Suomen Harmonikkaliitto

Videot - omat ja linkit

Aloittaja olli, 27-12-2014, 15:59:29

« edellinen - seuraava »

mahu

2-rivisellä se Ahvenainenki on alotellut :)

htoyryla

Kuten olette varmasti huomanneet, olen jonkin aikaa kirjoitellut siitä että olisi hyvä olla olemassa video- tai äänimatskua josta tietämätön voisi perehtyä haitarien äänimaailmaan. Kun ei muuta ole, niin katselin tämmöisen

https://youtu.be/IRMRWBfqCX8

Siis tuo on kosketinsoittoon ja tietokoneella työskentelyyn tarkoitetun harmonikkasämplekirjaston esittelyvideo. Äänet on alunperin peräisin oikeasta haitarista.

Mutta se mikä tässä on hienoa on että sen voi kuunnella läpi ja koko ajan näkee mikä rekisteri on käytössä. Itselläni herää tuosta jo ajatuksia, että noinkos tuommoinen rekisteri soi, ja voikos tuo rekisteri soida noinkin.

Sinänsä tuossa kuultu soitto ei minusta kuulosta hyvältä, varsinkin soinnut käyvät korvaan. Mutta varsinkin yksittäisten äänten soidessa saa kyllä käsitystä miltä ne kuulostavat, tai voivat kuulostaa. Tämmöistä kun olisi aidoilla soittimilla tehtynä. 

PS. Laitoin tämän tänne enkä digialueelle, kun tarkoitukseni ei ole esitellä tätä siksi että se on digihaitarisofta, vaan siksi että se on soundien esittelynä selkeä.

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 13-12-2015, 19:23:10
Kuten olette varmasti huomanneet, olen jonkin aikaa kirjoitellut siitä että olisi hyvä olla olemassa video- tai äänimatskua josta tietämätön voisi perehtyä haitarien äänimaailmaan. Kun ei muuta ole, niin katselin tämmöisen
Siis tuo on kosketinsoittoon ja tietokoneella työskentelyyn tarkoitetun harmonikkasämplekirjaston esittelyvideo. Äänet on alunperin peräisin oikeasta haitarista.
Mutta se mikä tässä on hienoa on että sen voi kuunnella läpi ja koko ajan näkee mikä rekisteri on käytössä. Itselläni herää tuosta jo ajatuksia, että noinkos tuommoinen rekisteri soi, ja voikos tuo rekisteri soida noinkin.
Mielenkiintoinen linkki ;)  Katselin ja kuuntelin kokonaan.  Koplarit ovat hieman eri järjestyksessä kuin "kouvolalaisissa". :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 14-12-2015, 18:48:12
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 13-12-2015, 19:23:10
Mielenkiintoinen linkki ;)  Katselin ja kuuntelin kokonaan.  Koplarit ovat hieman eri järjestyksessä kuin "kouvolalaisissa". :P

Tuossa tuli nyt vastaan tuo 8'+8'+4' musette, johon täällä keskusteluissa joskus törmäsin (kun luulin että musette on aina 8'+8'+8'. Ja muutenkin nuo 4' äänikertaa käyttävät rekisterit, kun en ole niitä käytännössä päässyt kokeilemaan.

Paitsi että nyt aloin miettiä olisiko minun Vjatskaja-karmoskassa kuitenkin 8'+8'+4', kun siinä on semmoinen vähän urkumainen ääni, ja olen aika ihmetellyt mistä se syntyy. Siis tässä vihreässä pelissä https://youtu.be/-tudaqJbI1Y?t=36s . Mitäs tietäjät sanovat?

