Suomen Harmonikkaliitto

Itse aloitetun ketjun lopettaminen

Aloittaja olli, 14-04-2009, 16:43:26

« edellinen - seuraava »

olli

Tuli mieleen, että miten "kuolleet" ketjut lopetetaan.  Itse ajattelin, kun on saanut riittävästi vastausta aloitukseensa, voisi sen sitten lopettaa.  Paanko lukituksi?  Kauanko viestit säilyvät luettavissa?  Lieneekö joku määräaika, jotta saat vapaata palvelintilaa.  Eihän ole kenenkään etu, että kaikki tavara on "hämärään tulevaisuuteen" saakka muistissa.  Haluaisin panna joidenkin aloitusteni loppuun pisteen! ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 14-04-2009, 16:43:26
Tuli mieleen, että miten "kuolleet" ketjut lopetetaan.  Itse ajattelin, kun on saanut riittävästi vastausta aloitukseensa, voisi sen sitten lopettaa.  Paanko lukituksi?  Kauanko viestit säilyvät luettavissa?  Lieneekö joku määräaika, jotta saat vapaata palvelintilaa.  Eihän ole kenenkään etu, että kaikki tavara on "hämärään tulevaisuuteen" saakka muistissa.  Haluaisin panna joidenkin aloitusteni loppuun pisteen! ;)

Webbifoorumeilla on aika usein sellaista epäsymmetriaa, että ketjun aloittaja pitää ketjua omanaan ja varsinkin jos on hakemassa vastausta selvään kysymykseen. Mutta muut osallistujat voivat kokea ketjun keskusteluna, samoin ne lukijat jotka eivät edes keskusteluun osallistu. Ja keskusteluhan voi rönsyillä alkuperäisen aiheen ympärillä ja joskus kauaskin. Pitäisikö sitä hillitä tai peräti siivota pois kun asia on käsitelty?

Keskustelu on foorumin rikkaus. Minusta jo käydyt keskustelut on se pääoma joka foorumilla on ja joka houkuttelee uusia jäseniä mukaan. Itse lueskelen foorumien kirjoituksia, vanhojakin, sen mukaan mistä kulloinkin olen kiinnostunut. Näen myös, että kun ketju on kerran aloitettu, se on yhteistä omaisuutta: keskustelufoorumi ei ole vain kysymys/vastaus -palsta vaikka kysymys usein onkin hyvä tapa aloittaa keskustelu.

Edit: Tekstimuotoisen tiedon säilöminen palvelimilla on kyllä hyvin halpaa; kuva, ääni ja video on ne jotka levyt täyttävät.

Viljo

Olen ajatellut asian siten, että aloitetut keskustelut pidetään avoimina toistaiseksi. On turha lähteä sulkemaan keskustelua - joku voi haluta kommentoida vaikka kahden vuoden päästä jotain juttua. Sallitakoon se hänelle. Eli jätetään lukitsematta, eikä poisteta omia viestejä keskeltä ketjua. Voin jopa poistaa ko. ominaisuudet teiltä, jos tarve vaatii.

Ainoa, missä olisi syytä olla tarkka, niin on tuo kirjoittelu eri osioihin. Periaatteessa tyhmät kysymykset, viisaat vastaukset palsta on turha, koska tämä sekä muut palstat korvaavat sen. Muutamassa kohdassa olen lipsunut enkä ole jaksanut siirrellä aiheita, mutta ei kait siitä mitään ongelmaa ole muodostunut.

Jossain kohtaa, kun tänne palstoille kirjoittaa paljon ihmisiä, niin en aina pysty itse kaikkia viestejä lukemaan. Tällöin on järkevää, että esim. mahdollisessa häiriökäytöksestä yms. ilmoitetaan minulle, annatte käyttäjälle miinukset tai jotain vastaavaa. Tällaista ilmiantoperiaatetta käytetään esim. irc-galleriassa ja se on todettu toimivaksi ratkaisuksi suurissa yhteisöissä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Ok. Antaa ketjujen jatkua, eipä siinä mitään.  Tuli vaan mieleen tämäkin asia. :)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!