Suomen Harmonikkaliitto

f ja g Giuliettien mallimerkinnässä

Aloittaja PaRisto, 30-10-2014, 08:25:59

« edellinen - seuraava »

PaRisto

Moro,

Joku varmaan osaa sanoa mitä nuo F tai G Giuliettin mallimerkinnässsä tarkoittaa.
Minulla on sellainen käsitys että niillä erottaa esim. onko kyseessä puu- vai "muovi"runkoinen peli.

Onko käsitystä vai oikein tietoa?
jos näin niin kumpi on kumpi?

t. PaRisto
PaRisto

waltsu

PaRisto

Moi,

Velimiehellä oli sellanen kukka mallinen kiuluetti ja se oli muovirunkonen?!
Siinä alko kans sarjanumero f kirjaimella.... tukee teoriaani ?
siis Geellä.....
teorian voi kumota!!!!

t. Paristo
PaRisto

Johan

Lainaus käyttäjältä: PaRisto - 30-10-2014, 21:27:52
Moi,

Velimiehellä oli sellanen kukka mallinen kiuluetti ja se oli muovirunkonen?!
Siinä alko kans sarjanumero f kirjaimella.... tukee teoriaani ?
siis Geellä.....
teorian voi kumota!!!!

t. Paristo

Hinnat -80 luvulla olivat niin päin, että F-malli oli kalliimpi ja G-malli halvempi, siis oletettavasti F:ssä ehkä myös paremmat kielet.
Olen kuullut ns. kukkamallin omisteneelta, että siinä oli muovirunko, mutta varma en asista ole.
Pitänee kaivaa vanhoja esitteitä kehiin jos niistä olisi apua, hämärästi muistelen joskus lukeneeni, että G:ssä olisi ollut "patentoitu materiaali" ja siitäkin voi vetää joitakin johtopäätöksiä. Olisiko puu patentoitu?

Johan
Pitänee kaivaa vanhoja esitteitä kehiin, jos niistä vaikka olisi apua

usko

Löytyikö vanhoja esitteitä Giulietteistä? Kiinnostaisi mitä kieliä käytetty, mitä materiaalia kieli ja laatta. Siis tarkempi materiaalitieto, kuin 'terästä ja alumiinia'

Mitäköhän materiaalia tuo valurunko lienee? Tuskin ämpärimuovia? On tehty ainakin viuluja ja klarinetteja, ainakin kokelumielessä, komposiittiaineksista. Jotkut sanoo että akustiikka yhtä hyvä kuin puu, ja lisäksi halkeematon, turpoomaton, neutraali lämpötila- ja kosteusvaihteluille.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: usko - 11-09-2016, 09:30:37
Mitäköhän materiaalia tuo valurunko lienee? Tuskin ämpärimuovia? On tehty ainakin viuluja ja klarinetteja, ainakin kokelumielessä, komposiittiaineksista. Jotkut sanoo että akustiikka yhtä hyvä kuin puu, ja lisäksi halkeematon, turpoomaton, neutraali lämpötila- ja kosteusvaihteluille.

Buffetin Greenline-klarinetit on tehty jostakin puuhiukkasten ja synteettisen aineen (muovin?) seoksesta, ovat ammattilaistasoa ja samoissa hinnoissa kuin heidän paremmat puiset klarinetit (kolme neljä tonnia). Väitetään että aine käyttäytyy ja soi kuten puu, ilman puun ongelmia (eläminen lämpötilan ja kosteuden mukaan, halkeamisriski).

Sitten erikseen on laatumerkkien(kin) halvimmat ABS-muoviset oppilassoittimet.

usko

Näinpä näin.
Entisenä klarinetistina, mulla oli grenadilla salissa, ja muovipilli myrskysoittimena.
Mutta sanoisin, että ne kalliimmat Yamahat ei jää yhtään jälkeen Buffetille, paitsi imagossa ehkä.
Edelleen toistaisin tuon aiemman kysymykseni Giuliettin materiaaleista. Tokko tietoa on?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: usko - 11-09-2016, 17:11:53
Entisenä klarinetistina, mulla oli grenadilla salissa, ja muovipilli myrskysoittimena.
Mutta sanoisin, että ne kalliimmat Yamahat ei jää yhtään jälkeen Buffetille, paitsi imagossa ehkä.

Uskon kyllä, vaikka opettajat tuntui suosivan Buffetteja. Mulla oli YCL-CX, myin sen pari vuotta sitten pois kun ei tule enää klarinettia juuri soitettua, eikä koskaan ennenkään muuta kuin jotenkuten, niinkuin muitakin soittimia. Mutta kyllä siinä oli äänessä luonnetta minunkin käsissäni.