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-12-2015, 19:46:08
Tuossa tuli nyt vastaan tuo 8'+8'+4' musette, johon täällä keskusteluissa joskus törmäsin (kun luulin että musette on aina 8'+8'+8'. Ja muutenkin nuo 4' äänikertaa käyttävät rekisterit, kun en ole niitä käytännössä päässyt kokeilemaan.
Paitsi että nyt aloin miettiä olisiko minun Vjatskaja-karmoskassa kuitenkin 8'+8'+4', kun siinä on semmoinen vähän urkumainen ääni, ja olen aika ihmetellyt mistä se syntyy. Siis tässä vihreässä pelissä https://youtu.be/-tudaqJbI1Y?t=36s . Mitäs tietäjät sanovat?
En osaa tuosta sinun karmoskan äänestä, mitkä äänikerrat siinä soi :D
Minun mielestäni tuo "musette" johtaa sinänsä harhaan.  Olen ymmärtänyt, että ns. ranskalaisviritteisissä haitareissa tulee se aito musette (en tiedä miten ne kielet silloin viritetään).  Äänikertayhdistelmän 8+8+8 ääni oikein viritettynä on se "vanhanajan valssiääni", joka soi kouvolalaisissa ja viipurilaisissa peleissä (niissähän ei ollut piccoloa 4' lainkaan, vain 16' lisäksi).  Näitähän ei ole koskaan nimitettykään musettepeleiksi 8)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 14-12-2015, 20:22:01

Enpäs minäkään, mutta noissa linkin takana olevan videon esimerkeissä oli samanlaista urkumaisuutta kun 4' oli mukana soimassa. Olin aina ihmetellyt tuon karmoskan ääntä, miksi se on niin erilainen kuin muissa peleissä.

Lainaa
Minun mielestäni tuo "musette" johtaa sinänsä harhaan.  Olen ymmärtänyt, että ns. ranskalaisviritteisissä haitareissa tulee se aito musette (en tiedä miten ne kielet silloin viritetään).  Äänikertayhdistelmän 8+8+8 ääni oikein viritettynä on se "vanhanajan valssiääni", joka soi kouvolalaisissa ja viipurilaisissa peleissä (niissähän ei ollut piccoloa 4' lainkaan, vain 16' lisäksi).  Näitähän ei ole koskaan nimitettykään musettepeleiksi 8)

Minä olin vanhastaan käsittänyt että ranskalaisessa musettessa on kolme 8' äänikertaa soimassa aika leveälle viritettyinä. Joskus sitten täällä keskusteluissa tuli vastaan että musetten nimellä kulkee haitareissa myös jotenkin samoin soiva 8'+8'+4', niinkuin tuon videon "haitarissa".

Vanhanajan valssiääni on varmaan kapeammin viritetty kuin musette? Sitä en tiedä millä perusteella voidaan jostakin virityksestä sanoa "oikein tehty" :)

Hannu

ftamt

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 14-12-2015, 20:49:26
Lainaus käyttäjältä: olli - 14-12-2015, 20:22:01

Enpäs minäkään, mutta noissa linkin takana olevan videon esimerkeissä oli samanlaista urkumaisuutta kun 4' oli mukana soimassa. Olin aina ihmetellyt tuon karmoskan ääntä, miksi se on niin erilainen kuin muissa peleissä.

Lainaa

Minä olin vanhastaan käsittänyt että ranskalaisessa musettessa on kolme 8' äänikertaa soimassa aika leveälle viritettyinä. Joskus sitten täällä keskusteluissa tuli vastaan että musetten nimellä kulkee haitareissa myös jotenkin samoin soiva 8'+8'+4', niinkuin tuon videon "haitarissa".

Vanhanajan valssiääni on varmaan kapeammin viritetty kuin musette? Sitä en tiedä millä perusteella voidaan jostakin virityksestä sanoa "oikein tehty" :)

Hannu
Kyllä olet oikein päätellyt. Musetessa on voimakkaampi huojunta, johon kyllä suomalaisen korva aika pian väsyy, mutta on mukavaa vaihtelua toisinaan. Koska huojunta on voimakas, niin sellaiseen peliin ei voi rakentaa paljoa koplausvaihtoehtoja. Pitää olla sitten tavallinen haitari erikseen.
Toivo

olli

Löytyi tällainen hanuriesittelyvideo vuodelta 1982
https://www.youtube.com/watch?v=ONZCPuUZOG8

ftamt

Lainaus käyttäjältä: olli - 26-12-2015, 17:59:41
Muistan hyvin, kun tätä ohjelmaa tehtiin. Minullakin oli 5-6 vanhaa harmonikkaa tuossa näyttelyssä. Ihan alussa olin itsekin kuvassa katselemassa harmonikkoja, mutta tästä se on jäänyt pois. Oli mukava jutella näiden kaikkien esiintyjien kanssa. Veikko ja Teppo olivat tuohon aikaan hyvässä soittovireessä ja soitto kävi. Teppo oli juuri hankkinut tuon Soitin OY:n Kotka-mallin Televisioavusta Helsingistä ja hän oli hyvin tyytyväinen lähes uudenveroisessa kunnossa olevasta soittimestaan.
Toivo

