Suomen Harmonikkaliitto

Schottisch Trad G-duuri - sormitukset please!

Aloittaja risto, 12-04-2009, 15:13:38

« edellinen - seuraava »

risto

Puu Saltarellen topikissa oli Dominique Rivieren soittama trad biisi, jonka haluaisin ehdottomasti oppia soittamaan 5-rivisellä.

Kirjoitin biisin nuotille ja lisäsin siihen haitarin bassot niin kuin ne suunnilleen biisistä korvaani kuulostavat. Jätin nuoteista pois näin aluksi trillit ja Coda osan (B osan 3. kertaus), että se olisi mahdollisiman yksinkertainen. EDIT: Trillit lisätty.

Nyt pyydän polvillani, että joku asiantunteva jaksaisi antaa tähän sormitukset. Olen soitellut vain ulkoriveltä Vesterisen mukaan ja tämä menee G:stä ja olisi silloin varmaan paras soittaa keskiriveiltä? En osaa itse vielä tässä vaiheessa laittaa päteviä sormituksia varsinkaan keskiriveille.

Tässä biisi midinä, miltä nuotinnus kuulostaa bassoineen:

http://www.kolumbus.fi/slowsession/Scottisch_Trad_Dominique_Riviere.mid

Tässä itse nuotit pdf:nä

http://www.kolumbus.fi/slowsession/Scottisch_Trad_Dominique_Riviere.pdf

Ja tässä Rivieren soittamana mp3:sena:

http://www.kolumbus.fi/slowsession/Scottisch_Trad_Dominique_Riviere.mp3

HUOM! Ornametit eli koristelut on nuoteissa ja midissä esitetty vain kertauksissa.

klezberg

...poistin tuon ehdotukseni, ettei sitä ymmärretä väärin. Enkä ole siihen itsekään enää tyytyväinen sen jälkeen kun aloin koettaa saada ne trillit mukaan...

Viljo

Mulla on oma soitin nyt huollossa, joten voin palata astialle hieman tuonnempana.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 12-04-2009, 16:37:41
Mulla on oma soitin nyt huollossa, joten voin palata astialle hieman tuonnempana.

Ok, kiitos Viljo. Olen soitellut ulkoriveltä suunnilleen periaatteella sormi per rivi. Vähän on huonosti tässä Vesterisessä juttua keskiriveillä soittamisesta. Kunhan jaksan täydentää tuohon trillit ja saadaan niihinkin sormitukset joilla onnistuu soittaa myös nopeasti, ehkä biisi olisi käyttökelpoinen myös siihen teitin nettisoitto-oppaaseen? Hauska pieni melodia ja tekijänoikeudetkaan eivät olisi rasitteena.

risto

Selvittelin miten Riviere mielestäni soittaa trillit ja "mordentit" biisissä ja lisäsin ne yllä oleviin nuotteihin ja midiin. Kirjoitin ulos A ja B osien kertaukset ja sijoitin koristelut niihin selvyyden vuoksi. Riviere kuitenkin soittaa ornametteja kaikkialla, joten kun homma on hanskassa niitä voi sitten itse siirrellä eri paikkoihin tai muutella itse kukin makunsa mukaan.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 12-04-2009, 19:59:12
Selvittelin miten Riviere mielestäni soittaa trillit ja "mordentit" biisissä ja lisäsin ne yllä oleviin nuotteihin ja midiin. Kirjoitin ulos A ja B osien kertaukset ja sijoitin koristelut niihin selvyyden vuoksi. Riviere kuitenkin soittaa ornametteja kaikkialla, joten kun homma on hanskassa niitä voi sitten itse siirrellä eri paikkoihin tai muutella itse kukin makunsa mukaan.

Juu, huomasin kun olin itselleni kehitellyt nuo sormitukset ja kappale alkoikin tuntua helpohkolta, käsikin melkein paikoillaan, ja sitten kuuntelin tuon mp3:sen, että eipä taidakaan nuo korukuviot mennä ihan helpolla. Johtunee siitä että ne joutuu sitten soittamaan 4:lla ja 5:lla. Mutta kaipa niitäkin pitää harjoittaa.

