Suomen Harmonikkaliitto

harmonikan tulevaisuudennäkymiä

Aloittaja mrasanen, 11-12-2014, 23:13:31

« edellinen - seuraava »

Giulietti

Ei ehkä kannata pelkästään lukea muiden kirjoituksia, kannattaa käydä harmonikkakonserteissa ja vaikka kuuntelemassa jonkun harmonikkakoulun esiintymistä niin huomaa nuoria harrastajia olevan ihan mukavasti.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 22-01-2015, 19:21:31
Ei ehkä kannata pelkästään lukea muiden kirjoituksia, kannattaa käydä harmonikkakonserteissa ja vaikka kuuntelemassa jonkun harmonikkakoulun esiintymistä niin huomaa nuoria harrastajia olevan ihan mukavasti.

Ei taida kuitenkaan kiinnostaa niin paljon. Nyt vain kun roikun täällä, niin yritin hahmottaa mitä täällä sanotaan. Itse en kyllä juurikaan törmää haitariin kuin kotonani. Haitari sopivassa määrin käytettynä muiden soitinten joukossa kuuluu mun ideaani millaista musiikin pitää olla. Pitkään yritin käyttää keyboardien ja syntikoiden haitarisoundeja, mutta lopulta hankin aidon. Kyllä jo nuorena kiinnosti, muttei ollut varaa hankkia kalliita soittimia.

Jaa... puolitoista kuukautta sitten Taraf de Haiduksin konsertissa näin kaksi haitaria. Ei haitarimusiikkia, mutta haitaria sopivasti käytettynä. Mutta muuten mä en nykyään paljoakaan käy kuuntelemassa mitään musiikkia, en edes jaksa kuunnella musiikkia levyiltä tai muulta kun harvoin. Enemmän vain sitten soittelen itse.

kultakala

Lainaa
Siis kun otsikkona on "tulevaisuus", niin ei ole ratkaisevaa kuinka yleistä tai suosittua jokin on, vaan onko sillä jatkuvuutta. Suurikaan yleisö ei takaa tulevaisuutta, jos se koostuu vanhemmasta väestä.

Näin on. SHS:ssa en pahemmin nuoria nähnyt, paitsi esiintymässä. Jos kuvitellaan tilaisuus ilman vanhempia ihmisiä, niin paikka olisi käytännössä tyhjä..
Nuoria harrastajia toki on. Suurin osa on aloittanut varmaankin vanhempien soittoharrastuksen innoittamana. Mutta paljonko on niitä ihmisiä, jotka kiinnostuvat soittamisesta ilman että on täytynyt syntyä jo valmiiksi haitarien keskelle. Onko se kestävää kehitystä, jos soittoinnostuksen pitää "periytyä"? Kuulostaa kämäiseltä jos ei muuten saada soittajia..

Mulla alkoi kaikki tyhjästä, en tiedä edes suvusta ketään joka soittaisi mitään. Sattumanvaraisesti jotenkin päädyin netistä kuuntelemaan ulkomaalaista haitarimusiikkia ja pidin soittimen äänestä, siinä se. Jos en olisi netin kautta haitaria löytänyt, niin olisiko löytänyt ollenkaan? Isoissa kaupungeissa taitavat vain kerjäläiset soittaa, muuten haitaristit ovat omissa piireissään hifistelemässä silleen, ettei niihin "sattumalta" törmää...  :-\
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

Viljo

Nyt, kun SHS on otettu esiin, niin siitäpä pieni kommentti. Liittyy tähän jatkuvuuteen. Harmonikkaristeilyn konseptia on muutettu siten, että siellä on nuorille mahdollisuus esiintyä. Itse olen kertonut SHS:lle miten mielestäni pitäisi järjestelmää korjata ja tämä on yksi muutoksista, joita esitin. Pääpointteina on ollut, että nuorille tarjotaan soittomahdollisuuksia siinä missä perus pappaporukoille (=keskimääräinen hanurikerho, ja kyllä, tykkään käyttää tuota sanaa). Harmonikkaleirejä järjestetään useassa eri paikassa Suomessa. Ikaalisissa ja Seilin saaressa nyt esimerkiksi - ne ovat nuorille suunnattuja.

