Suomen Harmonikkaliitto

harmonikan tulevaisuudennäkymiä

Aloittaja mrasanen, 11-12-2014, 23:13:31

« edellinen - seuraava »

pillimees

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 23-01-2015, 20:31:04
Mä olen testannut ilmeisesti just jotain kaukoidän pienempää pianohaitaria. En muista itse äänestä paljoa, olikohan huono valssiääni vaan? Ainakin se oli surkeasti tehty ja basson kielipenkki irtosi kolahduksen jälkeen. Bassonapit eivät kestäneet mitään kovaa käyttöä ja muutama jäi puoliksi sisään. Ankeat remmit jotain ihme polyesteria. Tuomio: yksi tähti viidestä, ei enää koskaan uudelleen!  :D
Tuohon verrattuna joku firotti tai weltmeister (en kylläkään ole testannut) taitaa olla luksusta.

Toisaalta tekee sillä lelulelullakin sentäs jotain  ;D https://www.youtube.com/watch?v=uMw7YplUbAM
Tuossa sen näkee, et ei soitto ole haitarin hinnasta/koosta/merkistä riippuvainen, vaan siitä kuka on henkseleitten välissä!

htoyryla

Toisaalta tekee sillä lelulelullakin sentäs jotain  ;D https://www.youtube.com/watch?v=uMw7YplUbAM

Miksi tuo videon haitari edes olisi lelulelu, sehän soi ihan hyvin, siinä on puolitoista oktaavia diskantissa ja bassojakin ilmeisesti alkuun tarpeeksi? Mulle kelpaisi tuommoinen, sillähän tekisi jo vaikka mitä ja kulkisi hyvin mukana. Voi että kun olisi ollut tuommoinen silloin lukioikäisenä. Miksi tuo olisi vähemmän soitin kuin melodika tai huuliharppu?

Nämä sitten on niitä Kiinan leluja, hinnat parikymppiä.

Tästä löytyy jo tuommoisia mitä Ryan Thomson tuossa videossa soittaa. Hinnat 140 - 200 dollaria.
http://www.aliexpress.com/wholesale?shipCountry=fi&shipCompanies=&SearchText=musical+instruments+accordion&exception=&minPrice=100&maxPrice=500&minQuantity=&maxQuantity=&isFreeShip=n&isFavorite=n&isRtl=n&isOnSale=n&isAtmOnline=n&isBigSale=n&similar_style=n&similar_style_id=&CatId=0&initiative_id=SB_20150123082324

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 24-01-2015, 11:29:08
Mä olen testannut ilmeisesti just jotain kaukoidän pienempää pianohaitaria. En muista itse äänestä paljoa, olikohan huono valssiääni vaan? Ainakin se oli surkeasti tehty ja basson kielipenkki irtosi kolahduksen jälkeen. Bassonapit eivät kestäneet mitään kovaa käyttöä ja muutama jäi puoliksi sisään. Ankeat remmit jotain ihme polyesteria. Tuomio: yksi tähti viidestä, ei enää koskaan uudelleen!  :D
Tuohon verrattuna joku firotti tai weltmeister (en kylläkään ole testannut) taitaa olla luksusta.

Tuossa sen näkee, et ei soitto ole haitarin hinnasta/koosta/merkistä riippuvainen, vaan siitä kuka on henkseleitten välissä!

En kyllä tuollaista soitinta kenellekkään soittimeksi suosittelisi, en aloitussoittimeksi enkä muutenkaan. Tuo ei anna harmonikasta kyllä laisinkaan oikeaa kuvaa, muovinen, halvanoloinen soitin ei varmaankaan lisäisi halua jatkaa soittoharrastusta. Kyllä se ensimmäinen, lapselle hankittava soitin saisi olla hyvälaatuinen jotta innostus ja kiinnostus soittamiseen jatkuisi. Enkä kyllä aikuiselle aloittelevalle soittajallekkaan huonoa soitinta hankkisi ensimmäiseksi soittimeksi.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 24-01-2015, 13:02:39

En kyllä tuollaista soitinta kenellekkään soittimeksi suosittelisi, en aloitussoittimeksi enkä muutenkaan. Tuo ei anna harmonikasta kyllä laisinkaan oikeaa kuvaa, muovinen, halvanoloinen soitin ei varmaankaan lisäisi halua jatkaa soittoharrastusta. Kyllä se ensimmäinen, lapselle hankittava soitin saisi olla hyvälaatuinen jotta innostus ja kiinnostus soittamiseen jatkuisi. Enkä kyllä aikuiselle aloittelevalle soittajallekkaan huonoa soitinta hankkisi ensimmäiseksi soittimeksi.