olli

Kysymys Toivolle:  Eikös Vili soitellut etupäässä "Kukkola et kumpp." peleillä?  Sarvimalli lienee ollut se näitä Kukkolan pelejä aiempi Vilin peli :D

olli

Nyt löytyi "unelmakanava" - "Kalevi H".  Sieltä löytyy pitkiä tv-tallenteita monista mestareista
https://www.youtube.com/watch?v=J6VXlAdqur4
Käykääpä kurkkaamassa!

ftamt

Lainaus käyttäjältä: olli - 26-12-2015, 19:50:19
Kysymys Toivolle:  Eikös Vili soitellut etupäässä "Kukkola et kumpp." peleillä?  Sarvimalli lienee ollut se näitä Kukkolan pelejä aiempi Vilin peli :D
Vili soitti aluksi Kukkolan Soitin OY: n edustamilla Paolo Rogledi ja Cooperativa harmonikoilla. Sitten Viipurissa tehdyillä peleillä ainakin vuoteen 1942 ja sen jälkeen Kukkola & Kumppaneilla siihen saakka, kun niitä tehtiin. Loppuajan Kouvolan Fantasialla ja 25-vuotis maestrolla. Ajallisesti kyllä pisimpään näillä Lahdessa tehdyillä Kukkolan peleillä.
Toivo

ftamt

Lainaus käyttäjältä: olli - 26-12-2015, 20:01:34
Nyt löytyi "unelmakanava" - "Kalevi H".  Sieltä löytyy pitkiä tv-tallenteita monista mestareista
https://www.youtube.com/watch?v=J6VXlAdqur4
Käykääpä kurkkaamassa!
Kalevilla on ollut jo hyvissä ajoin videonauhuri, jolloin tällaisia hyviä ohjelmia tehtiin. Tunsin myös juontaja Ilpo Hakasalon, joka oli yksi parhaita musiikkitoimittajia radiossa. Hän kyllä kaiveli aina jonkun arkistojen aarteen kaiken kansan kuultavaksi. Nykytoimittajat  ovat täysin alle arvostelun. Jos soittavat jotakin vanhempaa, niin valmiita jo julkaistuja CD-levyjä, mutta ei ennen kuulematonta koskaan.
Toivo

olli

Laitan vielä linkin Kalevi H:n sivulle, josta löytyy iso määrä tv-tallenteita Ikaalisista ja Hyvinkäältä.
https://www.youtube.com/channel/UCaPEeiD0cCUlvdIY3gYw62A/videos
Tässäpä sitä on tapaninpäivän ilta ja tämäkin sunnuntaipäivä mennyt noita mahtavia "nostalgisia" konsertteja katsellessa ja kuunnellessa.  Kävin itsekin Ikaalisissa muutaman kerran 1980-luvulla ;)

Giulietti

Samaiselta sivustolta löytyy myös hieno videotallenne Hyvinkään harmonikkaviikoilta jossa esiintyvät mm. John Molinari, Friedrich Lips, Armas Piippo jne. Kannattaa huomioida kuinka hienolla tekniikalla Armas Piippo soittaa, siinä ei turhaan peukaloa käytetä, ei ihme että hän soitti vielä vanhoilla päivilläänkin.

olli

Katseltuani nuo tv-tallenteet tuli mieleen "kultainen 1980-luku" harmonikkamusiikissamme ;)  Lieneekö vanhemman miehen nostalgiaa?
Eräässä videossa todetaan, että Ikaalisten Sata-Häme Soi on nimenomaan harmonikkamusiikille omistettu festivaali :P  Nykyisin festivaali on liuennut yleisen musiikkifestivaalin suuntaan - haitari on vähemmistönä ohjelmistossa 8)  Menneinä vuosina kunnioitettiin alan mestareita (50- vuotiskonsertit ym.)  Nyt ei noita ole juuri muita kuin Veikon tasavuosien konsertit (eikä sekään ole enää televisioitu) :o  Pitäisiköhän Sata-Häme Soi - tapahtuman palata juurilleen - eli harmonikkamusiikin suuntaan ;D