Tällaisin miettein olin muutama vuosi sitten: http://www.vapaalehdykka.net/blog/2013/03/
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Suuri syy miksi harmonikansoittajilta yleisö vähenee, on radio ja televisio. Niiden ohjelma- ja musiikkitarjonta on vuosi vuodelta kaventunut ja harmonikansoittoa niistä kuulee enää ani harvoin.
Nykyään mennään vain mahdollisimman suurten katsoja- ja kuuntelijalukujen perässä, eikä tehdä yhtä monipuolisia ja sivistäviä ohjelmia kuten ennen. Saattaapa olla niinkin, että osa nuorisosta ei ole koskaan edes kuullut harmonikansoittoa. Korkeintaan ulkomaisten huonojen katusoittajien soittoa,
joiden kappaleista ei saa mitään tolkkua. Soittajia ei ole joka kylässä eikä kaupunginosassa, että pääsisi näkemäänkään elävää harmonikansoittoa. Jos on, niin moni soittelee neljän seinän sisällä
tai kesämökillään. Harmonikkakonsertteja ja tansseja on harvassa paikasssa. Minä kyllä syytän
tiedoitusvälineitä, sillä niillä on suuri vastuu, mitä musiikkia tarjotaan ihmisten kuultavaksi. Kaikesta
huolimatta haitarinsoittoa harrastetaan yleisöltä piilossa kaiken aikaa. Onko loppujen lopuksi niin tärkeää kuinka paljon yleisöä ja soittajia on?  Pääasia, että harrastetaan.
Toivo 

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 23-01-2015, 08:36:15
Suuri syy miksi harmonikansoittajilta yleisö vähenee, on radio ja televisio. Niiden ohjelma- ja musiikkitarjonta on vuosi vuodelta kaventunut ja harmonikansoittoa niistä kuulee enää ani harvoin.
Nykyään mennään vain mahdollisimman suurten katsoja- ja kuuntelijalukujen perässä, eikä tehdä yhtä monipuolisia ja sivistäviä ohjelmia kuten ennen.

Tästä olen aivan samaa mieltä. Radiolla ja TV:llä on valtava vaikutus siihen mitä musiikkia kuunnellaan. Nykyään julkaistaan paljon erilaista musiikkia ja sitä on helposti saatavilla, mutta suuri yleisö löytää vain sen mitä radio ja TV soittaa. Ja näissä hallitsee soittolistat, jotka tehdään ties millä kaupallisilla perusteilla.

Lainaa
Minä kyllä syytän
tiedoitusvälineitä, sillä niillä on suuri vastuu, mitä musiikkia tarjotaan ihmisten kuultavaksi. Kaikesta
huolimatta haitarinsoittoa harrastetaan yleisöltä piilossa kaiken aikaa. Onko loppujen lopuksi niin tärkeää kuinka paljon yleisöä ja soittajia on?  Pääasia, että harrastetaan.

En minä ole ottanut kantaa onko se tärkeää vai ei. Itselleni ei olekaan. Haitarin suosio voi myös pudotakin ja tulla taas uudestaan.

mahu

Onhan haitari aika kalliskin soitin verrattuna moniin muihin. Kitaroita ja viuluja saa alle satasella, millä pystyy perusteet aloittamaan. Pianoja on jokaisessa koulussa. Liian paljon näkee pieniä lapsia aloittamassa soittoa haitarilla joka vuotaa ku seula ja ilma ei piisaa, aiva ilkiää tekee katsella vierestä. Tosi on että nuorisomallin 5-rivisestä pitää maksaa se 1000 euroa jotta sillä kannattaa opiskelemaan lähteä, saati sitte esiintymään. Nuorison (15v) voimat ja käsien pituudet kyllä riittää opettelemaan muutaman satasen saksalaisillaki peleillä, mutta taitaa tuossa iässä olla muut mielessä :)
Tällä seudulla jatkuvasti kuulen 2-rivisporukkojen opettajilta että olisko kellää myidä halpaa kaksirivistä. Harmi kun ehtona kurssille osallistumiseen on aina se että pitää olla oma soitin. Paikallisen liikkeen uusi 2-rivinen kustantaa reilusti yli tonnin. Eikä käytettyjäkään oikealla virityksellä ole kuin harvoin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 23-01-2015, 11:08:35
Onhan haitari aika kalliskin soitin verrattuna moniin muihin. Kitaroita ja viuluja saa alle satasella, millä pystyy perusteet aloittamaan.