Mistä tuosta Ryan Thomsonin pelistä näkee että se on muovinen ja halvanoloinen. Minun silmiin se näyttää samalta kuin halvemmat pianopelit muutenkin, ääniala ja bassojen määrä vain rajallinen? Vastaanlaisia on tuolla aliexpressissä noin 150 dollarilla.

Nuo kahdenkympin kiinalaiset sitten jo näyttävätkin pelkiltä leluilta.

Huonoja soittimia en suosittele kenellekään. Olen itse aika tarkkaa siitä että soittotuntuman pitää olla kohdallaan.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 24-01-2015, 13:10:17
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 24-01-2015, 13:02:39

Mistä tuosta näkee että se on muovinen ja halvanoloinen. Minun silmiin se näyttää samalta kuin halvemmat pianopelit muutenkin, ääniala ja bassojen määrä vain rajallinen?

Nuo kahdenkympin kiinalaiset sitten jo näyttävätkin pelkiltä leluilta.

Huonoja soittimia en suosittele kenellekään. Olen itse aika tarkkaa siitä että soittotuntuman pitää olla kohdallaan.

No jos tuo ei näytä halvalta ja muovisenoloiselta niin mikä sitten? Samahan noissa halvoissa pianopeleissä mitä maailmalla näkee myytävän on vikana, laatu ei ole sitä tasoa että niistä olisi aloitussoittimeksi. Harmonikka on soitin jossa ei halvalla hyvää saa, tämän varmasti tietää moni soittaja ihan kokemuksestakin. Sitäpaitsi olen sitä mieltä että aloitussoittimeksi, kun puhutaan soittajasta joka aloittaa nollatasosta, varsinkin ilman kokemusta esim. pianosta, kannattaa valita jo aloitussoittimeksi näppäinharmonikka.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 24-01-2015, 13:17:48
No jos tuo ei näytä halvalta ja muovisenoloiselta niin mikä sitten? Samahan noissa halvoissa pianopeleissä mitä maailmalla näkee myytävän on vikana, laatu ei ole sitä tasoa että niistä olisi aloitussoittimeksi. Harmonikka on soitin jossa ei halvalla hyvää saa, tämän varmasti tietää moni soittaja ihan kokemuksestakin.

Mun ajatus oli että hintaa saisi alas karsimalla äänialaa ja bassojen määrää.

Puhallinpuolella halpoja soittimia on nykyään saatavilla. Ei ne ehkä kestä kuin neljä viisi vuotta (oma kokemus) mutta sopivat niille jotka haluavat kokeilla vaikkapa saksofonia sijoittamatta siihen tonnia heti alkuun. Saksofonikaan ei ole mekaanisesti mitenkään yksinkertainen tehdä. Samoin on saatavilla muovisia lasten klarinetteja jotka ehkä näyttävät lelulta mutta ovat täysin soitettavia. Harkitsin aikoinaan semmoisen hankkimista matkakäyttöön.   

Nuo halvat puhaltimetkin jakoivat aikoinaan m.netissä mielipiteet kahteen leiriin. Perinteiset puhaltajapiirit eivät hyväksyneet halpissoittimia missään tapauksessa. Mutta sitten oli melkoinen määrä kitaristeja ja muita soittajia, jotka hankkivat halpisfonin ja olivat tyytyväisiä päästyään kokeilemaan ja sitä kautta sisälle puhaltimien maailmaan.

Lainaa
Sitäpaitsi olen sitä mieltä että aloitussoittimeksi, kun puhutaan soittajasta joka aloittaa nollatasosta, varsinkin ilman kokemusta esim. pianosta, kannattaa valita jo aloitussoittimeksi näppäinharmonikka.

