Suomen Harmonikkaliitto

Schottisch Trad G-duuri - sormitukset please!

Aloittaja risto, 12-04-2009, 15:13:38

« edellinen - seuraava »

Viljo

#20
Lainaus käyttäjältä: risto - 13-04-2009, 23:41:06
Kiitos Viljo, täytyy perehtyä oikein ajan kanssa.

PS: Ne trillit olin jo laittanut nuottiin, kertauksiin, joten laitoit niihinkin siis jo.

No kylläpäs olen väsyneenä tehnyt tökerön virheen. Ensimmäisellä sivulla, kun tulee ensimmäisen kerran kaksi sormitusta päällekäin, niin alempi on tarkoitettu sisäriveille, ei ulkorivelle..

Lisätään lisää: tahdin 12 trillin g-ääni on 2-sormelle, ei 5-sormelle. Eli tässäkin kappaleessa kannattaa käyttää kaikkia 5-riviä :-)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

TAA

Nyt kyllä näyttäisi äkkiä katsoen siltä, että paras sormitus syntyy kuitenkin keskiriveille, koska sävellys liikkuu kahden d:n välissä. Nuo kuudestoistaosasävelet on vielä tsekattava, miten ne olisi paras soittaa. Täytyy palata asiaan paremmalla ajalla.

t. TAA
"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."

risto

#22
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 14-04-2009, 08:07:22
... Eli tässäkin kappaleessa kannattaa käyttää kaikkia 5-riviä :-)

En ole vielä kokeillut, mutta mieleen tulee että biisiin saattaisi lisätrikkinä sopia modulaatio A-duuriin. Ulkoriveiltä tämä biisi menee kolmella rivillä hyvinkin helposti jopa aloittelijalle, periaatteella: sormi per rivi (eli nimetön uloimmalla rivillä, keski 2. rivillä,  etu 3. rivillä) ja käyttämällä A-kaavion C-duurin sormitusjärjestystä, alkaen nyt siis ulkorivin g:stä: 4 2 3 2 3 4 2 4. Peukalolla D ja E.

Kolmen rivin käyttö antaisi mahdollisuuden modulointiin vain "sabloonaa" siirtämällä, tosin en sitten tiedä onko tämä käyttämäni sormitus biisin tempon kannalta optimaalinen. Kannattanee opetella useammalla eri sormituksella, siitä aivan varmasti aukeaa oppimisen kannalta erilaisia tärkeitä juttuja.

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 14-04-2009, 08:07:22

...No kylläpäs olen väsyneenä tehnyt tökerön virheen. ...

Nuotinnoksessa on luultavasti virhe korukuviossa, tahdit 12,16,28,32. Näiden piti kaikkien olla sama kuvio. En nyt ehdit tarkastamaan kumpi niistä oli oikein vai onko kumpikaan, jompaan kumpaa olen valinnut ohjelman listasta väärän korutyypin. Nyt alkaa pitkä työputki, menee väkisinkin ensi viikkoon.

Viljo

Yeps. Soita siten, miltä tuntuu parhaimmalta. Itse käytän yleisesti ottaen paljon peukaloa, ehkä liikaakin. Apurivejä käytän, jos saan helpommin soitettua. Tuossa sormituksessani sisärivien kautta sormet saa vähän enemmän liikumatilaa kuin kolmelta keskiriviltä soitettaessa.

En ole kysynyt ammattisoittajilta, mutta luulisi, että 3-rivin periaatteen käytöstä hyötyvät vain ne, jotka soittavat paljon helpohkoja prima-vista-keikalle-biisejä. Annetaan nuotti eteen ja sanotaan, että laulu tulee eri sävellajista. Taide-, virtuoosi- ja klassisessa musiikissa kun yleisesti ottaen treenataan huomattavasti vaikeampia asioita, joten 3-rivin ajattelusta voi olla peräti haittaa sormituksen kannalta: soitetaan sieltä, mistä voidaan.

Mielestäni on huomattava, ettei mikään asteikkosormitus tarkoita, että samoja sormituksia voisi käyttää suoraan myös kappaleissa. Asteikot soitetaan normaalisti 3-riviltä, joskus myös neljältä riviltä. Kappaleissa on usein hyvin erilainen 'hektinen' tilanne menossa ja tarvitaan erilaisia sormituksia ja niiden yhdistelmiä soiton eteenpäin viemiseksi. Asteikkosormitukset ovat tietyllä tavalla kuolleita sormituksia ja ne auttavat soittologiikan sisäänoppimisessa. Asteikkosoitosta opittu hiljainen tieto soveltuu tietämättämme eri kappaleisiin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 14-04-2009, 10:15:41

Mielestäni on huomattava, ettei mikään asteikkosormitus tarkoita, että samoja sormituksia voisi käyttää suoraan myös kappaleissa. Asteikot soitetaan normaalisti 3-riviltä, joskus myös neljältä riviltä. Kappaleissa on usein hyvin erilainen 'hektinen' tilanne menossa ja tarvitaan erilaisia sormituksia ja niiden yhdistelmiä soiton eteenpäin viemiseksi. Asteikkosormitukset ovat tietyllä tavalla kuolleita sormituksia ja ne auttavat soittologiikan sisäänoppimisessa. Asteikkosoitosta opittu hiljainen tieto soveltuu tietämättämme eri kappaleisiin.