Tällä on varmasti paljon vaikutusta. Itse olisin varmaan opiskeluaikoina hankkinut haitarin, jos ne olisivat olleet selvästi halvempia. Hintaero on mielestäni vain kasvanut noista ajoista. Halvat kitarat ja viulut tulevat Kiinasta ja muista kaukoidän maista. Osa niistä ainakin on ihan kelvollisia soittimia, paljon lienee kiinni länsimaisen ostajayrityksen vaatimuksista ja laadunvalvonnasta.

Haitari on tietysti mutkikas peli halpamaissakin tehtynä. Asetetaanko aloitussoittimelle sitten liian kovat vaatimukset. Kynnys lähteä hankkimaan lapselle kallista soitinta on tosiaan iso, ja voi johtaa siihen mitä tässä ketjussa jo arveltiin, että vain haitarisuvun lapset alkavat soittaa haitaria. Olisiko tilanne toinen jos olisi pienehköjä mutta kunnollisia, äänialaltaan ja bassopuoleltaan rajallisia 1- tai 2-äk aloitussoittimia saatavissa edullisesti. Ja tuo aloitussoitin pitää ymmärtää siinä mielessä että satasen kitarat ja viulut ovat oikeastaan kokeilusoittimia, niillä pääsee alkuun sen verran että näkee kiinnostaako. Pitemmän päälle hankitaan parempi.

Mulle itsellähän kokeiluhaitarina toimi venäläinen kaksirivinen, maksoi juuri satasen luokkaa. Mutta lapsille niitä ei voi suositella, ainakaan normaalikokoista karmoskaa, vaikka tuolla sivupalkissakin näkee niitä välillä myytävän lasten haitareina.   

kultakala

Ainakin pianohaitareita saa halvalla nettihuutokaupoista, muitakin kuin venäläisiä. Lisäksi pianokoskettimet on kaikille tutut, joten kynnys varmaan aika matala varsinkin jos on soittanut pianoa.

Suurin osa maailman hanureista on pianoversioita, joten miksikäs se huonompi vaihtoehto olisi. Ebayn huutokaupasta http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xpiano+accordion&_nkw=piano+accordion&_sacat=0 löytyy paljon erilaisia pianohaitareita, myös noita melodeoneja... Tosin postikulut Suomeen on monissa törkeät, mutta on poikkeuksiakin.

Suomessa toki on pakkomiele näppäinversioihin ja niillä onkin hyvä rahastaa, mukamas se "oikea" haitari. Sitten pitää tietty olla mieluiten yli kymppitonnin soitin että on cool esiintyä. Mun mielestä hienostelussa ei ole järkeä, taidot merkkaavat.  8)

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 23-01-2015, 12:27:25
Ainakin pianohaitareita saa halvalla nettihuutokaupoista, muitakin kuin venäläisiä. Lisäksi pianokoskettimet on kaikille tutut, joten kynnys varmaan aika matala varsinkin jos on soittanut pianoa. Suurin osa maailman hanureista on pianoversioita, joten miksikäs se huonompi vaihtoehto olisi. Itsellä ei ole kuitenkaan semmoista, koska en varmaan tässä vaiheessa jaksa ruveta opettelemaan uutta systeemiä.  :D

Käytetyn hankkiminen voi kylmiltään sekin olla aikamoinen kynnys. Pitäisi käydä kokeilemassa, jos osaisi, soittimet ovat ympäri maata, ei ole helppoa eikä halpaakaan enää.

Venäläisistä... toisin kuin useimmat muut, en pidä niitä lähtökohtaisesti huonoina soittimina, itselläni on useita venäläisiä kaksirivisiä aivan kelvollisessa soittokunnossa. Liikkeellä on kyllä soittokelvottomiakin, käytetyt soittimet on aina yksilöitä. Mutta venäläinen kaksirivinen ei ole ihan kevyt ja palje voi olla raskas liikuteltava, ellei sitten ole kysymys varsinaisesta lastenmallista jotka ovat paljon pienempiä. Systeemi sen sijaan on todella yksinkertainen oppia.