Tästä olen ihan samaa mieltä. Valitsinhan itsekin näppäinpelin haitariksi vaikka pianon koskettimisto oli tuttu ennestään.

Giulietti

Kyllähän noita äänialaltaan ja bassojen määrältään karsittuja soittimia on jo nyt myynnissä useammankin laatuvalmistajan toimesta, mutta koska laatu aina maksaa, niin eiväthän ne halpoja ole, mutta toisaalta ei mikään harrastus ole halpaa. Noiden laadukkaiden lastensoittimien hyvänä puolena on kuitenkin myös se, että niiden jälleenmyyntihintakin on hyvä joten kun soitinta vaihdetaan isompaan, saa soittimeen sijoitetuista rahoista aika hyvin vielä takaisin. Nuo edellä näytetyt halpikset taas ovat sellaisia että niistä eroon pääseminen voikin jo olla ongelma. Tänä päivänä saa edullisen aloitussoittimen jos puhutaan aikuisesta harrastajasta, ostamalla käytetyn laadukkaan soittimen, niitä on markkinoilla enemmän kuin koskaan ja hinnat ovat ainakin takavuosiin verrattuna laskeneet.

htoyryla

No hyvä, harmonikan tulevaisuus on turvattu, nuoria soittajia on tarpeeksi ja soittimien hinta ei ole esteenä harmonikan soiton aloittamiselle. Ja hyvä vain etteivät köyhät tai vääräoppiset soittimien kokeilijat tunge haitaria soittamaan.

olli

Minäkin ostin aikoinaan huutonetistä haitarin lastenlasteni räplättäväksi.  Lelu oli ei sillä voi opettaa soittamaan.  Leikkikaluna menettelee ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Kuka pystyy määrittämään mikä on tarpeeksi, kun puhutaan nuorista harrastajista, mutta se että nuoria harmonikansoittajia ja harrastajia ei olisi, on täysin väärä kuvitelma. Enkä tajua miksi soittimien hinta olisi este harrastuksen aloittamiselle, maksaahan esim jääkiekonkin harrastaminen melkoisia summia vuosittain ja kuitenkin siihenkin löytyy rahaa. Ja kuten sanoin, käytettyjen soittimien hinta ei tänä päivänä ole mitenkään paha, ei ainakaan este harrastuksen aloittamiselle.

En itse epäile harmonikan tulevaisuuden olevan uhattuna. Ehkä henkilö, jonka ainoa kosketus harmonikkamaailmaan tulee tältä palstalta voi näin ajatella. Televisioon ja radioon harmonikkamusiikkia pitäisi saada enemmän, mutta yleisradiotahan ei ole enää vuosiin kiinnostanut se mitä yleisö haluaa. Onneksi suomessa on Järviradio jossa harmonikka soi päivittäin ja jossa soi muutenkin muutakin kuin listahitit. Suosittelen kuuntelemaan!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 24-01-2015, 13:45:43
Minäkin ostin aikoinaan huutonetistä haitarin lastenlasteni räplättäväksi.  Lelu oli ei sillä voi opettaa soittamaan.  Leikkikaluna menettelee ;)

Tuosta en tiedä. Tuo Thomsonin videolla soittama peli kuitenkin vaikuttaa semmoiselta, että mieluummin mä olisin lapsena ottanut sen, kuin sen melodikan minkä sain. Aika karmeita pelejä, soinnut epävireessä. Hirveä oli se käytetty postimyyntilandolakin johon sain myöhemmin manguttua rahat. Vanhemmat tukee niitä harrastuksia jotka niitä itseä kiinnostaa.

EP

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 24-01-2015, 13:47:33
Kuka pystyy määrittämään mikä on tarpeeksi, kun puhutaan nuorista harrastajista, mutta se että nuoria harmonikansoittajia ja harrastajia ei olisi, on täysin väärä kuvitelma. Enkä tajua miksi soittimien hinta olisi este harrastuksen aloittamiselle, maksaahan esim jääkiekonkin harrastaminen melkoisia summia vuosittain ja kuitenkin siihenkin löytyy rahaa. Ja kuten sanoin, käytettyjen soittimien hinta ei tänä päivänä ole mitenkään paha, ei ainakaan este harrastuksen aloittamiselle.