Varmasti juuri näin. Tämä biisi kuitenkin sattuu menemään aika kivasti asteikon sormituksilla. Kun saat haitarisi kokeilepa ulkoriveiltä ja sano mielipiteesi.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 13-04-2009, 22:13:27
Ei saamari, tuo kyllä näyttää aika kamalalta verrattuna Ollilan C-kaavion skaalan sormituksiin. Ollilan C-kaavion sormitus oli tällainen 2 3 4 3 4 2 3 2 ja kuva liitteenä. Sama toimii G-duurille keskiriveiltä ainakin noin periaatteessa.

Ollila antaa 2007 painetussa vihkossa C-kaaviolle 2 3 4 3 4(1) 2 3 2 ja se tuntuu minusta aika hyvältä lähtökohdalta tässä. Ala-d (kun puhutaan g-duurista) peukalolla ja ylä-d nimettömällä.


klezberg


Rupesin kokeilemaan Viljon sormituksella. Nelostahdin e:n ottaminen peukalolla ulkoriviltä tuntuu hyvältä ajatukselta, mutta siitä tekee mieleni palata heti keskiriveille eli tahti menisi 1 2 3 4 3 2. Tuo e kun tuntuikin ainoalta hankalalta paikalta tuossa alussa.

TAA

#28
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 14-04-2009, 11:12:37

Ollila antaa 2007 painetussa vihkossa C-kaaviolle 2 3 4 3 4(1) 2 3 2 ja se tuntuu minusta aika hyvältä lähtökohdalta tässä. Ala-d (kun puhutaan g-duurista) peukalolla ja ylä-d nimettömällä.

Joo – just' noin eli jos soitetaan esimerkiksi G-duuriasteikko keskiriveillä d:stä d:hen:

D E Fis G A H C D => 1 2 3 2 3 4 3 4
"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."

Viljo

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 14-04-2009, 11:49:44

Rupesin kokeilemaan Viljon sormituksella. Nelostahdin e:n ottaminen peukalolla ulkoriviltä tuntuu hyvältä ajatukselta, mutta siitä tekee mieleni palata heti keskiriveille eli tahti menisi 1 2 3 4 3 2. Tuo e kun tuntuikin ainoalta hankalalta paikalta tuossa alussa.


Makuasia, miten soittaa. Kokeilin tuolla sinun ehdotuksellasi. Ranne ei käänny mitenkään merkittävästi, joten makuasia. Itse siis edelleen käytän paljon peukaloa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

#30
Lainaus käyttäjältä: risto - 14-04-2009, 10:13:55

Nuotinnoksessa on luultavasti virhe korukuviossa, tahdit 12,16,28,32. Näiden piti kaikkien olla sama kuvio. ...

Korjasin korut mainituissa tahdeissa 12,16,28,32. Koru  menee siis a-b-a, eikä suinkaan alaspäin kuten olin väärin laittanut.

Lisäksi laitoin tahteihin 13 ja 29 Rivieren soitossa kuuluvat triolit, joitka ovat ehdoton koristelu myös. Näitä hän käyttää usemmassa paikassa, mutta nuoteissa siis kaikki korut näytetty vain kertauksissa selvyyden vuoksi. Käyttää kukin missä/miten tykkää. Pdf ja midi tiedostot on päivitetty. EDIT: ketjun 1. sivulla linkit.

Biisi alkaa mennä aika mukavasti ja bassot tulevat mukaan jo ihan itsestään. Tämä oli mukava huomata ja nostaa tunnelmaa korkealle ja uskoa että tämän 5.rivisen haitarin soiton kyllä oppii. Iso askel tämä, pitää löytyää lisää tällaisia biisejä.

Lisään keskirivin sormitukset myöhemmin, opettelen nyt kuitenkin kunnolla ulkoriveiltä, näin näen mikä on sitten ero sisäriviltä soittamiseen.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: risto - 15-04-2009, 20:44:16

Lisään keskirivin sormitukset myöhemmin, opettelen nyt kuitenkin kunnolla ulkoriveiltä, näin näen mikä on sitten ero sisäriviltä soittamiseen.

Odotan analyysiasi kiinnolla, sillä tällaista ei ole paljon tehty. Teoreettisesti asteikkoja kyllä on vertailtu, mutta konkreettisia fiilistelypohjaisia eri sormituksien kesken ei ole kirjoitettu. Tai no.. paha sanoa. En ole niitä etsinytkään, muttei niitä ole tullut vastaan.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

#32
Tulostin nyt vasta nuotin.  Katselin päällisin puolin, en vielä ole tapaillut hanurilla.  Silmiin pisti bassot.  Lieneekö alunperin kaksrivisen kappale?  Bassoissa voisi mielestäni käyttää "vaihtobassoja" elävöittämään kappaletta.  Kun on paljon perus-g bassoja peräkkäin voisi jokatoisen pannakin esim perus-d! ;)  Samoin d-perusbassoille kaveriksi perus-a jne.