mahu

5 vuotta sitten kun pääsin koittamaan haitaria ja innostuin siitä. Kiersin kaikki alueen kirpputorit läpi ajatellen että kyllä niitä halpoja ny pitäis olla millä pääsis koittamaan. Ei yhtäkään tullut vastaan. Sitten menin paikalliseen musiikkiliikkeesees ja muistan vielä sen kun laitoin itselleni 150e hintakaton soittimelle. En silloin siis katsellut mitään hintoja netistä joten minulla ei ollut mitään käsitystä niiden hinnoista. Vähän aikaisemmin olin ostanut uuden kitaran hintaan 99e. Silloin liikkeessä tuli karu totuus vastaan kun myyjä kantoi repaleisen pienen 5-rivisen ja pyysi siitä 350 euroa. Olin hetken että mitä helv****ä. Pyörittelin sitä käsissäni ja myyjä antoi soittonäytteen ja vakuutteli että ei mistään halvemmalla saa. Ostin sen lopulta ja myöhemmin ymmärsin että haitarien hinnat on oikeasti korkeat, mutta lähellä oli ettei omakin innostus kaatunut siihen.

Viljo

Erittäin hyvä pointti tämä hintataso. Jos on saanut hankittua itselleen pelin ja on sitä vaikka vaihtamassa parempaan vikojen takia, niin vähän toppuuttelen asiaa. Jos runko on hyvä, tykkää soundeista yms, niin korjaus tulee usein halvemmaksi kuin uuden hankkiminen tai uuden käytetyn hakkiminen - jopa silloin, kun tehdään iso remontti.

Aloittelevien osalta kannattaa kysyä myös vuokrasoittimia. Vuokraharmonikkoja on ollut Suomessa varmaan jo 100 vuotta ja on yhä. Liikkeistä vaan kysymään. Toinen juttu on sitten tuo soittimen osto osamaksulla. Se ei vähennä soittimen hintaa, mutta voi mahdollistaa hieman kalliimman soittimen hankinnan jos vaan oma budjetti sen kestää. Ei kaikkea tarvitse aina itse omistaa heti alkuun 100 % omistussuhteella.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 23-01-2015, 13:34:21
Aloittelevien osalta kannattaa kysyä myös vuokrasoittimia. Vuokraharmonikkoja on ollut Suomessa varmaan jo 100 vuotta ja on yhä. Liikkeistä vaan kysymään. Toinen juttu on sitten tuo soittimen osto osamaksulla. Se ei vähennä soittimen hintaa, mutta voi mahdollistaa hieman kalliimman soittimen hankinnan jos vaan oma budjetti sen kestää. Ei kaikkea tarvitse aina itse omistaa heti alkuun 100 % omistussuhteella.

Vuokraus ja osamaksu sopii niille, joilla on vakaa aikomus haitarinsoittoon muttei kerralla varaa sijoittaa siihen. Ne jotka ovat kokeilumielessä liikkellä hankkivat niitä enintään parin sadan soittimia, mikä sitten jo entisestään karsii mm. haitarin pois mahdollisten joukosta.

Sinänsä on jännää, että joskus aikoinaan kaksirivinen haitari oli tyypillinen aloitussoitin, ainakin Pohjois-Ruotsissa. Niitä tilattiin postimyynnistä, siinä määrin että ainakin jonkun mielestä näillä duuripeleillä oli oleellinen vaikutus siihen että musiikki vaihtui suomalaisperäisestä mollista duurivoittoiseksi.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 23-01-2015, 12:27:25
Ainakin pianohaitareita saa halvalla nettihuutokaupoista, muitakin kuin venäläisiä. Lisäksi pianokoskettimet on kaikille tutut, joten kynnys varmaan aika matala varsinkin jos on soittanut pianoa.

Suurin osa maailman hanureista on pianoversioita, joten miksikäs se huonompi vaihtoehto olisi. Ebayn huutokaupasta http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xpiano+accordion&_nkw=piano+accordion&_sacat=0 löytyy paljon erilaisia pianohaitareita, myös noita melodeoneja... Tosin postikulut Suomeen on monissa törkeät, mutta on poikkeuksiakin.