waltsu

Kalevi H on tehnyt varsinaisen kulttuuriteon, kun on laittanut nämä laajempaan katseluun. Siitä SUURET kiitokset.
Palailee nostalgiset muistelot mieleen. Mielenkiinto kohdistuu myös noihin sen aikuisiin hanurimerkkeihin.
Varsinkin tuo Hyvinkään hanuristiviikko on ollut yhtä Ahvenais Veikon Giulietti juhlaa, puolestaan lännemmässä ovat olleet nämä Pigini/Bugari/Ramses ym Italian-kauppiaat vahvoilla. Bombatalon suunnalla on tuolloin vielä luotettu kotimaiseen.

Lisäksi tuo lämmittää mieltä, kun näkee kuinka vanhatkin Suomen-mestarit käyttävät kaikkia sormiaan.

olli

Jatsiakin oli tuossa Harmonikansoittajien 30 vuotisjuhlakonsertissa
https://www.youtube.com/watch?v=9iCpXyuFL_c
legendaariset Viitamäet :D Jatsia tulee noin 58 minuutin kohdalla.

PS Isäni sai Viitamäeltä opetusta sodan aikana rintamalla :P

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 27-12-2015, 18:41:49
Katseltuani nuo tv-tallenteet tuli mieleen "kultainen 1980-luku" harmonikkamusiikissamme ;)  Lieneekö vanhemman miehen nostalgiaa?
Eräässä videossa todetaan, että Ikaalisten Sata-Häme Soi on nimenomaan harmonikkamusiikille omistettu festivaali :P  Nykyisin festivaali on liuennut yleisen musiikkifestivaalin suuntaan - haitari on vähemmistönä ohjelmistossa 8)  Menneinä vuosina kunnioitettiin alan mestareita (50- vuotiskonsertit ym.)  Nyt ei noita ole juuri muita kuin Veikon tasavuosien konsertit (eikä sekään ole enää televisioitu) :o  Pitäisiköhän Sata-Häme Soi - tapahtuman palata juurilleen - eli harmonikkamusiikin suuntaan ;D

Kyllähän tuo 1980-luku oli harmonikan suosion suhteen upea vuosikymmen joten ei tuossa kyse pelkästään nostalgiasta ole. Nykyisinhän Sata-Häme Soi on alkanut olemaan tasapaksu musiikkifestivaali, jossa harmonikka on aikalailla sivuosassa. Kävin seuraamassa Sata-Häme soi juhlia 90-luvun loppupuolelta aina 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puoleenväliin. Tämän jälkeen ohjelmisto alkoi etääntymään yhä kauemmas perinteisestä harmonikan soitosta. Toisaalta kun lukee tätä alueen paikallislehteä niin taloudellisesti ja yleisömäärältään SHS on viime vuosina kuitenkin ollut melko menestynyt. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää, kuinka paljon kävijöissä on varsinaisia harmonikanharrastajia tai harmonikkamusiikin ystäviä. Luulen että yleisö alkaa nykyisin olemaan samaa kuin muillakin musiikkifestivaaleilla, eli tämä ei ole enää harmonikkafestivaali sanan varsinaisessa merkityksessä.

Ikaalinen ei myöskään välttämättä ole paras paikka tälläisen juhlan järjestämiseen, sijaitseehan se kuitenkin keskellä ei mitään eikä edes junayhteyden varrella (itselleni ihan sopiva paikka koska asun ihan vieressä). Varmasti kulkuyhteyksien kannalta jokin paikka lähempänä eteläsuomea ja vielä radan varressa olisi parempi.

olli

Tarkistin valokuvistani, että olen ollut Ikaalisissa Sata-Häme Soi  -tapahtumissa vuosina 1983,1984,1985,1986 ja 1987.  Paras reissu oli luonnollisesti ensimmäinen :D  Noina vuosina esiintyi myös kansainvälisiä viihdeorkestereita kuten Malando, Alfred Hause, Mantovani ja Oskar Bugliese ;)  Mukavia muistoja 8)