Ymmärrän kyllä jos minun ehdotukseni ei kiinnosta  :) Innostuinpa kuitenkin itse tuota kokeilemaan ja kuulisin mielelläni aikanaan oikeita vastauksia.

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 12-04-2009, 20:23:27

Ymmärrän kyllä jos minun ehdotukseni ei kiinnosta  :) Innostuinpa kuitenkin itse tuota kokeilemaan ja kuulisin mielelläni aikanaan oikeita vastauksia.

Hehe, no onhan mulla itsellänikin omat sormitukseni ulkoriveille. Pointti tässä on se, että haluaisin osaavien soittajien versiot keskiriveille (joilta useimmat soittavat) ja joilla biisi sitten kannattaa lopulta harjoitella. Voihan meidän keltanokkien versiot tietysti mennä "sattumalta" heti oikeinkin, mutta usein ei ja jokin alkaa tökkiä sitten kun tempoa pitäisi nostaa jne, jne.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 12-04-2009, 20:29:33
Hehe, no onhan mulla itsellänikin omat sormitukseni ulkoriveille. Pointti tässä on se, että haluaisin osaavien soittajien versiot keskiriveille (joilta useimmat soittavat) ja joilla biisi sitten kannattaa lopulta harjoitella. Voihan meidän keltanokkien versiot tietysti mennä "sattumalta" heti oikeinkin, mutta usein ei ja jokin alkaa tökkiä sitten kun tempoa pitäisi nostaa jne, jne.

No sehän itselläkin toki oli mielessä, että jos sitten saisi kuulla missä menee pieleen :) Mutta täytyy sanoa että yllätyin että kappale lähti menemään niinkin vikkelästi, varsinkin tuo alku tuntui sujuvan noin varsin pienillä liikkeillä ilman kömpelöntuntuisia kohtia. Ja kun en yleensä soita nopeasti muutakaan.

Edit: Jotenkin innostuin tästä aiheesta hämmentävänkin paljon. Johtunee siitä, että kun paneuduin itselleni sopiviin sormituksiin, kappale alkoi soida yllättävän helposti ja sormet pelasivat siinä tavalla joka oli ihan uusi tunne. Mikä taas johtunee siitä että tuossa sävelet löytyvät koko ajan läheltä eikä tule vaikeita hyppyjä. Että ihan kiitosta Ristolle hyvän harjoituskappaleen nuotinnoksesta.

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 12-04-2009, 20:46:36
....Että ihan kiitosta Ristolle hyvän harjoituskappaleen nuotinnoksesta.

No kiitos vaan kiitoksesta. Itse kiitän sitten lisää kun saadaan sormituksetkin paikoilleen.

Näitä tällaisia kivoja anglosaksisisia biisejä löytyy sitten aivan valtavasti netistä ja niihinhän voisi viritellä bassoja etc. No, pikkuhiljaa yksi asia (biisi) kerrallaan on ainakin mun pakko mennä.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 12-04-2009, 21:22:45

No kiitos vaan kiitoksesta. Itse kiitän sitten lisää kun saadaan sormituksetkin paikoilleen.

Näitä tällaisia kivoja anglosaksisisia biisejä löytyy sitten aivan valtavasti netistä ja niihinhän voisi viritellä bassoja etc. No, pikkuhiljaa yksi asia (biisi) kerrallaan on ainakin mun pakko mennä.

Katselin ja kuuntelin juuri youtubesta tämän ja täytyy tuota rytmiä vielä hakea... ja sitten tuntuu että ne trillit ovat kyllä siinä ihan keskeisiä. Minun sormituksellani ne tulevat nimettömälle ja pikkusormelle, ei hyvä. Dominique näyttäisi soittavan enimmäkseen kolmella sormella?

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 12-04-2009, 21:32:12
... Dominique näyttäisi soittavan enimmäkseen kolmella sormella?