Suomessa toki on pakkomiele näppäinversioihin ja niillä onkin hyvä rahastaa, mukamas se "oikea" haitari. Sitten pitää tietty olla mieluiten yli kymppitonnin soitin että on cool esiintyä. Mun mielestä hienostelussa ei ole järkeä, taidot merkkaavat.  8)

Nuo ulkomaisissa nettihuutokaupoissa myytävät pienet pianoharmonikat eivät monestikaan laadullisesti ole kummoisiakaan joten en tiedä olisiko sellainen soitin kovin hyvä aloitussoittimeksi. Mielestäni se ensimmäinen soitinkin saisi olla melko laadukas jotta koko harmonikasta ei tule aloittelevalle soittajalle väärää mielikuvaa. Noissa lasten pianoharmonikoissa ääniala on myös vielä suppeampi kuin vastaavissa näppäinharmonikoissa, koon ollessa kuitenkin sama, joten tämäkään ei ole positiivinen seikka. Mielestäni jos on alkamassa harmonikansoittoa täysin ilman aiempaa kokemusta esim. pianosta, on näppäinharmonikka parempi valinta. Se että maailmalla on enemmän pianoharmonikan soittajia ei tarkoita järjestelmän paremmuutta. Itse aikoinaan pianoharmonikasta näppäinharmonikkaan siirtyneenä harmittelen vain sitä etten siirtynyt jo aiemmin. Hyviä aloitussoittimia olisivat kolmiriviset 1- ja 2-ääniset joita toki onkin olemassa. Kolmea riviä enempää kuin ei aloittaessa tarvitse ja kun opettelee ensin kolmella rivillä tekniikan, on myöhemmin siirtyminen viisiriviseen toki helppoa.

mahu

Siinä vaiheessa ku lapsi alkaa harrastamaan jotain ja listalla on vaihtoehtoja (täälä suunnalla yleisimpiä mitä tulee mieleen):
liikunnasta esim: taitoluistelu, jääkiekko, jalkapallo, paini
soittamisesta: piano, viulu, kitarat, rummut, haitarit, laulu
Niin kyllä haitari ja rummut on näistä harrastuksista ne mitkä syö aloituskustannuksia että edes pääsee aloittamaan. Vuokraus on hyvä, mutta ei se silti ratkaise tätä ongelmaa. Kyllähän jääkiekkoon ja jalkapalloonkin saa tonneja uppoamaan mutta alkuun pääsee pelkillä luistimilla ja jalkapallolla.

Laadukkaita lasten 3-rivisiä esim. Lasse Pihlajamaa ei kyllä varmasti saa alle tonnilla. Ja jos saa niin ei kyllä lähimmästä liikkeestä. Haitarin hankintaa kuitenkin vielä puoltaa että se pitää aika hyvin hintansa. Lasten mallit ainakin ovat hyvissä hinnoissa.

Aapeli Hautanen muisteli että ensimmäinen soitin oli 1-rivinen koska ei ollut rahaa 2-riviseen. Nykyään on hassua että 1-rivisiä ei ole juurikaan myynnissä ja tämän päivän kursseille hyväksyttävästä 2-rivisestä saa tosiaan maksaa enemmän kuin 4-äänikertaisesta 5-rivisestä. Jos kiinalaiset tekisivät lapsille sopivassa koossa 3- tai 5-rivisiä suomalaisella järjestelmällä ja suhteellisen tiiviinä alle 300 euron hintaan niin uskoisin niille olevan menekkiä. Ja ihan sama 2-rivisessäkin. Jos ne olisivat muovirunkoisia ja palkeet pahvia, joku 1-äänikertainen kielisarja ja isoissa erissä niin ei tuo voi tulla kalliiksi. 60eurolla saa puusta tehdyn mandoliinin ja väittäisin siihen kuluvan enemmän aikaa kun hyvin suunniteltuun halpaan haitariin. Mutta miten kävisi haitarin arvostuksen? Jaa'a.

Viljo

Suomeen on yritetty tuoda halpoja pelejä kaukoidästä ihan tässä 10 vuoden sisäänkin. Koekappale oli ihan ok, ei siinä mitään, mutta kun tilausmäärät olisivat olleet aivan omaa luokkaansa. Olisi pitänyt kuulemma ostaa yksi kontillinen haitareita kerralla... Suomen markkinat eivät vain riitä tällaisen määrän tuontiin. Halvin tapa saada tänne haitari taitaa olla Thomann.

