Suomen Harmonikkaliitto

Videot - omat ja linkit

Aloittaja olli, 27-12-2014, 15:59:29

« edellinen - seuraava »

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Marko - 09-06-2015, 06:34:06

Pääsin kokeilemaan miten videokuvaus ja editointi sujuu. Tälläinen oli lopputulos.

Eipä ammattilaisetkaan paljoa paremmin tätä tekisi. Esiintyjät ovat hyviä ja luonnollisia. Laulussa on myös sanomaa ja hauskat sanat. Olen ollut kymmeniä vuosia mukana oman kotiseutuni amatöörielokuvaajien toiminnassa, joten on tuttua hommaa tämäkin.
Toivo

olli

Markolle karma.  Hieno esitys ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

EP

Lainaus käyttäjältä: Marko - 09-06-2015, 06:34:06

Pääsin kokeilemaan miten videokuvaus ja editointi sujuu. Tälläinen oli lopputulos.

Tämähän oli oikein hienosti toteutettu, hienot soittimet/ soundit ja laulu teksteineen!

Teme

Hyvä oli lopputulos, tykkäsin!
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

mahu

Tuo ilmainen Widowsin Movie Maker ei oikein taivu näihin ajoitusjuttuihin, paljon meni aikaa yrittää säätää ajoituksia kohdallee ja sitten kun esikatselee videota alusta, niin ajoitukset on pielessä. Siinä oli joku juttu varmaan mitä en tajunnut. Vähän niitä ajoituksia voisi tuossa parannella mutta työkalun takia en järkevällä ajalla sitä paremmaksi saa.

Tietäiskö kukaa mitään hyvää videoeditointiohjelmaa?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 10-06-2015, 08:02:41
Tuo ilmainen Widowsin Movie Maker ei oikein taivu näihin ajoitusjuttuihin, paljon meni aikaa yrittää säätää ajoituksia kohdallee ja sitten kun esikatselee videota alusta, niin ajoitukset on pielessä.

Hyvältä se näytti pikaisesti katsellen.

Lainaa
Siinä oli joku juttu varmaan mitä en tajunnut. Vähän niitä ajoituksia voisi tuossa parannella mutta työkalun takia en järkevällä ajalla sitä paremmaksi saa.
Tietäiskö kukaa mitään hyvää videoeditointiohjelmaa?

Tuo riippuu siitäkin miten koko homman tekee. Jos kuvaa live-esitystä useammalla kameralla, niin riittää että ohjelmassa saa ääniraidan näkymään. Sitten siirtelee klipit niin että äänet osuvat kohdalleen. Olen tätä nyt juuri tehnyt, tosin lähinnä puhetilaisuuksille, alkaa sujua aika hyvin. Mulla on Mac ja ohjelmana iMovie. Windowsille hommasin Sony Movie Studion, kun sain muutamalla kympillä kun olin ostanut Sonyn kameran. Se vaikutti aika lupaavalta, mutta en ole tosissani kokeillut sitä.

Aina tuo ääniraidan ulkomuodon mukaan synkkaus ei onnistu, riippuu siitä mitä on kuvaamassa. Joskus kuvasin omaa soittoani, kun äänittelin eri soittimet erikseen miksausta varten. Siinä piti ihan kuuntelemalla ja katsomalla säätää kohdalleen.

Ohjelmissa on aika paljon eroja. Itselle sopivan ohjelman löytäminen ei välttämättä ole ihan helppo juttu.

mahu

Joo, lähinnä tuota ajoitusta tarvitsisin, Movie Maker ei osaa ääniraitaa videosta näyttää, jotta synkkaus osuisi helposti kohdalleen. Lisäksi Movie Maker ei käsittele clippejä raitoina vaan clippeinä jotka eivät voi mennä päälekäin ollenkaan vaan säätämisen joutuu hoitamaan trimmauksella. Jos alkupään clippiä trimmailee niin menee kaikki myöhemmät clipit heti ajallisesti pieleen.

Täytyykin katsoa tuota omaa Sonyn kamerapakettia, olisko sielä joku softa tullut kameran mukana.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 10-06-2015, 10:56:40
Täytyykin katsoa tuota omaa Sonyn kamerapakettia, olisko sielä joku softa tullut kameran mukana.

Ei tuo ainakaan mulle tullut mukana, vain semmoinen alennuskuponki. Mukana tulleella pystyi vain siirtämään koneelle ja rajamaan klippejä.

Tämmöinen voisi myös olla sopiva https://www.lwks.com/ . Siitä pitäisi olla ilmainen versio. Sen ilmaisenkin pitäisi tukea monen kameran editointia.