Soittaa kivasti, mutta luulisin kuitenkin, että ei varmaan kannata kauheasti kopsata hänen tekniikkaansa?  :-\

PS. Jos haluat hidastetun version mp3:sta mukana soittamista varten, eikä sulla ole hidastuohjelmaa, voit downloadata softan jota itse käytän l. Transcribe! täältä, demo toimii 30pv. : www.seventhstring.com

klezberg

Olin joskus printannut harmonikkaliiton foorumilta sormituksia, taisi olla TAA:n postaamia, ja g-duuri menee siinä:

=> 2 3 4 3 1 2 3 2 3 4 3 1 2 3 4
<= 4 3 2 1 3 4 3 2 3 2 1 3 4 3 2

Ajattelin kokeilla itse tuota seuraavaksi, tuossa ei tarvita pikkusormea ja trillin teko menee helpommaksi. Klarinetissa kun ei tarvinnut trilliin kuin yhtä sormea :)

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 13-04-2009, 14:16:39

Olin joskus printannut harmonikkaliiton foorumilta sormituksia, taisi olla TAA:n postaamia, ja g-duuri menee siinä:

Ajattelin kokeilla itse tuota seuraavaksi, tuossa ei tarvita pikkusormea ja trillin teko menee helpommaksi. Klarinetissa kun ei tarvinnut trilliin kuin yhtä sormea :)

Hmm, ootko varma että tuo on oikein, kun G duuri keskiriveiltä on Ollilassa muistaakseni sormitettu kuten C-duuri C-kaaviossa eli C-duuri ulkoriveiltä: 2 3 4 3 4 2 3 2....

Schottish menee aika kivuttomasti ulkoriveltäkin A-kaavion sormituksilla, kun joissakin paikoissa käyttää lisäksi peukaloa.

klezberg

Lainaus käyttäjältä: risto - 13-04-2009, 16:31:56
Lainaus käyttäjältä: klezberg - 13-04-2009, 14:16:39

Hmm, ootko varma että tuo on oikein, kun G duuri keskiriveiltä on Ollilassa muistaakseni sormitettu kuten C-duuri C-kaaviossa eli C-duuri ulkoriveiltä: 2 3 4 3 4 2 3 2....

Schottish menee aika kivuttomasti ulkoriveltäkin A-kaavion sormituksilla, kun joissakin paikoissa käyttää lisäksi peukaloa.

Näitä tuntuu olevan erilaisia ehdotuksia. Nuohan lähtevät samalla lailla, niinkuin järkevää onkin kun mennään suoraan vinoriviä alaspäin. Eroa tulee sitten myöhemmin.

Ahvenaisen kirja taas antaa g-duurille 2 3 1 2 3 4 1 2 ja näyttäisi tulevan samalla lailla alas.

Kun tätä kirjavuutta on, minua kiinnostaisi enemmän oppia miksi jokin sormitus toimii ja toinen ei, kuin opetella jonkin kaavan mukaan  :)

Mattilan kirjassa näyttää olen g-duuri samoin kuin Ahvenaisella.

Sitäpaitsi, jos ymmärrän Ollilan kaavioita oikein, hänelläkin on ykkönen suluissa tuon d:n kohdalla. Se tuntuu sopivan niin mainiosti siihen ala-d:n soittoon. Mutten ihan täysin ymmärrä Ollilan merkintöjä (käsissäni on 2007 painettu versio).

olli

Mielenkiintoinen "sormitusketju".  En ala sormitusta neuvomaan.  Itse opettelin kappaleita sekä Pihlajamaan, Ahvenaisen että Mattilan mukaan.  Nyt kun tulee täysin "uppo-outo" kappale, jossa ei ole sormituksia alan itse tutkimaan asiaa.  Eli hitaasti tahti kerrallaan lähimmälle sormelle ja tahtien mukaan sitten tutkin mikä sormi passaa parhaiten.  Siitä se sitten menee ja lähtee kulkemaan.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

klezberg

Lainaus käyttäjältä: olli - 13-04-2009, 19:09:35
Mielenkiintoinen "sormitusketju".  En ala sormitusta neuvomaan.  Itse opettelin kappaleita sekä Pihlajamaan, Ahvenaisen että Mattilan mukaan.  Nyt kun tulee täysin "uppo-outo" kappale, jossa ei ole sormituksia alan itse tutkimaan asiaa.  Eli hitaasti tahti kerrallaan lähimmälle sormelle ja tahtien mukaan sitten tutkin mikä sormi passaa parhaiten.  Siitä se sitten menee ja lähtee kulkemaan.