En itse epäile harmonikan tulevaisuuden olevan uhattuna. Ehkä henkilö, jonka ainoa kosketus harmonikkamaailmaan tulee tältä palstalta voi näin ajatella. Televisioon ja radioon harmonikkamusiikkia pitäisi saada enemmän, mutta yleisradiotahan ei ole enää vuosiin kiinnostanut se mitä yleisö haluaa. Onneksi suomessa on Järviradio jossa harmonikka soi päivittäin ja jossa soi muutenkin muutakin kuin listahitit. Suosittelen kuuntelemaan!

Juu, hyvä kirjoitus kaikin puolin , samaa mieltä! :) ja Järviradio on ok kanava.
Tuosta YLE :stä sen verran, että Facebookista löytyy mm. sivu "Sata-Häme Soi -harmonikkakilpailut takaisin televisioon" Sinne vaan juttua ja sitä kautta YLE: lle. Myös se adressi aiheesta on kuihtunut, Miksi?? Luulis kannattajia löytyvän?

pillimees

Yle soittaa juuri sitä musiikkia mitä SUURIYLEISÖ kaipaa!! Jos sieltä tulis päivittäin pelkkää sirmakkaa niin epäilen et kuuntelioita olis aika niukasti! Haitarimusiikin kaipaajia on sen verran rajallinen määrä että joku järviradio riittää hyvin tyydyttämään tämän tarpeen!Ei senpuoleen ettenkö haitarimusiikista tykkäisi mut ei jatkuvalla syötöllä!

htoyryla

Enkä tajua miksi soittimien hinta olisi este harrastuksen aloittamiselle, maksaahan esim jääkiekonkin harrastaminen melkoisia summia vuosittain ja kuitenkin siihenkin löytyy rahaa. Ja kuten sanoin, käytettyjen soittimien hinta ei tänä päivänä ole mitenkään paha, ei ainakaan este harrastuksen aloittamiselle.

Tuossa jo toisessa postauksessa muistelin omia kokemuksiani. Koulussa opettajan avustamana pääsin vähän sisään pianonsoittoon. Kotiin ei pianoa hankittu, sain lopulta melodikan. Vanhemmat eivät ymmärtäneet kiinnostusta musiikkiin tai pitivät sitä ohimenevänä. Radiotekniikan ja elektroniikan harrastusta kyllä tuettiin. Soitonoppiminen alkoi todenteolla vasta yli parikymppisenä kun aloin itse tienata tarpeeksi.

Mun vähät kokemukset käytettyjen soitettavuudesta viittaisi siihen että hyvän pelin etsiminen käy työstä. Jos ajattelen omia vanhempiani, niin radiolaitteita käytiin kyllä katsomassa siellä sun täällä, tosin satojen kilometrien päähän ei niitäkään lähdetty katsomaan. Samaa ei olisi tehty soittimien takia.

No, tänä päivänä tuommoinen minunkaltaiseni tapaus hoituu jollain halvalla keyboardilla.

mahu

Kyllä nuoria haitarinsoiton harrastajia on, olen samaa mieltä ja en myöskään usko että tulevaisuus olisi uhattuna. Hinnoissa halusin vain painottaa sitä että tiedän tosielämästä tapauksia missä pelkästään rahan takia ei voi aloittaa haitarinsoittoa. Kyllä me jotka jo haitari omistetaan, tiedetään että halpojakin haitareita on olemassa, mutta silti sijoitus voi olla liikaa. Monet suomessakin elää aika tiukilla ja elämisen pakolliset kulut vain menee lasten harrastusten edelle. Aikaisemmassa viestissäni halusin vain verrata sitä kuinka epäreilua on niille lapsille jotka haluaisivat alottaa haitarin soitin, mutta rahan takia joutuu liikkeestä tulemaan jonku muun halvemman instrumentin kanssa kotia.