Mun mielestä on huomioitava, että Suomessa ostajakunta on pääosin vaatinut korkealuokkaisia harmonikkoja. Siksi niitä myös tarjotaan.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 23-01-2015, 18:02:06
Suomeen on yritetty tuoda halpoja pelejä kaukoidästä ihan tässä 10 vuoden sisäänkin. Koekappale oli ihan ok, ei siinä mitään, mutta kun tilausmäärät olisivat olleet aivan omaa luokkaansa. Olisi pitänyt kuulemma ostaa yksi kontillinen haitareita kerralla... Suomen markkinat eivät vain riitä tällaisen määrän tuontiin. Halvin tapa saada tänne haitari taitaa olla Thomann.

Mun mielestä on huomioitava, että Suomessa ostajakunta on pääosin vaatinut korkealuokkaisia harmonikkoja. Siksi niitä myös tarjotaan.

Tää onkin nyt ilmeisen uusi ajatus, että haitarille voisi saada uusia soittajia, jos olisi niin halpoja pelejä olemassa että voisi kokeilla pienellä riskillä. Esim. puhaltimissa on ollut tuonsuuntaista kehitystä, saksofoneja ja klarinetteja alkaa saada sopivaan aloitushintaan.

Mutta ei näytä kovin lupaavalta kun katsoo aliexpressin tarjontaa http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20150123082324&SearchText=musical+instruments+accordion

Siellä on parinkympin leluhaitaria ja sitten soittimen näköiset ovat jo neljästäsadasta ylöspäin eivätkä vielä kovin kummoisia. Tuo paikka on yhden kappaleen ostajille. Varmaan suurina määrinä saisi edullisemmin mutta kuka haluaa ottaa riskin.

Tuossa vähän erilainen haku joka antaa vähän enemmän oikeita haitareita http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20150123083036&SearchText=button+accordion

kultakala

Mä olen testannut ilmeisesti just jotain kaukoidän pienempää pianohaitaria. En muista itse äänestä paljoa, olikohan huono valssiääni vaan? Ainakin se oli surkeasti tehty ja basson kielipenkki irtosi kolahduksen jälkeen. Bassonapit eivät kestäneet mitään kovaa käyttöä ja muutama jäi puoliksi sisään. Ankeat remmit jotain ihme polyesteria. Tuomio: yksi tähti viidestä, ei enää koskaan uudelleen!  :D
Tuohon verrattuna joku firotti tai weltmeister (en kylläkään ole testannut) taitaa olla luksusta.

Toisaalta tekee sillä lelulelullakin sentäs jotain  ;D https://www.youtube.com/watch?v=uMw7YplUbAM

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 23-01-2015, 20:31:04
Mä olen testannut ilmeisesti just jotain kaukoidän pianohaitaria. En muista itse äänestä paljoa, olikohan huono valssiääni vaan? Ainakin se oli surkeasti tehty ja basson kielipenkki irtosi kolahduksen jälkeen. Bassonapit eivät kestäneet mitään kovaa käyttöä ja muutama jäi puoliksi sisään. Ankeat remmit jotain ihme polyesteria. Tuomio: yksi tähti viidestä  :D
Jotkut Weltmeisteritkin ovat kuulemma huonoja, mutta tuskin noin huonoja sentään.

Kiinassa tehdään nykyään ihan hyviä soittimia. Woodwindin Helin kertoi kun kerran kävin siellä liikkeessä, että kun hän teettää Kiinassa puhaltimia, niin nyt alkaa laatu olla jo todella hyvää. Se vaatii jatkuvaa yhteydenpitoa ja paikalla käyntiä. Muualtakin on se tietoa, että laatua saa kun teettäjä osaa vaatia. Mulla on Kiinassa tehtyjä sähkökitaroita, mandoliini ja tänään hain kaupasta sähköbasson. Laadussa ei ole mitään valittamista.

olli

Tuli mieleen harrastajien määrä;  Harmonikkaliitolla lienee tilastoja, kuinka paljon on ollut pyrkijöitä vuosien saatossa hopeiseen ja kultaiseen harmonikkaan.  Jos tilastoja on, niistä saattaisi näkyä joku trendi vuodesta 1983 lähtien ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!