Itselläni macillä se kyllä alkuun herjasi jotain lisenssistä, mutta kyllä siitä sitten onnistui sen ilmaisenkin ottamaan käyttöön.

eikkajuhani

Olipa siinä pätkässä reipasta menoa ja mikä parasta omintakeista tuotantoa !! Hyvä hyvä !!
  Plussan paukautin  :) :) :) ;)

Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 10-06-2015, 10:56:40
Joo, lähinnä tuota ajoitusta tarvitsisin, Movie Maker ei osaa ääniraitaa videosta näyttää, jotta synkkaus osuisi helposti kohdalleen. Lisäksi Movie Maker ei käsittele clippejä raitoina vaan clippeinä jotka eivät voi mennä päälekäin ollenkaan vaan säätämisen joutuu hoitamaan trimmauksella. Jos alkupään clippiä trimmailee niin menee kaikki myöhemmät clipit heti ajallisesti pieleen.

Tuossa iMoviessa, jota eniten edelleen käytän, on vähän samaa ongelmaa. Se ei varsinaisesti tue raitoja, mutta kun laittaa yhden pitkän videoklipin pohjaksi, niin sen päälle voi sitten sijoitella lyhyempiä klippejä ja säätää ne kohdalleen. Mutta jos yrittää työskennellä ilman tuota pohjaklippiä, tulee ihan samat ongelmat.

Mutta jospa tuo Lightworks olisi ratkaisu.

Maniskamies

Lainaus Markolta: "Tietäiskö kukaa mitään hyvää videoeditointiohjelmaa?"

Uskaltaisiko suositella? Uskallan! Itse olen yli kymmenen vuoden ajan käyttänyt MAGIX Movie Edit-ohjelmistoja. Päivityksiä on tullut sopivasti, kun tietokoneet ja toisaalta videokameratkin (mm. 4:3 --> 16:9 kuvakoko-'standardi') ovat kehittyneet.

Googlettamalla "magix movie edit pro" löytyy tuotetestauksia (review), tarjouksia, tuotteiden ominaisuuksia ja suomalaisia ohjeita, sekä parinkymmenen minuutin Tutorial YouTubessa.

http://www.magix.com/fi/movie-edit-pro/

Mielestäni ei kannata opetella jonkin yksinkertaisen ohjelman käyttöä, koska hukattu aika on paljon arvokkaampaa kuin jonkun 70 euroa maksavan hyvillä ominaisuuksilla varustetun Magix-ohjelman: eri vaatimustasoisia löytyy. Tutustu niihin ja valitse itsellesi ja tavoitteillesi sopiva.

Uskallan luvata, ettet pety.

Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 10-06-2015, 21:39:05
Mielestäni ei kannata opetella jonkin yksinkertaisen ohjelman käyttöä, koska hukattu aika on paljon arvokkaampaa

Tuommoisia kelvottomia ohjelmia tässä ei liene mainittukaan muita kuin enintään Windows Movie Maker. Lightworks on ammattitason ohjelma, jonka Pro-versio maksaa yli kolmesataa euroa. Pro-version ominaisuuksia ei monikaan harrastuskäytössä tarvitse, ja jos 720p jälki riittää jakeluun niin ilmaisversio riittää. Ja toimii myös linuxissa.

Sonyn ohjelmaa en uskalla varauksetta suositella ostettavaksi, koska se on maksullinen (luokkaa alle sata euroa) enkä ole sitä tarpeeksi itse käyttänyt. Ominaisuuksia oli kuitenkin erittäin paljon ja työnkulku vaikutti itselle sopivalta.

Tuo työnkulku onkin minusta aika tärkeä asia. Kokeilin jokunen vuosi sitten Adoben Premiereä, enkä oikein päässyt sen kanssa alkuunkaan. Se tuntui olettavan, että mulla on valmiina rajatut klipit joista kokoan elokuvan. Mulla taas on paljon semmoista hommaa missä tulee kuvattua jokunen tunti materaalia josta pitää hakea sopivat kohdat ja työstää niistä video.

Tuo Magix voi myös hyvinkin olla ihan hyvä vaihtoehto, ei ole liian kallis ja ilmeisesti ominaisuuksia ainakin laajemmista versioista löytyy. Ainakin paperilla tuntuisi olevan kelvollinen monen kameran tuki. Pitää itsekin muistaa tsekata tuo joskus, jos päädyn enemmän Windowsilla tekemään.

Joissakin ohjelmissa, joita olen katsonut. on kyllä ominaisuuksia mutta enimmäkseen turhakepuolelta... kaikenlaista valmista efektiä ja muka-näyttävää siirtymää, joita ei viitsi mihinkään panna, mutta sitten ihan perusjuttuja puuttuu. 