Minusta kuulostaa mielekkäältä tuo lähestymistapasi. Mutta minusta sormituksia voisi esittää ja niistä voisi keskustella ilman että kyse on "neuvomisesta". Tuntuisi ihan mielenkiintoiselta verrata tuloksia, jos useampi tutkii samaa kappaletta ja vertaa kokemuksia.

Puheena olevasta kappaleesta vielä. Kun se menee g-duurissa ja d:stä d:hen, tuntuisi hyvin oudolta soittaa ala-d nelossormella, sanoi kaaviot mitä hyvänsä, varsinkin kun siitä hypitään ylemmäs.

risto

Lainaus käyttäjältä: klezberg - 13-04-2009, 18:28:26

Ahvenaisen kirja taas antaa g-duurille 2 3 1 2 3 4 1 2 ja näyttäisi tulevan samalla lailla alas.

Ei saamari, tuo kyllä näyttää aika kamalalta verrattuna Ollilan C-kaavion skaalan sormituksiin. Ollilan C-kaavion sormitus oli tällainen 2 3 4 3 4 2 3 2 ja kuva liitteenä. Sama toimii G-duurille keskiriveiltä ainakin noin periaatteessa.

risto

Mutta mä siis soittelen nyt tuota biisiä ulkoriveiltä A-kaavion C-durin sormituksilla: 4 2 3 2 3 4 2 4. Toimii hyvin kun peukalolla ottaa alhaalta D:n ja E:n. Trillikin toimii sormilla 2 & 3.

EDIT: Höh, siis kylläkin lähinnä tapailen, en tosiaankaan soittele tässä vaiheessa tuollaista yhden päivän tai oikeammin muutaman tunnin jälkeen. Erikseen menee kumpikin puoli mutta yhteen soittaminen ottaa voimille, jees, tosiaan, ottaa ihan voimille! Tämä vaan noinniinkuin väärinkäsitysten välttämiseksi.   ;)

Viljo

Noniin. Nyt tulee minun tuomioni asiaan. Tulostin ja lisäsin sormitukset nuottien sekaan.

S = kolme sisintä riviä
K = kolme keskimmäistä riviä
U = kolme uloimmaista riviä.

Muutamassa kohdassa olen laittanut kaksi sormitusta päällekkäin. Näistä ylempi on se, mitä prima vistana tapailin. Alempi on vaihtoehtoinen sormitus ko. kohtaan. Joissain kohtiin ehkä jopa helpompi. Toiselle sivulle lisäsin muutaman etunuotin / trillin. Biisin 6. tahdin kolmas ja neljäs isku kokeilin C-mollisoinnuilla äänillä es, d, c, h. Tosta sais vähän kehiteltyä jotain, jos huvittais. Huomatkaa tahtien 32 ja 33 sormitus. Unohtui siitä tuo K-merkintä, eli ko. kohdassa a-nuotista eteen päin kolmelta keskimmäiseltä riviltä. Toistojen kohdalla olen jättänyt sormitukset tekemättä.

Antakaahan kommenttia – en näitä muitten ehdotuksia ole kattonut sen tarkemmin ennen omien tekoa.

Lisätään vielä, että tein tuon nimen omaan nuotin perusteella, enkä edes ajatellut niitä trillien lisäämisiä, mitä äänitteissä oli.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

risto

Kiitos Viljo, täytyy perehtyä oikein ajan kanssa.

PS: Ne trillit olin jo laittanut nuottiin, kertauksiin, joten laitoit niihinkin siis jo.