näppäimiä siten, että mm. "Ä" ja "Ö" siirtyivät keskiriville ja niiden paikalla olleet piste ja pilkku siirtyivät alarville.  Työelämässä opettelin vielä telexin (kaukokirjoitin) näppäinkuviot, jotka olivat vielä erilaisia lomake- ja nauhakoneilla.  Luonnollisesti nämäkin poikkesivat vielä normaalista kirjoituskoneesta.  No, nykyajan tietokoneiden näppäimistöt ovat sitten vielä luku erikseen.

Summasummarum: "Kyllä sitä oppii!"

PS tämä on kyllä kaukana autokoulusta, keskustelun otsikosta ja haitarin soitosta :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

waltsu

Edellä mainituilla taiteilijoilla oli yksi yhteinen piirre, vaatimattomilla miehilla ei ollut itsensä korostamisen (kehumisen)  halua. Kumpikaan ei tullut hyödyntäneeksi taitojaan kaupallisesti. Huomattavasti heidän taitojaan ja musikaalisuuttaan heikommilla lahjoilla on noustu ns. maailmanmaineeseen, Suomesta ja savostakin.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: waltsu - 04-03-2016, 10:36:21
Edellä mainituilla taiteilijoilla oli yksi yhteinen piirre, vaatimattomilla miehilla ei ollut itsensä korostamisen (kehumisen)  halua. Kumpikaan ei tullut hyödyntäneeksi taitojaan kaupallisesti. Huomattavasti heidän taitojaan ja musikaalisuuttaan heikommilla lahjoilla on noustu ns. maailmanmaineeseen, Suomesta ja savostakin.

Se on suomalaisen luonteen perusvika, ettei ymmärretä markkinoida itseään. Liika vaatimattomuus ei ole hyve kuin suomessa. Nykypäivän työelämässä tosin niin ei enää pärjää. Onneksi nuoremmat jo ymmärtävät että itseään saa ja pitääkin kehua, jos aikoo pärjätä. Näinhän se suuressa maailmassa on aina ollut.

Teme

Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 04-03-2016, 09:43:23
Ohessa eräs hyvä esimerkki mielestäni erittäin lahjakkaasta ja hyvästä soittajasta, joka sattui vaan tulemaan huipulle hiukan väärään aikaan (tai paikkaan) ja kaiken lisäksi manageriksi sattui vielä Amerikan mallin mukaan - oikea ykkösluokan kuppari.
Aika karua ja surullista luettavaa. Mutta niinhän sitä sanotaan että elämä on täynnä vääriä valintoja. Paul Norrbackin tapauksessa se 'väärä valinta' vaan oli niin iso asia että koko ura ja sitä kautta elämä lähti niin sanotusti väärälle raiteelle. Suomi on pieni maa joten täällä on myös pienehköt yleisöt. Harmonikkamusiikki oli Paulin aikaan hyvässä nousukiidossa, mutta viihdemusiikkipuolella. Taiteellinen konserttimusiikki oli varmasti siihen aikaan outoa eikä saanut arvostusta osakseen, ainakaan Suomessa. Eikä taida sitä saada nykypäivänäkään. Tai on ehkä väärin sanoa ettei saa arvostusta, oikeampi sana lienee ymmärrys. Ja täytyy myöntää omalta kohdaltanikin, että mieluummin menen harmonikkakonserttiin jossa soitetaan tanssi- ja viihdemusiikkia kuin taiteellista tai klassista. En menisi itsekään esim. Väyrysen tai Pohjosen konsertteihin, koska en vaan yksinkertaisesti ymmärrä niitä musiikin tyylilajeja joita he edustavat ja esittävät. Tämä ei tarkoita sitä ettenkö arvostaisi heitä, molemmat ovat kiistatta alansa ammattilaisia ja arvostan heitä kyllä suuresti. Tykkään vaan itse enemmän tanssi- ja viihdemusiikista. Viime vuonna oli tarkoitus mennä katsomaan sekä kultainen harmonikka, että pelimannimestaruuskisat. Palasimme lomareissulta niin että ehdin paikanpäälle katsomaan vaan pelimannimestaruuskisat. Jälkikäteen katselin tallenteena kultaisen ja hopeisen harmonikan kisat. Harmitus siitä etten päässytkään katsomaan Kultaista harmonikkaa kääntyi tyytyväisyyden puolelle, koska kultaisessakin monet esitykset olivat tyylilajiltaan semmoisia joista en pitänyt. Pelimannimestaruuskisoista tykkäsin ja aion mennä niitä katsomaan jatkossakin. Enkä usko että olen Suomessa yksin 'suuntautumiseni' kanssa. Uskon että täällä edelleen suurin osa yleisöä on kanssani samoilla linjoilla kun puhutaan harmonikkamusiikista. Mutta senpä vuoksi kai mm. molemmat aiemmin mainitsemani taiteilijat esiintyvät paljon ulkomailla.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