La Melodiosa

Minä olen käyttänyt Pinnacle-studio Ultimate versio 15. Tallensin sillä yhden konsertin ja siinä meni kyllä ääni ja kuva yhteen. Nykyisin siitä on menossa jo versio18 ja näkyy hinta olevan Verkkokaupassa 90 euron tietämissä. Jos enempi harrastaa videointia niin kannattaa hankkia kunnon ohjelma. Niihin yleensä on saatavissa lataamalla koeversion kuukaudeksi käyttöön ilmaiseksi. :)
Vielä virtaa ja sokeri sulaa

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: La Melodiosa - 11-06-2015, 09:28:20
Minä olen käyttänyt Pinnacle-studio Ultimate versio 15. Tallensin sillä yhden konsertin ja siinä meni kyllä ääni ja kuva yhteen. Nykyisin siitä on menossa jo versio18 ja näkyy hinta olevan Verkkokaupassa 90 euron tietämissä. Jos enempi harrastaa videointia niin kannattaa hankkia kunnon ohjelma. Niihin yleensä on saatavissa lataamalla koeversion kuukaudeksi käyttöön ilmaiseksi. :)

Kuvasitko useammalla kameralla? Millainen tuki oli videon koostamiseen näistä?

olli

Sain "maniskamieheltä" nuotin linkin kappaleeseen
https://www.youtube.com/watch?v=cQoI2RwcYyI
mitenhän mahtaa sujua haitarilla? :P
Kun innostuu, niin tässä lissää - sähköpianolla ::)
https://www.youtube.com/watch?v=89MX_1-avac

Maniskamies

Olli: "mitenhän mahtaa sujua haitarilla?"

Näin tuolla Australiassa:

https://www.youtube.com/watch?v=bHZG_z81cIM
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

olli

Lainaus käyttäjältä: Maniskamies - 11-06-2015, 18:57:40
Olli: "mitenhän mahtaa sujua haitarilla?"
Näin tuolla Australiassa:
https://www.youtube.com/watch?v=bHZG_z81cIM
Etsin monen monta sivua tuubista, mutten löytänyt.  Kiitos tästä linkistä.  Pitää katsoa, onnistuisiko itseltä - ei ehkä tänään, eikä huomenna - mutta lähipäivinä (kuukausina ehkä) ;)

ftamt

Pistänpä minäkin linkin, koska nuo australialaiset ovat amatöörejä tämän soittajan rinnalla. Hänen nimensä on Brent Buswell ja hän on yksi parhaita amerikkalaisia hanuristeja. Erikoista on se, että hän syntymästään saakka ollut sokea ja samoin hänen pianistivaimonsa Crista. Brentin sukujuuret
ovat ranskalais-suomalaiset. Hänen isoäitinsä puhuu vielä puhdasta suomea. Olen ollut Brentin konserteissa ja soitoissa. Hän on uskomattoman taitava ja hyvämuistinen, joka pesee soitossa monen näkevänkin mestarin. Jos häneltä kysytään kappaleita niin aina tulee. Hän on tehnyt kaksi CD-levyäkin, jossa on Frosinia, Deiroa ja muita harmonikkamusiikin klassikkoja. Tällainen soittaja olisi saatava Suomeen, sillä täällä on vieraillut huonompiakin. Nuoresta iästään huolimatta hänellä sellainen lavakarisma, että yleisö on heti myyty. Brentistä löytyy harmittavan vähän videoita YouTubessa.
Tässä nyt kuitenkin kaksi.
Toivo
https://youtu.be/s1dcLPv7nJI
https://youtu.be/3YxsDvG-a7c

ftamt

Tällainen herra, kuin Mike Shaine on soittanut paljon kappaleita pianolla ja harmonikalla YouTubeen.
En tiedä onko hän englantilainen tai amerikkalainen, mutta hän tuntuu tykkäävän suomalaisista kappaleista, joita hän on soittanut kanavalle kymmenkunta. Tässä esimerkkinä hän soittaa antiikkiharmonikalla ilmeisesti levyn päälle Lasse Pihlajamaan BYE BYE POLKAN ja pianolla Oskar
Merikannon Kesäillan valssin (Summer Waltz). Suomalaisia kappaleita löytyy YouTubesta lisää mm.
Lasse Pihlajamaan Nuoruusmuistoja on saanut nimekseen Musette de Paris ja Toivo Mannisen Gigolo polkka on nimellä French Polka. Tässä nämä esimerkit. Jos linkit eivät aukea, niin nimellä Mike Shaine accordion  tai piano löytyy YouTubesta.
Toivo
https://youtu.be/Oh13Ceivg40
https://youtu.be/KwMflI5pBn0I

olli

Molemmat linkit ilmoittivat: "Video ei ole käytettävissä, pahoittelumme" :P
PS.  Muistelen, että jossain oli juttua tästä mestarisoittajasta.  Hän olisi vain soittavinaan, musiikki tulisikin levyltä.  Lieneekö legendaa vai totta.  Hän lienee israelilainen?