5-rivis kursseista en tiedä mutta tälläkin hetkellä yksi lapsi menisi heti kansalaisopistoon soittamaan 2-rivistä jos saisi GC vireisen soittimen. Vanhemmat ei halua sijoittaa uuteen yli 1000e soittimeen ja käytettyjä ei ole missään myynnissä.

Niin kyllä jääkiekkokin ja moni muukin harrastus maksaa ja siihen kannattaa panostaakin mutta se aloittaminen ja vanhemmille todistaminen siitä että harrastus oikeasti kiinnostaa.

Nää muoviset lelut mitä on nyt nähty ei kyllä ratkaise tätä ongelmaa, eihän tätä keskustelua muuten olisikaan.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 24-01-2015, 15:29:58
Nää muoviset lelut mitä on nyt nähty ei kyllä ratkaise tätä ongelmaa, eihän tätä keskustelua muuten olisikaan.

Jännää tämän muovisten lelujen esille nostaminen, kun minä aloin pohtia halvan aloitussoittimen mahdollisuuksia. Lähtökohdan siihen sain tästä mitä itse kirjoitit:

Lainaa
Jos ne olisivat muovirunkoisia ja palkeet pahvia, joku 1-äänikertainen kielisarja ja isoissa erissä niin ei tuo voi tulla kalliiksi. 60eurolla saa puusta tehdyn mandoliinin ja väittäisin siihen kuluvan enemmän aikaa kun hyvin suunniteltuun halpaan haitariin. Mutta miten kävisi haitarin arvostuksen? Jaa'a.

Nykyistä halvemmat soittimet leimataan ilman muuta muovisiksi ja huonolaatuisiksi.

Muita soittimia on kuitenkin onnistuttu valmistamaan kauko-idässä kohtuulliseen hintaan riittävällä laadulla aloitussoittimiksi. Myös saksofoneja joissa on paljon aika tarkkaa mekaniikkaa.

Se että tätä ei ole tehty haitarien puolella johtunee siitä ettei sille näetä tarpeeksi kysyntää. Valmistajat voivat kyllä teettää haitareitaan Kiinassa ja ottaa niistä täyden hinnan. Haastajaa ei ole löytynyt. Thomann teettää puhaltimia Kiinassa, muttei haitareita. Varmasti tarkkailevat kysyntää ja sen mukaan valitsevat mihin panostavat.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 24-01-2015, 15:29:58
Hinnoissa halusin vain painottaa sitä että tiedän tosielämästä tapauksia missä pelkästään rahan takia ei voi aloittaa haitarinsoittoa. Kyllä me jotka jo haitari omistetaan, tiedetään että halpojakin haitareita on olemassa, mutta silti sijoitus voi olla liikaa. Monet suomessakin elää aika tiukilla ja elämisen pakolliset kulut vain menee lasten harrastusten edelle. Aikaisemmassa viestissäni halusin vain verrata sitä kuinka epäreilua on niille lapsille jotka haluaisivat alottaa haitarin soitin, mutta rahan takia joutuu liikkeestä tulemaan jonku muun halvemman instrumentin kanssa kotia.

5-rivis kursseista en tiedä mutta tälläkin hetkellä yksi lapsi menisi heti kansalaisopistoon soittamaan 2-rivistä jos saisi GC vireisen soittimen. Vanhemmat ei halua sijoittaa uuteen yli 1000e soittimeen ja käytettyjä ei ole missään myynnissä.

Niin kyllä jääkiekkokin ja moni muukin harrastus maksaa ja siihen kannattaa panostaakin mutta se aloittaminen ja vanhemmille todistaminen siitä että harrastus oikeasti kiinnostaa.

Tätä minäkin pidän tärkeänä... myös yksittäisen soittohaluisen näkökulmaa, kun nuo omat kokemukset tulivat mieleen ja tajusin että niistä nämä minun näkemykseni kumpuavat.