Edit; Aloin kirjoitella nuottia Capellalla.  Nuottikirjoituksen opettelukin kiinnostaapi.  Panin Skotin uuteen uskoon, jäikö jotain pois?
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

risto

#33
Lainaus käyttäjältä: olli - 16-04-2009, 15:33:51
... Panin Skotin uuteen uskoon, jäikö jotain pois?

Nyt se tosiaan on uudessa kuosissa ;-) Ainakin A-osasta puuttuu yksi tahti ja B-osaa ei voi laittaa neljän tahdin kertauksena. Itse taidan pitäytyä alkuperäisessä, ainakin toistaiseksi.

PS. On  muuten hyvin tavallista , että kansanmusiikkikappaleissa on 8 tahtia sen kussakin eri osassa. Ihan eka asia mikä kannattaa tsekata kun tekee nuotteja on tsekata tahtien määrä.

Dragspel

Kumpikohan tässä on kyseessä: Skotti vai sottiisi eli saksanpolkka eli jenkka?

risto

#35
Lainaus käyttäjältä: Dragspel - 17-04-2009, 08:32:48
Kumpikohan tässä on kyseessä: Skotti vai sottiisi eli saksanpolkka eli jenkka?

Ketjun ensimmäisessä postissa on linkki alkuperäisesitykseen mp3 muodossa.  Biisi on ranskalaisen esittämä, mikä on todellinen alkuperä sitä en tiedä, enkä myöskään mitä ranskalaiset tarkoittavat biiseillä jotka nimeävät termillä scottisch. Joku kansanmusiikin tutkija/tietäjä varmaan osaisi sanoa. Hmm, voisikohan tuon alkuperäisen biisin tahdissa tanssia jenkkaa....

Ollille: Itse en lähtisi perusteettomasti muuttamaan biisien nimiä vaan pitäytyisin alkuperäisissä nimissä. Tosin eipä tuo scottisch mikään kunnon nimikään oikeastaan ole ....  Irlantilaisilla biiseillä on monesti monia eri nimiä ja tämä on ärsyttävää ja sekavaa kun yrittää löytää nuotteja tms..

PS. Itsekin sotken nimeä, tämän ketjun nimessä on näköjään yksi h liikaa, nuoteissa kuitenkin kuten alkuperäisessä.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Dragspel - 17-04-2009, 08:32:48
Kumpikohan tässä on kyseessä: Skotti vai sottiisi eli saksanpolkka eli jenkka?

Kyseessä on hidas sottiisi. Soitin kaksirivisellä - kaunis kappale.





klezberg

#37
Kappaleella taitaa olla nimikin: 'Le Canal en Octobre'. Oli mainittu jo youtuben sivulla. Kts. myös http://music.gordfisch.net/tradmusic/pmwiki.php/Tunes/LeCanalEnOctobre

Ja tässä variantti, jonka kohdalla mainitaan peräti säveltäjäkin, http://www.ceilidhsoc.org/musictune.html?Tune=151&_sg=French

Armando Bugari

#38
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 17-04-2009, 17:19:16
Kappaleella taitaa olla nimikin: 'Le Canal en Octobre'. Oli mainittu jo youtuben sivulla. Kts. myös http://music.gordfisch.net/tradmusic/pmwiki.php/Tunes/LeCanalEnOctobre

Ja tässä variantti, jonka kohdalla mainitaan peräti säveltäjäkin, http://www.ceilidhsoc.org/musictune.html?Tune=151&_sg=French


Säveltäjä on varsin tunnettu ranskalainen Frederic Paris - soittaa kaksirivistä - mille tämäkin kappale on alunpitäen sävelletty. Tuosta voi kuunnella vähän pätkää alkuperäisversiosta. Numero 5.

http://www.emusic.com/album/Frédéric-Paris-Rue-de-l-oiseau-Accordéon-diatonique-du-Bourbonna-MP3-Download/11092402.html

Tuossa taas kömpelöhkö versio kaksirivisellä:

http://www.youtube.com/watch?v=jHcVErx2MuA&feature=related



risto

#39
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 17-04-2009, 17:19:16

Kappaleella taitaa olla nimikin: 'Le Canal en Octobre'.

Kiitos pojat! Hyvää tietoa!

Frederic Parisin sävellyksistä voisi löytyä muutakin 5-riviselle sovitettavaa. Biisi #5 Pekan emusic linkissä on itseasiassa näköjään kahden biisin setti, jossa 'Le Canal en Octobre' jälkimmäisenä. Siitä kuuluu lopussa vain lyhyt pätkä. Täytyykin miettiä tuon levyn hankkimista, hyvältä kuulostavaa ranskalaista tavaraa. Kun kappaleet ovat 2-riviselle, bassoista tulisi helppoja 5-riviselle, mikä on alussa ihan jees.