ftamt

Paul Norrback eli kylmän sodan aikana ja teki väärän valinnan mennessään 1950-luvun lopulla Neuvostoliittoon. Sen jälkeen portit sulkeutuivat Amerikkaan, jossa hänellä kuitenkin olisi ollut suuret mahdollisuudet edetä urallaan ja managerina olisi ollut toinen mies.
Toivo

ftamt

Tässä laulaja, kuoronjohtaja ja hanuristi Hannes Saari ja vaatimaton harmonikkamestari Onni Laihanen keskustelevat lehtien palstoilla 1940-luvun lopulla. Hannes Saaren tietämys harmonikan soitosta oli melko vähäinen, mutta laulajana erittäin hyvä tehden kymmeniä levytyksiä Amerikassa.
Laulutunteja hän oli saanut mm. Aino Acktén äidiltä Suomessa. Kuorojen johtajana hän oli myös
tunnettu ja johti monia kuoroja eri puolilla Yhdysvaltoja. Harmonikan kanssa hän ei levyttänyt,
mutta jossakin arkistojen kätköissä pitäisi olla myös hänen soittoaan. Tässä kuvassa Hannes Saari
johtamansa kuoron edessä keskellä.
Toivo

olli

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

waltsu

Tuossa ensimmäisessä "revinnäistyössä" oli vanha tuttu Paul Norrbackin sävellys: Suomalainen musette valssi, saanut hieman Ranskalaisia mausteita.
Oli mielenkiintoinen kuunneltava. Kiitos jälleen Kalevi H:lle.

olli

Kalevi H:n videossa "outo" pianoharmonikka ;)
https://www.youtube.com/watch?v=AT1xaXAKDqc
Kolmantena oikealla, vain puoli klaviatuuria!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Taitaapi olla bassoharmonikka.
Toivo

olli

Päivitin harmonikkahistoriani vanhan valssin tahtiin.
https://www.youtube.com/watch?v=4tRP2cixUNY
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Hieno tallenne Hyvinkään harmonikkaviikolta jossa esiintyy mm. Marjut Tynkkynen, Veikko Ahvenainen, Veijo Laine, Anatoli Beljaev, Maurice Vittenet ja lopussa harvoin videolla nähty Esko Könönen soittamassa Kesäillan valssia.

https://www.youtube.com/watch?v=GXi104cZa-k

olli

Hieno tallenne tutusta valssista:
https://www.youtube.com/watch?v=AND_Kp0WrK4

Mainoksen Hohnerissa on paljon bassonappuloita!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Henir

No, tuli eilen sitten firman pikkujouluissa näköjään tallenteelle tämmöinen rillutuspätkä (kappale on nimeltään Road to Lisdoonvarna). "House musician" on kuitenkin ehkä vähän kiistanalainen termi! Soittimena on muuten erittäin tuoretta valmistuserää oleva Weltmeisterin harrastelijamalli, olen ollut siihen tosi tyytyväinen.

https://www.instagram.com/p/BNhgJXtgOqt/

Teme

#199
Lainaus käyttäjältä: Henir - 03-12-2016, 15:03:22
Soittimena on muuten erittäin tuoretta valmistuserää oleva Weltmeisterin harrastelijamalli, olen ollut siihen tosi tyytyväinen.
👍mahtavaa, mukaansatempaavasti soitettu, oikein vetävä kipale ja hyvin tuntui Weltmeister soivan. Olis tuota kuunnellu pidempääkin.

P.S. Jos sulta löytyy nuotti tohon niin heitätkö yv:tä.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49