EP

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 24-01-2015, 15:21:19
Yle soittaa juuri sitä musiikkia mitä SUURIYLEISÖ kaipaa!! Jos sieltä tulis päivittäin pelkkää sirmakkaa niin epäilen et kuuntelioita olis aika niukasti! Haitarimusiikin kaipaajia on sen verran rajallinen määrä että joku järviradio riittää hyvin tyydyttämään tämän tarpeen!Ei senpuoleen ettenkö haitarimusiikista tykkäisi mut ei jatkuvalla syötöllä!

Jos puhutaan harmonikkamusiikin tulevaisuudennäkymistä niin kyllä sitä näkyvyyttää nimenomaan kaivattaisiin.

Huomio kohtiin 2,3 ja 5!

"Julkisen palvelun ohjelmatoiminnan tulee erityisesti:
1) tukea kansanvaltaa ja jokaisen osallistumismahdollisuuksia tarjoamalla monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja keskusteluja sekä vuorovaikutusmahdollisuuksia;
2) tuottaa, luoda, kehittää ja säilyttää kotimaista kulttuuria, taidetta ja virikkeellistä viihdettä;
3) ottaa ohjelmistossa huomioon sivistys- ja tasa-arvonäkökohdat, tarjota mahdollisuus oppimiseen ja itsensä kehittämiseen, painottaa lapsille suunnattuja ohjelmistoja sekä tarjota hartausohjelmia;
4) kohdella ohjelmatoiminnassa yhtäläisin perustein suomen- ja ruotsinkielistä väestöä, tuottaa palveluja saamen, romanin ja viittomakielellä sekä soveltuvin osin myös maan muiden kieliryhmien kielellä;
5) tukea suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta sekä huolehtia ohjelmatarjonnasta myös vähemmistö- ja erityisryhmille;
6) edistää kulttuurien vuorovaikutusta ja ylläpitää ulkomaille suunnattua ohjelmatarjontaa;
7) välittää asetuksella tarkemmin säädettäviä viranomaistiedotuksia ja varautua televisio- ja radiotoiminnan hoitamiseen poikkeusoloissa."

Aika yksipuolista on tarjonta musiikinkin saralla, etten sanois jatkuvalla syötöllä.  :(

kultakala

Tuli sellainenkin mieleen, että varmaan on myös erilaisia harrastajia? Eivät kaikki välttämättä halua olla Kuppimonttu-virtuooseja tai Kaljanjanoja. Monille nimenomaan harrastus, ajankulua. En ainakaan itse ostaisi flyygeliä ensitöikseni, jos haluaisin iltojen ratoksi opetella jotain helppoja juttuja koskettimilla. Sitä varten voin ostaa halvan keyboardin. Kaverini osti kympin ukulelen, sanoi hankkivansa kitaran seuraavaksi jos ukelointi sujuu...  ;D

No panikoinnin aiheita löytyy muualtakin, esim. ala-asteen pakollinen nokkahuilunsoitto. Miten se kirkuva ihonvärinen muovinen härpäke vastaa aitoa baRokki-keppiä? Lapset saavat väärän ja traumaattisen kuvan koko huilusta.  ;D
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 24-01-2015, 16:57:06
Tuli sellainenkin mieleen, että varmaan on myös erilaisia harrastajia? Eivät kaikki välttämättä halua olla Kuppimonttu-virtuooseja tai Kaljanjanoja. Monille nimenomaan harrastus, ajankulua. En ainakaan itse ostaisi flyygeliä tai edes halvinta pystypianoa, jos haluaisin iltojen ratoksi opetella jotain helppoja juttuja koskettimilla. Sitä varten voin ostaa alle satasella keyboardin ja liittää vaikka tietokoneeseen.

No nimenomaan... tästähän tämä koko näkemysero lähtee. Kun vielä tajuaa sen että alkupisteessä ei välttämättä ole hölkäsen pölähtävän tajua siitä kummalle tielle lopulta päätyy, vaiko jonnekin välimaille.

No, lopulta on aivan sama... Ostin eilen sähköbasson, halvan Kiinassa tehdyn. Kokeilin äsken soitella sitä, vaikken osaakaan, http://freygish.com/htoyryla/music/ratsumies-0115.mp3 (olikin ensin lipsahtanut miksauksessa epäsynkkaan, nyt on korjattu).